• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zarzut umyślnego spowodowania katastrofy w ruchu wodnym dla 19-letniego sternika galara

Szymon Zięba
10 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Wyłowiony galar na terenie stoczni.

Zarzut umyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym usłyszał 19-letni sternik galara. To pokłosie tragicznego wypadku z udziałem łodzi Galara Gdańskiego, do którego doszło w sobotę 8.10.2022 r. na Kanale KaszubskimMapka. Prokurator skierował do sądu wniosek o tymczasowy areszt.



Śledczy z Prokuratury Okręgowej w Gdańsku, którzy przejęli w tej sprawie śledztwo, wyliczają, że wśród ofiar znalazł się 59-letni mężczyzna i dwie kobiety: 50-latka oraz 27-latka, która była w zaawansowanej ciąży. Zmarło także nienarodzone dziecko 27-letniej kobiety.

Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach? Po wypadku galara. Jakie jednostki mogą pływać po porcie i okolicach?

- Jak wynika z dokonanych na obecnym etapie ustaleń, przyczyną zdarzenia było naruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu wodnym oraz dobrej praktyki morskiej wynikającej z Konwencji w sprawie Międzynarodowych Przepisów o Zapobieganiu Zdarzeniom na Morzu przez pełniącego funkcję sternika, 19-letniego mężczyznę - poinformowała prok. Grażyna Wawryniuk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.

Co ustaliła prokuratura?



Zdaniem śledczych młody mężczyzna:
  • zaniedbał zachowania środków ostrożności,
  • niewłaściwie prowadził obserwację wzrokową
  • i nie ustąpił mającemu pierwszeństwo zespołowi holowników i statkowi.

- Wbrew zwyczajowemu obowiązkowi uzyskania od pilota zespołu holowników zgody na przepłynięcie, ignorując sygnały alarmowe, wbrew obowiązkowi postoju, wpłynął w strugę śrubową holownika, wskutek czego doszło do niekontrolowanego przemieszczenia się jachtu, utraty stateczności i jego wywrócenia - precyzuje prok. Wawryniuk.
W trakcie zdarzenia na pokładzie jachtu znajdowało się łącznie osób 14 osób, w tym 12 pasażerów.

Rejsy galarem gdańskim odbywają się m.in. na trasie wokół Wyspy Ostrów oraz od Stoczni Cesarskiej przez Główne Miasto, Żabi Kruk i Szafarnię, aż do Kamiennej Śluzy. Rejsy galarem gdańskim odbywają się m.in. na trasie wokół Wyspy Ostrów oraz od Stoczni Cesarskiej przez Główne Miasto, Żabi Kruk i Szafarnię, aż do Kamiennej Śluzy.
Śledczy informują też w następstwie zdarzenia śmierć poniosło kilka osób: mężczyzna oraz dwie kobiety (obie kobiety zmarły już w szpitalu, jedna z nich była w zaawansowanej ciąży). Jeden osoba doznała obrażeń ciała na czas powyżej siedmiu dni, a jedna na czas poniżej siedmiu dni.

- Prokurator zarzucił mężczyźnie umyślne sprowadzenie katastrofy w ruchu wodnym zagrażającej życiu i zdrowiu wielu osób - mówi prok. Wawryniuk. - Przestępstwo to zagrożone jest karą pozbawienia wolności od lat 2 do lat 12.
Wypadek galara przez silny strumień wody ze śruby holownika Wypadek galara przez silny strumień wody ze śruby holownika

Podejrzany złożył wyjaśnienia. Śledczy przekazali też, że prokurator po wykonanych czynnościach podjął decyzję o skierowaniu do sądu wniosku o tymczasowe aresztowanie podejrzanego na trzy miesiące.

Akcja ratunkowa po wypadku z udziałem galara widziana z drona.

Miejsca

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Kto na tym zarabiał do pierdla bo bez "wątpliwości" nikt nie dopuścił by to coś do pływania

    CBA do akcji ,pomóc młodemu ratować jego przyszłość.On ma iść do szkoły a nie do więzienia za cwaniaków z układami.

    • 54 5

  • Zgoda na użytkowanie Galary na takim akwenie (5)

    Kto i na jakiej podstawie ( przepisy) wydal zgodę na użytkowanie tego typu jednostki pływającej na akwenach gdzie jest również ruch statków, holowników itp. Bark doświadczenia i ignorancji przepisów obowiązujących na tym akwenie to następna sprawa. Najpierw musi dojść do tragedii aby ktoś uaktywnił szare komórki, z reguły jest jak zwykle u nas zbyt późno i takie są tego efekty.

    • 36 2

    • Właśnie i tych do pierdla.

      • 3 0

    • odpowiedzialność ponoszą urzędnicy portowi (2)

      o tym jest w osobnym artykule

      • 2 4

      • dlaczego kłamiesz? przepisy mówią że wolno, nie ma zezwoleń czy pozwoleń lub kontroli wpływania czy wypływania (1)

        • 3 1

        • a kto jest autorem przepisów?

          janusz pomyśl

          • 3 1

    • takie prawo - chcesz zmienić to do PIS, oni rządzą

      • 3 3

  • to jest dramat (1)

    że łodzią sterował 19 letni młodzieniec, który jeszcze niedawno nie mógłby zawrzeć związku małżeńskiego bo te były dozwolone od 21 roku życia. Za to sterować niebezpieczną łupiną w niebezpiecznym akwenie mógł. Mógł na swoje niedoświadczone, krótkie 19 letnie życie brać odpowiedzialność za bezpieczeństwo i życie 14 osób. To zapewne jest ta aktywizacja młodzieży o której mówił prezes pan Piotr Kozłowski.
    Pan prezes jest niewinny, a chłopak pójdzie siedzieć, o samopoczuciu psychicznym nie chcę nawet myśleć. I na taki krzywy biznes pana Piotra z naszych podatków, kochanych gdańszczanek i kochanych gdańszczan szły dotacje.

    • 81 4

    • Będą go teraz aktywizować

      wychowawcy na Kurkowej. Ale ja gardzę tym typem

      • 3 5

  • No rzeczywiście, areszt tymczasowy niezbędny, bo przecież facet może mataczyć, fałszując dokumenty. (1)

    • 39 4

    • Areszt

      Areszt ma w takiej sytuacji charakter prewencyjny, by młody człowiek przerażony rozmiarem tragedii i poczuciem winy nie targnął się na własne życie

      • 1 1

  • sam jeszcze dziecko (1)

    bo chyba jesli chodzi o facetów to pełnoletność osiągają w wieku lat 21 no kiedyś tak było nie wiem jak teraz.Kto powierzył niedoświadczonemu człopcu tak odpowiedzialną pracę? Ludzie stracili życie przez nieodpowiedzialnośc innych ludzi.Bliscy zmarłych też latami będą cierpieć bo już nigdy nic nie bedzie takie samo jak było.

    • 47 2

    • Kiedyś

      Jak nie skończył 21 lat nie mógł bez pozwolenia rodziców wsiąść ślubu

      • 0 2

  • chłopak niewinny,

    jego SZEF kazał mu pływać, nawet tam gdzie nie można, byle się forsa zgadzała!

    • 48 14

  • Umyślnego??! Ta prokuratura to jest już parodia wymiaru sprawiedliwości (4)

    Jeśli to nie jest przekłamanie, to to jest szaleństwo populizmu. Przecież ten chłopak wpłynął tam, bo nie wiedział że spowoduje w ten sposób katastrofę. Może był głupi, niewyszkolony ale oskarżenie go, że celowo wpłynął pod holownik, żeby zabić ludzi to jest horrendum. taki zarzut oczywiście nie ostoi się w sądzie ale prokuratura zapunktuje u Ziobry. Przeraża mnie to, że oskarża się ludzi bez podstaw. To nie może być prawda.

    A druga sprawa: czy holownik nie mógł na moment zatrzymać śruby? Skoro ich ostrzegali, to dlaczego ostatecznie nie zdjęli gazu?

    • 37 20

    • Nie rozumiesz prawa karnego

      to się nie ośmieszaj

      • 4 3

    • (2)

      Czy masz pojęcie co ten holownik robił i dlaczego dawał czadu i czym groziłoby przerwanie manewru?

      • 6 2

      • Przerwanie manewru holownika (1)

        Groziłoby odpłynięciem wielkiego statku od nabrzeża na tor wodny lub pieprznięciem w nabrzeże, i jesienią średniowiecza na akwenie

        • 4 2

        • Zaraz tam jesienia sredniowiecza, bez przesady :) Przeciez co chwila gdzies na swiecie jakas krypa przywali w nabrzeze.

          Naprawia sie wowczas krype, naprawia sie nabrzeze i zyje dalej. Nie zmienia to faktu, ze dowodca holownika slusznie kontynuowal swoja prace.

          • 0 0

  • Jeszcze więcej

    Kajaków (czasem nawet z dziećmi), supów, rowerów wodnych (niektórych z silnikiem), pontonów, skuterów wodnych (wypożyczanych bez żadnych uprawnień) i tym podobnych "jednostek" na wąskich kanałach portowych, stoczniowych itp.

    • 42 0

  • Opinia wyróżniona

    Uwielbiam te wszystkie opinie (17)

    Wprost z fotela sprzed tv. Od siebie powiem tylko, żal mi strasznie i ofiar i ich rodzin i sternika oraz jego rodziny. Jest mi ogromnie przykro że wszyscy ci ludzie cierpią. Będzie ciężko, bardzo ciężko wszystkim, bez wyjątku. Nie znajduje innych słów.

    • 705 33

    • jednak skoro jestes kierowcą, to musisz stosować się do przepisów (1)

      jeśli je łamiesz... no cóż, wygląda na to ze to jest właśnie taka sytuacja

      • 33 8

      • jak widać nie da się wszystkiego opisać przepisami.

        • 3 0

    • (2)

      a ja tak nieśmiało spytam, czemu zarzuty dla osoby pełniącej funkcję sternika a nie skipera? Skiper, kapitan bierze odpowiedzialność, sternik to tylko wykonawca. Chyba że redakcja nadmorskiego portalu (!!!) nie odróżnia tych dwóch funkcji...

      • 12 24

      • to nie był jacht, tam nie ma kapitana i załogi, pewnie dlatego

        • 33 1

      • To jest polka łupina z drewna nie wielki żaglowiec - funkcje na takiej tratwie jak skipper nie mają zastosowania

        • 0 0

    • No to niech cierpią, jest powód

      A co mają balować?

      • 3 18

    • a twoja opinia pewnie z identycznego fotela tylko grasz na uczuciach i symulowanej wrazliwosci? (2)

      • 21 4

      • A dlaczego symulowanej wrażliwości?

        • 4 2

      • Zabolało eksperta z fotela

        • 2 0

    • (6)

      A mnie oprocz ofiar wlasnej poniekad glupoty zal mi tez tego chlopaka, ktory pewnie dorabial za grosze, zaloze sie ze nie mial odpowiedniego przeszkolenia. Zapewne kazali mu tam plywac i tyle.... Teraz ma juz do konca zycia traume i przechlapane. Ofiary gdzie mialy kapoki i czemu ich nie zalozyly?

      • 73 3

      • Sternik musi znać przepisy. (2)

        Świadomie je złamał. Nieważne ile zarabiał. Podjął się pracy, odpowiadał za zdrowie i życie pasażerów. Spowodował katastrofę, powinien ponieść karę. Wyrazy współczucia dla rodzin ofiar.

        • 15 19

        • Kare poniesie, ale za nieumyslne spowodowanie katastrofy.

          • 5 2

        • Nie wiadomo czy świadomie. Podobno inna jednostka ruszyła a on się nią zasugerowal

          • 3 2

      • Czemu nie założyły kapoków? Bo nie ma obowiązku? (2)

        Wystarczy że w regulaminie rejsów byłoby napisane że bez założenia kapoka osoba nie może wejść na pokład i koniec. Bez żadnych dyskusji.
        No ale to pewnie mniej chętnych i mniejszy zarobek...

        • 24 1

        • A może jest tak jak z obowiązkiem zapinania pasów w busach i autokarach, w Polsce nikt ich nie zapina. (1)

          Nawet jeśli jest prośba o to, to robią to ze dwie osoby na krzyż, nawet świeżo po wypadku gdzie zginęli ludzie.

          • 11 0

          • dobra analogia.

            i podobnie, w autokarze który wpadł do wody, w którym jest pożar, przeżyją ci co uciekną z wnętrza bo nie mieli zapiętych pasów, podobnie w łodzi odwróconej do góry dnem, przeżyją ci bez pasów, których wyporność pasa nie przyparła do sufitu

            bodaj w stanie Nowy meksyk motocyklista może jeżdzić bez kasku, ale musi jezdzić w okularach. rózne bywają formy prawnego ograniczania wolności ludzi dla ich dobra

            • 0 2

    • to spitalaj

      • 0 0

  • To właściciel winny

    Powinni wsadzić tego właściciela fundacji za nieprawidłowy nadzór i brak środków bezpieczeństwa - kolejna święta krowa?

    • 55 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane