• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w gdańskiej komunikacji: trzy nowe linie tramwajowe

Krzysztof Koprowski
7 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rewolucja tramwajowa w ostatni weekend maja
W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne. W maju z torowisk zniknie m.in. linia "13". Zostanie zastąpiona przez "3". Zmiany są jednak bardziej poważne.

Duże zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku. Od połowy maja wprowadzone zostaną trzy nowe linie: 5, 7 oraz 9, dzięki czemu tramwaje będą jeździć częściej.



Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras. Trasy linii tramwajowych po dodaniu nowych linii w połowie maja. Na dole artykułu link do pliku pdf z nowym rozkładem tras.
Zmiany najbardziej ucieszą pasażerów na silnie obciążonej trasie Wrzeszcz - Śródmieście. Będzie tędy kursować aż sześć linii. W godzinach szczytu, na przystankach tramwaje pojawiać się będą co ok. 3 minuty. Ponadto bezpośrednio połączenie z Wrzeszczem uzyskają mieszkańcy Przeróbki (dzięki nowej linii "9").

Trasa "szóstki", na której jeszcze do niedawna kursowały trzywagonowe składy, zostanie skrócona: kursować będzie z pętli Abrahama (na razie jeździ z Jelitkowa) do śródmieścia.

Nie oznacza to jednak likwidacji bezpośredniego połączenia z Wrzeszcza oraz Oliwy do Jelitkowa. - Odcinek ten obsłuży nowa linia "5" kursująca jak linia "15", lecz wydłużona do Jelitkowa. - tłumaczy Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Trasa "piętnastki" się nie zmieni, lecz tramwaj będzie kursować tylko w godzinach szczytu.

Jak oceniasz plany wprowadzenia zmian w liniach tramwajowych?

Linia "11" z Chełmu zostanie przedłużona do Oliwy. - W dalekiej przyszłości planujemy, by linia ta kursowała do Jelitkowa. Na razie jednak musimy racjonalnie gospodarować istniejącym taborem zdolnym pokonać trasę na Chełm - mówi Sebastian Zomkowski.

Z pętli na Chełmie będzie można dojechać bezpośrednio do Nowego Portu (nowa linia "7"), jednak tylko w godzinach szczytu. Utrzymana zostanie linia "1" kursująca z Chełmu tylko do Huciska.

Z rozkładów zniknie linia "13", którą zastąpi "3". Trasa pozostanie ta sama, zmianę nazwy ZTM tłumaczy porządkowaniem numeracji tras.

- Po wprowadzeniu zmian, będzie dwanaście kolejno ponumerowanych linii. Docelowo zlikwidujemy także "15", którą zastąpi wzmocniona nowymi pojazdami "5" - tłumaczy Sebastian Zomkowski.

Nowością jest także wprowadzenie pojazdów niskopodłogowych na liniach w kierunku każdej dzielnicy. Umożliwi to zaplanowanie podróży osobom niepełnosprawnym oraz matkom z wózkami. Kursy takich tramwajów będą specjalnie oznakowane na rozkładach jazdy.

Zycie pasażerom mają ułatwić zmiany na przystankach przy dworcu głównym PKP. Choć są tam bardzo długie perony na przystanek wjeżdża tylko jeden tramwaj, a kolejny czeka przed przystankiem.

- Chcemy, by w kierunku Huciska na przystanek wjeżdżały jednocześnie dwa pojazdy. Wahamy się czy pozwolić na to w drugim kierunku, gdyż stojące wiaty utrudniają ruch pasażerów na przystanku - informuje Zomkowski.

Korekcie zostanie poddana także trasa linii autobusowej "111". Autobusy tej linii pojadą zamiast ulicą Bajki, ulicą Lenartowicza w obu kierunkach. Dzięki temu możliwa będzie łatwa przesiadka z autobusu na tramwaj.

Na zmiany przygotowany ma być System Informacji Pasażerskiej, który wciąż nie działa prawidłowo. Od dziewięciu miesięcy wykonawcy naliczane są odsetki karne za spóźnienie. - Uzbierała się spora suma. My musimy zapłacić za system jeszcze około 40 procent wartości zamówienia, ale odsetki sięgają już około 30 proc tej kwoty - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM.

Ale pasażerowie muszą tez liczyć się z utrudnieniami. Latem remontowane będą torowiska na ul. Kartuskiej, a także trasa biegnąca przez Zaspę (odcinek miedzy ETC a pętlą). Przy ETC prawdopodobnie powstanie rozjazd między torami, który pozwoli na zawracanie bez użycia pętli dwukierunkowym "Dortmundom".

Linie tramwajowe od połowy maja

1 - trasa bez zmian
2 - trasa bez zmian
3 - dawna linia 13, trasa bez zmian
4 - trasa bez zmian
5 - Nowy Port - Brzeźno - Hallera - Wrzeszcz - Oliwa - Jelitkowo
6 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Zwycięstwa - 3 Maja - Centrum (powrót Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP)
7 - linia w godzinach szczytu, Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Jana z Kolna - Letnica - Nowy Port
8 - trasa bez zmian
9 - Abrahama - Wrzeszcz - Opera - Dworzec Gł. PKP - Przeróbka
10 - trasa bez zmian
11 - Chełm Witosa - Armii Krajowej - Brama Wyżynna - Dworzec Gł. PKP - Opera - Wrzeszcz - Oliwa
12 - trasa bez zmian
15 - linia w godzinach szczytu, trasa bez zmian

Schemat sieci tramwajowej po zmianach

Opinie (481) ponad 10 zablokowanych

  • A może linia z siedlec na Stogi jak kiedyś po staremu trasa linii "1"

    • 11 1

  • nie wyjdzie ! dlaczego ?! a dlatego ze rondo przy urzedzie miejskim w gda glownym nie jest przepustowe.. zarowno dla tramwajow

    jak i samochodow. w gdyni szczurek przebudowuje dostosowujac cale skrzyzowanie do dzisiejzych standardow i potzreb.. a w gdansku adamowicz zmienil nawierzchnie a problematyczne rondo zostalo bez zmian.

    partactwo ?! sami ocencie.. bo dal mnie adamowicz jest ZLYM PREZYDENTEM

    • 18 0

  • (2)

    Ja nie wiem jak wy możecie wszędzie widzieć problemy. Wiadomo przecież, że nigdy nie będzie tramwaju z każdego miejsca w każde, a przesiadka z czekaniem kilku minut nie jest tragedią. Ja sam codziennie się przesiadam i czekam całe straszne długie i przerażające dwie minuty i jakoś żyję.

    Linia 7 - wcale nie taka bezużyteczna jak się zdaje, wystarczy zrozumieć, że nie ma on służyć tylko jeżdżącym z Chełmu do Nowego Portu, tylko z Chełmu do Centrum a z Centrum do NP, bo na tych odcinkach tramwaje są często zapchane. Spójrzcie na to jak na dwie "półlinie".

    Linia 9 - analogicznie wspomoże odcinek Wrzeszcz - Centrum ale i Centrum - Akademia Muzyczna.

    Ukryta podwyżka cen biletów? Człowieku nie patrz tylko na siebie, wiele osób teraz pojedzie jednym tramwajem zamiast dwoma, a jeszcze więcej ma bilety sieciowe.

    I zanim zapytacie czemu linia X jedzie tylko do danego miejsca, zapytajcie lepiej po co aż tak daleko. Na przykład 6 i 9 nie pojadą do Abrahama dlatego że ten przystanek jest jakimś wielkim węzłem przesiadkowym (będzie dopiero jak powstanie Kolej Metropolitarna) tylko dlatego, że dopiero tam mogą zawrócić, zawróciłby wcześniej, pewnie zaraz za Słowackiego, gdyby mogły.

    Ja osobiście już się nie mogę doczekać. Przygotuję termos, kanapki i będę cały dzień jeździł wszystkimi zmienionymi liniami :)

    • 22 2

    • i tu masz racje, to jest ukryta podwyżka cen biletów, bo tych co maja sieciowe jest niewielu.

      • 0 5

    • zaangażowany..

      o co tobie chodzi? Ile dni pojezdzisz ,zdaj relację:) ,to normalne?

      • 0 2

  • WSTYD (1)

    Szkoda, że nikt w ZTM-mie nie pomyślał o tym, że Nowy port z Gdańskiem Głównym łączy tylko linia nocna N6 i jedyny tramwaj 10. A Nowy port z Wrzeszczem łączy tylko linia 15 która jeździ po Hallera.

    Dlaczego nikt nie wprowadzi linii z Oliwy-Politechnika-kliniczna szpital-marynarki polskiej-nowy port i spowrotem

    Zamiast przesiadki na farta na Wyspiańskiego bezpośrednią linię

    • 10 7

    • bo łuki są zbyt ciasne pod wiaduktem!!!!!!!!!!!

      • 3 1

  • (1)

    Przy urzędzie miejskim nie ma ronda. Przynajmniej nie było go rano jak tamtędy przejeżdżałem. Ale wracając do domu przyjrzę się uważnie.

    • 5 0

    • beee

      Jakbyś przemyślał trasę którą kolega proponuje to byś się domyślił o co biega - Nie pisz na pałę tylko pomyśl

      • 0 0

  • Czy wykonano odpowiednie naukowe badania racjonalności zmian w komunikacji? (2)

    Cytuję: "Przy ETC prawdopodobnie powstanie rozjazd między torami, który pozwoli na zawracanie bez użycia pętli dwukierunkowym "Dortmundom".
    Na mój rozum taki pomyśł o tworzeniu specjalnego rozjazdu dla "Dortmundów" to jakby odjęło rozum projektodawcy. Taki rojazd można wykonać przecież na pobliskiej pętli tramwajowej na Zaspie. Raptem 4 przystanki dalej od ETC. Może mi to ktoś wytłumaczy dlaczego taki irracjonalny (moim zdaniem) pomysł?

    • 7 9

    • Tutaj chodzi o to, że to ma być tylko na czas remontu właśnie tego odcinka ETC-Pętla Zaspa. Trzebaczytać dokładnie i zezrozumieniem ;D

      • 3 0

    • to ma być tylko zrobione na czas remontu

      • 0 0

  • Jak robia takie dalekie (1)

    trasy tramwajowe to prosze nie zapominac o nowych osiedlach gdzie mieszka duzo mlodych rodzin z dziecmi Ujescisko,Kowale..pozdrawiam cieplutko

    • 5 6

    • a masz tam tory?

      w artykule jest mowa o istniejących trasach

      • 3 0

  • latem przydałby się tramwaj z chełmu na plażę stogi (1)

    teraz łatwiej pojechać z chełmu nad jezioro niż nad morze

    • 14 0

    • popieram

      • 0 0

  • a po grzyba 13 zamieniać na 3 skoro nic sie na tej linii nie zmienia ?? (3)

    czyżby jacyś przesądni urzędnicy ???

    • 20 6

    • Udajemy że pracujemy!!!! (1)

      te zmiany tylko po to aby w głowach ludziom namącic... co nam po zmianie numeracji tramwaji, to i tak nie zmieni luksusu jazdy. Myślcie , myslcie jakby tu wyciagnąc mase pieniedzy na nagrody dla siebie......za niby pracę.

      • 2 2

      • luksus jazdy

        chodziło o komfort?

        • 1 0

    • oszczędnośc...

      urzędnica troska o koszta,zniknie 1 przed 3 będzie oszczedniej na energii w wyświetlaczu..ot wuzdana,perfidna taktyka.Gdzie historia,przyzwyczajenia...To robienie pasażerom wody z mózgu...niepopieram..

      • 2 1

  • A może w końcu autobus z Oliwy lub Wrzeszcza który zawiezie nasz dzieci ze szkoły i uczelni przez Kokoszki do Karczemek i

    odwrotnie !! Dużo młodzieży uczęszcza do szkół Srednich, na uniwerek i na polibudę mieszkających w Karczemkach i Kiełpinach . Jazda autobusem przez Gdańsk zabiera dużo czasu ! CZY NIE MOŻNA UŁATWIĆ IM DOJAZDU DO SZKÓŁ ,UCZELNI A NAWET DO PRACY !pOPROSTU PRZEDŁUŻYĆ TRASĘ LINII 157 DO GDAŃSKA ! TROCHĘ DOBREJ WOLI !!

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane