• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • Autobusy 175/275

    Przed zmianami autobusy jeździły co 10 -15 minut, raz jechał 175 a raz 275. Obecnie zlikwidowano 275 a 175 jeździ poza szczytem i w weekendy co 30 minut, a w szczycie co 20 minut.

    Skrócono linię 175 z Maćkowego do Siedlec.....to OK.....rozumiem, że po to tramwaj jest żeby korzystać i przeżyje to, ze zamiast bezpośredniego połączenia z Gdańskiem Głównym jest z przesiadka, ale zmiana częstotliwości jazd i zmniejszenie ich o połowę jest nieporozumieniem, tym bardziej, że miasto lekką ręką daje pozwolenia na budowę deweloperom i w pobliżu Kolorowego (Knyszyńska, Szmaragowa, Srebrna, Kolorowa) powstaje przynajmniej 5 nowych budynków kilkuklatkowych.

    Rozumiem zmiany, ale powinno się to nie odbijać in minus na dotychczasowej sytuacji. ZTM powinno zapewnić na wszystkich liniach i wszystkich miejscach taką samą częstotliwość.
    A co to za sytuacja, gdy zamiast 4 autobusów na godzinę teraz jeżdżą tylko 2.

    • 24 1

  • Dla mnie słabym punktem nowej linii jest stara nitka wzdłuż Kartuskiej.

    Dziesiątki wyjazdów z bocznych uliczek, bez sygnalizacji - przy zwiększonej częstotliwości kursowania tramwajów - codzienna stłuczka murowana i paraliż całej trasy.
    Sygnalizacja, która włączałaby się z pierwszeństwem dla tramwajów, zwróciłaby się w rok. Pewnie, są i tacy, którzy wjeżdżają na czerwonym, ale to i tak ułamek procenta wypadków z udziałem samochodu i tramwaju.

    • 19 0

  • Zrobili SOBIE dobrze!

    Zrobili, premie wypłacili, pewnie są z siebie bardzo zadowoleni. Mogą wsiąść do swoich wygodnych aut i jechać dalej. A pasażerowie? Jacy pasażerowie?
    Zmuszając ludzi do nieuzasadniony przesiadek przekreslili zasadność tej inwestycji. Ale co się dziwić. Przecież to jest Gdańsk. Tu nic nie robi się dla ludzi.

    • 38 1

  • komunikacja (2)

    zmiany są złe,nie dla ludzi którzy mają kłopot z poruszaniem się,i dla których przesiadki są ciężkie,i sprawiają ból,ludzie na wózku np,......rad ni pomyślcie o nich
    przywrócić proszę 142,167 174 po normalnych trasach

    • 45 2

    • Dobrze by było, aby radni o tym pomyśleli. (1)

      Bo w przeciwnym wypadku my o nich na pewno pomyślimy podczas następnych wyborów.

      • 11 0

      • Wybierzemy tych samych,bo nie da się wybrać innych jeżeli znani są tylko z nazwiska i zdjęcia.Mogą okazać się tacy sami,lub gorsi.

        • 0 0

  • odpowiedź do "o rany"

    tu nie narzekają pisowcy, ani jacyś inni związani z partiami, tylko zwykli ludzie, którzy faktycznie mają teraz problem z dojazdami do pracy, szkół, lekarzy ...

    • 42 1

  • zmiany na gorsze

    Pytanie- Strategia - polityka UM Gdansk i ZTM:
    1. Dlaczego przed wprowadzeniem zmian nie przeprowadzono dyskusji z mieszkańcami??? Odp. Bo z glupimi sie nie rozmawia, glupich stawia sie przed faktami bo nie widzą i nie czują wizji rozwoju transportu miejskiego!!! To jest główna domena rzadzacych Gdanskiem i ZTMem. Poza tym zmiany powodują konflikty i oburzenie ludu ale jak ciemny lud sie przetrzyma to zmieknie i odpusci!!!
    2. Tramwaj na morene mial byc dodatkiem do obecnych rozwiazan transportowych a nie powodować problemy dla mieszkańcow. Mial byc alternatywa dla tych którzy mogą z niego korzystać. A jest tak - ratujemy budzet ZTM, podnosimy ceny (przesiadki to bilet za 3,6), likwidujemy kursy i robimy ruchy pozorowane. Potem czekamy 2-3 miesiace i ciemny lud odpusci. I odtrabiamy sukces.
    Itd...
    Drogi portalu oraz inne srodki opiniotworcze - zapomnieliscie o jednym ten tramwaj mial byc dodatkiem , uzupelnieniem wszystkich linii!!!

    • 49 2

  • 142 (3)

    Jestem za tym, żeby linia 142 nadal funkcjonowała na tej samej trasie co dotychczas.Lub drugie wyjście: skrócić do pętli Kartuska lub do najbliższego przystanku tramwajowego na Piecki-Migowo, tak aby można bezpiecznie i swobodnie( chodzi o ludzi starszych i z małymi dziećmi) przesiąść się do tramwaju.Zapomniano o mieszkańcach ulicy Słowackiego i Potokowej, którym jedynym środkiem transportowym jest autobus.A 142 nie pokrywa się z trasą tramwajową tj.od PKP Wrzeszcz do Piecki-Migowo przy ul. Kolumba. Proszę wziąć głęboko do serca opinie mieszkańców ulic Słowackiego,Potokowa i część ul. Rakoczego i nie likwidować linii 142.

    • 34 2

    • pasażer

      zdecydowanie popieram, jestem osobą starszą i niepełnosprawną każda przesiadka to dla mnie koszmar!

      • 10 0

    • (1)

      Ale w zamian za 142 masz (na odcinku Emaus Galeria Bałtycka) częściej kursujący 227

      • 0 7

      • No proszę przestać bo zajadów ze śmiechu dostanę. Częściej kursujący czyli 3 (TRZY) razy w ciągu godziny pomiędzy 6 a 18, a w soboty, niedziele i święta 2 (DWA) razy. 142 jeździł duuużo częściej !!

        • 9 0

  • Jestem zachwycona (1)

    Wysiadłam o 8:45 na Siedlacach, a o 8:46 miałam autobus w stronę Rębowa. Perfekcyjnie zgranie, idealnie na 9 do pracy. Miłego dnia!

    • 6 35

    • napisz, jak jutro, jak poczujesz koreczki :-)

      • 14 0

  • 174

    genialne ZTM skróciło linię do pętli na Chełmie (wcześniej do dworca) i wbrew obietnicom nie zwiększyło częstotliwości (bo to właśnie częstotliwość połączeń zachęca do korzystania z przesiadek).
    Zmusza to ludzi do przesiadki na samochody - a za jakiś czas pewnie linie zlikwiduje całkiem "bo nie było obłożenia..."
    GRATULACJE!!!

    • 26 2

  • Skrócenie trasy 167 i 168

    Przesiadka na Siedlcach ma zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej?
    Ma być szybciej i wygodniej?
    Panowie urzędnicy raczą sobie żartować i jak zwykle ignorują opinie mieszkańców

    • 62 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane