• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zjazd z Trasy Kaszubskiej w drogę widmo. Nowa Kielnieńska musi czekać na realizację

Krzysztof Koprowski
28 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Węzeł Chwaszczyno ze zjazdem w stronę Gdańska w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • U góry zjazd w ul. Nowa Kielnieńska, po prawej w Obwodnicę Metropolitalną.
  • Po prawej zjazd w ul. Nową Kielnieńską, prosto Trasa Kaszubska w stronę Gdyni.

Powstający ogromny węzeł Chwaszczyno na Trasie Kaszubskiej przez najbliższe lata będzie tylko w niewielkim stopniu wykorzystany. Na zjeździe w stronę Gdańska montowane są już ekrany akustyczne, choć kierowcy tzw. ul. Nową Kielnieńską na całej długości pojadą najwcześniej za kilka lat. Mieszkańcy Osowej oprotestowali jej budowę w formie "ekspresówki", ale nie wstrzymali całkowicie możliwości realizacji.



Realizacja której drogi jest najpilniejsza?

Węzeł Chwaszczyno widoczny jest już na najnowszych zdjęciach satelitarnych Pomorza. Pod względem powierzchni może śmiało konkurować z zabudową Chwaszczyna. Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie ruch z czterech kierunków:
  • do/z Gdyni (Trasa Kaszubska),
  • do/z Lęborka (Trasa Kaszubska),
  • do/z Gdańska (Nowa Kielnieńska),
  • do/z Obwodnicy Metropolitalnej.

Zdjęcie satelitarne powstającego węzła w Chwaszczynie. Zdjęcie satelitarne powstającego węzła w Chwaszczynie.

Zjazdy z nowego węzła prosto w domki lub pole



Obecnie w budowie jest tylko pierwsza z wymienionych dróg - Trasa Kaszubska, która oddana do użytku zostanie w całości latem przyszłego roku. Ostateczny termin będzie uzależniony od pogody.

Czytaj więcej:

Kierowcy nie pojadą Trasą Kaszubską w tym roku



Dla pozostałych dróg przygotowano już docelowy kształt węzła drogowego, ale zjazdy w Obwodnicę Metropolitalną oraz ul. Nową Kielnieńską kończą się na domach jednorodzinnych lub... dosłownie w polu.

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest na etapie wybranych wykonawców oraz umowy na finansowanie. Obecny harmonogram zakłada, że kierowcy skorzystają z niej już w 2025 r. Podobnie jak Trasa Kaszubska, droga będzie realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy komunikacyjnej. Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy komunikacyjnej.

Nowa Kielnieńska byłaby w budowie, gdyby nie protesty



Zupełnie inaczej wygląda realizacja tzw. ul. Nowej Kielnieńskiej. Będzie to połączenie drogowe Obwodnicy Trójmiasta z Trasą Kaszubską przez Osową i Chwaszczyno, zlokalizowane równolegle ok. 200 m na północ względem istniejącej ul. Kielnieńskiej.

Ponad 10 lat temu mieszkańcom Osowej skutecznie udało się storpedować budowę Trasy Kaszubskiej do węzła z ul. Spacerową w śladzie ul. Nowej Kielnieńskiej i w efekcie skierować Trasę Kaszubską do węzła Wielki KackMapka. Na korzyść wariantu gdyńskiego przemawiało też ominięcie terenów leśnych.

Przeciwnikom Trasy Kaszubskiej nie udało się jednak w żaden sposób zlikwidować rezerwy terenowej pod docelową realizację nowej drogi równoległej do ul. Kielnieńskiej. Ich działania sprawiły natomiast, że budowa i problem znalezienia źródeł finansowania spadł na barki Gdańska.

- Nie możemy partycypować w kosztach budowy ul. Nowej Kielnieńskiej. Natomiast uwzględniliśmy ją jako czwarty wlot na węźle Chwaszczyno. To działanie podjęte celowo, aby nie było trzeba w przyszłości ponownie przebudowywać tego węzła - zwraca uwagę Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj też:

Osowa: nie będzie planu, który miał uporządkować dzielnicę



Grafika z 2004 r. przygotowana przez przeciwników budowy Trasy Kaszubskiej do Osowej. Grafika z 2004 r. przygotowana przez przeciwników budowy Trasy Kaszubskiej do Osowej.

Nowa Kielnieńska pozostała w fazie planowania



Nowa Kielnieńska znajduje się we wszystkich edycjach studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Studium musi natomiast być respektowane przy sporządzaniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Czytaj też:

Mieszkańcy na przegranej pozycji. Planowanie przestrzenne w Polsce to farsa



W przypadku północnej części Osowej od 2019 r. trwają prace nad nowym planem, który obejmuje przedmiotową drogę. Przewiduje się jej realizację w klasie ulicy głównej, podczas gdy cała Trasa Kaszubska będzie w standardzie o dwie klasy wyżej - jako droga ekspresowa.

- Teren dla tzw. Nowej Kielnieńskiej zabezpieczony zostanie w planie dla przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z obustronnymi chodnikami i drogami rowerowymi oraz szpalerami zieleni wysokiej. Obecnie projekt planu jest na etapie koncepcji - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Fragment obowiązującego rysunku studium dla północnej części Osowej. Fragment obowiązującego rysunku studium dla północnej części Osowej.

Budowa drogi połączona z nowym przystankiem PKM



Miasto liczy, że budowę drogi łączącej węzeł Chwaszczyno z węzłem Osowa uda się współfinansować ze środków unijnych. Jako argument za rozwojem transportu publicznego, chętnie wspieranego przez Unię Europejską, przemawiać ma wpisanie do zakresu inwestycji budowy węzła integracyjnego "Gdańsk Kukawka" (wcześniej również pod nazwą "Gdańsk Osowa Północ").

Będzie to nowy przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z parkingiem typu park and ride oraz przystankami autobusowymi, zlokalizowany w rejonie wiaduktu ul. Kielnieńskiej nad torami kolejowymiMapka. Budowa samego przystanku ma być finansowana z rządowego programu przystankowego na lata 2021-2025.

  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.

Tunel pod Pachołkiem w nieokreślonej przyszłości



W październiku br. na wniosek urzędników po prawie czterech latach procedowania umorzono postępowanie na wydanie tzw. decyzji środowiskowej dla ciągu Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem. Inwestycja w takim zakresie okazała się całkowicie nierealna do sfinansowania w najbliższym czasie.

- Przygotowywane jest nowe postępowanie środowiskowe w zakresie ul. Nowej Kielnieńskiej, częściowo bazujące na dokumentacji z zakończonego postępowania, rozszerzone o węzeł integracyjny Kukawka, obejmujące również Gminę Żukowo, Gdynia oraz Sopot. Szacujemy uzyskanie ostatecznej decyzji środowiskowej na grudzień 2022 r. Następnie zlecone będzie przygotowanie dokumentacji i realizacja w przypadku możliwości pozyskania środków zewnętrznych - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Nowa Kielnieńska za kilka lat, tymczasowe połączenie z Oliwską



Urzędnicy szacują obecnie, że cały proces budowy ul. Nowej Kielnieńskiej wraz z pozyskaniem dokumentacji zajmie ok. pięciu - sześciu lat, o ile oczywiście mieszkańcy Osowej ponownie skutecznie nie zablokują budowy tej drogi.

Do czasu budowy ul. Nowej Kielnieńskiej przewiduje się doraźne połączenie węzła w Chwaszczynie przez jego południową część z ul. Oliwską w Chwaszczynie (Oliwska jest przedłużeniem gdańskiej ul. Kielnieńskiej).

Czytaj też:

Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej



Węzeł Gdańsk-Osowa, do którego docelowo zostanie podłączona ul. Nowa Kielnieńska. Węzeł Gdańsk-Osowa, do którego docelowo zostanie podłączona ul. Nowa Kielnieńska.

Buspasy na Spacerowej zamiast tunelu pod Pachołkiem



Rozwiązaniem tymczasowym dla budowy tunelu pod Pachołkiem będzie natomiast rozbudowa istniejącej ul. Spacerowej o buspas lub buspasy.

- Zadanie to jest wyjątkowo skomplikowane z uwagi na uwarunkowania środowiskowe, ale także finansowe. W tej chwili trwają prace przygotowawcze nad zleceniem wielokryterialnej koncepcji buspasa z uwzględnieniem także ruchu rowerowego. Realizacja takiego rozwiązania pozwoliłaby na zapewnienie odpowiedniego standardu przemieszczania się alternatywnymi dla indywidualnej komunikacji samochodowej środkami transportu, takimi jak autobus i rower, a także mogłaby być znaczącym etapem poprawy połączenia Osowej z Oliwą do czasu realizacji docelowego układu - dodaje Kozicka-Prus.
Czytaj więcej:

Trzy warianty buspasa na Spacerowej




Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • hipokryzja

    kazdy chce jechać S6 tylko niech jest daleko od mojego domu.

    • 17 1

  • Węzeł Gdańsk - Osowa (2)

    Czy ktoś mi może wytłumaczyć dlaczego przez tyle lat nie powstała czwarta "nitka" do bezkolizyjnego zjazdu na obwodnicę w kierunku Łodzi dla osób jadących z Oliwy oraz bezkolizyjny wjazd na spacerową w kierunku Osowy dla aut jadących z Gdyni? Przecież jest dużo miejsca na to, a w godzinach szczytu korki przez tą brakującą nitkę są bardzo duże...

    • 16 1

    • Kasa misiu, kasa.

      • 1 0

    • a zauważyłeś castoramę?

      wiesz gdzie kończy się ich działka?

      • 0 0

  • Przez tych samolubnych osowiaków... (6)

    Którzy protestują przeciw wszystkiemu co się da (np. nowa droga, centrum dla dzieci), wszyscy muszą się godzinami kisić na Spacerowej czy Kielnieńskiej, żeby dojechać choćby do obwodnicy.
    Może czas najwyższy wprowadzić takie przepisy, że jeśli protestujesz, to masz obowiązek przedstawić plan alternatywny, akceptowalny przez wszystkie strony sporu, a jak tylko chcesz pomarudzić, to nikt tego pod uwagę nie weźmie.

    • 23 3

    • ja bym wprowadził taki pomysł: skoro tu nie mieszkasz (1)

      to nie masz prawa głosu. Bo to, że tobie wygodniej nie będzie argumentem dla nas mieszkańców. Kumasz to?

      • 0 3

      • Nie żyjesz na bezludnej wyspie...

        I nie masz monopolu na terroryzowanie całej aglomeracji, bo żeś nie doczytał planów zagospodarowania przestrzennego, jak sobie żeś klocek pod lasem stawiał.
        Kumasz to?

        • 2 0

    • nie musisz się kisić na Spacerowej. Możesz jechać (2)

      szeroką Słowackiego. Ktoś ci broni? Wygodniej do domku w Chwaszczynie dojeżdża się Spacerową? I to Gdańsk ma ci wygodną drogę wybudować?

      • 1 2

      • Żebyś miał święty spokój, to wszyscy muszą nadkładać kilkanaście km?

        Dobre sobie...
        Jedź chłopie na wieś, zbuduj dom w szczerym polu i tam miej spokój, a nie rób na siłę z aglomeracji wioski, boś Ty wielki Pan Osowiak i już!

        • 1 0

      • Czemu mieszkańcy przy Trasie Słowackiego maja wdychać spaliny, bo mieszkańcy Osowej nie chcą aut? W czym mieszkańcy Osowej są lepsi od Wrzeszczan?

        • 1 0

    • Ciekawe jaki byś przedstawił plan alternatywny w Brzeźnie bo tam też ostatnio protestowali. Protesty były też odnośnie ul Czarny Dwór bo bano się że stanie się tranzytem. Protestują także przeciw budowaniu parkingów w Śródmieściu...Dalej wymieniać?

      • 0 1

  • (1)

    Budować i to jak najszybciej. Nie może tak ważnej drogi blokować kilkunastu "oszołomów".

    • 17 4

    • dla kogo ważnej?

      • 0 1

  • Węzeł będzie pomnikiem

    Osowianina marudy

    • 16 0

  • (1)

    Kielneńska może zostać jak jest, ale brakujący odcinek ścieżki rowerowej należy wybudować, bo teraz jest wąska droga kręta i bez pobocza nawet czy chodnika w okolicach wiaduktu nad torami.

    • 2 9

    • Powaliło cię? Zostawić tak jak jest?! Toż to totalna Kambodża!

      • 1 1

  • Nowa Kielnieńska

    Budować jak było pierwotnie planowane na wprost od obwodnicy przez rondo do Trasy Kaszubskiej. Nie patrzeć na kilku dziwaków!

    • 18 2

  • Linia tramwajowa by poprawiła sytuację (2)

    Powinno się wybudować linie tramwajową do Osowy wtedy by to polepszyło sytuację komunikacyjną. Niestety włodarze są nieugięci i nie mają zamiaru budować tramwaju który jeździ za Obwodnice

    • 3 13

    • PKM już ci nie wystarczy? (1)

      Mierz siły na zamiary.

      • 6 0

      • Co ma wspólnego PKM z tramwajami? Idąc takim tokiem myślenia linia tramwajowa na Zwycięstwa i Grunwaldzkiej niepotrzebna bo dubluje się z SKM? Po za tym PKM prowadzi do Wrzeszcza a nie Oliwy

        • 0 1

  • To realizacja strategii Szerokiego Łuku

    jakim trzeba będzie omijać Trójmiasto.
    I co po trasie Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej, czy nawet Nowej Kielnieńskiej, skoro się nie planuje udrożnienia zjazdów na dolny taras.

    • 5 1

  • 500metrowa strefa smierci (1)

    Pójdzcie na dlugi spacer z krotkiego molo to bedziecie miec strefe smierci. Zalosne. StRefA SmiErCi bo samochody jezdza obok domu? Autorow tej grafiki powinni zatrudnic do pisania Brazijskich telenowel bo tyle zmyslonego dramatu dawno nie widzialem

    • 14 3

    • Strefa śmierci to już jest, wzdłuż starej Kielnieńskiej przez centrum Osowy!

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane