• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zbierają podpisy pod petycją ws. uruchomienia linii tramwajowej nr 13

Ewelina Oleksy
13 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (214)
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
Linia 13 dawniej kursowała na trasie Brzeźno-Stogi i zniknęła z torowisk w 2010 r. Zastąpiła ją wtedy linia nr 3. Linia 13 dawniej kursowała na trasie Brzeźno-Stogi i zniknęła z torowisk w 2010 r. Zastąpiła ją wtedy linia nr 3.

Utworzenia linii tramwajowej nr 13, która połączyłaby Brętowo, Migowo, Ujeścisko i Chełm ze Stogami, chcą mieszkańcy oraz radni tych dzielnic. Ponad 1 tys. osób podpisało się pod petycją w tej sprawie. Takie połączenie było zapowiadane już kilka lat temu, ale jednak go nie uruchomiono. Czy teraz się uda? Niewykluczone.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy na trasie Brętowo - Migowo-Ujeścisko-Chełm-Stogi powinien kursować tramwaj?

O pomyśle uruchomienia linii nr 13 na trasie Brętowo-Stogi (przez Piecki-Migowo, Ujeścisko, Chełm) urzędnicy odpowiedzialni za komunikację miejską mówili już w 2019 r. Zapowiadali, że ruszy ono po wybudowaniu dwóch nowych tras - Nowej Bulońskiej (obecnie al. Pawła Adamowicza)Mapka oraz Nowej WarszawskiejMapka.

Obie są już gotowe. Pierwsza działa od kilu lat, a Nową Warszawską tramwaje zaczną jeździć od 4 marca.

Jednak w ostatnich zapowiedziach zmian, jakie zostaną wprowadzone w związku z uruchomieniem Nowej Warszawskiej, zabrakło tych dotyczących uruchomienia linii nr 13. Wywołało to niezadowolenie części mieszkańców, którzy byli pewni, że takie połączenie niebawem zyskają.

Powstanie linia tramwajowa z Brętowa na Stogi Powstanie linia tramwajowa z Brętowa na Stogi

Petycja ws. uruchomienia linii nr 13. Zbierają podpisy



Mieszkańcy postanowili więc zawalczyć o uruchomienie linii nr 13 elektroniczną petycją, pod którą zbierają podpisy.

Przedstawicielami mieszkańców w tej sprawie są Przemysław Malak, miejski radny PiS oraz radni dzielnicy Piecki-Migowo. W kilka dni pod petycją zebrano już ponad 1 tys. podpisów.

Zawsze aktualny rozkład jazdy autobusów i tramwajów w Gdańsku



- Z dużym smutkiem i niezadowoleniem przyjęliśmy informacje, że władze Gdańska, wraz z otworzeniem dla ruchu trasy Nowej Warszawskiej, nie planują uruchomienia linii tramwajowej numer 13. Ta linia zapowiadana przy okazji budowy trasy tramwajowej tzw. Nowej Warszawskiej stanowiłaby ważne połączenie dla oferty komunikacji zbiorowej miasta Gdańska - mówi radny Przemysław Malak.- Temat był przedmiotem dyskusji na sesji Rady Dzielnicy Piecki-Migowo 2 lutego 2023 r., kiedy podjęto uchwałę w sprawie uruchomienia linii tramwajowej z krańcówki Brętowo PKM do pętli Stogi.

Film z 10 lutego 2023 r.:


Jak wskazują autorzy petycji, wycofanie się miasta z pomysłu uruchomienia linii nr 13 jest "rezygnacją z możliwości, jakie daje uruchomienie trasy tramwajowej tzw. Nowej Warszawskiej i lepsze wykorzystanie krańcówki Brętowo PKM".

- W sytuacji gdy kolejny raz podnoszone są ceny biletów, należy rozwijać system komunikacji zbiorowej, zgodnie z założeniami miasta Gdańska, wedle których należy zachęcać mieszkańców i turystów do korzystania z komunikacji miejskiej. W naszej opinii podwyżka cen biletów i wycofanie się z obiecanej nowej linii tramwajowej zniechęci mieszkańców do regularnego korzystania z komunikacji zbiorowej - czytamy w petycji. - Postulujemy do władz miasta Gdańska o uruchomienie linii tramwajowej numer 13, która kursowała by na następującej trasie: Brętowo PKM - Migowo - Ujeścisko - Chełm - Śródmieście SKM - Stogi Pasanil od 1 maja 2023 r.

"Projekt jest aktualny, ale musi poczekać na realizację"



Zapytaliśmy Zarząd Transportu Miejskiego, czy do pomysłu uruchomienia linii nr 13 zamierza jeszcze wrócić. Okazuje się, że tak. Ale to będzie musiało zaczekać na "lepsze czasy".

- Obecnie, z powodu drastycznego wzrostu kosztów organizacji transportu zbiorowego (duże podwyżki cen energii i paliw, wysoka inflacja, wzrost kosztów pracy i obsługi eksploatacji) samorządy muszą przeznaczać coraz wyższe nakłady na utrzymanie komunikacji na dotychczasowym poziomie. W tych trudnych uwarunkowaniach finansowych nie jesteśmy w stanie zrealizować naszego pierwotnego planu z 2019 r., który uwzględniał uruchomienie tramwajowych połączeń uzupełniających (np. linii 13) - tłumaczy nam Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM. - Projekt jest aktualny, musi jednak poczekać na realizację - dodaje.
Przystanek pod szkołą, ale autobus 120 już się tam nie zatrzymuje. Będą zmiany? Przystanek pod szkołą, ale autobus 120 już się tam nie zatrzymuje. Będą zmiany?

Jak zapowiada Zomkowski, po uruchomieniu Nowej Warszawskiej, w marcu br., ZTM sprawdzi, z jakich linii i z jaką intensywnością pasażerowie będą korzystać z nowej oferty.

- Być może uda się wygospodarować tabor oraz środki finansowe, by uruchomić połączenia uzupełniające - mówi Zomkowski.

Miejsca

Opinie (214)

  • Tez zbieralismy podpisy aby nam skrzyżowanie oddali

    Płocka Wilanowska, ale i oczywiście olali. Trzymam kciuki...

    • 15 1

  • +linia 14 do Pruszcza przez Orunię (3)

    • 14 7

    • Akurat tramwaj do pruszcza by się przydał (2)

      zrobić gdzieś tam węzeł Autobus - Tramwaj i z tego węzła autobusy rozwoizły by pasażerów po osiedlach w pruszczu, a autobusy by się nie korkowaly na trakcie sw wojciacha. Tylko taka inwestycja kosztowała by multum pieniedzy.

      • 3 3

      • Pruszcz za autobusy nie chce placic, a co dopiero za tramwaj

        • 2 1

      • ale po drugiej stronie Raduni

        Przez Olszynke.

        • 0 0

  • oddałbym 2 lub 4

    w zamian za 13

    • 13 5

  • Tylko wtedy się zgodzę jak będzie kursowała na linii tzw. 105.

    • 5 2

  • Numer 4 też by się przydał (1)

    Numer 4 też by się przydał
    Z Nowego Portu na Zaspa pętla.

    • 10 1

    • kiedyś 4 jeżdziła z NP i było wygodnie

      • 1 0

  • +linia 15 na Przegalinę (1)

    • 5 1

    • ale tylko dla harcerzy!

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    to jest bardzo potrzebna trasa. (13)

    ciągle wszystko jeździ do Wrzeszcza. a co z innymi miejscami? co z Nowym Portem? co ze Stogami? co z Brzeźnem? wszystkie te dzielnice chcą mieć normalne połączenie nie tylko z centrum miasta!
    tak samo stacja Brętowo PKM jest w ogóle niewykorzystana! zdaje się świetna "pętla" autobusy, tramwaj, pociąg. i co z tego? skoro wszystkiego jest jak na lekarstwo? nie ma jak bezpośrednio dojechać z głupiego Migowa do Brętowa!
    o ile życie byłoby prostsze, gdyby tramwaj jeździł z Brętowa do Ujeściska i dalej...
    Przecież mnóstwo ludzi z południowych dzielnic potrzebuje połączenia z Oliwą, Strzyżą! a to daje właśnie połączenie tramwajowe z Brętowem PKM, aby móc wsiąść w kolejkę i nie tłuc się przez całe miasto autobusami i tramwajami. tak samo ludzie którzy chcą dojechać do pracy na Przeróbce.
    ZTM tego nie kuma

    • 259 11

    • Urzędnicy

      naszego miasta jeżdżą do pracy samochodem. Komunikacja miejsca to dla nich matrix. Olce i jej całemu zapleczu trzeba podziękować w najbliższych wyborach. Zamiast skupić się na miejskich problemach marnuje czas na politykę krajową.

      • 49 2

    • (7)

      jak to co z Brzeźnem? masz autobusy 158 i 148 jadące odpowiednio na Przymorze Zaspę Jelitkowo Żabiankę Stogi. Do Oliwy masz tramwaj numer 5(kursuje przez Wrzeszcz) Z Nowego Portu masz autobusy i tramwaje. Dokąd więc nie możesz dojechać? Druga rzecz - czy mieszkańcy Stogów będą tłumami jeździć na Migowo? Jestem raczej za tym by autobus 111 jeździł na Chełm co w zupełności wystarczy. Mieszkańcy Zielonego Trójkąta mają pętle nieużywaną i ledwie dwie linie tramwajowe - może ekstra tramwaj też im dać?

      • 1 33

      • Nie wiem, czy zauważyłeś, ale to było ogólne pytanie o skomunikowanie północy z południem. (3)

        Ech...
        a mieszkańcy Trójkąta mają tramwaje z trzech stron ;)

        • 13 2

        • No ale przecież jest skomunikowanie Południa z Brzeźnem (1)

          N. Port - jedna przesiadka przy dworcu głównym
          Brzeźno - przesiadka np. na Reja. (tak tu będzie lekka zmiana dla jadacych z petli Ł-Ś, ale nie przesadzajmy.) Przesiadka na jednym peronie przystanku nie jest kłopotliwa.

          • 2 2

          • To sobie wystawaj na przystankach.

            Ja z przystanku Warneńska chcę się dostać do ul Chrobrego. Nie ma oczywiście nic co jeździ do dworca PKP we Wrzeszczu i np przez Hallera z Moreny i muszę nieraz czekać na 249, 30 minut. Dziękuję bardzo za takie "udogodnienia".

            • 0 0

        • ale ile linii i gdzie? a na łąkowej ludzie z Dolnego miasta nie mogą dojechać tramwajem więc trzeba im wybudować

          • 0 1

      • (1)

        i masz jeszcze wiadukt w Brzeżnie w remoncie nie wiadomo jak na długo,zabrakło przecież beczki asfaltu.Te przesiadki na autobus 148 to koszmar.Nowy Port to dzielnica prawie wykluczona komunikacyjnie.

        • 7 1

        • Co masz na mysli pisząc przesiadki na 148 to koszmar?

          • 0 1

      • odczep się od 111

        już wystarczy, że bez sensu przez łąkową i dolne miasto jeździ!

        • 7 0

    • Wrzeszcz i Brzeźno i morena ....

      • 3 0

    • jedna przesiadka nie powoduje, że nie ma połączenia

      • 0 1

    • Jakie "wszystko"do Wrzeszcza? Z Łostowic nie wszystko

      A nawet nic, poza 162.

      • 1 0

    • ZTM kuma to co każe UM a ten widzi tylko te miejsca z których można mieć premię

      • 1 0

  • Jakie Bretowo? (2)

    Musiałyby być tory wzdłuż ulicy lostowickiej przecież a takich nie ma i nie będzie

    • 0 17

    • (1)

      Zaraz będzie się dało jechać z Chełmu na Morenę przez al. Adamowicza, więc takim trochę objazdem będzie to możliwe.

      • 7 0

      • na pewno w godzinach szczytu byłoby to szybsze niż dojazd w korkach w przepełnionym 227

        • 5 0

  • +linia 16 na Sopot i Gdynie

    • 2 2

  • +linia 18 na Żukowo

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane