• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • mozemy sobie tylko pogadać (3)

    rewolucja ze hej gdyby dali po piwku to moze lepiej przełknelibyśmy ten balzel a tak to bedziemy tylko pomstować ja rozwazam dwie mozliwosci kupno samochodu i wyprowadzke do miasta na trasie oliwa-sopot i chyba zdecyduje sie na wyprowadzkę bo szkoda mojego czasu na dojazdy i jeszcze jedno mieszkam na manhatanie niedzwiedniku tu czynsze jak na manhatanie a mieszkania raczej slamsowate zero infrastruktury chodniki koślawe jezdnie dziurawe sklepów jak na lekarstwo przychodnia zdrowia bardzo słaba ale za to trzy szkoły w tym dwie watpliwej jakosci normalnie wspaniałe miejsce dla rodziny i teraz te idealne połączenia z miastem gdańsk czy wrzeszcz ! masakra

    • 11 4

    • z niedźwiednika do Wrzeszcza chyba Pekaemką dojedziesz? (2)

      rozważ jeszcze inne warianty

      • 1 5

      • z niedźwiednika do pkm będzie jakiś kilometr

        w sumie zależy z którego punktu, bo z tych najdalszych to i ze 2 km będzie

        • 7 0

      • Z Misiowa do Wrzeszcza nikt PKM jeździł nie będzie

        bo na szczęście na tej trasie busów nie zlikwidowano.

        • 7 0

  • (2)

    Jakto ku***a mieszkańcy Przymorza i oliwy rzadko korzystają z lini 127?!?! Na Przymorzu wielkim są tylko trzy linie autobusowe. 127 jako jedyna zawiezie na zaspe, 148 nowy port a 199 w roku akademickim jest zawalona przez studentów tak bardzo, że często jest problem z zamknięciem się drzwi. Skoro wg ztmu tak mało ludzi kursuje 127 to dlaczego wsiadajac na przystanku przymorze wielkie jest tak ciasno, że nie ma czym oddychać? Z jakiej racji my mamy cierpieć przez jakiś gamoni, którzy dostali nowy tramwaj i pkm?!

    • 35 7

    • Jestem z Przymorza i też nie podoba mi się

      zmiana 127 ale...
      to nie powód żeby obrażać mieszkańców innych dzielnic!

      • 15 0

    • 127 w drugą stronę...

      Dzięki zmianie w rozkładzie jazdy utrudnione powroty do domów mają pracownicy 2 dużych galerii handlowych - Manhattanu i Galerii Bałtyckiej. Ludzie pracują tam do godziny 21. Zgodnie z nowym rozkładem - albo muszą urwać się z pracy(kto się na to zgodzi?), bo autobus 127 odjeżdża(planowo, a wiadomo, że często bywa 2-3 minuty wcześniej i do tego kierowca zamyka drzwi przed nosem potencjalnych pasażerów) z przystanku Dmowskiego o 20:59 albo dopiero o 21:34. Toż to kpina!!! Jak ludzie mają w sensownym tempie/czasie dojechać na Zaspę lub Przymorze? Tramwajem na około? Czy z Manhattanu biec do GB lub dworca aby wsiąść w 315(w dni powszednie ok, gorzej w weekendy) lub 227?

      Widać komuś zależy aby część pasażerów przesiadła się z komunikacji miejskiej do prywatnych samochodów...
      Za mało korków w mieście? Za dużo wolnych miejsc parkingowych?

      Wreszcie po 40 latach planowania zrobili tramwaje na "Morenę" + PKM i teraz reszta mieszkańców ma za to pokutować?

      Podobnie jazda z Jasienia do Centrum. Koniecznie trzeba się przesiadać na tramwaj... Nie można jednym autobusem zjechać jak to było przez dziesiątki lat? Bo zrobiliśmy tory i musicie jeździć tramwajami...

      Dobrze, że mnie to nie dotyczy. I tak jeżdżę autem. Szału bym dostała z tymi przesiadkami utrudniającymi życie i wydłużającymi podróż.

      • 5 0

  • 167 powinien jeździć do centrum !!!

    - alternatywa dla tramwajów (zwłaszcza w czasie awarii)
    - bezpośredni dojazd do szkół rejonowych SP, GIMN, LO
    - starsi, chorzy do szpitali w centrum

    • 55 2

  • ZTM pluje na mieszkancow i mowi redaktorowi trojmiasto.pl ze to pada deszcz (3)

    167 do dworca głównego!

    • 63 4

    • A czemu tylko do głównego? (2)

      Na Oksywie niech jeździ! Przez Nowy Dwór Gdański...

      • 3 27

      • idź stąd (...)

        • 8 0

      • nie odpowiadać idiotom !

        • 4 0

  • MIasto powinno przygotować przejście z przystanków przed dworcem PKP Gd.Główny

    na poziomie jezdni.

    Jak zbudują tunele pod Martwą Wisłą ruch tranzytowy po Wałach Jagiellońskich ma się zmniejszyć.

    Uspokojenie ruchu i przejścia na poziomie jezdni pomogą wszystkim pasażerom.

    • 16 11

  • (1)

    Prosiłbym o dane jak każda złotówka wydana w Gdańsku na nowe inwestycje w komunikacje zbiorową wpłynęła na zmianę liczby pasażerów z niej korzystających.
    Ponadto ciekawa była by informacja, o ile skrócił się czas dojazdu przeciętnego Kowalskiego korzystającego z komunikacji miejskiej na dojazd do szkoły/pracy w przeliczeniu na złotówkę.

    Mam wrażenie, że te dane będą druzgocące dla władz miasta.

    No i gdzie podziała się ankieta w artykule. Proponuje ją dodać, aby rzecznik ZTM miał jasny obraz sytuacji i szybko zapoznał się z opinią obywateli o wprowadzonych przez jego firmę zmianach.

    • 40 0

    • masz jeszcze jakieś inne żarty ?

      • 1 1

  • Linia 174 - śmiać się , czy płakać z tych zmian? (2)

    Mieszkańcy Otomina nie tylko nie dojadą tym autobusem do Gdańska Głównego, ale nawet na pętle Siedlce! Za to, nie wiadomo po co, zostaną zawiezieni na Chełm. Ci co mają samochód, na pewno zostali zachęceni do korzystania z niego.

    • 59 4

    • Ten jeden minus, to chyba od urzędnika, albo nawet samego prezydenta Adamowicza.

      • 7 1

    • Prawda, na jaką cholerę skierowali 174 na Chełm?

      Było dogodne połączenie z dworcem a teraz jest przesiadka i czas jazdy wydłużony o ponad 15 minut, a przez Siedlce to trzeba się pierw przesiąść na 156 a potem na tramwaj.

      Paranoja! Przywrócić to połączenie tak jak było!

      • 6 1

  • JAK

    zawsze, urzędnicy lepiej wiedzą co jest dla mieszkańców lepsze. Chore miasto, chory kraj.

    • 32 1

  • 167

    Ja się mniej denerwuję, bo spodziewałem się, że poskracają wszystkie autobusy, jak to robili przedtem. Głupota do kwadratu. Gdynia stawia na bezpośrednie połączenia, a Gdańsk na to aby było dłużej i drożej.

    Jednak zupełny brak pomysłu na trasę linii 167 przeraża. Myślałem, że wzorem 168, skierowanej do Wrzeszcza, 167 pojedzie na Chełm, który nie ma dobrego skomunikowania z Jasieniem. A gdzie tam - poszli najłatwiejszą drogą i po prostu obcięli trasę 167. Zmienili przy okazji też 525 na 267, ale rozkład pod postacią trzech kursów na dobę zostawili. Komedia, bo to linia przyśpieszona i mogłaby pomagać mieszkańcom Karczemek i Kokoszek w odciążeniu 167, a tak ciągle będzie wozić 3 osoby na krzyż.

    • 40 0

  • SIEDLEC OKRADZIONE Z AUTOBUSÓW (1)

    To skandal! Dotychczas można było z Siedlec (przystanek: Zakopiańska) dostać się co centrum miasta autobusami i tramwajami: łącznie było to 407 kursów w dni powszednie! Teraz są tylko tramwaje i łącznie jest kursów tylko 217 !!! Czyli prawie POŁOWA MNIEJ niż dotychczas! Tramwaje jeżdżą wolniej (dziś np. w uwagi na zwiększoną ilość pasażerów - tramwaj jechał dziś rano wolniej niż wg rozkładu) - np. kurs o 5.16 z pętli Siedlce - do dworca PKS zamiast o 52.25 dojechał o 5.29 i pociąg SKM ... uciekł! KTO ODPOWIADA ZA TEN BAŁAGAN?! Kto z kim konsultował te zmiany? Zamiast zachęcać ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej - to się ich zniechęca! Wiele osób dziś psioczyło i deklarowało chęć przesiadki na samochód! BRAWO GŁUPOTA URZĘDNIKÓW!

    • 66 3

    • zmniejszona ilość kursów dodatkowo przeraża,

      skoro z założenia dosiądą się jeszcze osoby z moreny oraz z innych przesiadek

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane