• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla przebudowy dworca PKS

Krzysztof Koprowski
26 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu dworca PKS.
  • Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu dworca PKS.
  • Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu dworca PKS.
  • Wizualizacja nowego zagospodarowania terenu dworca PKS.

Radni Gdańska jednogłośnie dali zielone światło dla całkowitej przebudowy terenu dworca PKS przy ul. 3 MajaMapka. Zgodnie z nowym planem zagospodarowania i wizją inwestora funkcja transportowa zostanie przeniesiona pod ziemię, a powyżej gruntu znajdować się będą budynki usługowo-handlowe oraz skwer z widokiem na dawne fortyfikacje.



Czy radni podjęli słuszną decyzję, przyjmując nowy plan?

Szczegółowo plan zagospodarowania dla rejonu dworca PKS przy ul. 3 Maja opisaliśmy w czerwcu, kiedy był na etapie zbierania uwag do gotowego projektu. Przypomnijmy zatem jedynie najważniejsza ustalenia urbanistyczne:
  • plan dopuszcza całkowite przeniesienie funkcji dworca pod ziemię, przy czym minimalna powierzchnia obsługi podróżnych (kasy, poczekalnia itp.) musi wynieść nie mniej niż 500 m kw.,
  • plac manewrowy musi uwzględniać co najmniej 20 stanowisk odstawczych (postojowych) dla autobusów oraz nie mniej niż 8 peronów dla podróżnych,
  • dojście do dworca pod ziemią powinno być bezpośrednio połączone z istniejącym tunelem pod ul. 3 Maja, torami kolejowymi i Podwalem Grodzkim,
  • na powierzchni terenu mogą powstać budynki handlowo-usługowe (np. biurowce, hotele, sklepy, gastronomia itp.) o wysokości od 16,1 do 21,5 m (tj. ok. czterech-sześciu pięter), zaś partery muszą być wycofane względem ul. 3 Maja celem wygospodarowania szerokiego chodnika,
  • w centralnej części przewiduje się utworzenie placu/skweru z widokiem na dawne fortyfikacje,
  • budynek dawnego Powiatowego Urzędu Pracy może funkcjonować jako obiekt biurowy (w tym nadal jako przestrzeń dla urzędników) lub zostać przekształcony na budynek mieszkalny bądź hotel.

Teren dworca autobusowego od 2012 r. należy do Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski, które od samego początku deklaruje zburzenie istniejącego gmachu i daleko idące przekształcenia. Budynek dawnego PUP pozostaje we władaniu gminy.

Przesuń aby
porównać

Wszyscy radni za przyjęciem nowego planu



Projekt planu zagospodarowania nie wywołał żadnej dyskusji podczas czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska. Radni po wysłuchaniu najważniejszych ustaleń przedstawionych przez Edytę Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, jednogłośnie - 27 głosami - poparli proponowane ustalenia planu i pożądany kierunek zmian w tej części Gdańska.

- Projekt planu w części głównej wskazuje realizację dworca autobusowego z usługami oraz parkingami - mówiła na sesji dyrektor BRG. - Projekt był wielokrotnie opiniowany i konsultowany przez pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków. Efektem tego jest szereg precyzyjnych zapisów dotyczących kształtu nowej zabudowy.
Przyjęcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego otwiera drogę właścicielowi terenu do rozpoczęcia całego procesu budowlanego. Należy przy tym pamiętać, że plan nie określa terminów realizacji - to od inwestora (i jego zdolności finansowej) zależy, kiedy i w jakim zakresie będzie chciał dokonać zmian istniejącego stanu zagospodarowania.

Wynik głosowania nad przyjęciem uchwały z planem zagospodarowania dla dworca PKS. Wynik głosowania nad przyjęciem uchwały z planem zagospodarowania dla dworca PKS.

Wątpliwości radnych podczas Komisji Zagospodarowania



Dyskusja nad zapisami planu pojawiła się natomiast dzień wcześniej na posiedzeniu komisji Zagospodarowania Przestrzennego RMG. Radni zwracali wówczas uwagę m.in. na:
  • planowany przez inwestora parking na 500 pojazdów, który w tak dobrze skomunikowanej pod względem transportu zbiorowego lokalizacji jest sprzeczny z polityką miasta i zwiększy ruch pojazdów na ul. 3 Maja (wskaźniki planu dopuszczają znaczne obniżenie liczby miejsc postojowych - nawet do 0 przy usługach),
  • kwestię docelowej odpowiedzialności za utrzymanie skweru/placu w centralnej części - ze względu na podziemne kondygnacje przekazanie tego terenu do miasta jest problematyczne pod względem prawnym, więc za jego należyty stan będzie odpowiadać prywatny właściciel,
  • przestrzeń zarezerwowaną pod funkcję bezpośrednio związaną z ruchem autobusów, która może okazać się niewystarczająca - powierzchnia minimum 500 m kw., to wynik analiz BRG dla podobnych nowych obiektów,
  • dojazd dla autobusów - przewidziano łagodną rampę na kondygnację podziemną oddzielną od wjazdu na parking dla aut indywidualnych, dworzec będzie przystosowany do obsługi także autobusów piętrowych.

Radni - członkowie komisji - ostatecznie jednogłośnie wyrazili jednak pozytywną opinię za przyjęciem uchwały z nowym planem zagospodarowania.

Przesuń aby
porównać

Odrzucone uwagi, zerowe zainteresowanie dyskusją



Na wcześniejszym etapie - składania uwag do planu - wpłynęło pięć uwag od dwóch osób fizycznych. Wszystkie zostały odrzucone:
  1. drzewa postulowane do objęcia ochroną znajdowały się poza granicami planu (uwaga bezprzedmiotowa),
  2. proponowana organizacja ruchu przy gmachu sądu przekraczała możliwości uwzględnienia w planie (zbyt szczegółowy uwaga),
  3. postulat ochrony konserwatorskiej istniejącego gmachu dworca nie zyskał aprobaty konserwatora zabytków i jest sprzeczny z założeniem inwestora,
  4. zachowanie istniejącego założenia dworcowego w zakresie układu miejsc postojowych i placu manewrowego nie jest uzasadniona w sytuacji przeniesienia dworca pod ziemię,
  5. niedopuszczenie przeniesienia dworca pod ziemię jest sprzeczne z założeniem zapisów nowego planu i zamierzeń inwestycyjnych.

Warto nadmienić, że na dyskusji publicznej prowadzonej w toku procedury wyłożenia planu pojawili się jedynie pracownicy Biura Rozwoju Gdańska. Zainteresowanie ze strony mieszkańców było zerowe, choć dyskusja odbywała się w trybie zdalnym (przez internet).

Miejsca

Opinie (362) 6 zablokowanych

  • Tylko 20 miejsc odstawczych? (17)

    Na zdjęciu dołączonym do artykułu już widać ok.30 autobusów a potrafi ich być tam więcej. 20 miejsc odstawczych to zdecydowanie za mało.

    • 55 4

    • dla tego radni są do likwidacji. do podejmowania takich decyzji trzeba mieć kompetencje.

      • 9 4

    • A gdzie jest "napisane" (10)

      że autobusy maja się "odstawiać" na terenie dworca. Przewoźnik niech sobie zjeżdża na bazę, a utobus podstawia przeds odjazdem. Czy w np Krakowie na MDA widziałes jakieś miejsca odstawcze ?

      • 7 10

      • (9)

        tak, byłem i widziałem. Może i miejsc odstawczych nie ma, ale tam masz dworzec dwupoziomowy który ma łącznie ok.40 stanowisk. Przypominam że w Gdańsku będzie ich aż 8.

        • 17 3

        • Dobre...... :-) (8)

          Porównaj sobie ruch na dworcu w Krakowie i Gdańsku ! W Krakowie autobusy odjeżdżają i przyjeżdżają "jeden po drugim", zarówno te regionalne, jak i dalekobieżne i międzynarodowe ! U nas to...... lokalne autobusowe Pierdziszewo !

          • 7 7

          • (7)

            Budujemy dworzec jako tymczasową prowizorkę która zawsze będzie wąskim gardłem systemu, czy jako inwestycję na lata, z potencjałem rozwoju?

            • 19 5

            • (6)

              Przy rozwoju PKM bo na to stawiamy to raczej liczb autobusów spadnie

              • 2 10

              • (5)

                Już teraz PKM pęka w szwach i jeździ do każdej wsi, a autobusy jeżdżą puste. Czy Ty choć trochę myślisz, gdy piszesz? Jaka rozbudowa (zasięg) PKM miała miejsce od czasu budowy? Żadna. Kolei nie buduje się z dnia na dzień.

                • 9 1

              • (4)

                Dworca też nie. Zresztą tak jak już niektórzy pisali. To nie parking firm przewozowych a dworzec

                • 4 2

              • (1)

                Na pewno załapałeś sarkazm w poprzedniej wypowiedzi? W PKM głównie wozi powietrze i nie będzie rozbudowywane, chyba że wymyśli się jakiś pretekst dla pieniędzy z UE. Nie da się też sprawić, by PKM dotarło do każdej miejscowości / wsi. To mogą tylko autobusy. Tak więc dworzec autobusowy jest potrzebny.

                • 5 4

              • PKM powietrze wozi?!

                Wyjdz na chwile z biura i zobacz co sie na swiecie dzieje. Sprobuj pojechac z rowerem na wycieczke na Kaszuby. Nawet jak wejdziesz, to po dwoch przystankach wyrzuci cie matka z wozkiem albo inwalida na wozku...
                PKM nie bedzie rozwijana, bo jest klopotem dla urzednikow i wymaga nakladow. Ktore trzeba "zabezpieczyc". A urzednikom sie marzy swiat sprzed Euro, kiedy to ktos zaslepiony mamona postanowil kolej odrestaurowac... Na liniach tak sprawnie wygaszonych... Mozna by wygasic do reszty i zajac tym, w czym urzad jest najlepszy, mowieniem petentom "nie ma!".

                • 3 1

              • A dlaczego nie uwzględnić obu funkcji? (1)

                Czy lepiej, żeby autobusy stały w jednym miejscu czy żeby przedzierały się w korkach z bazy na dworzec? Efektem będą regularne opóźnienia. Te działania chyba mają na celu zrobienie na złość i przewoźnikom i pasażerom.

                • 5 1

              • Chodzi o spełnienie minimum warunków zapisanych w umowie sprzedaży gruntu. Podobnie do autobusów pod Forum.

                • 1 1

    • (2)

      u nas nie myśli się "do przodu" tylko na wczoraj wiec jak będzie chciała się podpiąć firma transportowa nie będzie miejsca

      • 10 5

      • A dokąd ta firma miała by jeździć? (1)

        Co 10 minut do Kartuz? A może do Kościerzyny? Dla kogo ?

        • 2 8

        • Dla tych wszystkich mieszkańców pomorskiego, którzy wkrótce wysiądą z prywatnych aut.

          • 6 3

    • To ma być dworzec autobusowy (1)

      a nie miejsce postoju dla różnych przewozników.Po wykonaniu kursu autobus wyjezdza na swoja bazę lub wykonuje nastepny kurs.Tak jest w Europie i w niektórych miastach tym kraju.

      • 9 3

      • Ale miedzy kursami kierowca musi odpocząć, skorzystać z zaplecza socjalnego.

        • 7 0

  • Architektura koszmarna (4)

    Brakuje tylko zielonego/niebieskiego szkła i mamy perłę postmodernizmu

    • 25 8

    • ta perła postmodernizmu, socrealizmu zapomniałeś dodać (1)

      • 1 3

      • Koszmarna de...u to jest architektora teatru szekspirowskiego albo kunsztu wodnego buahaa,co za wstyd bleee

        • 0 7

    • chyba jacys ograniczeni ci projektanci.Plakac sie chce.Co to jest w ogole?

      • 3 4

    • Czekajcie, Wy dyskutujecie o architekturze obecnego, czy projektowanego dworca?

      • 0 1

  • a Górski w ogóle chce zacząć tą inwestycje ? (12)

    bo jakoś nie widać żeby mu się paliło do realizacji od dobrych 10 lat. Obiekt transportowo usługowy w tej lokalizacji nie da takich kokosów jak mieszkania we Wrzeszczu i jeszcze trzeba o to dbać. Czy po wybudowaniu odda to w ręce miasta za 200% wartości ?

    • 183 17

    • widzisz ten sąd obok wybudowany ze złamaniem prawa ? tak sąd a prawo złamali :) (7)

      a gdzie parking żeby odwieść pasażerów?!

      • 38 9

      • (3)

        jest napisane, że będzie podziemny parking. Wystarczy przeczytać te kilka zdań artykułu.

        • 11 21

        • xxx (2)

          Parking dla autobusów, trzeba czytać ze zrozumieniem;)

          • 24 4

          • no właśnie :) (1)

            dzisiejszy parking to totalna ściema jak te kozy od trawy - cały czas zajęty, powinien być max 1/2 godziny i odajzd!

            • 14 2

            • Chyba owce. Cos dzwoni ale nie wiesz gdzie

              • 3 2

      • odwiesc od checi wyjazdu? (1)

        • 23 5

        • raczej odwiesc od checi

          wysiadania...

          • 3 1

      • a gdzie parking żeby odwieść pasażerów?!

        Od czego?

        • 14 2

    • Najlepsze są drogie słomiane inwestycje. Z które i tak zapłaci miasto.

      • 16 5

    • (2)

      Górski potraktował to miejsce tylko i wyłącznie jako doskonały grunt do wieloletniej lokaty kapitału. Dlatego jest gotowy ośmieszać się tą biernością, mydląc nam oczy już chyba 12 lat. Ja bym przejrzał okoliczności wykupu części gruntu dworca od Orbis. Musi być coś nie tak.

      • 25 4

      • (1)

        A może samego przekazania dworca Orbisowi? Kto prywatyzuje infrastrukturę publiczną!

        • 18 1

        • Jak to kto państwo.

          • 5 1

  • Dworzec w podziemiach to drugi Oswiecim. Gazowanie spalinami, bo wentylacja nie wydola i halasuje. (1)

    • 41 10

    • We Wrocławiu niestety tak jest.

      • 5 1

  • Perełka Gdańska (1)

    Nawet teraz przed remontem instytucja która zarządza nie umie umyć dokładnie korytarzy...śmieci i brud zalegają. Toalety...jak w 90 latach.
    Naprawdę ciężko kupić Karcher za 199 w markecie?
    Ps. A w sklepiku 20 m kwadratowych Sanepid wrzuci mandat za zamrażarkę lub brudna podloge...a tu? Pytam, gdzie jest Sanepid

    • 54 1

    • Nie ma kogo ukarać a w sklepiku jest przeważni jeden właściciel i prawdopodobnie nie ma swojego prawnika.

      • 5 1

  • (1)

    No to z 10 lat im to zajmie tak jak remont dworca PKP który już jest prawie 2 lata opóźniony

    • 22 2

    • Prymus nie pękaj, interes się kręci

      • 3 1

  • Bareja miałby fajne miejsc do kręconia filmów

    Zbudować nowe ale może jak na wyspie spichrzu zostawić coś co przypomina czasy PRL-u moi drodzy I kochani .

    • 16 5

  • PKS to wstyd dla Gdańska! Ostatnio jechałem z Wiednia Flixbusem i przystanek Gdańsk to dramat, tu czas zatrzymał się 50 lat temu (3)

    Wszystkie miasta mają nowoczesne przystanki a tu dramat. Ale coś czuję że liczba autobusów jaka w Gdańsku będzie mogła się zmieścić po przebudowie będzie za mała!!!

    • 44 5

    • A ja jechałem wczoraj do Pragi. Dworzec Florenc ciut lepszy od Gdańska. Jablonec to przystanek na pętli niczym Wrzeszcz.

      • 4 2

    • Po co jechac jakims g . . . skoro mozna poleciec w 2 godziny (1)

      • 1 3

      • do Kościerzyny jeszcze nie latamy

        • 7 0

  • I tak po raz kolejny zadziałała Gdańska Niewidzialna Ręka Rynku (1)

    • 25 5

    • niewidzialna reka rynku-a za nia wychodzi lysa glaca ministra Lewandowskiego z KLD.

      • 4 0

  • Dworzec podziemny? Będzie tak samo intensywnie wykorzystywany, jak przystanek / pętla autobusowa pod Forum?

    • 33 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane