• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla zabudowy na Witominie

Patryk Szczerba
21 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Obawy witominian przed planowaną zabudową
Po uchwaleniu planu z okolic przystanku na ul. Rolniczej powinny zniknąć prowizoryczne stragany, które zastąpi pawilon handlowy. Po uchwaleniu planu z okolic przystanku na ul. Rolniczej powinny zniknąć prowizoryczne stragany, które zastąpi pawilon handlowy.

Radni miasta dopuścili na Witominie możliwość budowy nowych obiektów handlowych m.in. przy ul. Bursztynowej zobacz na mapie GdyniRolniczej zobacz na mapie Gdyni. Według rządzącej "Samorządności" uchwalony plan miejscowy da także "grunt" pod rozbudowę Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni. - To plan na wczoraj, a potrzebujemy planu na jutro - odpowiada opozycja, zarzucając brak realnych pomysłów na rozładowanie korków.



Czy planowane inwestycje zwiększą korki na Witominie?

Dopiero po czwartym publicznym wyłożeniu radni miasta mogli pochylić się nad projektem planu miejscowego dla części Witomina, obejmującej okolice ul. Chwarznieńskiej i Rolniczej zobacz na mapie Gdyni. Przez kilka miesięcy trwały dyskusje z mieszkańcami na temat poszczególnych zapisów przyjętych w dokumencie.

Nowe obiekty handlowe. Mieszkańcy pełni obaw

Największe kontrowersje wzbudzały od początku dwie planowane inwestycje. Pierwsza z nich to zabudowa przy ul. Rolniczej zobacz na mapie Gdyni. Planowany w sąsiedztwie budowanego marketu obiekt handlowy zamierza postawić prywatny inwestor. Teren odkupił kilka lat temu od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i ogrodził. Na miejscu pojawiła się wypożyczalnia przyczep, ale stanęły też kramy, a nawet budka z gastronomią. Mieszkańcy teren nazwali prowizorycznym bazarkiem, a właściciel odpowiadał, że zmiany nastąpią, gdy dostanie zezwolenie na budowę obiektu handlowego.

Plan miejscowy dopuszcza zabudowę handlową do 7 metrów (2 kondygnacje) z dachem płaskim. Mieszkańcy nie ukrywali obaw związanych z takimi parametrami budynków, które w pierwszej wersji - zabudowy usługowej - były dla nich korzystniejsze (do 6 metrów i 1 kondygnacja), bojąc się zaciemnienia. Pasażerowie ZKM wskazywali na problemy z lokalizacją przystanku. Uwagi zostały odrzucone po zapewnieniach miejskich planistów, że wszystkie parametry zostały spełnione.

W przypadku okolic ulic Bursztynowej zobacz na mapie Gdyni niepokój mieszkańców, oprócz gabarytów, wzbudzała funkcja planowanego obiektu. Część zwracała uwagę, że w warunkach zabudowy z 2014 roku pozwolenie na budowę dopuszczało powstanie domu jednorodzinnego z usługami i biurami, tymczasem w planie zmienia się je na dwukondygnacyjny budynek z powierzchnią zabudowy wynoszącą 30 proc. Inni wprost obawiali się powtórki z 2008 roku, kiedy władze miasta dopuściły budowę stacji benzynowej. Sprawę na korzyść mieszkających w okolicy rozstrzygnął wtedy dopiero Naczelny Sąd Administracyjny.

  • Taki projekt prezentował inwestor terenu przy ul. Rolniczej w grudniu 2014 roku.
  • Jednak, czy tak będzie wyglądała zabudowa przy ul. Rolniczej, okaże się dopiero w przyszłości.
Tym razem funkcji związanych z motoryzacją zakazano, dopuszczając jedynie gastronomię lub biura. Na miejsca postojowe inwestor będzie mógł wykorzystać - po wykupieniu - miejskie działki.

Problemy komunikacyjne nie zostały rozwiązane

Podczas dyskusji nad planem nie brakowało również zapytań dotyczących rozwiązań komunikacyjnych, a właściwie ich braku. Wątpliwości pojawiły się także podczas dyskusji radnych nad przedstawionym projektem.

- Plan pozwala na zabudowę handlową w zwartej zabudowie. Od lat mówi się o poszerzeniu ul. Rolniczej. Jest rezerwa terenu, a dokument nadal tego nie uwzględnia. Można sobie wyobrazić, co będzie się działo, jak wszystkie obiekty, łącznie z otwierającym się za chwilę marketem, będą funkcjonowały. Kierowcy będą robili sobie skrót za sklepem i ulica totalnie się zakorkuje - mówił Paweł Stolarczyk, radny PiS.
W okolicach ulicy Bursztynowej planowana jest zabudowa gastronomiczna. W okolicach ulicy Bursztynowej planowana jest zabudowa gastronomiczna.
Z argumentami, że zmiany są nietrafione, zgadzali się inni opozycyjni radni, wskazując przy okazji na fakt, że dokument zupełnie nie rozwiązuje kwestii drogowych przy ul. Chwarznieńskiej.

- Nie powinniśmy rozpatrywać planu bez uwzględnienia obwodnicy dla Witomina oraz bez ustalenia dokładnie, jak ma wyglądać ul. Chwarznieńska. Tam przecież nastąpią duże zmiany, wielu kierowców będzie miało utrudniony dojazd, znikną miejsca parkingowe. Dokument mógłby funkcjonować pod warunkiem, że powstaje obwodnica Witomina - zaznaczał Bogdan Krzyżankowski z Platformy Obywatelskiej.
"Plan na wczoraj"

O bezzasadności zarzutów przekonywali radni rządzącej "Samorządności", którzy w głosowaniu jednomyślnie zagłosowali za projektem.

- Chcemy, by obszar mógł komfortowo funkcjonować. Plan zapewnia miejsca parkingowe przy ulicach Nauczycielskiej, Strażackiej i Pogodnej. Rezerwa pod poszerzenie ul. Rolniczej jest po drugiej stronie - przekonywał Andrzej Bień.
Nie przekonał opozycji, której przedstawiciele podkreślali, że uchwalenie planu miejscowego dla części objętej rewitalizacją powinno nastąpić po poszerzeniu ulicy i zakończeniu działań miejskich na terenie Witomina-Radiostacji.

- A tak zanosi się na to, że za kilka lat, po zakończeniu rewitalizacji, znów będziemy zmieniali plan - zaznaczał Paweł Stolarczyk.

Miejsca

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • niszczenie Gdyni (5)

    No i Bursztynowa - jedna z najspokojniejszych ulic w Gdyni - dostaje budę z hamburgerami... Wszędzie wpieprzacie te swoje markety, zabijając przy okazji drobny handel. Po co co 100 metrów market? W niejednym zachodnim miasteczku na całą miejscowość - większą niż Witomino - jest jeden market w środku miasta i koniec, każdy sobie dojdzie czy dojedzie, a my musimy co dwie przecznice walić Lidla, Biedre, Tesco czy jakąkolwiek inną sieciówkę. Po co komu przy Bursztynowej buda z żarciem? Kto to wymyślił? Kto wydał pozwolenie. Tym fajansiarzom z Urzędu Miasta trzeba na łeb sprowadzić Najwyższą Izbę Kontroli, to się opanują i wyjdą ich wałeczki.

    • 61 16

    • Twoje pieniądze? (3)

      Co Ci do tego, że prywatny inwestor chce za swoje pieniądze obiekt zbudować? Czteropasmówkę by chcieli na Rolniczej, żeby po pracy swoim autem do obwodnicy szybko się dostać. Nie bądźmy minimalistami i zbudujmy sześciopasmówkę.

      • 9 20

      • odp. (2)

        Witomińczyk, nie rozumiesz. Jestem ostatni do ingerencji w działalność prywatnych inwestorów. Tylko tym inwestorom to miasto Gdynia wydaje pozwolenia na działalność, udostępnia grunty itd. i to należałoby zbadać, bo mamy przesyt dyskontów i marketów, budują się nowe i tworzy się społeczeństwo konsumpcyjnych lemingów. A inwestor jest głównie zagraniczny, bo w innych krajach jest jedno, góra dwa dyskonty na gminę, ale zazwyczaj jest to kapitał krajowy.

        • 16 4

        • (1)

          Gruntów nie udostępnia.
          Sądząc po trudności z zaparkowaniem samochodu na parkingach dyskontów, chyba nie ma przesytu.
          Jeśli do tego przesytu dojdzie, to stratę poniesie inwestor zagraniczny.
          Ci co kupują w Biedrze, to konsumpcyjne lemingi, a jak się zwą Ci samotnie siedzący za kierownicą w 5osobowych autach ?

          • 12 4

          • Nie, że ci co kupują w Biedronce, tylko ci, którzy kupują często i namiętnie i od kupowania nie mogą się opanować i jest to dla nich bardzo ważne - to są ludzie ogarnięci konsumpcjonizmem i chęcią nade wszystko posiadania i nabywania. I takich się hoduje, budując co kilka kroków markety i dyskonty. Natomiast nie rozumiem, co ma wspólnego z tym jeżdżenie samochodami? Stawiasz mnie jakby po drugiej stronie barykady, ale w tej kwestii moje zdanie jest takie, że tutaj jest podobnie jak z zakupami - lemingi pobrały kredyty i szpanują autami, na które tak naprawdę ich nie stać - to jest oczywista sprawa. Dwie przecznice dalej jadą autem, zamiast się przejść, aby tylko się pochwalić bryką na dzielni. Natomiast z drugiej strony jeśli ktoś ma samochód i stać go na niego i jeździ nim np. do pracy - czyli traktuje jako prywatny środek lokomocji, wygodny i szybki - to nie rozumiem dlaczego się kogoś takiego czepiać. Nie ma samochodów jednoosobowych, a sportowe auto dwuosobowe jest przecież droższe niż to pięcioosobowe. Jeśli ja mam się nie czepiać prywatnych inwestorów, to Ty nie czepiaj się prywatnych posiadaczy aut, którzy płacą srogie podatki na utrzymanie dróg i mają prawo z nich korzystać, jak każdy. Owszem, są korki, ale pokaż mi duże miasto bez zatorów ulicznych. Nie możesz pakować wszystkich na rowery, motorki i do komunikacji, bo byłby to komunizm i totalitaryzm. Każdy ma prawo posiadać samochód i się nim poruszać. A inna sprawa to popisówa i życie ponad stan, o czym pisałem wyżej. A miejsc na parkingach pod dyskontami jest nadto, choćby witomiński Lidl. Jak parking jest mały, to albo nie ma fizycznie miejsca by go zrobić, albo dyskont oszczędza.

            • 15 0

    • a u Stępy na Amona..

      Postawić biedre ,lidla i macdonaldsa będzie szczerze zadowolony

      • 15 7

  • uśmiałam się... (4)

    Ulic nie przybywa, a korki na ul. Kieleckiej będą sięgać węzła F. Cegielskiej. Witawa stoi pusta - nowe lokale handlowe powstają niedaleko. Jeszcze wybudują nowy wieżowiec na Niskiej to mieszkańcy Chwarzna i Wiczlina będą wracać do domu na pieszo...

    • 59 14

    • Buspas :-) (3)

      Autobus jedzie minutę z Węzła Cegielskiej na przystanek Rolnicza. No dobra dwie minuty.

      • 38 0

      • ... (2)

        Tak, ale do skrzyżowania z ulicą Witomińską, później w korku...

        • 31 9

        • (1)

          Ale po skręcie w prawo w Chwarznieńską puszcza a to tylko dwa przystanki.

          • 31 6

          • Ma nie być wcale. Głosuję, płacę - wymagam

            • 6 29

  • I znowu gdyński szajs. (1)

    Obserwuję z przykrością, jak Witomino, przez zupełnie nieprzemyślane decyzje władz gdyńskich, od kilku lat staje się burdl zabudową. Te stawiane (Biedronka - jadowicie żółta, postawiona "od czapy") i mające powstać obiekty, są jakby z przypadku. "Przeszkadzające, a nie współgrające z otoczeniem. Odległość budynków od siebie, pewnie wycinka drzew, bo trzeba klocek postawić... Gdynia, tak szczycąca się, że dobrze się w niej mieszka, że jest innowacyjna... ech Gdynio... Przypomina się dyrektor w filmie "Poszukiwany, poszukiwana"

    • 59 15

    • Tak te drzewa na ogródkach działkowych przepiękne. Będzie mi brakowało zapachu palonej ściółki na wiosnę i jesień.
      Ciekaw jestem jak poszerzyć Rolniczą bez ruszania drzew. No ale wyciąć drzewo pod drogę, żeby szybko dojechać do Wiczlina to jednak nie to samo co pod obiekt handlowy.

      • 20 0

  • W Gdynii jak w Gdansku takie same zabudowy wies sie bawi i tanczy

    • 35 19

  • Domagamy sie biedronki na ulicy Rolniczej !

    • 19 41

  • A gdzie moje prawo do spokojnego życia?!

    Czy muszę resztę życia spędzić między betonami w kurzu i hałasiei?! Protestuję!!!

    • 45 11

  • Stępa nie mieszka na Amona,mieszka na Atlasa

    Najpierw się dowiedz , potem pisz .Do Biedronki ma 200 metrów !!!

    • 39 11

  • Skąd pieniądze na obwodnicę ? wiesz jakie jest zadłużenie miasta ? (2)

    Zapewniam ciebie że na obwodnicę Witomina przez najbliższe 10 lat nie ma żadnych szans , i prawdopodobnie przez najbliższe 20 lat nie powstanie ,natomiast poszerzenie Rolniczej i Chwarznieńskiej usprawniło by ruch na tyle że ludzie nie stali by w kilometrowych korkach, tylko jechali by płynnie, to o wiele mniej spalin i hałasu, przecież jak samochód stoi to tez spala paliwo ,wydziela hałas a nie jedzie , za kilka miesięcy jak wprowadza się nowi mieszkańcy aktualnie budowanych bloków na Wiczlinie grozi nam totalny paraliż komunikacyjny !!! a miast ma to gdzieś bo mamy krótkowzrocznych włodarzy, kwestia tylko taka że im szybciej podejmą taka decyzję tym krócej będziemy stali w korkach .

    • 40 19

    • Proponuję zapoznać się z zagadnieniem prawa Lewis'a-Mogridgea albo spojrzeć na to co się dzieje na Słowackiego po rozbudowie.
      W przypadku Witomina jedynym sensownym rozwiązaniem jest budowa obwodnicy - w ten sposób wyprowadzi się ruch pojazdów pokonujących trasę: centrum - obwodnica Trójmiasta (zachodnie dzielnice Gdyni) i odciąży Witomino od korków. Inne rozwiązania to krótkowzroczna prowizorka i pieniądze wyrzucone w błoto.
      Tym bardziej "pogratulować" władzom miasta, ze nie mając pieniędzy na rozwiązanie problemów komunikacyjnych dzielnicy, wydaje takie decyzje dot. zabudowy.

      • 16 3

    • Obwodnica Witomina to dużo niższy koszt niż nieczynne lotnisko

      • 12 8

  • To tylko nie potwierdzona teoria ,popatrz dwupasmówkę na Chwarznie ,zapewniam ciebie że ruch jest płynny (1)

    Wszyscy kierowcy chwalą Chwarznieńską na Chwarznie ,powinna być pociągnięta do Rolniczej i poszerzona Rolnicza do Kieleckiej , to by załatwiło sprawę korków.

    • 43 10

    • Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
      Pozdrawiam

      • 8 5

  • Podejrzewam że wchodzi to w rachubę korupcja (2)

    Czy nikt nie widzi co teraz dzieje sie na skrzyżowaniu Kielecka, Rolnicza, Widna, Bursztynowa ,Zielna ? Czy ktokolwiek pomyślał co będzie siedziało na tym skrzyżowaniu? Prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem byłoby rondo no ale wtedy nikt nie mógłby budować w okolicach Bursztynowej. Chciałbym dowiedzieć się kto zatwierdził takie plany i kto będzie odpowiadał za to co stanie się potem.

    • 52 8

    • Na tej krzyzowce brakuje stacji paliw (1)

      Najblizsza dopiero na Slaskiej. Nie wiemd czemu miasto nie zezwolilo koncernowi na taka budowe. Az sie prosi aby te zapyziale ogrodki wykorzystac w odpowiedni sposob.

      • 9 7

      • najbliższa jest przy lidlu

        • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane