• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zaskakujące wyniki systemu Tristar

Maciej Korolczuk
28 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Minął miesiąc od ostatecznego odbioru i uruchomienia w pełnym zakresie systemu Tristar. Pierwsze wnioski? Zaskakujące. Według obliczeń czasy przejazdu przez aglomerację skróciły się miejscami nawet o 18 proc. Zatory pojawiły się jednak w miejscach, gdzie wcześniej ich nie było. Najbardziej zyskali kierowcy samochodów, a najmniej... pasażerowie komunikacji publicznej, którą system miał wspomagać.



Czy efekty działania systemu Tristar są odczuwalne?

Wielu kierowców wciąż nie może się do niego przekonać. "Jeździ się gorzej, wolniej, o zielonej fali można zapomnieć, korki są większe, niż były" - wyliczankę komentarzy kierowców niezadowolonych z efektów pracy kosztującego ponad 180 mln zł systemu można ciągnąć w nieskończoność.

Po miesiącu pracy postanowiliśmy więc sprawdzić, czy i jak system wpłynął na ruch drogowy w Trójmieście.

System rozlewa korki, a nie likwiduje

Jak mówią nasi rozmówcy - eksperci od zarządzania ruchem w aglomeracji - wyobrażenia kierowców to jedno, a realna sytuacja na drogach i odbicie jej w statystykach to drugie.
Według nich wielu użytkowników miało błędne wyobrażenie o systemie, jako narzędziu do likwidacji korków w mieście. A tak naprawdę to tylko sposób na równomierne rozłożenie ruchu, "rozlanie" korków w różnych miejscach, tak aby zachować najwyższą w danych warunkach płynność ruchu.

- Warto pamiętać, że inteligentne systemy sterowania ruchem nie likwidują korków, a sprawiają, że straty czasu są mniejsze - mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Poza systemem sami kierowcy szukają sobie najlepszych rozwiązań i wybierają alternatywne trasy przejazdu. Ze swojej strony możemy ich wspomóc i tak pokierować ruchem w mieście, by w godzinach szczytu nie dochodziło do paraliżu.
Jak dodaje, korekty programów sygnalizacji i regulacja priorytetów sterowania ruchem pojazdów transportu zbiorowego dały efekt w postaci skrócenia czasu przejazdu pojazdów osobowych w całej aglomeracji znacznie powyżej wymaganej normy, bo na poziomie 18 proc. zamiast 5,5 proc.

- W przypadku komunikacji miejskiej próg, jakiego oczekiwaliśmy wynosił 6,5 proc., a uzyskaliśmy 9,1 proc - mówi Łutowicz.
Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ dodaje, że system poza samym kierowaniem i regulacją ruchu ma też uczyć kierowców prawidłowych zachowań.

- System nie pozwala np. na zbyt szybką jazdę między skrzyżowaniami. Przy gwałtownym ruszaniu na zielonym świetle możemy być pewni, że na następnym zatrzyma nas czerwone światło. Dzięki regulacji sygnalizacji takie zachowania możemy ograniczyć do zera.
Przyrost aut "zjada" pozytywne efekty

System Tristar ma dwa centra dowodzenia. Jedno znajduje się w Gdańsku przy ul. Wyspiańskiego, drugie w Gdyni przy ul. 10 Lutego, w siedzibie Zarządu Dróg i Zieleni. Jak mówi Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu w ZDiZ w Gdyni, kierowanie ruchem z roku na rok będzie coraz trudniejsze, bo aut przybywa coraz szybciej. Wskaźnik motoryzacji rośnie i już wynosi w Trójmieście ponad 550 aut na tysiąc mieszkańców. Znacznie więcej niż w Berlinie czy Londynie, gdzie jest ich ok. 300 na tysiąc mieszkańców.

- Szybko przyzwyczajamy się do dobrego i zapominamy, jak się jeździło jeszcze do niedawna, gdy korki naprawdę były większe i bardziej uciążliwe - tłumaczy Oskarbski. - Tak gwałtowny przyrost aut "zjada" pozytywne efekty działania systemu, przez co kierowcy mogą odnosić wrażenie, że działanie systemu jest nieodczuwalne.
O tym, jak mylące może być wrażenie kierowców, świadczą też statystyki na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w centrum Gdyni: ul. Morskiej z Warszawską zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze w 2013 r., a więc przed uruchomieniem systemu w godzinach porannego szczytu (8-9) skrzyżowanie pokonywało tam średnio 5370 aut. Obecnie przez to samo skrzyżowanie w tych samych godzinach - mimo znaczącego przyrostu liczby aut - przejeżdża 5692 samochodów. To o blisko 6 proc. lepszy wynik, niż przed dwoma laty.

Namacalnie o efektach działania systemu i obsługujących go inżynierów ruchu można się też było przekonać podczas kilkutygodniowego remontu na al. Zwycięstwa w Gdyni. Zdaniem większości kierowców, a także samych urzędników, prace udało się przeprowadzić bez większych utrudnień, mimo że główny ciąg między Wzgórzem św. Maksymiliana a Redłowem przez kilka tygodni był zwężony do jednego pasa.

- Można powiedzieć, że pierwszy poważniejszy test już za nami. Nasi inżynierowie kilka tygodni wcześniej przygotowali na specjalnym oprogramowaniu dedykowane programy, które symulowały przewidywany ruch w tym miejscu. Dzięki temu utrudnienia dla kierowców zostały zredukowane do minimum - mówi Oskarbski i zauważa, że system to nie tylko ustawienia sygnalizacji świetlnej, ale i wiele innych informacji przydatnych nie tylko kierowcom, ale i pozostałym użytkownikom dróg.
- To m.in. informacje o remontach, wolnych miejscach parkingowych, w systemie jest też kilkadziesiąt przystanków i tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, a także kilka trip-planerów, a więc terminali, dzięki którym możemy planować podróż. Można też tego dokonać na naszej stronie internetowej.
W planach rozbudowa systemu

Wkrótce Tristar może zostać rozbudowany o kolejne moduły. W planach jest m.in. opracowanie systemu zarządzania ruchem na drogach na Półwyspie Helskim. Docelowo miałby zostać podpięty do Tristara i zarządzany przez inżynierów ruchu w Gdyni.

Miejsca

Opinie (365) ponad 10 zablokowanych

  • Nap pewno jest dużo gorzej

    I niech nie sciemniaja z ilością aut bo grudzien to miesiąc gdzie spora część ma urlopy dzieci nie chodzą do szkół a i tak korki na każdym kroku, światła działają za krótko. ..

    • 9 2

  • Zróżnicujmy godziny pracy szkół, urzędów i gdzie się uda (3)

    Wcześniejsze godziny rozpoczynania pracy i szkoły owocują szybkim i sprawnym dojazdem - zarówno samochodem, jak i transportem publicznym. Dlaczego wszystkie szkoły, urzędy muszą rozpoczynać pracę o 8.00? Zapchane kolejki, autobusy i ulice.
    Kiedyś w liceum rozpoczynałam lekcje o 7.30. Nawet 15 minut zmiany godzin daje 2 puste kolejki SKM - po co się tłoczyć?

    • 14 1

    • Dokładnie, mentalne komuna wszystko musi być na 8

      Zaczął bym od urzędów -na 9 lub 10 i niech siedzą dłużej a nie blokują 3 mają jak czas wyjścia z pseudo roboty bo tam więcej dyrektorów niż szarakow

      • 9 0

    • Może lepiej drogi zacząć budować ?

      Albo jeszcze lepiej, nie pozwalać na budowę nowych osiedli bez wykonania odpowiedniej infrastruktury ?

      • 4 0

    • z jednej strony masz rację i zróżnicowanie czasów może pomóc, ale niekoniecznie

      bo biorąc pod uwagę charakter prac obecnie wykonywanych to już to się zadziewa, gdyż wiele osób pracuje na różne zmiany czy to na call center, czy praca produkcyjna, czy praca w centrach handlowych itd.

      a czy praca do 18-20 jest przyjemniejsza nawet jeśli jedziesz bez korków? osobiście jednak wolę standardowe godziny :)

      • 1 0

  • Zaskakujące wyniki systemu Tristar (1)

    Kierowcy tez sa zaskoczeni

    • 20 0

    • jedz przepisowo i stuj baranie

      za co mam stać ???

      • 0 0

  • Jaki kurna skrócony czas przyjazdu o 18%?!?!?! Przed wprowadzeniem tristara jeździłam w piątek o godzinie 17 na trasie zabianka - Sobieskiego w 20 minut. Teraz przez ostatnie 4 tygodnie czas przejazdu zwiększył się o 40+ minut!!!! Jedyne centrum handlowe jakie jest po drodze to nieczynne etc, więc to nie była wina świąt. W rezultacie od wprowadzenia tristara jadę przynajmniej godzinę!!

    • 19 1

  • śmieszne porównanie które niczego nie wnosi ... przecież wynika to z lepszych rozwiązań komunikacji publicznej ...

    "aut przybywa coraz szybciej. Wskaźnik motoryzacji rośnie i już wynosi w Trójmieście ponad 550 aut na tysiąc mieszkańców. Znacznie więcej niż w Berlinie czy Londynie, gdzie jest ich ok. 300 na tysiąc mieszkańców"

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Zaskakujace-wyniki-systemu-Tristar-n97482.html#tri

    poza tym w krajach na dorobku (gdzie mamy wolność od 25 lat dopiero!) to normalne

    • 4 0

  • kierowca

    przejechać przez Morene i trafić chociaż na 2 zielone to dopiero sztuka nie mówiąc o Bulońskiej gdzie postawili 3 sygnalizatory prawie obok siebie i ciagle czerwone czerwone nikt nie przechodzi przez przejście nikt nie wyjeżdża czerwone i znowu czerwone

    • 14 0

  • nie znam się na niczym

    ale i tak powiem że wszystko jest do d*py

    • 7 2

  • Ludzie nie rozumieją, że przybywa ciągle nowych samochodów. Nawet jak triatar usprawnił ruch to nowy strumień samochodów (2)

    • 4 9

    • Pokaż mi chociaż jedno skrzyżowanie gdzie jest uprawniony ruch

      • 6 2

    • Nowy strumień

      to cię chyba olał i przestałeś myśleć od oglądania TV. Ale to się już na szczęście kończy

      • 0 0

  • Zastanawiające.

    Do niedawna mieszkałem na Siedlcach czyli stosunkowo blisko centrum. Osiedle z ciasną zabudową, zapchane parkingi. Częsty widok: rodzina kulkuosobowa i... każdy ma swój samochód. Standard to 2 auta na rodzinę a bywały takie gdzie były 3 a nawet 4. Ok, czasami faktycznie bywa tak, że dojazd do pracy jest wygodniejszy samochodem ale wydawać by się mogło, że wszyscy mają daleko do pracy! Czy naprawdę jeden samochód na rodzinę (góra dwa) nie wystarczy? Tramwaj i autobus pod nosem tak samo jak scieżka rowerowa. Ludzie stają się po prostu leniwi. Samochody są teraz naprawdę tanie i za punkt honoru niektórzy stawiają sobie posiadanie własnych 4 kółek. A potem psioczą, że korki... Muszę mieć samochód no bo co sobie o mnie sąsiad pomyśli - że mnie nie stać! Mnie? Mnie? Mnie nie stać?

    • 3 13

  • "..wielu użytkowników miało błędne wyobrażenie o systemie.." (1)

    chyba chodzi o decydentów, którym się wydaje, że mają jakieś wyobrażenie. Użytkownicy mieli niewiele do powiedzenia, to znaczy, mówili wiele, ale ich nie słuchano.

    • 16 0

    • Bo ważne było co innego

      http://www.itpolska-news.pl/aktualnosci/qumak-w-centrum-afery-lapowkowej

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane