• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zbierają podpisy pod petycją ws. uruchomienia linii tramwajowej nr 13

Ewelina Oleksy
13 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (214)
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
Linia 13 dawniej kursowała na trasie Brzeźno-Stogi i zniknęła z torowisk w 2010 r. Zastąpiła ją wtedy linia nr 3. Linia 13 dawniej kursowała na trasie Brzeźno-Stogi i zniknęła z torowisk w 2010 r. Zastąpiła ją wtedy linia nr 3.

Utworzenia linii tramwajowej nr 13, która połączyłaby Brętowo, Migowo, Ujeścisko i Chełm ze Stogami, chcą mieszkańcy oraz radni tych dzielnic. Ponad 1 tys. osób podpisało się pod petycją w tej sprawie. Takie połączenie było zapowiadane już kilka lat temu, ale jednak go nie uruchomiono. Czy teraz się uda? Niewykluczone.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy na trasie Brętowo - Migowo-Ujeścisko-Chełm-Stogi powinien kursować tramwaj?

O pomyśle uruchomienia linii nr 13 na trasie Brętowo-Stogi (przez Piecki-Migowo, Ujeścisko, Chełm) urzędnicy odpowiedzialni za komunikację miejską mówili już w 2019 r. Zapowiadali, że ruszy ono po wybudowaniu dwóch nowych tras - Nowej Bulońskiej (obecnie al. Pawła Adamowicza)Mapka oraz Nowej WarszawskiejMapka.

Obie są już gotowe. Pierwsza działa od kilu lat, a Nową Warszawską tramwaje zaczną jeździć od 4 marca.

Jednak w ostatnich zapowiedziach zmian, jakie zostaną wprowadzone w związku z uruchomieniem Nowej Warszawskiej, zabrakło tych dotyczących uruchomienia linii nr 13. Wywołało to niezadowolenie części mieszkańców, którzy byli pewni, że takie połączenie niebawem zyskają.

Powstanie linia tramwajowa z Brętowa na Stogi Powstanie linia tramwajowa z Brętowa na Stogi

Petycja ws. uruchomienia linii nr 13. Zbierają podpisy



Mieszkańcy postanowili więc zawalczyć o uruchomienie linii nr 13 elektroniczną petycją, pod którą zbierają podpisy.

Przedstawicielami mieszkańców w tej sprawie są Przemysław Malak, miejski radny PiS oraz radni dzielnicy Piecki-Migowo. W kilka dni pod petycją zebrano już ponad 1 tys. podpisów.

Zawsze aktualny rozkład jazdy autobusów i tramwajów w Gdańsku



- Z dużym smutkiem i niezadowoleniem przyjęliśmy informacje, że władze Gdańska, wraz z otworzeniem dla ruchu trasy Nowej Warszawskiej, nie planują uruchomienia linii tramwajowej numer 13. Ta linia zapowiadana przy okazji budowy trasy tramwajowej tzw. Nowej Warszawskiej stanowiłaby ważne połączenie dla oferty komunikacji zbiorowej miasta Gdańska - mówi radny Przemysław Malak.- Temat był przedmiotem dyskusji na sesji Rady Dzielnicy Piecki-Migowo 2 lutego 2023 r., kiedy podjęto uchwałę w sprawie uruchomienia linii tramwajowej z krańcówki Brętowo PKM do pętli Stogi.

Film z 10 lutego 2023 r.:


Jak wskazują autorzy petycji, wycofanie się miasta z pomysłu uruchomienia linii nr 13 jest "rezygnacją z możliwości, jakie daje uruchomienie trasy tramwajowej tzw. Nowej Warszawskiej i lepsze wykorzystanie krańcówki Brętowo PKM".

- W sytuacji gdy kolejny raz podnoszone są ceny biletów, należy rozwijać system komunikacji zbiorowej, zgodnie z założeniami miasta Gdańska, wedle których należy zachęcać mieszkańców i turystów do korzystania z komunikacji miejskiej. W naszej opinii podwyżka cen biletów i wycofanie się z obiecanej nowej linii tramwajowej zniechęci mieszkańców do regularnego korzystania z komunikacji zbiorowej - czytamy w petycji. - Postulujemy do władz miasta Gdańska o uruchomienie linii tramwajowej numer 13, która kursowała by na następującej trasie: Brętowo PKM - Migowo - Ujeścisko - Chełm - Śródmieście SKM - Stogi Pasanil od 1 maja 2023 r.

"Projekt jest aktualny, ale musi poczekać na realizację"



Zapytaliśmy Zarząd Transportu Miejskiego, czy do pomysłu uruchomienia linii nr 13 zamierza jeszcze wrócić. Okazuje się, że tak. Ale to będzie musiało zaczekać na "lepsze czasy".

- Obecnie, z powodu drastycznego wzrostu kosztów organizacji transportu zbiorowego (duże podwyżki cen energii i paliw, wysoka inflacja, wzrost kosztów pracy i obsługi eksploatacji) samorządy muszą przeznaczać coraz wyższe nakłady na utrzymanie komunikacji na dotychczasowym poziomie. W tych trudnych uwarunkowaniach finansowych nie jesteśmy w stanie zrealizować naszego pierwotnego planu z 2019 r., który uwzględniał uruchomienie tramwajowych połączeń uzupełniających (np. linii 13) - tłumaczy nam Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM. - Projekt jest aktualny, musi jednak poczekać na realizację - dodaje.
Przystanek pod szkołą, ale autobus 120 już się tam nie zatrzymuje. Będą zmiany? Przystanek pod szkołą, ale autobus 120 już się tam nie zatrzymuje. Będą zmiany?

Jak zapowiada Zomkowski, po uruchomieniu Nowej Warszawskiej, w marcu br., ZTM sprawdzi, z jakich linii i z jaką intensywnością pasażerowie będą korzystać z nowej oferty.

- Być może uda się wygospodarować tabor oraz środki finansowe, by uruchomić połączenia uzupełniające - mówi Zomkowski.

Miejsca

Opinie (214)

Wszystkie opinie

  • (3)

    Podpisałam już, oby się udało.
    Krystyna Skarszewy

    • 20 8

    • taa, każdy podpisuje a nikt nie będzie jeździł (2)

      liczba osób przesiadających się obecnie przy SKM między tramwajami do Chełmu i Stogów to 0-3 osoby na kurs, to na pewno zapełni taką genialna linię

      • 1 6

      • Chyba o to chodziło (1)

        Krystyna ze Skarszew na pewno często korzysta.

        • 5 1

        • Krystyna ze Skarszew niech lepiej powalczy o odbudowanie linii kolejowej

          • 2 3

  • Zamiast zbierać podpisów lepiej zacząć zbierać kasę na finansowanie takiej linii (5)

    na tak długiej trasie przewiduję ok. 15 min opóźnień co kurs :)

    • 12 40

    • (1)

      blablabla. To po co ZTM promuje tak długie linie autobusowe?

      • 12 2

      • i cudowne pomysły

        typu puszczenie drugiej najdłużej linii w gd przez Śródmieście SKM, gdzie nikt nie wsiada, a autobusy potrafia pomiędzy LOTem a tym "węzłem" stać nawet 25min

        • 12 1

    • a takim motorniczym jak Ty to na pewno

      • 1 1

    • trasa jak każda inna! wszystkie są takie długie i wszystkie w godzinach szczytu mają opóźnienia.

      • 4 0

    • czy ty jestes normalny mieszkancy maja zbietac kase na to co obowiazek ma zrobic miasto z kasy miejskiej

      • 5 0

  • (3)

    Ja bym zadał inne pytanie...co z wieloma liniami w całym trójmieście?Dlaczego następuje redukcja albo likwidacja kursów...Dlaczego uchwalono tak horrendalne podwyżki cen biletów nie pytając o zdanie pasażerów...czy to ma być zachęta do korzystania ze zbiorkomów?Oj nie tędy droga a wybory już blisko.Znajomi przesiadaja się na auto zamiast skm i mpk.Ja i tak praca zdalna i nie korzystam.

    • 67 7

    • z braku pasażerów.

      • 2 8

    • Prąd +80% (1)

      Paliwo +30%. Wojną się nie zasłaniaj

      • 5 6

      • brak kierowców i motorniczych z\ te grosiki.

        • 8 0

  • Opinia wyróżniona

    gdybym dziś miał jeździć ZKM tam, gdzie 20 lat temu (12)

    to bym jechał z przy najmniej jedną przesiadką. Taki postęp.

    • 157 9

    • Smutne jest to co piszesz, ZTM ma być dostępny i niezawodny a jak się nie spóźni to jest już cud. Tyle lat, zero zmian na plus, tylko na gorsze.

      • 39 2

    • (6)

      Akurat przesiadki nie są niczym złym, ba, wręcz ciężko jest stworzyć porządnyc system bezprzesiadkowy. Nie bez przeczyny takim systemem jest np. wiedeński

      • 19 23

      • (3)

        Kiedyś na Chełmie Pętla żyła, a teraz ? Marnuję się... Nawet "Dor to Dor" czy jakoś tam był nie sprawny, ponieważ ilekroć wracałem z pracy tramwajem do Chełmu i przesiadka na autobus to był cud że kierowca poczekał 20 sekund... Często było że jak tramwaj wjeżdżał na pętle to autobus nagle śmignął szybciej i miał gdzieś przesiadających się....

        • 39 5

        • no i jak zwykle urzędnicze łapy w dół, nie jeździli przez tą pętle a najwięcej wiedzą....

          • 20 2

        • Skrócić 227 i się marnować nie będzie :)

          • 0 4

        • Tak jest nadal...

          Tak jest nadal na pętli Kartuska... bardzo często gdy tramwaj wjeżdża to autobus odjeżdża... i kwitniesz na przystanku... względnie szybki marsz na Emaus... oczekiwanie i jedziemy dalej...

          • 0 0

      • Nie są niczym złym dopóki są w miarę sprawnie zgrane, a niestety najczęściej się zdarza, że jedno się spóźnia to czekasz pół godziny na następny, bo ci przesiadka odjechała.

        • 19 0

      • u sasiada trawa zawsze bardziej zielona...

        Ale u sasiada tramwaje sluza do komunikacji a nie sa pretekstem dla tworzenia miejskiej stolkowni czy utylizacji unijnej kasy na "wezly przesiadkowe"... Budowane nie tam gdzie trzeba i nie tak, jak trzeba... Bo im gorzej, tym lepiej.

        Aby przesiadki funkcjonowaly poprawnie, taboru i linii musi byc duzo. Oraz !!! podstawa !!! taryfy za przejazdy musza byc wspolne a przejazdy musza byc synchronizowane...

        Zaden z tych warunkow w Trojmiescie nie jest spelniony.

        Za to funduje sie przewoznikom z pieniedzy podatnika specjalizowany i im dedykowany system do szybkiego poboru kasy...

        • 12 1

    • (3)

      Żeby się los do nas uśmiechnął , to nie wiem kogo trzeba by było kopnąć w .......żeby ta linia tramwajowa powstała .

      • 13 2

      • a po co ma powstać? żebyś raz w roku na plażę pojechał? (2)

        ile razy w ostatnim miesiącu przesiadałeś się przy SKM między tramwajami w kierunku Chełmu i Przeróbki? proszę o szczerą odpowiedź ale zgaduję że okrągłe 0 - tak prawie nikt nie jeździ

        • 4 22

        • (1)

          Odpisuję na pytanie nie do mnie ;)
          Mieszkam na Długich Ogrodach i jeździłem na Ujeścisko (na przykład na parkrun Gdańsk Południe). Taka linia nieco to upraszcza, bo przesiadka z przystanku Okopowej na przystanek Śródmieście SKM, albo zmiana kierunku przy Bramie Wyżynnej, jest nieco upierdliwa, ale pewnie i tak dalej wolałbym jeździć z przesiadką, niż czekać na ten tramwaj 13, który by zapewne jechał dwa razy na godzinę.
          Ale w sumie, to bym wolał żeby 9 jechał do Wrzeszcza przez 3 maja, bo to by dało komfortową przesiadkę przy Śródmieściu na wszystko co jedzie przez Chełm i SKM do Gdyni (a w przyszłości na PKM Gdańsk Południe).

          • 8 0

          • Te Przesadki to są do kitu.

            Codziennie jeżdżę na trasie Morena - dworzec PKP we Wrzeszczu i Chrobrego. Najpierw muszę wystawać na sąsiednim dla mnie przystanku ( do ktorego muszę dojść lub dojechać z mojego przystanku) na 162 , który często się spóźnia a ten drugi 449 zawsze przyjeżdża punktualnie

            • 1 0

  • (1)

    ZTM wie lepiej. Oni urychamiają linie turystyczne i takie gdzie nikt nie jeździ. Na tym się znają.

    • 85 8

    • wygaszanie popytu

      Nie tam, gdzie trzeba...
      Nie wtedy, gdy trzeba...
      Nie tak, jak trzeba...

      I wtedy mozna otrzec zroszone potem od wysilku czolo, rozlozyc spracowane rece i zakomunikowac:

      Ludzie nie chca jezdzic, to widocznie nie potrzebuja. Mozna likwidowac!!!

      • 10 0

  • Władza nie słucha miejszkańców więc podpisy wylądują w koszu (1)

    gawiedzi powie się, że to wina pisu i będzie dobrze.

    • 83 6

    • na sobieszewie

      tez zbierali podpisy zeby im 212 przywrócić, ztm stwierdzil ze 212 jest nie opłacalne, i w wakacje otworzyl linie rowerową 612 (wzdłuż ścieżek rowerowych) którą NIKT doslownie NIKT nie jeździł (ale ta linia jest przecież bardzo opłacalna, wladze i ztm w tym miescie to jeden wielki zart

      • 16 0

  • (2)

    "- Obecnie, z powodu drastycznego wzrostu kosztów organizacji transportu zbiorowego (duże podwyżki cen energii i paliw, wysoka inflacja, wzrost kosztów pracy i obsługi eksploatacji), samorządy muszą przeznaczać coraz wyższe nakłady na utrzymanie komunikacji na dotychczasowym poziomie."no tak to działa,macie większe dochody z podatków,opłat za śmiecie,większe nagrody i pensje...a wieczne narzekanie...może po prostu nie potraficie zarządzać?Nie sztuka gospodarzyć jak jest dobrze,choć nawet jak było to długi miejskie rosły...

    • 53 3

    • Musieliby Głapę porwać razem z jego drukarką

      • 4 3

    • A Fala kosztów nie przysporzy?

      • 2 0

  • (3)

    Wielka strata,dosc dluga linia i znikla bezposrednia bez przesiadki tym bardziej,ze teraz duzo nowych blokow w brzeznie.ja jestem za przywroceniem linii!!

    • 26 19

    • Jakie Brzeźno, gdzie Rzym, gdzie Krym?

      • 15 2

    • Znikła podobnie jak Twoja umiejętność czytania ze zrozumieniem.

      Tu jest mowa o linii na Stogi, a nie do Brzeźna (jak dawna 13).

      • 17 1

    • i znowu nie na temat... i czemu moderator takich wpisów "nie na temat" nie blokuje ?

      • 7 0

  • Po co wam tramwaj jeżeli są ścieżki rowerowe (2)

    jak ma gdzieś jechać to wskakuje na rowerek i bez problemu dojeżdżam w wybrane miejsce.

    • 11 52

    • (1)

      no właśnie miasto od lat nie potrafi zbudować drogi rowerowej przez Śródmieście.

      • 6 2

      • a po co skoro jest możliwość podwózki rowerów?

        • 1 4

  • Według ekspertów..to nic nie da.. (1)

    ...inflacja rośnie w siłę..

    • 11 7

    • wysoka inflacja to wyłącznie wina rządzących w tym kraju... zasłaniają się teraz wojną, a jak przyszedł kryzys z USA to jakoś to wszystko działało !

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane