• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w gdańskiej komunikacji: trzy nowe linie tramwajowe

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rewolucja tramwajowa w ostatni weekend maja
W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne. W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne.

Duże zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Od połowy maja wprowadzone zostaną trzy nowe linie: 5, 7 oraz 9, dzięki czemu tramwaje będą jeździć częściej.



Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras. Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras.
Zmiany najbardziej ucieszą pasażerów na silnie obciążonej trasie Wrzeszcz - Śródmieście. Będzie tędy kursować aż sześć linii. W godzinach szczytu, na przystankach tramwaje pojawiać się będą co ok. 3 minuty. Ponadto bezpośrednio połączenie z Wrzeszczem uzyskają mieszkańcy Przeróbki (dzięki nowej linii "9").

Trasa "szóstki", na której jeszcze do niedawna kursowały trzywagonowe składy, zostanie skrócona: kursować będzie z pętli Abrahama (na razie jeździ z Jelitkowa) do śródmieścia.

Nie oznacza to jednak likwidacji bezpośredniego połączenia z Wrzeszcza oraz Oliwy do Jelitkowa. - Odcinek ten obsłuży nowa linia "5" kursująca jak linia "15", lecz wydłużona do Jelitkowa. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Trasa "piętnastki" się nie zmieni, lecz tramwaj będzie kursować tylko w godzinach szczytu.

Jak oceniasz plany wprowadzenia zmian w liniach tramwajowych?

Linia "11" z Chełmu zostanie przedłużona do Oliwy. - W dalekiej przyszłości planujemy, by linia ta kursowała do Jelitkowa. Na razie jednak musimy racjonalnie gospodarować istniejącym taborem zdolnym pokonać trasę na Chełm - mówi Sebastian Zomkowski.

Z pętli na Chełmie będzie można dojechać bezpośrednio do Nowego Portu (nowa linia "7"), jednak tylko w godzinach szczytu. Utrzymana zostanie linia "1" kursująca z Chełmu tylko do Huciska.

Z rozkładów zniknie linia "13", którą zastąpi "3". Trasa pozostanie ta sama, zmianę nazwy ZTM tłumaczy porządkowaniem numeracji tras.

- Po wprowadzeniu zmian, będzie dwanaście kolejno ponumerowanych linii. Docelowo zlikwidujemy także "15", którą zastąpi wzmocniona nowymi pojazdami "5" - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Nowością jest także wprowadzenie pojazdów niskopodłogowych na liniach w kierunku każdej dzielnicy. Umożliwi to zaplanowanie podróży osobom niepełnosprawnym oraz matkom z wózkami. Kursy takich tramwajów będą specjalnie oznakowane na rozkładach jazdy.

Zycie pasażerom mają ułatwić zmiany na przystankach przy dworcu głównym PKP. Choć są tam bardzo długie perony na przystanek wjeżdża tylko jeden tramwaj, a kolejny czeka przed przystankiem.

- Chcemy, by w kierunku Huciska na przystanek wjeżdżały jednocześnie dwa pojazdy. Wahamy się czy pozwolić na to w drugim kierunku, gdyż stojące wiaty utrudniają ruch pasażerów na przystanku - informuje Zomkowski.

Korekcie zostanie poddana także trasa linii autobusowej "111". Autobusy tej linii pojadą zamiast ulicą Bajki, ulicą Lenartowicza w obu kierunkach. Dzięki temu możliwa będzie łatwa przesiadka z autobusu na tramwaj.

Na zmiany przygotowany ma być System Informacji Pasażerskiej, który wciąż nie działa prawidłowo. Od dziewięciu miesięcy wykonawcy naliczane są odsetki karne za spóźnienie. - Uzbierała się spora suma. My musimy zapłacić za system jeszcze około 40 procent wartości zamówienia, ale odsetki sięgają już około 30 proc tej kwoty - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM.

Ale pasażerowie muszą tez liczyć się z utrudnieniami. Latem remontowane będą torowiska na ul. Kartuskiej, a także trasa biegnąca przez Zaspę (odcinek miedzy ETC a pętlą). Przy ETC prawdopodobnie powstanie rozjazd między torami, który pozwoli na zawracanie bez użycia pętli dwukierunkowym "Dortmundom".

Linie tramwajowe od połowy maja

1 - trasa bez zmian
2 - trasa bez zmian
3 - dawna linia 13, trasa bez zmian
4 - trasa bez zmian
5 - Nowy Port - Brzeźno - Hallera - Wrzeszcz - Oliwa - Jelitkowo
6 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Zwycięstwa - 3 Maja - Centrum (powrót Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP)
7 - linia w godzinach szczytu, Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Jana z Kolna - Letnica - Nowy Port
8 - trasa bez zmian
9 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Dworzec Gł. PKP - Przeróbka
10 - trasa bez zmian
11 - Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Opera - Wrzeszcz - Oliwa
12 - trasa bez zmian
15 - linia w godzinach szczytu, trasa bez zmian

Schemat sieci tramwajowej po zmianach

Opinie (481) ponad 10 zablokowanych

  • chyba Jana z kolana ?

    • 1 0

  • A co z połączeniem z Chełma w kierunku Przeróbki? (1)

    Czy się kiedyś doczekamy?

    • 7 2

    • nie za budynia

      • 1 0

  • BEZEDURA (2)

    Linia 111 do Stogów przez ul . Lenartowicza ?? Niezły kawał . Ciekawe , jak przegubowce będą zakręcać przy Moście Wantowym w lewo do Stogów ? Ciasno tam dla osobowych a 18 -metrowiec pójdzie ? Chyba po bandzie...jak rajdowiec . Idiotyzm I klasy .

    • 6 2

    • tam to pół biedy, autokary z wycieczkami się jakoś mieszczą (1)

      a nie są przegubowe. Gorzej jest kiedy tramwaje się rozkraczą na ul.Lenartowicza i wtedy kierowca autobusu musi się zdrowo namęczyć, żeby jakoś przejechać koło tramwaju (zwłaszcza na zakręcie)

      • 3 1

      • a poza tym, jak ciasno tam dla osobowych? Osobowy spokojnie skręci

        to normalne skrzyżowanie jest w dodatku w jednokierunkową....

        • 0 1

  • Koniec trójskładów na zawsze! (1)

    3 wagonowe składy to już historia. Rzecz polega na tym, że przyłączenie trzeciego wagonu to nie jest kwestia chwili, tylko długiej mechanicznej operacji, bo trzeba połączyć wagony i sterowanie, a wszystko sprawdzić zanim wyjedzie w trasę. Generalnie można powiedzieć że ilość wagonów w składzie jest stała, taki pociąg się tworzy i taki jeździ.

    Dlaczego więc nie ma trójskładów w Gdańsku? Odpowiedź jest prosta. ZTM musiałby płacić ZKMowi za jazdę 3 wagonów przez cały dzień, a poza godzinami szczytu 2 to i tak za dużo. ZTM woli więc zapłacić za 3 kursy 2 wagonów niż 2 kursy 3 wagonów bo dzięki temu jest lepsza częstotliwość na danej trasie.

    Nowa PESA ma 32 metry i pojemnością odpowiada trójskładom, za rok już takie będą.

    • 9 4

    • obyś był dobrym prorokiem

      • 2 0

  • Łatanie dziur w numeracji tramwajów. (1)

    Witam

    Z tego artykułu wynika że najważniejszym celem ZTM przy wprowadzaniu tych zmian było zlikwidowanie "dziur" w numeracji tramwajów. Nic sensownego one nie wniosły.

    1. Moim zdaniem linia nr 7 jest kompletnie bezużyteczna. Lepiej byłoby zamiast tego zrobić, żeby częściej jeździły 11-stki, zwłaszcza poza szczytem. Niestety zapewne zmiany pójdą w drugą stronę, bo skoro będzie nowy tramwaj to można zmniejszyć częstotliwość kursowania istniejących linii :(

    2. Linia 9 powstała chyba tylko po to aby zwiększyć częstotliwość kursowania tramwajów pomiędzy Centrum a Wrzeszczem. Ale poza tym to nic nowego ona nie wnosi. Proponuje przedłużyć ją do stogów i zamiast tego zmniejszyć częstotliwość kursowania 13-stek albo 8-mek. Można też dodać więcej 11-stek i ta linia nie będzie potrzebna.

    Pozdrawiam

    • 11 17

    • Linia 9 jest bardzo potrzebna, dodatkowo bardzo mi przykro, ale tylko skończony osioł mógłby zmniejszyć częstotliwość kursowania "8", albo "13". Jeżeli chcesz się przekonać, to polecam jazdę tymi tramwajami od poniedziałku do piątku (ze szczególnym uwzględnieniem pon. i czwartku, gdy na Elbląskiej jest rynek) w godzinach 7 - 10 i 14:30 - 17 na trasie od przeróbki do dworca gł PKP. Gwarantuję niezapomniane przeżycia.

      • 4 0

  • Kosmetyczne zmiany

    przecież to są kosmetyczne zmiany - tam dodadzą tam zabiorą

    • 10 2

  • cytat (3)

    "Na razie jednak musimy racjonalnie gospodarować istniejącym taborem zdolnym pokonać trasę na Chełm - mówi Sebastian Zomkowski."

    Tzn., że pozostałę tramwaje by się rozpadły zanim dojechałyby na Chełm?

    • 8 3

    • tzn. że nie mają piasecznic

      A to oznacza, że nie byłoby bezpieczne ich użytkowanie na tej linii w warunkach zimowych tudzież przy pełnym obciążeniu.

      • 1 0

    • tzn że pozostałe pojadą z górki bez kontroli - > za małe tarcie między kołami a torami.

      • 0 0

    • nie mają hamulców

      • 0 0

  • (2)

    a czemu nie jest tak jak w GOP tramwajami z miasta do miasta , strefowo na terenie jednego miasta np Ktowice jadę przez miasto tramwajem za 2,40zł , będę chciał jechać przez 2 miasta tramwajem np Katowice - Chorzów za 3 zł jadę , a 3 miasta i więcej jadę za 4 zł , czy w Gdańsku , tak być nie może , czy trzeba zdzierać z ludzi , wiem że GOP to nie trójmiasto , jest brzydką aglomeracją , ale czy nie możemy sie od nich czegoś pozytywnego nauczyć ?

    • 8 3

    • tak naprawde Trójmiasto się powoli zmienia w taki GOP pod wzgledem wygladu.

      • 1 0

    • ale o co ci chodzi?

      tramwaje są tylko w Gdańsku. Chcesz dzielić miasto na strefy taryfowe? To nie wielki Berlin tudzież Londek.

      • 0 0

  • 11 !!!!!!!!!!!!!!

    w koncu do Oliwy!!!!!!!!!!!!!! Zawsze brakowalo mi jednego przystanku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    SUPER!!!!!

    • 11 4

  • dlaczego zmiana 6 ??? (3)

    Dlaczego akurat 6? Z Żabianki do Centrum trzeba będzie jechać dwoma tramwajami albo wysiadać wcześniej i iść kawał. Ale udogodnienie zrobili...

    • 11 6

    • Pozostaje 12.

      • 4 1

    • Straszne...

      • 0 3

    • chodzi o to żebyś musiał skasować 2 bilet, bo mają za małe wpływy z biletów

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane