• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem. Już w poniedziałek do nowej pętli Siedlce skrócone zostaną linie autobusowe. Z tego miejsca komunikacją miejską do centrum dojedziemy wyłącznie tramwajem.

Zmiany w komunikacji miejskiej, które wywoła otwarcie tramwaju na Morenę niepokoją naszych czytelników. Postanowiliśmy poprosić Zarząd Transportu Miejskiego o komentarz i ustosunkowanie się do najczęściej powtarzających się pytań mieszkańców.



Od chwili publikacji zapowiadanych zmian w momencie uruchomienia trasy tramwajowej na Morenę (Piecki-Migowo), co nastąpi już w poniedziałek 31 sierpnia, praktycznie codziennie otrzymujemy e-maile od zaniepokojonych pasażerów.

Zdecydowanie najwięcej kontrowersji budzi skrócenie tras autobusów z zachodnich dzielnic do przebudowanej pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska. Decyzja ta nie tylko zmusi pasażerów do przesiadek, ale utrudni dotarcie do centrum miasta osobom starszym i niepełnosprawnym.

- Przystanek Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska, do którego normalnie jeżdżą tramwaje z Siedlec [obecnie ze względu na zamknięty wiadukt Hucisko skierowano je przez ul. 3 Maja - dop. red.] nie jest w ogóle przystosowany do osób niepełnosprawnych. Jak urzędnicy wyobrażają sobie podróż takiej osoby do centrum miasta? Zmuszając ją do opuszczenia pojazdu na Hucisku zobacz na mapie Gdańska? - dziwi się pan Andrzej, czytelnik z Kiełpinka.
Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
Zdaniem urzędników przystanek przy dworcu głównym jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ponieważ istnieje rampa przyschodowa. Nie skorzystają z niej jednak osoby o kulach czy pasażerowie z wózkami dziecięcymi.

Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje także, że i tak będzie to lepsze rozwiązanie od podróży autobusem pod "Krewetkę" zobacz na mapie Gdańska.

- Skrócenie linii autobusowych do pętli Siedlce oznacza przede wszystkim wygodniejsze przesiadki dla osób starszych i niepełnosprawnych. Na pętli, gdzie został zbudowany wspólny peron tramwajowo-autobusowy, osoby te mogą w sposób komfortowy przesiąść się między tramwajem i autobusem w systemie drzwi-w-drzwi, co obecnie nie jest możliwe przy dworcu. Dla większej grupy osób sytuacja się więc poprawi - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia. Mieszkańcy Karczemek za kilka tygodni zyskać mają połączenie autobusowe z przystankiem PKM Matarnia.
Kolejnym zaskoczeniem dla pasażerów jest brak powiązania Karczemek zobacz na mapie Gdańskaprzystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska

- PKM-ka odcięła nas od zbiornika retencyjnego, a teraz nawet nie dostaliśmy z nią żadnego połączenia. Mamy nowe tory kolejowe, z których nie będziemy mogli skorzystać - żali się pani Jolanta, czytelniczka.
ZTM zapewnia, że pamięta o mieszkańcach tej części miasta, ale nie powinni się oni spodziewać połączenia z przystankiem PKM Kiełpinek. Najwcześniej w październiku zyskają w zamian wygodne połączenie z przystankiem PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska.

- Nie ma sensu kierować autobusów do przystanku PKM Kiełpinek, ponieważ oznacza to bardzo okrężną trasę dojazdu podyktowaną brakiem zjazdu z al. Armii Krajowej (Trasy W-Z) na wysokości ulicy prowadzącej do PKM Kiełpinek. Jesteśmy w kontakcie z Radą Dzielnicy Kokoszki i wkrótce wprowadzimy po konsultacjach zmiany w układzie linii autobusowych dla mieszkańców tego rejonu miasta - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Zomkowski jednocześnie zwraca uwagę, że mieszkańcy pragnący dostać się do Wrzeszcza nie muszą wybierać PKM-ki, ponieważ nowy rozkład wydłuża linię 168 do dworca kolejowego Wrzeszcz przez ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska (z zajazdem na pętlę Siedlce).

A czy ze wspomnianej pętli Siedlce faktycznie będzie łatwo przesiąść się do tramwaju? Czy tramwaje nie będą już zapełnione po opuszczeniu Moreny (Piecek-Migowa)?

Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe. Tramwaje ul. Kartuską będą kursowały w godzinach szczytu nawet co ok. cztery minuty. Wszystkie pojazdy będą co najmniej częściowo niskopodłogowe.
Początkowo na odcinku Hucisko-Morena planowano uruchomić tylko dwie linie tramwajowe: 10 (do PKM Brętowo) oraz 12 (do Migowa), jednak ostatecznie dołączy do nich jeszcze linia 4 z Jelitkowa przez Zaspę do pętli Siedlce. Uruchomienie (a właściwie reaktywację) "czwórki" obwieszczono dopiero podczas przejazdu testowego dla mediów po nowych torach.

- Urzędnicy podkreślają, że chcą stworzyć węzeł podobny do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, ale zapominają, że tam tramwaje dopiero zaczynają trasę, więc nie ma problemów z ich pojemnością. Na Siedlce docierać będą tramwaje z pasażerami z Moreny. Czy na pasażerów przesiadających się z autobusów wystarczy jeszcze miejsca w tramwajach? - niepokoi się pan Krzysztof, czytelnik z Jasienia.
- W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do Siedlec tramwaje linii 4, 10 i 12 będą jeździć łącznie średnio co ok. cztery minuty. Do Piecek-Migowa tramwaje linii 10 i 12 pojadą łącznie co ok. pięć minut niemalże przez cały dzień powszedni, co ok. 6-7 minut w soboty i co ok. 10 minut w niedziele i święta - wylicza rzecznik ZTM-u.
Ta częstotliwość ma zdaniem ZTM-u zagwarantować pasażerom odpowiednie warunki podróży bez nadmiernego ścisku. Co ważne, na kursującą tylko w godzinach szczytu linię 4 zostaną skierowane wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową. Linia 142 zostanie całkowicie zlikwidowana, gdyż jej trasa pokrywa się w znaczniej mierze z nową trasą tramwajową.
Ale zmiany w komunikacji miejskiej dotykają nie tylko mieszkańców dzielnic zachodnich. Mieszkańcy Wrzeszcza tracą m.in. linię 142, która zapewnia dojazd przez ul. Słowackiego - Morenę - ul. Kartuską aż do Urzędu Miejskiego i dalej do dworca PKS. Czy faktycznie musi ona zostać zlikwidowana?

- Trasa linii 142 w przeważającej części pokrywa się z równolegle biegnącą linią 10 od Brętowa do Śródmieścia. Nie ma ekonomicznego uzasadnienia dla jej funkcjonowania w dotychczasowym kształcie. Brak tej linii rekompensujemy zwiększoną częstotliwością linii 227, która będzie jeździła w dni powszednie co 20, a nie jak dotychczas co 30 minut - zapowiada Gołąb.
A co z linią 127, której autobusy pojadą rzadziej? Wprawdzie mieszkańcy ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska, przez którą kursuje będą mieli możliwość dojazdu do Wrzeszcza pociągiem, ale nowa infrastruktura nie obejmie Zaspy czy Przymorza, po ulicach której także jeżdżą autobusy linii 127.

Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127. Linia 158 zyska więcej kursów, co ma być rekompensatą dla mieszkańców dolnego tarasu za zmniejszenie ich na linii 127.
- Zupełnie nie rozumiem, dlaczego nowe rozkłady dotykają dzielnic, które przecież leżą z dala od PKM-ki czy tramwaju na Morenę. Dlaczego mamy cierpieć z tego powodu i mieć większe trudności z dojazdem do Wrzeszcza? - dziwi się pan Piotr.
ZTM tłumaczy taką decyzję racjonalizacją wykorzystania taboru. Z badań wynika, że główny potok pasażerski linii 127 na dolnym tarasie obejmuje odcinek od ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska do szpitala na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Rzadziej z autobusów tej linii korzystają natomiast mieszkańcy Przymorza czy Oliwy.

- Zwiększamy liczbę kursów linii 158 (Wrzeszcz PKP - Nowy Port), która podobnie jak 127, jeździ przez al. Jana Pawła II, więc większość pasażerów dolnego tarasu nie straci na spadku częstotliwości linii 127 - przekonuje Zomkowski.
Nowe rozkłady komunikacji miejskiej są już dostępne na stronie Zarządu Transportu Miejskiego oraz portalu Trojmiasto.pl Warto zapoznać się także z aktualnościami, ponieważ przy okazji dokonano zmian w nazewnictwie przystanków oraz uruchomienia kilku nowych.

Poznaj nową trasę tramwajową na Morenę.



Inauguracja PKM - dzień otwarty w niedzielę

Miejsca

Opinie (872) 6 zablokowanych

  • Masakra (1)

    Wszystko ok ale dlaczego nie ma na przystankach zmienionych rozkladow dzis ludzie dowiadoja sie od kierowcow autobusow ze sa polikwidowane linie i ze sa krotsze trasy i zmiany rozkladow. Kto za to odpowiada? Rozumiem informacje sa w internecie ale wiekszosc starszych ludzi nie ma internetu i wtedy stoja na przystankach po 30 minut bo autobus nie przyjechal.

    • 37 2

    • Właśnie nic nie jest OK.

      • 14 0

  • 167 lub 168 winien jechać bezpośrednio do Centrum

    Urzędnicy usiłują nas przekonać o swoich racjach czyli np.: jakie zbawienne jest przesiadanie się drzwi w drzwi dla osób niepełnosprawnych... hmm... mam jednak pewność, że bez przesiadki, mimo wmawianej nam urzędniczej racji, jest wygodniej i bezpieczniej. Niezrozumiały jest urzędniczy upór, by nie pozostawić części linii autobusowych kursujących do centrum jako alternatywa. Niech pasażer (mieszkaniec i płatnik podatków, czyli utrzymujący ten "komunikacyjny interes") ma prawo wyboru czym chce się przemieszczać, czy chce się przesiadać, czy nie.

    • 45 1

  • Autobus 955 (1)

    Dlaczego autobus linii 955 z przystanku Pólnicy do przystanku Jasień PKM rozpoczyna kursowanie o 07:20???? Ja mam do pracy na 07:00, PKM-ka, która mi pasuje odjeżdża o 06:35. Jak mam dotrzeć do przystanku PKM transportem publicznym????

    • 30 0

    • jezdze rano 1,7,10

      Z glównego w strone N. Portu i nigdy nie ma miejsc siedzacych, ba jest nawet tlok. Rok szkolny dopiero od jutra. Moze uruchomic linie skm środmiescie- N.port. To nie sa szkoly podstawowe a ponad podst.

      • 3 0

  • Likwidacja 1 na Chełm (2)

    Po zlikwidowaniu 1 na Chełm, jedyną alternatywą, żeby dojechać do Portu jest 7, która na Chełmie rano pęka w szwach, bo tyle ludzi jedzie z pętli na Łostowicach, a jeszcze nie zaczął się rok szkolny. A tekst, że 1 została "wcielona' do 10 jest niesamowity. Dwie różne trasy......

    • 34 1

    • Nie ma tyle tramwajow zeby obsluzyc nowa trase na morene i jeszcze utworzyc linie 4 . Musieli cos uciac . To ucieli 1. Ale co pokasowali poczciwe 105tki to pokasowali.

      • 4 0

    • kicha z 1 z nowego portu do chełmu witosa. ania

      A co mają mówić ci co jeżdżą z nowego portu do chełmu i łostowic między 10 a 14 jak 7 jeździ z rana i popołudniu (4-10 i 14 do 19) ? Tak były dwa tramwaje 1 i 7 i teraz została 7. A w ogóle to częściowo się pokrywała 1 z 10 przed zamknięciem huciska. Teraz 10 jeździ przez pks-y i 1 mogła zostać spokojnie. Nowy port to jest też zawsze poszkodowany bo nie ma autobusu z gdańska do po portu czy na odwrót. W gdańsku tramwaj się zepsuje czy trakcja zerwana to nic nie dojedzie do nowego portu.

      • 2 0

  • Apel do trojmiasto.pl

    Mam nadzieje, że Państwo nie odpuścicie tego tematu i na podstawie chociażby części merytorycznych komentarzy powstaną kolejne artykuły na temat zmian w komunikacji zbiorowej w Gdańsku. Dobrze by było również, gdyby mieszkańcy dowiedzieli się kto stoi za wprowadzonymi zmianami, no i oczywiście mieli możliwość wypowiedzenia się w ankiecie, których nigdy w tego rodzaju artykułach nie brakowało.

    • 56 1

  • Zmiany i niepokoją, i złoszczą mieszkańców Jasienia

    Niewiarygodne, ze stale rozrastającą się dzielnicę potraktowano "przez tramwaj na Morenę" w tak "barbarzyński sposób". Zlikwidowano 264 (młodzież, w tym studencka jeździła nim do szkoły, na uczelnię), 164 nie zajeżdża na przystanek na Pólnicy, z tego co widzę to 168 także jadąc w kierunku Wrzeszcza nie zajeżdża na przystanek Jasień-Pólnicy. BRAWO pewnym jest, że w tym rejonie znacznie wzrośnie ilość używanych samochodów. Ale cóż to urzędników obchodzi, przecież oni od dawna nie jeżdżą miejską komunikacją

    • 47 1

  • wow !!!!!!

    Widać ze nowy rozkład zkm, to dzieło urzędnik który swój zacnym zadeek nigdy nie przewiózł komunikacja miejską.
    Wykorzystanie monopolu i zmuszenie ludzi di korzystania z tramwaju.

    • 43 1

  • 142 (1)

    Bardzo fajnie postępują władze Gdańska z mieszkańcami górnego Wrzeszcza , Zabrano najpierw autobus 162 potem 131 a następnie B teraz 142 by całkowicie odizolować starą Słowackiego i okoliczne ulice od centrum Gdańsk. Codziennie dojazd tym autobusem do pracy i był rewelacyjny ja dam sobie radę ale co mają powiedzieć osoby w podeszłym wieku i matki z dziećmi jak i inwalidzi. dojazd do przychodni Morena , Szpitala Wojewódzkiego i byłego kolejowego nie wspomnę o Urzędzie Miejskim itp instytucją. Kasa dla miasta i nic innego się nie liczy -miasto zadłużone więc trzeba doić mieszkańców na cenach biletów likwidować konkretne dojazdy a wymyślać bzdurne..

    • 38 0

    • ale mają za to PKM a niektórzy nowy zegarek

      nie szkodzi ze nalezy dojsc

      • 4 0

  • do kin mają jeździć (2)

    kurka co za idioci teraz będzie się spóźniać na seanse do kina przez te g*wniane przesiadki bo zanim dojedziesz już film się zacznie

    • 15 0

    • w galerii morena będzie kino :)

      • 2 1

    • Zanim film się zacznie

      po reklamach to na pewno zdążysz.

      • 4 1

  • (1)

    A ja tam się cieszę :)

    • 4 32

    • a gdzie ser ?

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane