• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • (Drugie) dno.

    Utrudniony dojazd do centrum ma spowodować mniejszą frekwencję na zajęciach w Pałacu Młodzieży. I tedy go zamkną! Taki chytry plan. Budyń! Dziękujemy!

    • 18 1

  • dlatego najlepszy jest własny samochód

    w komforcie, bez czekania na przystankach, czasem w korku, ale do tego można się przyzwyczaić.

    • 25 0

  • Tramwaje na Stogi (1)

    Z innej beczki jeśli chodzio tramwaje na Drogi to puszczają same stare i pasujące się gruchoty a cena biletu jest dla wszystkich taka sama ,latem można sięugotować w takim śmierdzący tramwaju ,już nie wspome że tu też powinny jeździć niskopodłogowe wozy a tych jest mało i gdzie tu sprawiedliwość?

    • 20 0

    • ups....

      Zamiast Drogi miało być Stogi

      • 8 0

  • Przebudować przystanek tramwajowy przy dworcu głównym (2)

    Przystanek jest tak wąski, że w godzinach szczytu dy są dwa tramwaje na przystanku ludzie maja wile trudności sie minąć, jedni wsiadaja drudzy wysiadają inni sie przesiadają, a teraz jeszcze bedzie wiecej ludzi bo nie będzie autobusów jadących do dworca, co za żenada robi się w tym Gdańsku, jak tu korzystać z komunikacji to bardziej zmusza do jazdy samochodem, bo mieć jeden bezpośredni dojazd teraz mam przesiadkę :-(((

    • 34 0

    • przystanek powinien być szerszy, ale przede wszystkim należy dobudować dojście do przystanku od drugiej strony (przeciwnej do wyjścia z tunelu) - w poziomie jezdni połączone z przejściem dla pieszych na wysokości krewetki
      dzięki temu unikniemy gigantycznych zatorów na przystanku i schodach do tunelu

      • 14 0

    • Wkrótce bedzie luźno.

      Po ostatnich zmianach dużo osób wsiądzie w samochody i na przystanku bedzie pusto.

      • 4 0

  • skargi i wnioski do ZTM (3)

    proponuję pisać bezpośrednio do ZTM na adres ztm@ztm.gda.pl zgłaszając uwagi, i wnioski z "reorganizacji" , im więcej zgłoszeń, tym większa szansa na sensowne korekty w połączeniach, bo wygląda, że znowu KTOŚ CZEGOŚ nie przemyślał jak należy

    • 21 0

    • (1)

      Ja pisalam i zadnej odpowiedzi,maja to gdzies!!!

      • 4 0

      • nie pisz do ztm pisz do Prezydenta Gdańska

        • 2 0

    • Ja też pisałam i to dwukrotnie (w poniedziałek i czwartek). Do dziś żadnej odpowiedzi. Mają pasażerów za nic... Trzeba iść chyba osobiście do urzędu, ale i to pewnie nic nie da... może zebrać jakąś większą grupę ludzi...?

      • 8 0

  • rozkład do poprawki

    zaniepokojenie to mało powiedziane... skrócenie linii 167 to najgłupszy pomysł o jakim słyszałam... te autobusy nigdy nie jeżdżą puste... a przesiadka na Siedlcach to jakaś porażka...

    • 42 0

  • Kto za to odpowie ? (2)

    Gdzie konsultacje społeczne? Gdzie głos zainteresowanych czyli mieszkańców, pasażerów? Dlaczego rozwala się wszystko głupimi decyzjami zza biurka? Kto za to bierze odpowiedzialność? Czy wcześniej te pseudopomysły i ich konsekwencje były analizowane? Czy tramwaj nie miał być UZUPEŁNIENIEM oferty komunikacyjnej? Dlaczego władza w Gdańsku jest tak arogancka? Czy komunikacja miejska jest dla ludzi czy do zabawy dla włodarzy? Czemu nie podaje się z nazwiska pomysłodawców tej chorej rewolucji? Gdzie i kiedy zabierze głos w tej sprawie prezydent lub któryś vice? Kiedy w Gdańsku UM zrobi coś dla ludzi? Kiedy UM otworzy się na RZECZYWISTE potrzeby mieszkańców?

    • 38 1

    • Pewnie były tylko nikt na nie nie przyszedł

      • 2 5

    • . Rzeczywistą potrzebą mieszkańców jest, by trasy i rozkłady były konsultowane indywidualnie z każdym z nich.

      • 0 8

  • Komunikacja wiejska...

    To co oni odwalili jest nie do opisania... mam wrażenie, że większość zmian w 3mieście przynosi straty dla mieszkańców. Byłem ostatnio w Warszawie, za 7zł bilet całodobowy, na autobusy, tramwaje i metro, na całą Warszawę... u nas co innego na SKM, co innego PKM, co innego Gdańsk i co innego Gdynia...to jak tu ludzi zachęcić do komunikacji miejskiej? Oprócz dyskonfortu przesiadek, bo nie wiem co w nich wygodnego, to ceny. Jestem studentem, mieszkam na kokoszkach i dojade np na Osowe, oprocz tego, ze wychodzi mi szybciej autem(20min, a nie 1,5h), to mimo zniżki na bilety, taniej... Więc jaki sens korzystać z komunikacji, jeżeli własnym samochodem jest szybciej, bez ścisku, a dodatku taniej niż transportem publicznym... pozabierać tej bandzie nieudaczników auta na ROK i niech pojeżdżą komunikacją, zobaczymy jak szybko zaczną zmieniać...

    • 48 0

  • jezeli zamiast autobudu jest mozliwosc pojechania tramwajem (3)

    to taki autobus powinien byc zlikwidowany ze wzgledu na halas i ekologie i pokrywanie sie.

    • 3 36

    • podaj przykład takiego autobusu, który pokrywa/ł się z tramwajem.

      żaden ze zlikwidowanych się nie pokrywał.
      z istniejących też żaden się nie pokrywa.

      • 13 1

    • Jeśli autobus pokrywał tramwaj (1)

      to chętnie wezmę młode.

      • 5 0

      • W Gdyni ich potomstwo już jeździ

        • 3 0

  • LPG (1)

    Napęd powinien być na LPG, żeby nie zatruwać Kaszub. Chyba to nic trudnego, kiedy statki w Gdańsku takie budują.

    • 0 8

    • Dla każdego pasazera Red Bull i leci !

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane