• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w gdańskiej komunikacji: trzy nowe linie tramwajowe

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rewolucja tramwajowa w ostatni weekend maja
W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne. W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne.

Duże zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Od połowy maja wprowadzone zostaną trzy nowe linie: 5, 7 oraz 9, dzięki czemu tramwaje będą jeździć częściej.



Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras. Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras.
Zmiany najbardziej ucieszą pasażerów na silnie obciążonej trasie Wrzeszcz - Śródmieście. Będzie tędy kursować aż sześć linii. W godzinach szczytu, na przystankach tramwaje pojawiać się będą co ok. 3 minuty. Ponadto bezpośrednio połączenie z Wrzeszczem uzyskają mieszkańcy Przeróbki (dzięki nowej linii "9").

Trasa "szóstki", na której jeszcze do niedawna kursowały trzywagonowe składy, zostanie skrócona: kursować będzie z pętli Abrahama (na razie jeździ z Jelitkowa) do śródmieścia.

Nie oznacza to jednak likwidacji bezpośredniego połączenia z Wrzeszcza oraz Oliwy do Jelitkowa. - Odcinek ten obsłuży nowa linia "5" kursująca jak linia "15", lecz wydłużona do Jelitkowa. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Trasa "piętnastki" się nie zmieni, lecz tramwaj będzie kursować tylko w godzinach szczytu.

Jak oceniasz plany wprowadzenia zmian w liniach tramwajowych?

Linia "11" z Chełmu zostanie przedłużona do Oliwy. - W dalekiej przyszłości planujemy, by linia ta kursowała do Jelitkowa. Na razie jednak musimy racjonalnie gospodarować istniejącym taborem zdolnym pokonać trasę na Chełm - mówi Sebastian Zomkowski.

Z pętli na Chełmie będzie można dojechać bezpośrednio do Nowego Portu (nowa linia "7"), jednak tylko w godzinach szczytu. Utrzymana zostanie linia "1" kursująca z Chełmu tylko do Huciska.

Z rozkładów zniknie linia "13", którą zastąpi "3". Trasa pozostanie ta sama, zmianę nazwy ZTM tłumaczy porządkowaniem numeracji tras.

- Po wprowadzeniu zmian, będzie dwanaście kolejno ponumerowanych linii. Docelowo zlikwidujemy także "15", którą zastąpi wzmocniona nowymi pojazdami "5" - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Nowością jest także wprowadzenie pojazdów niskopodłogowych na liniach w kierunku każdej dzielnicy. Umożliwi to zaplanowanie podróży osobom niepełnosprawnym oraz matkom z wózkami. Kursy takich tramwajów będą specjalnie oznakowane na rozkładach jazdy.

Zycie pasażerom mają ułatwić zmiany na przystankach przy dworcu głównym PKP. Choć są tam bardzo długie perony na przystanek wjeżdża tylko jeden tramwaj, a kolejny czeka przed przystankiem.

- Chcemy, by w kierunku Huciska na przystanek wjeżdżały jednocześnie dwa pojazdy. Wahamy się czy pozwolić na to w drugim kierunku, gdyż stojące wiaty utrudniają ruch pasażerów na przystanku - informuje Zomkowski.

Korekcie zostanie poddana także trasa linii autobusowej "111". Autobusy tej linii pojadą zamiast ulicą Bajki, ulicą Lenartowicza w obu kierunkach. Dzięki temu możliwa będzie łatwa przesiadka z autobusu na tramwaj.

Na zmiany przygotowany ma być System Informacji Pasażerskiej, który wciąż nie działa prawidłowo. Od dziewięciu miesięcy wykonawcy naliczane są odsetki karne za spóźnienie. - Uzbierała się spora suma. My musimy zapłacić za system jeszcze około 40 procent wartości zamówienia, ale odsetki sięgają już około 30 proc tej kwoty - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM.

Ale pasażerowie muszą tez liczyć się z utrudnieniami. Latem remontowane będą torowiska na ul. Kartuskiej, a także trasa biegnąca przez Zaspę (odcinek miedzy ETC a pętlą). Przy ETC prawdopodobnie powstanie rozjazd między torami, który pozwoli na zawracanie bez użycia pętli dwukierunkowym "Dortmundom".

Linie tramwajowe od połowy maja

1 - trasa bez zmian
2 - trasa bez zmian
3 - dawna linia 13, trasa bez zmian
4 - trasa bez zmian
5 - Nowy Port - Brzeźno - Hallera - Wrzeszcz - Oliwa - Jelitkowo
6 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Zwycięstwa - 3 Maja - Centrum (powrót Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP)
7 - linia w godzinach szczytu, Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Jana z Kolna - Letnica - Nowy Port
8 - trasa bez zmian
9 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Dworzec Gł. PKP - Przeróbka
10 - trasa bez zmian
11 - Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Opera - Wrzeszcz - Oliwa
12 - trasa bez zmian
15 - linia w godzinach szczytu, trasa bez zmian

Schemat sieci tramwajowej po zmianach

Opinie (481) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Przeszkodą w normalnym używaniu dwukierunkowych tramwajów jest... miejsce umieszczenia pantografu. Część zwrotnic przestawia się w momencie kiedy tramwaj przejedzie pantografem w odpowiednim miejscu, które jest na tyle blisko zwrotnicy, że jadący "w drugą stronę" N8C ma poważny problem. Zobaczcie gdzie umieszczone są pantografy w tych wozach. Już bombardiery (pantograf na środku) mają z tym problemy.

    Niemniej zbudowanie przejazdu do zmiany kierunku w środku trasy to dobry pomysł. Ale najpewniej będzie to bardzo krótka linia uzupełniająca zastępczą komunikację autobusową.

    • 5 5

    • to ma być zrobione wyłącznie na czas remontu

      • 0 0

    • Dlatego w tej chwili Gdańsk jest jedynym miastem wojewódzkim w którym jest taka prehistoria jeżeli chodzi o technologię sterowania zwrotnicami. Oraz jest prehistorią jeśli chodzi o światła o najwyższym priorytecie dla tramwajów. W tej chwili w Gdańsku tramwaj jest zatrzymuje się na byle g*wnianym światełku co wpływa negatywnie na czas rozkładu jazdy itd.

      • 0 0

  • :( (1)

    A może jakaś dodatkowa linia na Przymorze? :(

    • 9 3

    • po co? jedna nie wystarczy?

      • 0 1

  • tramwaj nr 7

    Mama nadzieje, że ten tramawaj nr 7 będzie jechał nie tylko w godzinach szczytu - obecnie połączenie 11/1 z tramwajami 10/8 jest tragiczne, 7 byłaby jak marzenie.

    • 7 0

  • (1)

    Mi wygląda na to, że odcinek na ulicy Pomorskiej będzie na tych zmianach stratny. Ale poczekajmy i zobaczmy na spokojnie co będzie.

    • 5 1

    • No właśnie pasażerowie z ul .Pomorskiej nic nie zyskają bo będzie można dojechać tak jak do tej pory dwoma tramwajami, a dlaczego 11 nie może jechać do Jelitkowa, to tylko 6 przystanków z Oliwy

      • 0 0

  • (3)

    A co z mieszkańcami ul.Marynarki Polskiej i okolic chcących dostać się do Wrzeszcza? Zostają przesiadki lub chodzenie na piechotę do Opery Bałtyckej.

    • 12 2

    • Biedactwa (1)

      Nie no to od razu wszystkie dzielnice połączyć w Wrzeszczem co nie?

      • 1 1

      • a tak, dziwi cię to?

        Wrzeszcz to drugie centrum Gdańska.

        • 1 1

    • zgadzam się, jak najbardziej potrzebne jest połączenie z kierunku wrzecza i oliwy na marynarki polskiej. jest tam przecież dużo zakładów pracy, a połączenia brak. trzeba od opery z buta do 10 iść, lub na 4, ale to też jest kawałek a 4 słabo jeździ. ZTM/ZKM mogłoby też pomyśleć o lepszym skomunikowaniu tramwajów. nawet jakbym chciał przesiąść się z 15 na 4 to nie mam szans, bo 4 odjeżdża mi sprzed nosa

      • 2 0

  • (3)

    A kiedy linia Chełm - Stogi ????

    • 11 3

    • (1)

      A jaki sens?

      • 2 3

      • taki sens jak z Wrzeszcza na Stogi. Co z Chełmu na Stogi mieszkańcom Gdańska Południe wstęp zabroniony.

        • 0 0

    • Bodajże jutro

      • 1 0

  • LINIA 9 DO STOGÓW

    • 17 2

  • Zróbcie wreszcie tramwaje pośpieszne (1)

    Oszaleć można od tego zatrzymywania się dosłownie co podwórko. Szczególnie na Wita Stwosza. Połowa przystanków do likwidacji.

    • 13 9

    • Od jutra wchodzi linia " Proszę nie wsiadać", sunie po torach bez zatrzymania

      • 0 0

  • (3)

    I teraz jesszcze bardzie wyjdzie brak zajezdni w okolicy centrum. Najlepszą rolę spełniłaby zamknięta zajezdnia na ulicy Łąkowej. Ze względu na panujący tam układ torowiska, najlepiej jakby spacjonowały tam "Dortmundy".

    • 11 2

    • ale ona musi być wyremontowana a nalezy do zabytku także ... :)

      • 0 0

    • :)

      Przy zajezdni Łąkowa mogłaby zakręcać 1, 2 i 6 o wiele lepiej by było, albo 1 skierować na Kliniczną.

      (wariant Łąkowa) 1 Chełm - UM- Hucisko - B.Wyżynna - Chmielna - Łąkowa
      (wariant Kliiniczna) 1 Chełm - UM - Hucisko - PKP - Stocznie - Kliniczna

      Wiadomo że warinat pierwszy nie zostanie zrealizowany gdyż Łąkowa jest odcięta od torowiska na podwalu przedmiejskim

      • 1 0

    • ale po co zajezdnia? chodzi o pętlę?

      • 0 0

  • zamiast robić jakieś głupie zmiany zacznijcie modernizować i budować nowe trasy i wymianiać ten stary tabor...

    • 12 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane