• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w gdańskiej komunikacji: trzy nowe linie tramwajowe

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rewolucja tramwajowa w ostatni weekend maja
W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne. W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne.

Duże zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Od połowy maja wprowadzone zostaną trzy nowe linie: 5, 7 oraz 9, dzięki czemu tramwaje będą jeździć częściej.



Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras. Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras.
Zmiany najbardziej ucieszą pasażerów na silnie obciążonej trasie Wrzeszcz - Śródmieście. Będzie tędy kursować aż sześć linii. W godzinach szczytu, na przystankach tramwaje pojawiać się będą co ok. 3 minuty. Ponadto bezpośrednio połączenie z Wrzeszczem uzyskają mieszkańcy Przeróbki (dzięki nowej linii "9").

Trasa "szóstki", na której jeszcze do niedawna kursowały trzywagonowe składy, zostanie skrócona: kursować będzie z pętli Abrahama (na razie jeździ z Jelitkowa) do śródmieścia.

Nie oznacza to jednak likwidacji bezpośredniego połączenia z Wrzeszcza oraz Oliwy do Jelitkowa. - Odcinek ten obsłuży nowa linia "5" kursująca jak linia "15", lecz wydłużona do Jelitkowa. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Trasa "piętnastki" się nie zmieni, lecz tramwaj będzie kursować tylko w godzinach szczytu.

Jak oceniasz plany wprowadzenia zmian w liniach tramwajowych?

Linia "11" z Chełmu zostanie przedłużona do Oliwy. - W dalekiej przyszłości planujemy, by linia ta kursowała do Jelitkowa. Na razie jednak musimy racjonalnie gospodarować istniejącym taborem zdolnym pokonać trasę na Chełm - mówi Sebastian Zomkowski.

Z pętli na Chełmie będzie można dojechać bezpośrednio do Nowego Portu (nowa linia "7"), jednak tylko w godzinach szczytu. Utrzymana zostanie linia "1" kursująca z Chełmu tylko do Huciska.

Z rozkładów zniknie linia "13", którą zastąpi "3". Trasa pozostanie ta sama, zmianę nazwy ZTM tłumaczy porządkowaniem numeracji tras.

- Po wprowadzeniu zmian, będzie dwanaście kolejno ponumerowanych linii. Docelowo zlikwidujemy także "15", którą zastąpi wzmocniona nowymi pojazdami "5" - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Nowością jest także wprowadzenie pojazdów niskopodłogowych na liniach w kierunku każdej dzielnicy. Umożliwi to zaplanowanie podróży osobom niepełnosprawnym oraz matkom z wózkami. Kursy takich tramwajów będą specjalnie oznakowane na rozkładach jazdy.

Zycie pasażerom mają ułatwić zmiany na przystankach przy dworcu głównym PKP. Choć są tam bardzo długie perony na przystanek wjeżdża tylko jeden tramwaj, a kolejny czeka przed przystankiem.

- Chcemy, by w kierunku Huciska na przystanek wjeżdżały jednocześnie dwa pojazdy. Wahamy się czy pozwolić na to w drugim kierunku, gdyż stojące wiaty utrudniają ruch pasażerów na przystanku - informuje Zomkowski.

Korekcie zostanie poddana także trasa linii autobusowej "111". Autobusy tej linii pojadą zamiast ulicą Bajki, ulicą Lenartowicza w obu kierunkach. Dzięki temu możliwa będzie łatwa przesiadka z autobusu na tramwaj.

Na zmiany przygotowany ma być System Informacji Pasażerskiej, który wciąż nie działa prawidłowo. Od dziewięciu miesięcy wykonawcy naliczane są odsetki karne za spóźnienie. - Uzbierała się spora suma. My musimy zapłacić za system jeszcze około 40 procent wartości zamówienia, ale odsetki sięgają już około 30 proc tej kwoty - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM.

Ale pasażerowie muszą tez liczyć się z utrudnieniami. Latem remontowane będą torowiska na ul. Kartuskiej, a także trasa biegnąca przez Zaspę (odcinek miedzy ETC a pętlą). Przy ETC prawdopodobnie powstanie rozjazd między torami, który pozwoli na zawracanie bez użycia pętli dwukierunkowym "Dortmundom".

Linie tramwajowe od połowy maja

1 - trasa bez zmian
2 - trasa bez zmian
3 - dawna linia 13, trasa bez zmian
4 - trasa bez zmian
5 - Nowy Port - Brzeźno - Hallera - Wrzeszcz - Oliwa - Jelitkowo
6 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Zwycięstwa - 3 Maja - Centrum (powrót Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP)
7 - linia w godzinach szczytu, Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Jana z Kolna - Letnica - Nowy Port
8 - trasa bez zmian
9 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Dworzec Gł. PKP - Przeróbka
10 - trasa bez zmian
11 - Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Opera - Wrzeszcz - Oliwa
12 - trasa bez zmian
15 - linia w godzinach szczytu, trasa bez zmian

Schemat sieci tramwajowej po zmianach

Opinie (481) ponad 10 zablokowanych

  • ....

    Wystarczy wam to co macie bo i tak macie za dobrze. Autobusy i jeszcze Tramwaje. Orunia ma korki i autobusy więc zamknąć się dupka nie boli jak się wyjdzie wejdzie w inną linię

    • 6 4

  • (1)

    Do zawracania tramwajów nie potrzeba zajezdni a tylko pętli. Najprostsza pętla jaka tylko może być to Przeróbka.
    Kolejne zmiany czekają nas za dwa lata, kiedy zostanie uruchomiona trasa do pętli Nowa Łódzka. Następne po budowie trasy na Migowo. A w międzyczasie remonty linii i pętli.
    Słowem - będzie się działo.

    • 2 5

    • nie potrzeba nawet pętli. Wystarczy trójkąt torowy.

      W zachodniej Europie takie "cuda" są od lat na ulicach, bez wydawania ogromnych pieniędzy na pętle i słuchania pisku kół przez następne 100 lat.

      • 0 0

  • To zmowa żeby zwiększyć wpływy z biletów. Linia 9 to najlepszy tego przykład ;)

    • 4 3

  • Tych z biletami sieciowymi jest niewielu. Ale chyba są w zmowie i jeżdżą zawsze wtedy kiedy ja - bo jak jest kontrola to większość ma sieciowe :)

    • 3 2

  • a co z myciem tramwajow (6)

    dlaczego brudne, umorusane , umazane w srodku jak i na zewnatrz tramwaje rano wyjezdzaja na miasto
    brudnego i syfiastego miasta nikt nie czysci i tramwajow brudnych i syfiastych tez niktnie czysci a bilety sa drogie - gdzie idzie szmal?

    • 12 4

    • smierdzi od ciebie... (4)

      weż prysznic przed korzystaniem z komunikacji....dasz przykład innym...

      • 3 3

      • boicie sie prawdy (3)

        boicie sie prawdy i bronicie tego syfu brudu i smrodu w waszych miastach

        • 1 1

        • (2)

          Nie maaaarudź!

          • 0 1

          • (1)

            jak wam niewstyd zyc w takim brudzie

            • 1 2

            • brud w gdansku jest porazajacy

              • 2 0

    • a kto je w środku brudzi i niszczy durniu wy

      • 0 0

  • smierdzace i zgnite ramwaje (2)

    wizytowka gdanska to smierdzace i zgnite tramwaje. jak ta zgnilizna zapewnia bezpieczenstwo pasazerow

    • 9 5

    • drugi raz to samo...

      wizytówka to ty pseudo uzytkowniku...zapewne bezpieczne jak piszesz..

      • 1 0

    • wasze tramwaje ciagle ulegaja wypadkom bo sa zgnile

      • 0 0

  • Linia 1 (1)

    powinna kursować 2-krotnie częściej niż 11 (przychodząc w sukurs niemożebnie zatłoczonym w godzinach szczytu 11-kom) a nie tak jak teraz na przemian z 11-ką. Zobaczymy co przyniosą majowe zmiany. Bardzo dobrze, że ktoś w końcu pomyślał o wydłużeniu linii tramwajów kursujących z pętli na Chełmie. A żeby wszystko miało jeszcze tzw. "ręce i nogi" powinno się przygotować odpowiednio tabor poprzez skuteczne remonty (może nawet i generalne), a jeśli to nie jest opłacalne to poprzez zakup nowego taboru (żeby nie było wstydu np. na euro 2012) . PS. Tłok na linii nr.11 w połączeniu z brakiem w tych składach odpowiednio umieszczonych poręczy wraz z gwałtownym hamowaniem jakie owe składy posiadają sprawia, ze jazda przy takim hamowaniu grozi tym, którzy nie mają się czego złapać połamaniem lub w najlepszym razie poczuciem się jak przysłowiowy śledź w puszce.

    • 0 7

    • dobrze... tylko ostatnio mozna odniesc wrazenie, ze wybudowano linie na chelm i traktuje sie ja jak swojego rodzaju perelke... i co jakis czas sie cos zmienia, wydluza trase itp.. wszystko ladnie pieknie, ale... Gdańskie tramwaje to nie tylko Chełm...

      • 0 0

  • Bezsensowne zmiany dla mieszkańców Oliwy i Jelitkowa (2)

    co za bzdurne zmiany. Teraz zamiast czestej lini 6 z Jelitkowa przez Oliwe i Wrzeszcz do centrum bedzie 5 tylko w godzinach szczytu i to do Wrzeszcza a nie do samego centrum :/// Bezsensowne zmiany, tylko na niekorzysc mieszkańców odległych dzielnic ://// W tym miescie ewidentnie brakuje gospodarza :((((

    • 7 5

    • Z Jelitkowa do Centrum masz: (1)

      2 co 10 min
      8 co 10 min
      5 (przez cały dzień, naucz się czytać) z przesiadką na: 12, 9, 11.

      Mało? Brak słów.

      • 1 1

      • i 6 z Abrahama :P

        • 2 0

  • Dobry pomysł

    tylko od kiedy?

    • 0 6

  • Pytanie. (1)

    Jak dojade na stadion w Letnicy z Żabianki,Przymorza,Oliwy,Wrzeszcz,Chełm itd. ?
    4 dojeżdża tylko do Zaspy.

    • 8 0

    • nie zapomnij dodać żę tylko w robocze dni - bo w sobty i święta nie kursuje

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane