• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • bilet (4)

    Witam,

    czy jadąc 168/167 w kierunku centrum a później kontynuując jazdę tramwajem do centrum na tramwaj kupuje nowy bilet, czy mogę jechać na tym samym co w busie 167/168

    • 16 0

    • nie bilet za 3,0 PLN jest to bilet na przejazd jedna linią max. do przystanku końcowego (3)

      • 12 0

      • (2)

        aha to rewelacja,
        na wielu przystankach 168/167 do centrum nie ma automatów, aby pobrać bilety godzinne, na aplikacjach mobilnych też ich nie ma

        • 10 0

        • w kioskach i u kierowcy są (1)

          • 2 5

          • Jaki życzliwy podpowiadacz ;-) Grzecznie informuje gdzie można opłacić swoje 20% podwyżki kosztów dojazdu wprowadzonej bez słowa

            A tak na serio, kierowcy nie powinni sprzedawać biletów, bo to jeszcze wydłuży jazdę.

            • 15 1

  • Kasa Kasa Kasa!!!! (5)

    Ludzie specjalnie macie przesiadki, żeby bilety trzeba było godzinne kupować a nie jednoprzejazdowe... i zamiast 1.50 i 3 zł trzeba już wydać 1.80 i 3.60. A przypominam, że na każdy kurs przypadnie 10-20 takich przesiadających... w skali miesiąca to już będą miłe dla oka sumy...

    • 35 0

    • to wychodzi jakieś 350 zł na jeden autobus w miesiącu. (1)

      a takich autobusów i tramwajów jest więcej.

      przez te bilety godzinne i nasze przesiadki ZTM będzie miało większe wpływy o dobrych kilka tysięcy miesięcznie.
      na premie dla idiotów od układania rozkładów jazdy.

      no chyba, że ludzie pie.rdo.lą taką komunikację i przesiądą się do samochodu/na rower lub pójdą z buta.

      cóż, ja postanowiłam przesiąść się na rower.

      • 10 0

      • O dziękuje za wyliczenie.

        Więc pomnóżmy to za każdą skróconą linię 167, 168, 174, 175 i czego ja tam jeszcze nie wymieniłem plus szczytowe kursy przyniosą większy skutek. Także kwota 350 może zwiększyć się do 500 zł za jeden autobus...

        Suma sumarum bilans wyjdzie z dobre 3-4 tyś do przodu....

        Rower, rolki, ostateczności własny samochód... Nie dam nabijać kasy tym panom z ztm-u.

        • 6 0

    • nie żartuj (1)

      proponuję kupić sobie bilet miesięczny jeżeli ktoś często jeździ to czy to było 1,50 czy 1,80 to nie ma znaczenia, bo taniej mieć miesięczny. Jak ktoś lubi kasować bilety jednorazowe jeżdżąc często to jest kimś kto ma po prostu za dużo kasy.

      • 1 6

      • Kurczę czy ja mówię o osobach które jeżdżą codziennie?

        Mówię o osobach które jadą raz może 2 razy w tygodniu :)

        • 6 0

    • i ile dla kanarów - jak się pomylisz / zapomnisz o tym...

      • 5 0

  • A ja mam dużo lepszy dojazd do roboty... Z Suchanina na Karczemki ;)

    Myślę że z czasem każdy znajdzie sobie optymalne połączenie i nie będzie tak źle jak co tu niektórzy jątrzą.
    Na minus dla tej całej zmiany to kompletny chaos informacyjny. Zero informacji w autobusach, brak info na wiatach autobusowych... Żenada.

    • 4 27

  • Tu wyjaśnienia sprzed tygodnia ! Mają nas za frajerów.

    Cytat:
    "Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku przywrócił zaufanie do komunikacji miejskiej, udowadniając, że to jest atrakcyjny i coraz częściej szybszy oraz tańszy sposób podróżowania po mieście - dodaje Gołąb. Wszystko, co robimy i zmieniamy, dzieje się z myślą o pasażerach, o ich wygodzie i komforcie podróży. Nasi pracownicy nie układają rozkładów zza biurek oni codziennie poruszają się komunikacją miejską"

    Reszta tu:
    http://www.gdansk.pl/nasze-miasto,2121,39103.html

    • 23 2

  • Przestańcie o cenie tych biletów (4)

    I tak Ci którzy jeżdżą do pracy/szkoły mają bilety okresowe.
    Kilkanaście groszy więcej zapłacą tylko Ci którzy kasują bilety jednorazowe.

    • 8 35

    • no ja kasuje

      • 6 1

    • (2)

      60 gr. to kilkadziesiąt, a nie kilkanaście. Jadąc tam i z powrotem to już 1.20,- zł. Jak masz nadmiar gotówki to rozdaj ją emerytom i rencistom, którzy dostają najniższą stawkę czyli 880,45 zł. Dla tych ludzi nawet 60 groszy to dużo.

      • 17 2

      • Trzeba było pracować a nie teraz biadolić że renta za niska (1)

        • 1 18

        • Napisz coś jeszcze mądrego, lebiego.

          • 10 1

  • Potrzebne konsultacje (3)

    W kazdym cywilizowanym panstwie wladze zasiegli by opinii mieszkancow, co.
    zrobic aby komunikacja miejska im ulatwila przemeszczanie sie po miescie. W mojej ocenie przeskakiwanie z autobusu w tramwaj jest pomyslem conajmniej dziwnym. Uwazam, ze przynajmniej co ktorys autobus z Jasienia powinien dojezdzac bezposrednio do "gdanska"- krewetka .

    • 29 0

    • Konsultacje? A pamiętasz jak skończyły się konsultacje w sprawie wyboru metody śmieciowej?

      Napluli uczestnikom w twarz i wybrali najmniej popularną metodę ;-) Daj spokój z konsultacjami, bo może być jeszcze gorzej. Oni zawsze korzystają z wariantów, które są niekorzystne dla jak największej liczby osób, bo wtedy wiedzą że będą mieli największy zysk kosztem mieszkańców.

      • 7 0

    • (1)

      powinni poprosić każdego mieszkańca z osobna o pisemną zgodę na projekcie trasy i rozkładu jazdy każdej linii autobusowej, podobnie jak na projektach budowy nowej infrastruktury!

      • 1 7

      • nie odpowiadać idiotom !

        • 4 0

  • Drożej i dłużej- nie zgadzajcie się na to :)

    174 z Otomina nie dość, że wciąż co godzinę lub rzadziej to nie do Dworca tylko na Chełm. Z Kiełpina Górn. nie ma autobusu do PKM. Przesiadki przedłużają dojazd i zwiększają koszty. Nakazałbym urzędnikom korzystać tylko z komunikacji miejskiej to by było rozsądniej.

    • 22 1

  • wszystko jest dobrze (1)

    nie znacie sie

    • 2 16

    • Ludzie nie docenili jego chorej koncepcji "pętli miejskich", to mysli, że docenią koncepcję "węzłów przesiadkowych w szczerym

      polu".

      • 9 0

  • 184, 142 (3)

    Mieszkam na ul. Wileńskiej, do przystanku autobusowego mam bardzo blisko.
    W ciągu kilku minut mogłam dostać się do Gdańska. Obecnie linia ta została skierowana dodatkowo na Niedźwiednik. Autobusy kursują co 30 - 40 min. Jak mamy dojechać do Gdańska skoro mieliśmy jeden autobus, który obecnie jeździ na około przez Niedźwiednik. To jest chore. Tym autobusem jeździ bardzo dużo osób starszych, chorych i matek z małymi dziećmi. Jak się robi "rewolucję" w komunikacji to trzeba brać pod uwagę ludzi mieszkających na jednostce A na osiedlu Morena.
    Likwidacja autobusu 142 doprowadziła do braku dojazdu do dworca PKP we Wrzeszczu z ul Kolumba , Czecha i Wyrobka.
    Tak bywa jak się planuje coś siedząc za biurkiem bez rozeznania w terenie.

    • 31 3

    • Przecież autobus jadąc z Niedźwiednika do Gdańska zawija na Wileńską. (2)

      O jakie "naookoło" Ci chodzi?

      • 3 8

      • "Naokoło" (1)

        O takie , że z Wileńskiej zamiast jak było przez Morenę do Gdańska teraz trzeba zaliczyć jeszcze Niedzwiednik i trasa się wydłuża Jakiś idiota to projektował

        • 5 1

        • Co to za bzdury?

          Autobus z Niedźwiednika jedzie na Wileńską, a potem przez Suchanino do Gdańska. To jest naokoło?

          • 0 0

  • Ci z Kolumba mają PKM kilka kroków. (13)

    • 3 23

    • 0,5 km do PKM, a do przystanku Kolumba kilkadziesiąt metrów. (12)

      przy czym na PKM trzeba mieć oddzielny bilet.
      a ja np. mam bilet miesięczny na autobusy i tramwaje i nie stać mnie jeszcze na PKM.

      • 17 2

      • Tragedia... 500m to przystanku. W głowach się poprzekręcało... (11)

        • 3 12

        • Nie rozumiesz słowa pisanego? Nie stać jej na bilet miesięczny dodatkowo na PKM. (6)

          Teraz płaci na ZTM 80PLN i jest szybciej u celu, a ile zapłaci za miesiąc korzystając z dodatkowo z PKM? Dodatkowe 84PLN na obszarze Gdańska + dyskomfort związany z przesiadkami i dalszym dojściem (ale to kwestie subiektywne)
          Śmiesz komuś powiedzieć w twarz, że te dodatkowe prawie 100PLN na dojazd to nie jest żaden problem?

          • 15 2

          • Sam nie rozumiesz słowa pisanego (5)

            Nie odniosłem się do argumentu ceny.

            • 1 12

            • (3)

              Jak do tej pory ktoś z Kolumba jechał do Wrzeszcza by się przesiąść na SKM to teraz będzie miał szybciej i taniej bo na jednym bilecie PKM/SKM pojedzie.

              • 1 10

              • No popatrz, jakiś ty mądry. A matka pewnie siedzi z tyłu? (2)

                Ja potrzebuję bilet na ZTM, bo jeszcze na innej trasie z niego korzystam. Życie nie jest liniowe i zero-jedynkowe.
                Za to nigdy nie musiałem płacić za nic więcej i nie nadal nie zamierzam, a teraz złodzieje mnie do tego próbują przymusić.
                Trudno, wracam do samochodu skoro głupia władza robi mnie w bambuko.

                • 12 3

              • Czego chcesz od mojej matki? (1)

                • 1 7

              • niech nie mówi, że jej nie ma w terenie zabudowanym :) bo siedzi z tyłu

                • 1 0

            • Nie odniosłeś się, bo Ci tak wygodniej.

              • 0 0

        • (1)

          Fajnie się mówi jak się jest młodym i w pełni sprawnym, a o reszcie się nie myśli

          • 8 0

          • reszta musi się sama wydać -

            na ogół na wnusia :)

            • 0 0

        • Jasne ! W końcu można chodzić pieszo.

          Jak wieczorem wyjdę z domu to na rano będę akurat.I sportowo i ekologicznie !

          • 4 0

        • Sam jesteś tragedia

          Dygaj w zimie te 500 metrów przy -15 i nie odśnieżonych chodnikach.......

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane