• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmodernizowane lokomotywy będą kursowały do Helu

Rafał Borowski
16 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Nowe lokomotywy, które będą wozić pasażerów do Helu już niebawem wejda do regularnej eksploatacji.

PKP Intercity przeprowadza właśnie największy w swojej historii projekt modernizacji i zakupu taboru na kwotę ponad 5,5 miliarda złotych. Jednym z jego elementów jest kompleksowa modernizacja 20 spalinowozów typu SM-42. Unowocześnione "stonki", jak żargonowo nazywają je kolejarze, będą obsługiwać m.in. trasę Gdynia-Hel.



Czy zamierzasz skorzystać w wakacje z połączenia kolejowego Gdynia - Hel?

Drugiego dnia jubileuszowych, X Międzynarodowych Targów Kolejowych "Trako", które odbyły się we wrześniu 2013 roku, PKP Intercity podpisało umowę z Newag S.A. Kontrakt podpisany w gdańskim centrum AmberExpo dotyczył modernizacji 20 lokomotyw spalinowych typu SM-42. Spółka z Nowego Sącza otrzymała niemal 77 milionów złotych za wykonanie zlecenia.

Na peronie czwartym Dworca Głównego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku odbyła się dziś prezentacja dwóch zmodernizowanych spalinowozów. W rozpoczynającym się właśnie sezonie letnim lokomotywy tego typu będą kursować na trasie Gdynia-Hel.

Zakres prac modernizacyjnych we wszystkich spalinowozach obejmował m. in. wymianę silników, naprawę główną innych podzespołów, przebudowę kabin maszynisty oraz instalację urządzeń pomiaru prędkości, drogi i parametrów jazdy.

W dziesięciu "stonkach" zamontowano dodatkowo przetwornice do zasilania w energię elektryczną wagonów oraz urządzenia do akumulowania energii elektrycznej (dzięki nim lokomotywa jest zdolna do manewrowania przy wyłączonym silniku).

Lokomotywa typu SM - 42 przed modernizacją. W latach 70-tych kilkanaście "stonek" zostało zakupionych przez Koleje Marokańskie. Jedną z nich można podziwiać w 73 minucie filmu "Klejnot Nilu" z Michaelem Douglasem w roli głównej. Lokomotywa typu SM - 42 przed modernizacją. W latach 70-tych kilkanaście "stonek" zostało zakupionych przez Koleje Marokańskie. Jedną z nich można podziwiać w 73 minucie filmu "Klejnot Nilu" z Michaelem Douglasem w roli głównej.
Lokomotywy typu SM-42, produkowane od połowy lat 60-tych do początku lat 90-tych przez Fablok Chrzanów, są najczęściej spotykanymi na polskich torach lokomotywami. Do dziś w użytkowaniu pozostaje ponad tysiąc egzemplarzy z około 1800 wyprodukowanych. Niestety, dla założonej w 1919 roku spółki z Chrzanowa los okazał się mniej łaskawy. W maju 2013 roku ogłoszono jej upadłość.

Miejsca

Opinie (124) 7 zablokowanych

  • jak już cwaniaki z PKP się naszabrują , pozakładają jeszcze z 30 spółek i w końcu nie zostanie nic - to ... (1)

    powstanie polskie DB {Deutsche Banhof} , tak było ze wszystkim ; - z MHD, PSS Społem po których to polskich firmach śladu nie ma ! za to mamy - Kaufland .Lidl itd.

    • 5 2

    • "Bahnhof" to "dworzec kolejowy", ośla łąko!

      • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowe lokomotywy dla podróżujących na Hel

    W końcu

    będą lokomotywy które będą mogły zasilać klimatyzację w pociągach IC i nie będzie trzeba pożyczać od Czechów "nurków"

    • 1 0

  • Na Hel powinno jezdzic skm skladami hybrydowymi Elektro/Diesel lub Elektro/Akumulatory (2)

    pozdrawiam

    • 2 3

    • na helu nie ma sieci trakcyjnej (1)

      a tak poza tym to to są właśnie elektro diesle a sa wersje z napedem akumulatorowym do manewrow

      • 0 0

      • Silnik wysokoprężny napędza prądnicę główną (prądu stałego), skąd prąd kablami płynie do szafy sterowniczej, a stamtąd do czterech silników trakcyjnych na wózkach (1 silnik na oś)

        • 3 0

  • Gdynia ma aspirację do bycia ważnym miastem w regionie a nie może stworzyć siatki połączeń do gmin satelit!

    • 4 1

  • 77 milionów na 20 sztuk to prawie 4 miliony za modermnizacje

    hmm

    na wikipedii napisali ze zamówili tylko 10 sztuk

    • 1 0

  • Manewrowanie przy wyłączonym silniku

    Czyli jak? Bez silnika, więc lokomotywę popychają ludzie? Może są tam dwa rodzaje silników, w tym elektryczne, ale jakiś do manewrowania musi być włączony.

    • 1 1

  • ajjj

    Szkoda kasy na takie innowacje.

    • 0 0

  • od lat

    Produkowane od lat 60 i oni je modernizują, rozumiem, że mają służbowe samochody Warszawa, też zmodernizowane...

    • 2 1

  • manewrówką na hel. a pompy wody i klima nadal nie działają

    • 2 0

  • Ten news dotyczy lokomotyw czy podróży na Hel ?

    Tak naprawdę podróżnego nie obchodzi jaka lokomotywa ciągnie skład w którym jedzie.
    Co do podróży na Hel do brakuje podstawowej informacji jaki jest czas przejazdu.
    Gdy ostatnio skorzystałem z usług PKP na trasie Hel Gdynia pociąg jechał 2 i pół godziny. Pociąg więcej stał niż jechał. Tragedia.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane