• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielone światło dla zabudowy na Witominie

Patryk Szczerba
21 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Obawy witominian przed planowaną zabudową
Po uchwaleniu planu z okolic przystanku na ul. Rolniczej powinny zniknąć prowizoryczne stragany, które zastąpi pawilon handlowy. Po uchwaleniu planu z okolic przystanku na ul. Rolniczej powinny zniknąć prowizoryczne stragany, które zastąpi pawilon handlowy.

Radni miasta dopuścili na Witominie możliwość budowy nowych obiektów handlowych m.in. przy ul. Bursztynowej zobacz na mapie GdyniRolniczej zobacz na mapie Gdyni. Według rządzącej "Samorządności" uchwalony plan miejscowy da także "grunt" pod rozbudowę Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni. - To plan na wczoraj, a potrzebujemy planu na jutro - odpowiada opozycja, zarzucając brak realnych pomysłów na rozładowanie korków.



Czy planowane inwestycje zwiększą korki na Witominie?

Dopiero po czwartym publicznym wyłożeniu radni miasta mogli pochylić się nad projektem planu miejscowego dla części Witomina, obejmującej okolice ul. Chwarznieńskiej i Rolniczej zobacz na mapie Gdyni. Przez kilka miesięcy trwały dyskusje z mieszkańcami na temat poszczególnych zapisów przyjętych w dokumencie.

Nowe obiekty handlowe. Mieszkańcy pełni obaw

Największe kontrowersje wzbudzały od początku dwie planowane inwestycje. Pierwsza z nich to zabudowa przy ul. Rolniczej zobacz na mapie Gdyni. Planowany w sąsiedztwie budowanego marketu obiekt handlowy zamierza postawić prywatny inwestor. Teren odkupił kilka lat temu od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i ogrodził. Na miejscu pojawiła się wypożyczalnia przyczep, ale stanęły też kramy, a nawet budka z gastronomią. Mieszkańcy teren nazwali prowizorycznym bazarkiem, a właściciel odpowiadał, że zmiany nastąpią, gdy dostanie zezwolenie na budowę obiektu handlowego.

Plan miejscowy dopuszcza zabudowę handlową do 7 metrów (2 kondygnacje) z dachem płaskim. Mieszkańcy nie ukrywali obaw związanych z takimi parametrami budynków, które w pierwszej wersji - zabudowy usługowej - były dla nich korzystniejsze (do 6 metrów i 1 kondygnacja), bojąc się zaciemnienia. Pasażerowie ZKM wskazywali na problemy z lokalizacją przystanku. Uwagi zostały odrzucone po zapewnieniach miejskich planistów, że wszystkie parametry zostały spełnione.

W przypadku okolic ulic Bursztynowej zobacz na mapie Gdyni niepokój mieszkańców, oprócz gabarytów, wzbudzała funkcja planowanego obiektu. Część zwracała uwagę, że w warunkach zabudowy z 2014 roku pozwolenie na budowę dopuszczało powstanie domu jednorodzinnego z usługami i biurami, tymczasem w planie zmienia się je na dwukondygnacyjny budynek z powierzchnią zabudowy wynoszącą 30 proc. Inni wprost obawiali się powtórki z 2008 roku, kiedy władze miasta dopuściły budowę stacji benzynowej. Sprawę na korzyść mieszkających w okolicy rozstrzygnął wtedy dopiero Naczelny Sąd Administracyjny.

  • Taki projekt prezentował inwestor terenu przy ul. Rolniczej w grudniu 2014 roku.
  • Jednak, czy tak będzie wyglądała zabudowa przy ul. Rolniczej, okaże się dopiero w przyszłości.
Tym razem funkcji związanych z motoryzacją zakazano, dopuszczając jedynie gastronomię lub biura. Na miejsca postojowe inwestor będzie mógł wykorzystać - po wykupieniu - miejskie działki.

Problemy komunikacyjne nie zostały rozwiązane

Podczas dyskusji nad planem nie brakowało również zapytań dotyczących rozwiązań komunikacyjnych, a właściwie ich braku. Wątpliwości pojawiły się także podczas dyskusji radnych nad przedstawionym projektem.

- Plan pozwala na zabudowę handlową w zwartej zabudowie. Od lat mówi się o poszerzeniu ul. Rolniczej. Jest rezerwa terenu, a dokument nadal tego nie uwzględnia. Można sobie wyobrazić, co będzie się działo, jak wszystkie obiekty, łącznie z otwierającym się za chwilę marketem, będą funkcjonowały. Kierowcy będą robili sobie skrót za sklepem i ulica totalnie się zakorkuje - mówił Paweł Stolarczyk, radny PiS.
W okolicach ulicy Bursztynowej planowana jest zabudowa gastronomiczna. W okolicach ulicy Bursztynowej planowana jest zabudowa gastronomiczna.
Z argumentami, że zmiany są nietrafione, zgadzali się inni opozycyjni radni, wskazując przy okazji na fakt, że dokument zupełnie nie rozwiązuje kwestii drogowych przy ul. Chwarznieńskiej.

- Nie powinniśmy rozpatrywać planu bez uwzględnienia obwodnicy dla Witomina oraz bez ustalenia dokładnie, jak ma wyglądać ul. Chwarznieńska. Tam przecież nastąpią duże zmiany, wielu kierowców będzie miało utrudniony dojazd, znikną miejsca parkingowe. Dokument mógłby funkcjonować pod warunkiem, że powstaje obwodnica Witomina - zaznaczał Bogdan Krzyżankowski z Platformy Obywatelskiej.
"Plan na wczoraj"

O bezzasadności zarzutów przekonywali radni rządzącej "Samorządności", którzy w głosowaniu jednomyślnie zagłosowali za projektem.

- Chcemy, by obszar mógł komfortowo funkcjonować. Plan zapewnia miejsca parkingowe przy ulicach Nauczycielskiej, Strażackiej i Pogodnej. Rezerwa pod poszerzenie ul. Rolniczej jest po drugiej stronie - przekonywał Andrzej Bień.
Nie przekonał opozycji, której przedstawiciele podkreślali, że uchwalenie planu miejscowego dla części objętej rewitalizacją powinno nastąpić po poszerzeniu ulicy i zakończeniu działań miejskich na terenie Witomina-Radiostacji.

- A tak zanosi się na to, że za kilka lat, po zakończeniu rewitalizacji, znów będziemy zmieniali plan - zaznaczał Paweł Stolarczyk.

Miejsca

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • zatoka noa inwestycja kolo witawy

    a wie ktoś może co z inwestycja mieszkaniowa zatoki - kolo witawy?

    • 39 10

  • Dojazd do obwodnicy z centrum ,ludzie wybierają najkrótszą trasę przez Witomino (1)

    Bus pasy nic nie pomogą, Urzędnicy z U,M Gdynia powinni już dawno zająć się tą sprawą ,czemu wydają pozwolenia na budowę nowych bloków na Wiczline ,a nie zapewniają odpowiedniej komunikacji mieszkańcom ? i mam na myśli wszystkich mieszkańców ,i tych którzy mieszkają na Witominie ,i tych na Chwarznie ,i tych na Wiczlinie ,nie można zapominać o tysiącach samochodów na dobę które jadą na obwodnice ,przecież wszyscy stoimy w korkach,.to że mieszkańcy bloków przylegających nie chcą poszerzenia drogi to nie ma nic do rzeczy,a ograniczając rozbudowę bezmyślnie działają na własną szkodę ,potoku samochodów nie zmniejszysz, a jedynie wydłużysz czas przejazdu i zwiększysz ilość spalin , ja mieszkam na Chwarznie od 40 lat i też obecne korki mi się nie podobają ,ale co zrobisz ? bloki na Wiczlinie już powstały i budują się nowe, ograniczanie ilości samochodów ? jak ja to czytam to mam wrażenie że ktoś na siłę chce uszczęśliwić ludzi , zrozum dla większości to nie luksus, a konieczność ,aby mogli pracować ,mieć dzieci i spłacać kredyty muszą być mobilni ,i posiadać samochód,

    • 44 11

    • "bloki na Wiczlinie już powstały i budują się nowe, ograniczanie ilości samochodów ? jak ja to czytam to mam wrażenie że ktoś na siłę chce uszczęśliwić ludzi , zrozum dla większości to nie luksus, a konieczność ,aby mogli pracować ,mieć dzieci i spłacać kredyty muszą być mobilni ,i posiadać samochód"

      Boże jak mi żal tych kilku milionów londyńczyków o nowojorczykach nie wspominając - nie mogą pracować, mieć dzieci, spłacać kredytów ...

      • 14 6

  • heh debile żądzom

    • 50 0

  • Londyn , New York City ,jedne z najbardziej zakorkowanych miast na świecie. tyle w temacie .

    Ale przykłady podałeś , miasta drapaczy chmur ,bankierów i biurowców , jak ty chcesz to odnieść do Polskich realiów ? poza tym w obu miastach transport osobowy opiera się o metro .

    • 41 8

  • Jak zwykle od du..y strony. Moźe najpierw poszerzyć Małokacką, Rolniczą i dokończyć Chwarznieńską.

    • 53 0

  • (1)

    Powinien powstać parking i zaplecze dla piłkarzy przy boisku na Nauczycielskiej. Moźna wykorzystać teren po byłych kortach tenisowych. Podczas licznych turniei dla młodzieź jest masakra. Poza tym teren po kortach wymaga rewitalizacji, więc parking plus dodatkowe zaplecze dla młodych piłkarzy bardzo by się przydało!

    • 0 50

    • Jaki to ma związek z zabudową ul Rolniczej ?

      Tusk i poplecznicy przegrali wybory, dość pchania skromnych publicznych środków w stadiony, orliki, boiska itd... Gdynia ma ważniejsze potrzeby niż rozrywka i rekreacja , dla nielicznych , chętni do gry niech płacą za utrzymanie takich obiektów z prywatnych kieszeni , jak ja chcę uprawiać sport to płace ze swojej kieszeni .

      • 11 23

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane