• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • 174

    Przywrócić kurs linii 174 o godz 5:12 Z czerminskiego do centrum.

    • 13 1

  • (3)

    Masakra ul.Kartuska od pętli Siedlce do Gdanska Głównego jest ulicą widmo. Z ośmiu lini autobusowych została tylko N3.

    • 30 0

    • wp

      no i oczywiscie wiaty przystankowe zostana bo przeciez jeden autobus bedzie tam jezdzil. i kolejna kasa w bloto.

      • 7 0

    • źółw chciał jechać koleją więc

      pójdę pieszo bedzie prendzej
      czyli jakies 25 minut

      • 3 0

    • to nie możesz do nocnych zaczekać?
      manipulant

      • 5 0

  • HA HA .. prezydencie

    Jestes smieszny myslac ze bedzie latwiej. osoby starsze nie wiedza jak i gdzie dojechac , juz nie mowie o tym ze musza sie przesiadac oraz o biletach. wczesniej by wystarczyl na jeden przejazd a teraz trzeba na godzine. nie dosc ze maja nedzne emerytury to kazecie placic wiecej. a kieszenie sie wam napelniaja.. posluchaj glosu obywateli !!! bylo im dobrze jak bylo dotychczas a z nudow zmieniacie trasy i numery autobusow. 525 na 267 , etc . i jak myslicie ze rozdacie cukierki na petli to ludzie beda happy .

    • 28 0

  • gdańsk południe

    Linia 164 jest to jedyne bezpośrednie połączenie ujeściska a dokładniej z ul.piotrkowskiej i okolic z wrzeszczem.Po zmianach w rozkladzie jeszcze mniej kursów niż przed zmianami no i nie kursuje w soboty :-(

    • 26 0

  • linia 175 i 267

    Linia 175 powinna jezdzic do dworca jak do tej pory sa osoby starsze i nie maja jak biegac z autobusu do tramwaju, po 2 moze jasnie ztm mi powie jak mam wrocic z pracy z kokoszek konczac o 22 skoro na emaus jestem 34 a 175 ucieka 31 po i nic wiecej nie ma ...!
    po drugie 267 powiien wricic do dworca toz to praktycznie sluzbowy pracowniczy a nie turystyczny. ludzie jezdza rozniez dalej ma osiedla i sie przesiadaaja

    • 22 0

  • Moze wypowiedzą sie wlodarze miasta

    Zauważcie jaka cisza i ignorancja nikt nic nie kometuje ze strony UM Gdansk i ekipy rzadzacej , biora na przetrzymanie i olewaja!!!!!!!!! Bo o ZTM to brak słów tam z pysk trzyma teraz wszystkich byle wiceprezydent Gdanska, ktory pewnie za tym stoi. Gdzie Prezydent Gdanska i jaka jest jego opinia - napewno powie jak zwykle np tak bylo ze smiecmi - bedziemy obserwowac i zobaczymy. Hm i nic sie nie wydarzy a lud bedzie w scisku jechał................uczniaki, studenci, emeryci, chorzy do szkol i szpitali i o zgrozo na cmentarz tez.......................Oj Ignoracja ze strony wladzy. Portalu prosimy o zapytanie wladz co dalej........................poza obserwacja

    • 26 2

  • Juz we wrzesniu

    Do zobaczenia we wrzesniu w radzie miasta . Jest dzien otwarty i nasz przezydentunio bedzie !!!!

    • 25 0

  • 115 (1)

    Czemu o połowę zmniejszono ilość kursów linii 115? Czy ta trasa również pokrywa się z tramwajem i PKMką? Mam teraz ogromny problem z dotarciem rano do pracy.

    • 23 0

    • bo pewnie z suchanina będzie mniej pasażerów ;)

      chyba ktoś nie przemyślał że ani PKM ani tramwaju nie ma dla suchanina, a jak się okazuje 184 zmniejszono częstotliwość i 115 też,

      • 7 0

  • Jak ZTM "dba" o pasażerów...

    Jak mam drugą zmianę to kończę pracę o 22:30. Do tej pory miałam 162 na Piekarniczej o 22:41 i z pętli Łostowice Świętokrzyska 175 o 22:54. Teraz mam 162 o 22:30 (na ten nie zdążę) i kolejny o 23:00. Dzięki ZTM mam "darmowy trening" - piechotą ponad 3 kilometry z pętli do domu w środku nocy jakieś 7 razy w miesiącu! Bo tego 175 o tej porze też już nie ma!
    Przeanalizowałam już wszystkie możliwe połączenia! Nic nie pasuje!!!
    Nikt nie pomyślał o dzielnicach południowych i o tym, że nie każdy kończy pracę o 15:00 czy 16:00...:(

    • 37 1

  • linia188

    odcieto mnie popoludniu od mojego brzezna prosze wyobrazic sobie ze prace koncze o 15 autobus mam 14-50 nastepny 15-50 co za debil to wymyslil!!!!! przeciez linia 158 omija brzezno wiec jak niby mam do niego dojechac z zaspy???? obecnie mozna kombinowac np 14-23 potem przesiadka na czarnym dworze w 148 odjazd 14-33 czas na przesiadke 3 doslownie minuty roznicy znow debilny pomysl bo co jak sie 158 spozni zjezdzajac z ulicy kolo galerii baltyckiej??juz kibluje na przystanku nastepne 15-20 minuut czas przejazdu wydluzyl sie z 10 minut do 20 w tak krotkiej drodze.acha autobus lini158 jest ciagle spozniony bo sa korki kolo galerii nigdy nie nadrabia spoznienia ostatnio spoznil sie 10 min wiec dlaczego odcieliscie mnie od zaspy pytam sie!!! pkm-ka tu nie jezdzi a jedyny autobus bezposredni z pracy zostal zlikwidowany zreszta widzialem jak jezdzi popoludniu pusty bo nikomu godziny odjazdu nie pasuja debile tu siedza w ztmie nie mysla o ludziach a przeciez sa na ich uslugach jak napisalem protest do nich poprosili o adres mailowy nazwisko i imie co nie jest zgodne z polityka prywatnosci

    • 19 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane