• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla zabudowy na Witominie

Patryk Szczerba
21 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Obawy witominian przed planowaną zabudową
Po uchwaleniu planu z okolic przystanku na ul. Rolniczej powinny zniknąć prowizoryczne stragany, które zastąpi pawilon handlowy. Po uchwaleniu planu z okolic przystanku na ul. Rolniczej powinny zniknąć prowizoryczne stragany, które zastąpi pawilon handlowy.

Radni miasta dopuścili na Witominie możliwość budowy nowych obiektów handlowych m.in. przy ul. Bursztynowej zobacz na mapie GdyniRolniczej zobacz na mapie Gdyni. Według rządzącej "Samorządności" uchwalony plan miejscowy da także "grunt" pod rozbudowę Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni. - To plan na wczoraj, a potrzebujemy planu na jutro - odpowiada opozycja, zarzucając brak realnych pomysłów na rozładowanie korków.



Czy planowane inwestycje zwiększą korki na Witominie?

Dopiero po czwartym publicznym wyłożeniu radni miasta mogli pochylić się nad projektem planu miejscowego dla części Witomina, obejmującej okolice ul. Chwarznieńskiej i Rolniczej zobacz na mapie Gdyni. Przez kilka miesięcy trwały dyskusje z mieszkańcami na temat poszczególnych zapisów przyjętych w dokumencie.

Nowe obiekty handlowe. Mieszkańcy pełni obaw

Największe kontrowersje wzbudzały od początku dwie planowane inwestycje. Pierwsza z nich to zabudowa przy ul. Rolniczej zobacz na mapie Gdyni. Planowany w sąsiedztwie budowanego marketu obiekt handlowy zamierza postawić prywatny inwestor. Teren odkupił kilka lat temu od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i ogrodził. Na miejscu pojawiła się wypożyczalnia przyczep, ale stanęły też kramy, a nawet budka z gastronomią. Mieszkańcy teren nazwali prowizorycznym bazarkiem, a właściciel odpowiadał, że zmiany nastąpią, gdy dostanie zezwolenie na budowę obiektu handlowego.

Plan miejscowy dopuszcza zabudowę handlową do 7 metrów (2 kondygnacje) z dachem płaskim. Mieszkańcy nie ukrywali obaw związanych z takimi parametrami budynków, które w pierwszej wersji - zabudowy usługowej - były dla nich korzystniejsze (do 6 metrów i 1 kondygnacja), bojąc się zaciemnienia. Pasażerowie ZKM wskazywali na problemy z lokalizacją przystanku. Uwagi zostały odrzucone po zapewnieniach miejskich planistów, że wszystkie parametry zostały spełnione.

W przypadku okolic ulic Bursztynowej zobacz na mapie Gdyni niepokój mieszkańców, oprócz gabarytów, wzbudzała funkcja planowanego obiektu. Część zwracała uwagę, że w warunkach zabudowy z 2014 roku pozwolenie na budowę dopuszczało powstanie domu jednorodzinnego z usługami i biurami, tymczasem w planie zmienia się je na dwukondygnacyjny budynek z powierzchnią zabudowy wynoszącą 30 proc. Inni wprost obawiali się powtórki z 2008 roku, kiedy władze miasta dopuściły budowę stacji benzynowej. Sprawę na korzyść mieszkających w okolicy rozstrzygnął wtedy dopiero Naczelny Sąd Administracyjny.

  • Taki projekt prezentował inwestor terenu przy ul. Rolniczej w grudniu 2014 roku.
  • Jednak, czy tak będzie wyglądała zabudowa przy ul. Rolniczej, okaże się dopiero w przyszłości.
Tym razem funkcji związanych z motoryzacją zakazano, dopuszczając jedynie gastronomię lub biura. Na miejsca postojowe inwestor będzie mógł wykorzystać - po wykupieniu - miejskie działki.

Problemy komunikacyjne nie zostały rozwiązane

Podczas dyskusji nad planem nie brakowało również zapytań dotyczących rozwiązań komunikacyjnych, a właściwie ich braku. Wątpliwości pojawiły się także podczas dyskusji radnych nad przedstawionym projektem.

- Plan pozwala na zabudowę handlową w zwartej zabudowie. Od lat mówi się o poszerzeniu ul. Rolniczej. Jest rezerwa terenu, a dokument nadal tego nie uwzględnia. Można sobie wyobrazić, co będzie się działo, jak wszystkie obiekty, łącznie z otwierającym się za chwilę marketem, będą funkcjonowały. Kierowcy będą robili sobie skrót za sklepem i ulica totalnie się zakorkuje - mówił Paweł Stolarczyk, radny PiS.
W okolicach ulicy Bursztynowej planowana jest zabudowa gastronomiczna. W okolicach ulicy Bursztynowej planowana jest zabudowa gastronomiczna.
Z argumentami, że zmiany są nietrafione, zgadzali się inni opozycyjni radni, wskazując przy okazji na fakt, że dokument zupełnie nie rozwiązuje kwestii drogowych przy ul. Chwarznieńskiej.

- Nie powinniśmy rozpatrywać planu bez uwzględnienia obwodnicy dla Witomina oraz bez ustalenia dokładnie, jak ma wyglądać ul. Chwarznieńska. Tam przecież nastąpią duże zmiany, wielu kierowców będzie miało utrudniony dojazd, znikną miejsca parkingowe. Dokument mógłby funkcjonować pod warunkiem, że powstaje obwodnica Witomina - zaznaczał Bogdan Krzyżankowski z Platformy Obywatelskiej.
"Plan na wczoraj"

O bezzasadności zarzutów przekonywali radni rządzącej "Samorządności", którzy w głosowaniu jednomyślnie zagłosowali za projektem.

- Chcemy, by obszar mógł komfortowo funkcjonować. Plan zapewnia miejsca parkingowe przy ulicach Nauczycielskiej, Strażackiej i Pogodnej. Rezerwa pod poszerzenie ul. Rolniczej jest po drugiej stronie - przekonywał Andrzej Bień.
Nie przekonał opozycji, której przedstawiciele podkreślali, że uchwalenie planu miejscowego dla części objętej rewitalizacją powinno nastąpić po poszerzeniu ulicy i zakończeniu działań miejskich na terenie Witomina-Radiostacji.

- A tak zanosi się na to, że za kilka lat, po zakończeniu rewitalizacji, znów będziemy zmieniali plan - zaznaczał Paweł Stolarczyk.

Miejsca

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • A gdzie w Gdyni nie ma teraz korków?

    To żaden "problem" = nadzwyczajna sytuacja. To codzienność.

    • 43 8

  • Problem korków na Rolniczej i Chwarznieńskiej to nowe bloki na Wiczlinie

    Mieszkam na Chwarznie od 40 lat ,i jeszcze 10 lat temu dojazd do centrum nie trwał dłużej niż 10 minut , niezależnie od pory dnia , budowa nowych bloków to setki nowych mieszkańców ,a więc i setki samochodów na Wiczlinie zrobiły swoje ,a będzie jeszcze gorzej, bo tam co roku przybywa kilka nowych bloków .

    • 52 6

  • Chwarzenska i korki na Witominie (1)

    Wystarczyloby zmodernizowac ulice Chwarznienska na odcinku Witominskim, poprzez dlozenie srodkowego pasa ruch o zmiennym kierunku ruchu, 00-12 w dol, 12-00 w gore i ruch samochodowy usprawnilby sie.

    • 45 12

    • Śmiały eksperyment

      Ale w polskich warunkach bałbym się jeździć pasem ruchu o zmiennym kierunku ruchu, bo zawsze by było ryzyko, że mi jakiś pospieszny chłopak w służbowej Octavii oklejonej jakimś "Ciąg-Drutexem" wyskoczy pod prąd na czołówkę.

      • 23 0

  • Rozładować korki (1)

    można tylko zmniejszając ilość samochodów, a nie poszerzając korki o kolejne pasy.

    • 37 20

    • to się nie wydarzy

      Nawet w hiperrowerowym Amsterdamie co roku rośnie liczba samochodów i budowane są nowe drogi. Sen o mieście bez samochodu to piękny sen, ale nierealny.

      • 22 6

  • Co się nie da poszerzyć ? Chwarznieńskiej ? miejsca jest pod dostatkiem ! jakie jezioro ty tam widzisz ? co ty bredzisz ? (1)

    Ewentualna konieczność wykupu kawałka posesji, czy nawet całych 10 domków to koszt żaden,w porównaniu z wykupem ziemi od lasów państwowych i wycinką drzew, budową infrastruktury utwardzeniem itd.... obwodnica Witomina jest nieracjonalna , to tylko mrzonka kilku wizjonerów, i to zupełnie inne koszty, setki razy większe , poszerzenie to realne możliwości i konieczność .

    • 37 16

    • Nie taka mrzonka....
      Projekt obwodnicy był poważnie brany pod uwagę:
      http://m.trojmiasto.pl/news/Nowy-pomysl-na-Chwarznienska-Samochody-pojada-przez-las-n76340.html

      • 7 5

  • koperta kasa

    Jesli inwestor walczy o pozwolenia latami a biedrona tylko rok i juz jest obok, to co? a ile? koperta byla duza? kazdy chce zyc i pracowac

    • 41 9

  • Koncepcja obwodnicy Witomina upadła równie szybko jak powstała , gdy tylko oszacowano realny koszt wykonania .

    To był tylko pomysł ,i ze względu na wysokie koszty już dawno upadł ,choć wielu osobom ta koncepcja przypadła do gustu ,to nie ma szans na realizację , trzeba szukać alternatywnych i realnych rozwiązań.

    • 42 11

  • (2)

    Szczurasy to durnie. Czas wreszcie skonczyc z kurtuazja w kierunku tych baranow bo to co sie dzieje na Witominie w czasie porannych I popoludniowych szczytow komunikacyjnych wola o pomste do nieba. Te glaby z samorzadnosci ze szczurkiem na czele w d.....ie maja potrzeby komunikacyjne mieszkancow jakie maja na szarym koncu. Czas wreszcie glosno I jasno wyartykulowac, ze to glaby I przestac holubic tego pajaca szczurka. Wystarczy!

    • 42 15

    • Lagodnie napisane.

      • 8 8

    • od Szczurka to ty

      się odp@@@@ol...........

      • 0 14

  • (1)

    Chwarzniejska na odcinku od Witawy do Domu za Falochronem ma wystarczajace rezerwy terenu pod 2 pasy w kazdym kierunku. Tylko te lajzy z samorzadnosci jakos tego nie widza. Podobnie byloby z Rolnicza do skrzyzowania z Witominska gdyby tylko jakas przekupna menda nie zezwolila na budowe marketu u zbiegu tych ulic. Chociaz na sie pewnia da sie tam przedluzyc Kelecka w dwu pasach. Droga od Ciapkowa - tez nie byloby problemu gdyby nie stacja paliw. Taaaaaaak. Za komuny pomyslano o tym, ze miasto sie bedze rozrastac, ale nastaly mendy z samorzadnosci i w pasach rezerw pod drogi pozwalaja budowac markety i stacje benzynowe. Bezmyslne debile od "swietego" szczurka

    • 40 18

    • I walnąć ludziom czteropasmówkę pod nosem. Tu mieszkają ludzie i nie chcą hałasu i smrodu pod oknami. Jeżeli poszerzać te ulice to tylko i wyłącznie dla bus-pasa, aby ograniczyć ilość samochodów!

      • 8 9

  • Stragan "Witawa centrum"

    Oryginalne szmaty firmy "TaniArmani"

    • 39 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane