- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (476 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (156 opinii)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (116 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 5 Szybko odzyskali skradzione auto (63 opinie)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (221 opinii)
Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców
Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.
Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.
Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Przystanek Dworzec Główny
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.
Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę"
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.
- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?
- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.
Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.
Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę
Miejsca
Opinie (872) 6 zablokowanych
-
2015-08-31 11:24
Autobusy 175/275
Przed zmianami autobusy jeździły co 10 -15 minut, raz jechał 175 a raz 275. Obecnie zlikwidowano 275 a 175 jeździ poza szczytem i w weekendy co 30 minut, a w szczycie co 20 minut.
Skrócono linię 175 z Maćkowego do Siedlec.....to OK.....rozumiem, że po to tramwaj jest żeby korzystać i przeżyje to, ze zamiast bezpośredniego połączenia z Gdańskiem Głównym jest z przesiadka, ale zmiana częstotliwości jazd i zmniejszenie ich o połowę jest nieporozumieniem, tym bardziej, że miasto lekką ręką daje pozwolenia na budowę deweloperom i w pobliżu Kolorowego (Knyszyńska, Szmaragowa, Srebrna, Kolorowa) powstaje przynajmniej 5 nowych budynków kilkuklatkowych.
Rozumiem zmiany, ale powinno się to nie odbijać in minus na dotychczasowej sytuacji. ZTM powinno zapewnić na wszystkich liniach i wszystkich miejscach taką samą częstotliwość.
A co to za sytuacja, gdy zamiast 4 autobusów na godzinę teraz jeżdżą tylko 2.- 24 1
-
2015-08-31 11:27
Dla mnie słabym punktem nowej linii jest stara nitka wzdłuż Kartuskiej.
Dziesiątki wyjazdów z bocznych uliczek, bez sygnalizacji - przy zwiększonej częstotliwości kursowania tramwajów - codzienna stłuczka murowana i paraliż całej trasy.
Sygnalizacja, która włączałaby się z pierwszeństwem dla tramwajów, zwróciłaby się w rok. Pewnie, są i tacy, którzy wjeżdżają na czerwonym, ale to i tak ułamek procenta wypadków z udziałem samochodu i tramwaju.- 19 0
-
2015-08-31 11:28
Zrobili SOBIE dobrze!
Zrobili, premie wypłacili, pewnie są z siebie bardzo zadowoleni. Mogą wsiąść do swoich wygodnych aut i jechać dalej. A pasażerowie? Jacy pasażerowie?
Zmuszając ludzi do nieuzasadniony przesiadek przekreslili zasadność tej inwestycji. Ale co się dziwić. Przecież to jest Gdańsk. Tu nic nie robi się dla ludzi.- 38 1
-
2015-08-31 11:28
komunikacja (2)
zmiany są złe,nie dla ludzi którzy mają kłopot z poruszaniem się,i dla których przesiadki są ciężkie,i sprawiają ból,ludzie na wózku np,......rad ni pomyślcie o nich
przywrócić proszę 142,167 174 po normalnych trasach- 45 2
-
2015-08-31 12:37
Dobrze by było, aby radni o tym pomyśleli. (1)
Bo w przeciwnym wypadku my o nich na pewno pomyślimy podczas następnych wyborów.
- 11 0
-
2015-08-31 21:15
Wybierzemy tych samych,bo nie da się wybrać innych jeżeli znani są tylko z nazwiska i zdjęcia.Mogą okazać się tacy sami,lub gorsi.
- 0 0
-
2015-08-31 11:31
odpowiedź do "o rany"
tu nie narzekają pisowcy, ani jacyś inni związani z partiami, tylko zwykli ludzie, którzy faktycznie mają teraz problem z dojazdami do pracy, szkół, lekarzy ...
- 42 1
-
2015-08-31 11:35
zmiany na gorsze
Pytanie- Strategia - polityka UM Gdansk i ZTM:
1. Dlaczego przed wprowadzeniem zmian nie przeprowadzono dyskusji z mieszkańcami??? Odp. Bo z glupimi sie nie rozmawia, glupich stawia sie przed faktami bo nie widzą i nie czują wizji rozwoju transportu miejskiego!!! To jest główna domena rzadzacych Gdanskiem i ZTMem. Poza tym zmiany powodują konflikty i oburzenie ludu ale jak ciemny lud sie przetrzyma to zmieknie i odpusci!!!
2. Tramwaj na morene mial byc dodatkiem do obecnych rozwiazan transportowych a nie powodować problemy dla mieszkańcow. Mial byc alternatywa dla tych którzy mogą z niego korzystać. A jest tak - ratujemy budzet ZTM, podnosimy ceny (przesiadki to bilet za 3,6), likwidujemy kursy i robimy ruchy pozorowane. Potem czekamy 2-3 miesiace i ciemny lud odpusci. I odtrabiamy sukces.
Itd...
Drogi portalu oraz inne srodki opiniotworcze - zapomnieliscie o jednym ten tramwaj mial byc dodatkiem , uzupelnieniem wszystkich linii!!!- 49 2
-
2015-08-31 11:38
142 (3)
Jestem za tym, żeby linia 142 nadal funkcjonowała na tej samej trasie co dotychczas.Lub drugie wyjście: skrócić do pętli Kartuska lub do najbliższego przystanku tramwajowego na Piecki-Migowo, tak aby można bezpiecznie i swobodnie( chodzi o ludzi starszych i z małymi dziećmi) przesiąść się do tramwaju.Zapomniano o mieszkańcach ulicy Słowackiego i Potokowej, którym jedynym środkiem transportowym jest autobus.A 142 nie pokrywa się z trasą tramwajową tj.od PKP Wrzeszcz do Piecki-Migowo przy ul. Kolumba. Proszę wziąć głęboko do serca opinie mieszkańców ulic Słowackiego,Potokowa i część ul. Rakoczego i nie likwidować linii 142.
- 34 2
-
2015-08-31 12:27
pasażer
zdecydowanie popieram, jestem osobą starszą i niepełnosprawną każda przesiadka to dla mnie koszmar!
- 10 0
-
2015-08-31 13:14
(1)
Ale w zamian za 142 masz (na odcinku Emaus Galeria Bałtycka) częściej kursujący 227
- 0 7
-
2015-08-31 13:31
No proszę przestać bo zajadów ze śmiechu dostanę. Częściej kursujący czyli 3 (TRZY) razy w ciągu godziny pomiędzy 6 a 18, a w soboty, niedziele i święta 2 (DWA) razy. 142 jeździł duuużo częściej !!
- 9 0
-
2015-08-31 11:38
Jestem zachwycona (1)
Wysiadłam o 8:45 na Siedlacach, a o 8:46 miałam autobus w stronę Rębowa. Perfekcyjnie zgranie, idealnie na 9 do pracy. Miłego dnia!
- 6 35
-
2015-08-31 14:08
napisz, jak jutro, jak poczujesz koreczki :-)
- 14 0
-
2015-08-31 11:40
174
genialne ZTM skróciło linię do pętli na Chełmie (wcześniej do dworca) i wbrew obietnicom nie zwiększyło częstotliwości (bo to właśnie częstotliwość połączeń zachęca do korzystania z przesiadek).
Zmusza to ludzi do przesiadki na samochody - a za jakiś czas pewnie linie zlikwiduje całkiem "bo nie było obłożenia..."
GRATULACJE!!!- 26 2
-
2015-08-31 11:48
Skrócenie trasy 167 i 168
Przesiadka na Siedlcach ma zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej?
Ma być szybciej i wygodniej?
Panowie urzędnicy raczą sobie żartować i jak zwykle ignorują opinie mieszkańców- 62 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.