• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • Same utrudnienia

    Prosiłbym redakcje portalu trojmiasto,pl o zrobienie ankiety dot. zmian, moze jej wynik wpłynie na UM Gdansk bo na ZTM nie licze. To jest ratowanie budzetu ZTM-u i robienie w konia mieszkańców na wszystkich liniach. Zobaczycie co sie bedzie dziac od jutro - uczniaki ida do szkół a potem studenci. O chorych, emerytach i tak dalej juz nie wspomne - ich to juz maja kompletnie w........ Typowe zagranie nowego wic-prezesa ZTM, ktory tak samo dzialal jak byl wiceprezydentem, bral ludzi na przetrwanie i tak by sie przyzwyczajali do gorszego mowiac im ze przeciez jest lepiej. Moze protest mieszkanców!!!!!!!!tylko kto sie za niego wezmie???? Przeciez widac ze opozycja tez ma to w ...... zajmuja sie stolkami i podzialem na listach do wyborow , niczym wiecej!!!!!!!!!!!!

    • 48 0

  • Jestem zniesmaczona (3)

    Dzięki nowej linii tramwajowej z Moreny w stronę Głównego Miasta będzie można jechać co ok. 5 minut w dni robocze. Dla pasażerów korzystających z tego kierunku to oczywiście dobra wiadomość. Jednak duża część mieszkańców tej dzielnicy jeździ codziennie do Wrzeszcza i to ich spotkała niemiła niespodzianka w postaci likwidacji bezpośredniej linii 142. Pytam się panów z ZTM czy ta część mieszkańców Moreny to ludzie gorszej kategorii ? Czemu sztucznie dzielicie społeczeństwo na lepszych i gorszych ? Pasażerowie do Śródmieścia będą korzystać z wygodnych, nowych i często jeżdżących tramwajów, a tym zmierzającym do Wrzeszcza odebrano możliwość wygodnego podróżowania i skazano na tułaczkę z przesiadkami. Czy o to chodzi w nowocześnie funkcjonującej komunikacji miejskiej ?

    • 57 1

    • (1)

      Na PKM marsz... ;)

      • 12 3

      • Z Marusarzówny do najbliższego przystanku autobusowego do Wrzeszcza mam jakieś 200 m, a do przystanku PKM prawie kilometr. Chyba nie o to chodzi.

        • 15 0

    • pomysł na 142

      Skoro powodem zawieszenia linii 142 była trasa tożsama z tramwajem to może ciekawym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie tej linii z Wrzeszcza do przystanku końcowego Migowo lub jeszcze lepiej, do przystanku Jasień PKM. Takie rozwiązanie umożliwiłoby mieszkańcom nowych osiedli zlokalizowanych przy ul. Myśliwskiej (Królewskie Wzgórze, Morenowe Wzgórze i inne) bezprzesiadkowe skomunikowanie się z SKM we Wrzeszczu. Obecnie teoretycznie taka możliwość istnieje dzięki linii 129 ale ma ona wady: kursuje stosunkowo rzadko, pomiędzy godz. 9, a 15 jest przerwa, no i jedzie Jaśkową Doliną, a nie Słowackiego.

      • 8 0

  • Ucięcie 167 na Siedlcach, to problem. (1)

    Zamiast 1 biletu na trasę, teraz trzeba kasować do 1h, niby prawie nic, a ukryta podwyżka, niedogodność i wydłużenie czasu podróży - optymalizacja jego mać...

    • 56 0

    • 167 powinien jeździć do centrum !!!
      - alternatywa dla tramwajów (zwłaszcza w czasie awarii)
      - bezpośredni dojazd do szkół rejonowych SP, GIMN, LO
      - starsi, chorzy do szpitali w centrum

      • 1 0

  • dzisiaj rano w autobusie 168 od pętli Siedlce jechały 4 (cztery osoby), dwie wysiadły na Jarowej i dwie we Wrzeszczu.........ale autobus przegubowy:))))))))))))))
    reszta z Kiełpina , Jasienia wysiadła na Siedlcach i przesiadka:))))))))))))
    wspaniale

    • 40 2

  • Dojazd z Jasienia

    Jak dojechać do pracy na lotnisko z osiedla Jasień Park?.
    Do przystanku 800m. Autobus 955 do stacji koleii odjeżdzą o 7, 20.
    Pracę zaczynam o 7,30.
    Rozkład jazdy autobusu 167 zmieniony na gorszy. Tutaj mam 2 przesiadki. Jade
    trzema autobusami

    • 39 1

  • Gdzie ankieta sprawdzająca zadowolenie mieszkańców ze zmian? (1)

    ZTM boi się wyników?

    • 58 1

    • Nie boi się

      bo wyniki to rzecz...hm względna lubiejo sie zmieniać niezależnie od rzeczywistości.

      • 4 0

  • (2)

    Ten pajac co wymyślił te przesiadki na tramwaj na Siedlcach to chyba się z bakłażanem na mózgi pozamieniał!

    • 62 1

    • wypraszam sobie!

      • 15 0

    • Wożą d. samochodami. Ludzi nie widzą! .

      • 8 0

  • koszty (5)

    A czemu nikt nie wspomina o kosztach dla pasażerów? Bilet jednoprzejazdowy kosztuje 3 zł, a godzinny (i to na tym bilecie wolno się przesiadać) 3,6 zł. Mieszkańcy zostają więc zmuszeni do ponoszenia wyższej opłaty.

    • 56 2

    • (1)

      No dokładnie, drenują jak tylko mogą nasze kieszenie bo z czegoś trzeba spłacać stadion ;)

      • 8 1

      • Żeby rząd

        miał gdzie posiedzieć

        • 5 0

    • (2)

      czytam te komentarze i wszyscy lamentuja na temat ceny biletu ze drozsze, czy nikt nie krzysta z biletow miesiecznych jadac codziennie do pracy, ja korzystam i nie widzialam aby ceny miesiecznych zostaly podniesione

      • 2 8

      • Jeśli ktoś musi skorzystać z komunikacji miejskiej kilka razy w miesiącu, to do pewnej ilości przejazdów nie opłaca się kupować biletu miesięcznego. Chodzi też o zasadę - jeśli linia zostaje skrócona i trzeba się przesiąść np. na tramwaj, rozumiem, ale dlaczego z tego powodu mam ponosić wyższą opłatę?

        • 14 0

      • poczekaj

        • 0 0

  • Uchwała Nr XLIX/1104/14 RMG z dnia 27 lutego 2014 roku (2)

    PLAN ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU PUBLICZNEGO TRANSPORTU
    ZBIOROWEGO DLA MIASTA GDAŃSKA NA LATA 2014-2030

    Cytat ze str. 93:

    "Przyjęta strategia oferowania cenowo atrakcyjnych okresowych biletów sieciowych w taryfie ZTM Gdańsk i wprowadzenie biletów metropolitalnych spowodowała korzystny wpływ na społeczną akceptację modelu przesiadkowego i sprzyja procesowi integracji różnych środków transportowych w podróżach kombinowanych (przesiadkowych)."

    Jak za Gierka ...

    • 43 1

    • tak piszą jak myślą.
      beton i prymityw

      • 4 0

    • U mnie w domu

      tylko pies się dziwi dlaczego codziennie wsiadam w 16-letnie autko, spalające 5,5l benzyny dla przejechania 2x7,5km do/z pracy. Bilecik nekropolitalny leży na półeczce.

      • 3 0

  • linia lokalna 955 (1)

    Dlaczego stworzono linie 955 tylko dla waskiej grupy mieszkańców. Nie lepiej przedłużyć ją do Rebowa? Daloby to szanse skorzystania zarowno z Ztm jak i Pkm wiekszej liczby mieszkancow dzielnic południowych.

    • 18 0

    • dlaczego tylko do 19 ?

      i dlaczego tylko funkcjonuje do godz 19-stej?

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane