• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • ZTM nie szanuje pasażerów (6)

    Wstaję rano na autobus lini 199 i sprawdziłam go w internecie jakoś tak..nietypowo. I co się okazało? Od dzisiaj został zmieniony! Żadnej informacji na przystanku, ani komunikatu na str głównej ztm- dopiero jak kliknęło się na rozkład, a dodatkowo na przystankach wiszą stare rozkłady! Natomiast autobusy jeżdżą wg nowych:) Zmieniono nazwy1 przystanku (oczywiście tylko w internecie i autobusie bo na przystanku już nie). Czy tak powinna funkcjonować komunikacja miejska, która jest dla ludzi? I za którą ci ludzie płacą?

    • 46 3

    • (3)

      ja jezdze tez autobusem 199 rano 7.08 przy Krynickiej w strone wrzeszcza i jechal normalnie tylko zrobili nowy przystanek przy UG

      • 2 1

      • nie zgodze sie (2)

        Przystanek abrahama zmienil nazwe na pkm strzyza;) o nowym przystanku nie pisalam bo pojawila sie informacja na ten temat. Natomiast autovus ktory jezdzi z beniowskiego w str wrzeszcze 7.29byl 7.23wiec to jest roznica

        • 6 0

        • (1)

          To sobie sprawdz rozklad jazdy jest o 7.23

          • 0 1

          • był 7.29 jest 7.23. tylko w internecie jest zmieniony to znaczy ze jest cos nie halo skoro na przystanku wiszą stare. Nie każdy codziennie wchodzi na str ztm zeby sprawdzić czy przypadkiem sie nie zmieniło, no chyba że ty tak.

            • 4 0

    • Jak to nie było informacji? Gapcia! (1)

      We wszystkich autobusach i tramwajach były od kilku dni na szybach porozklejane. Tyle, że jak się przez całą podróż z nosem w smartfonie siedzi i strach głowę podnieść, bo być może obok stoi ktoś, komu należałoby ustąpić miejsca (lepiej nie widzieć!) - to i wielki plakat na szybie trudno zauważyć. A może po prostu za dużo na nim tekstu? Komu by się chciało czytać? Mogli ci obrazkami ten nowy rozkład narysować.

      • 5 10

      • A tu jal się okazuje

        trzeba wykazać czujność przynajmniej rangera z Teksasu .

        • 2 0

  • brak 264 (5)

    Nikt jednak nie zwrócił uwagi, że 264 odjeżdżało z pętli Jasień Pólnicy w kierunku Wrzeszcza PKP, a 168 odjeżdża z przystanku Damroki, co gwarantuje nam spóźniające się autobusy oraz dodatkowe 6 minut by dotrzeć do przystanku Damroki. Dlaczego autobusy na Jasieniu nie przejeżdżają przez osiedle, tylko mieszkańcy okolic szkoły muszą pokonywać w 1 stronę 12 minutową trasę...Alternatywna pętla obsługuje teraz jedynie 164 ;/
    A co z biletami przy przesiadce do centrum? Powinno to zostać inaczej rozwiązane, a nie z 2,80 za przejazd (kupno przez telefon) do 3,60 ;/
    Z wysokości pętli na Siedlcach, nawet jeżeli były korki - autobus był zawsze szybciej niż tramwaj. I jeszcze wiele by tu wymieniać..
    Nic pozostaje jeździć rowerem do końca jesieni no i dokończyć prawo jazdy.

    • 38 0

    • (1)

      A przepraszam, już nawet 164 nie zatrzymuje się na pętli Jasień Pólnicy.

      • 11 0

      • Wszystko jasne, petla do likwidacji a ziemia na sprzedaz?

        Tak to wygląda, oszczędności kosztem mieszkańców Jasienia

        • 9 0

    • Ty potrzebujesz dodatkowych 6 minut, by dotrzeć do przystanku Damroki, (1)

      a ktoś inny ma do niego bliżej. Przestań zachowywać się egoistycznie. Najlepiej niech ci przystanek w drzwiach od mieszkania ustawią.

      • 2 10

      • W poprzednich rozkładach te autobusy tez zatrzymywały na przystanku Damroki. Tak więc nikt nie ma bliżej, niektórzy mają po prostu dalej.

        • 4 0

    • Czy gorzej?

      Ty masz 12 minut dalej na przystanek. A Ludzie z Karczemek, Kiełpina, Kiełpinka, Auchan, i starego Jasienia mają w końcu linię bezpośrednią do Wrzeszcza i mają o min 30 minut lepiej. Tak więc sorki ale ilość ludzi zadowolonych z nowej 168 jest dużo więcej niż tych niezadowolonych z 264.

      • 0 0

  • (2)

    ciekawe ile dostali premii w ZKM za te "innowacje"

    • 41 5

    • Oni dostają premie za wprowadzanie opresyjnych rozwiązań dla mieszkańców ;-) (1)

      Najwyższa premia dla największego szkodnika, ale w sumie z tym programem 3xD - Drożej, Dłużej i Do d*py przerośli samych siebie. Duże brawo za kumulację szkodnictwa dla dużej grupy mieszkańców tuż przed wyborami.

      • 9 1

      • premie

        to nie ZKM tylko Berło ZTM. Tam pracują ludzie którzy nie maja nic wspólnego z jazdą środkami komunikacji miejskiej.

        • 9 0

  • Idziemy w dobra stronę ;)

    Zaczynamy przypominać Wrocław w którym Dutkiewicz z ichniego ZKM'u zrobił prywatny folwark. Mam tam rodzinę stąd często w tym mieście bywam. Ostatnio w autobusie linii N usłyszałem jak kierowca tłumaczy pasażerowi zirytowanemu znacznym opóźnieniem, że rozkład jazdy jest dla pasażera, a nie kierowcy ;)

    • 30 0

  • Niedźwiednik zapomniany (3)

    • 35 3

    • Komuś zależy by to osiedle odciąć od świata (2)

      Najpierw ograniczyli kursowanie 136, teraz usunęli 142 i 183, a zamiast tego dali 184 jadący dłuższą trasą i kursujący co 30-40 minut.
      Ciekawe za co ta zemsta? Może za to, że mieszkańcy są bardzo aktywni i solidarni i nie dają sobie na osiedlu stawiać Biedronek i innego cholerstwa, ani nie pozwalają na panoszenie się deweloperów, którzy już chcieli las koło PKM wycinać i stawiać swoje blokowiska?

      • 17 0

      • No przecież nie po to władze za grube miliony zbudowały przystanek PKM Niedźwiednik, (1)

        żebyś jeździł dalej autobusem, a kolejka jeździła pusta i przez to okazała się niepotrzebna.

        • 7 2

        • na szczęście sa jeszcze samochody, a PKM może sobie wozić kanarów

          • 15 0

  • swoje skargi piszcie mailami (3)

    do ztm

    ztm@ztm.gda.pl

    jeśli codziennie będą zasypywani skargami, to może coś się zmieni.
    jak nic nie będziemy robić, to pomyślą, że jest dobrze i nic nikomu nie przeszkadza.
    ewentualnie jakaś petycja internetowa, akcja na fejsie, cokolwiek.

    • 48 3

    • skargi (2)

      Radze pisać do Prezydenta. ZTM trzęsie tyłkiem jak Prezydent się za to weźmie.

      • 10 1

      • Przecież (1)

        to spółka miejska, więc nie sądzę, żeby w UM ktokolwiek przejął się żalami mieszkańców...

        • 1 1

        • a jednak boją się o swoje tyłki, ale tym razem przegieli

          • 0 0

  • 184 Skandal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (4)

    No nie, takiej głupoty się nie spodziewałam.Jedyne połączenie osiedla z Wileńskiej ,z centrum Gdańska przez- Niedźwiednik!!!!! co 30 minut.!Wygląda na to że panowie z ZKM mają nas w nosie.Zapraszamy władze na przejazd do pracy, rano z przystanku Wileńska.

    • 41 5

    • A po co jechać

      przez Niedźwiednik a nie bezpośrednio autobusem z wileńskiej do centrum?

      • 4 0

    • rotfl czytać nie umieć?

      • 1 0

    • Ja rozumiem, że człowiek zdenerwowany (1)

      ale żeby sądzić, iż do centrum jedzie się przez Misiownik? Że niby w drugą stronę autobus już nie kursuje?

      • 4 1

      • Owszem 184 jedzie spowrotem przez Morene ale częstotliwość co 30 min. to skandal!!!! Nie dość, że jedyny środek lokomocji z tej części osiedla to niestety ale będzie zawsze tłok. Ciekawe czemu mamy biegać na drugi koniec osiedla do następnego autobusu bo do 184 w godzinach szczytu to się nie zmiescimy

        • 3 1

  • to jest chore

    to myślenie urzędnicze że wykreśli się linię na mapie od punktu A do pętli a tam ta linia zetknie się z inną linią do punktu B - to to jest komunikacja miejska.
    WSZYSTKICH KTÓRZY TAK MYŚLĄ _ NATYCHMIAST ZWOLNIĆ
    a jako pierwszego to Z Gołąba / czyżby dostał tę robotę po znajomości?
    sprawna komunikacja miejska to taka że z punktu A do punktu B przejade wygodnie jednym kursem. np z południowych dzielnic w rejon szpitali przy al Zwyciestwa

    • 32 0

  • 167 do Gdańska ! Koniecznie ! (1)

    Jak to jest możliwe żeby oba autobusy tj. 167 i 168 przestały jeździć do centrum. To jest paranoja, żeby z kierunku Jasień nie można było dojechać bezpośrednio pod szpital , sąd, urząd czy dworzec. Młodzież latem to sobie się przesiądzie na tramwaj i jeszcze będzie miała wesoło ale w zimie, w mrozie, starsi, kobiety z wózkami i siatami. Kto to wymyślił, żeby ANI JEDEN autobus nie jechał do centrum. Absurd.

    • 78 3

    • Podpisuje się!

      Po za tym ilość ludzi przesiadający się w tamtym miejscu w godzinach szczytu będzie ogromna. Ciekawe w którym z kolei tramwaju w końcu się zmieszczę.

      • 1 0

  • Linia 142 (1)

    To mają być udogodnienia dla obywateli!! Najbardziej uczęszczana linia łącząca bezpośredni dojazd z Wrzeszcza do Gdańska przez Niedźwiednik , Morenę pod sam Urząd.Zrozumiał bym jak by mało ludzi nią jeździło.A teraz przesiadki,dłuższy czas podróży i droższe bilety bo nie 3 zł tylko 3,60 zł .Proponował bym napisać petycje do budynia.

    • 57 4

    • Napisz

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane