• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmodernizowane pociągi wyjadą na trasę z Trójmiasta na Warmię i Kujawy

Maciej Naskręt
28 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych.
  • Pulpit sterowniczy maszynisty w nowym składzie pociągu serii EN57.
  • Informacja pasażerska wewnątrz składu Serii EN57.
  • Informacja pasażerska na zewnątrz składu EN57.
  • Drzwi wejściowe do zmodernizowanego składu EN57.
  • Skład EN57 przy peronie na stacji Malbork.
  • Pociągi EN57 są wyposażone w kontakty, do któych można podłączyć m.in. laptopa i ładowarkę.
  • Otwarte pudło w składzie EN57.
  • Niezmienione zostają w składach skromny stolik i kosz na śmieci.
  • Przycisk otwierający drzwi w zmodernizowanym pociągu.
  • Rampa dla osób niepełnosprawnych.
  • Przestronna toaleta w nowym składzie.
  • Widok z przedziału dla maszynisty na trasę.

Urząd marszałkowski pochwalił się pierwszym z czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 dla Przewozów Regionalnych. Składy pojadą na trasach z Trójmiasta do Olsztyna, Elbląga i Bydgoszczy. Przebudowa w fabryce Newag pochłonęła ok. 30 mln zł.



Czym zazwyczaj podróżujesz z Trójmiasta do okolicznych miast na Pomorzu?

Zaprezentowano pierwszy z czterech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Przewozów Regionalnych, które będą poruszać się na dwóch trasach międzywojewódzkich: Gdynia-Elbląg-Olsztyn oraz Gdynia-Bydgoszcz.

- Przeprowadzenie modernizacji pozwoli na poprawę bezpieczeństwa i warunków podróżowania pasażerów, poprawę warunków pracy maszynisty, obniżenie zużycia energii elektrycznej oraz obniżenie awaryjności pojazdu - głównie w okresie zimowym - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego.

Nowy skład jest dostosowany przede wszystkim do obsługi osób niepełnosprawnych - wmontowano m.in. rampę najazdową dla osób na wózkach inwalidzkich, a także przestrzenne toalety, do których z łatwością wjadą niepełnosprawni.

Podróż uprzyjemni także system informacji audio-wizualnej - tablice kierunkowe LED na zewnątrz i LCD wewnątrz pojazdu z bieżącą informacją o trasie i lokalizacji pociągu. Co ważne, przestrzeń pasażerska w pociągu jest otwarta, a zamontowane w przedziałach pasażerskich i służbowych nowe wysokie siedzenia ergonomiczne z podłokietnikami posiadają odporność na uszkodzenie. Pasażerowie mają otwierać drzwi po wciśnięciu przycisku.

Co ciekawe, kabina maszynisty zyskała sygnalizację zamkniętych drzwi automatycznych w pojeździe ze wskazaniem na sygnalizatorze, które drzwi są otwarte. Ponadto praca maszynisty ma być mniej uciążliwa dzięki zastosowaniu nowych foteli za pulpitem sterowniczym.

W odnowionych składach, nie zabraknie systemu klimatyzacji, co na tak długich trasach staje się powoli w naszym kraju standardem. Będą przy każdym siedzeniu też kontakty, co umożliwi dłuższe korzystanie z laptopów, a także podładowanie urządzeń przenośnych.

Wszystkie cztery pociągi mają wyjechać na pomorskie torowiska 14 grudnia, gdy wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów PKP. Warto zwrócić uwagę, że o ok. 13 minut skróci się czas podróży m.in. z Malborka do Gdańska i będzie wynosił nie 50, jak dotychczas, a zaledwie 37 minut. Dodajmy, że podróż samochodem na tym odcinku (Gdańsk - Nowy Dwór Gdański - Malbork) wynosi dziś 45 minut.

Modernizacja czterech ezt-ów realizowana jest w ramach projektu pn. "Zakup i modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym, do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze co najmniej dwóch województw", dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Projekt obejmuje zakup i modernizację 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakupy taboru (8 sztuk objętych projektem) zostały zrealizowane w latach 2010-2012, z czego 4 zostały już zmodernizowane w latach 2011-2012. Wartość całkowita projektu to 70,15 mln zł, kwota dofinansowania to 40,44 mln zł. Przeprowadzona modernizacja w nowosądeckiej firmie Newag ostatnich czterech pojazdów z projektu to koszt ok. 30 mln zł.

Elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 to popularne pojazdy kolejowe używane już w województwie pomorskim przez PKP SKM w Trójmieście i przez Przewozy Regionalne do obsługi połączeń SKM (nr 250 i do Słupska) oraz połączeń PR, np. do Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy. Pojazdy będą obsługiwały połączenia z Gdyni do Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy.

Miejsca

Opinie (190) 3 zablokowane

  • Dwa fotele jedno gniazdko. (2)

    -Panie, daj pan podładować telefon,
    - Spadaj człowieku. Nie widzisz, że pracuje na laptopie?
    -Nie widzę.
    -No widzisz.

    • 1 4

    • wystarczy

      • 1 1

    • Mógł podładować przez USB,ale Polak woli się swarzyć,niźli kooperować... a

      • 0 0

  • Super info - czywiście tuż przed drugą turą!! :)) (1)

    Nieprzypadkowo czytamy o takich wydarzeniach tuż przed niedzielnymi wyborami na nowego prezydenta miasta. Połowa mieszkańców pomyśli: Nie chciałem na niego (Adamowicza) głosować, no ale skoro miasto tak wspaniale funkcjonuje...a niech sobie rządzi! :)
    Pamiętajcie: pozowanie na tle nowych wagonów tramwajowych, prezentacja nowych pociągów - to wszystko ma skutecznie odciągnąć nasz wzrok od tego, że miasto coraz bardziej sie zadłuża. Ale nikt juz pozniej o tym nie pamieta, jadac w wygodnym srodku lokomocji. i tak Pan Adamowicz Paweł króluje już 16 lat i pewnie nie przestanie w tym roku.

    • 1 0

    • Zdajesz sobie sprawe,ze Adamowicz i miasto Gdańsk nie mają z tą modernizacją nic wspòlnego? Modernizację opłaca PKPPR,a

      Wyzywają innych od lemingów,a sami nie mają bladego pojęcia,jak co działa i kto za co odpowiada. Takim to dopiero można sprzedać każdy kit i łyk,jak pelikany...

      • 0 0

  • pendolino

    A wczoraj po poludniu na dworcu w Gdyni stalo wloskie cudo czyli Pendolino !!!

    • 1 0

  • pociągi jadą, jak po wojnie po roku 1945

    brawo

    • 1 0

  • Miło, że będą przyzwoite składy... szkoda tylko, że najtańsze połączenia na Warmię zostały zlikwidowane przy ostatniej zmianie rozkładu jazdy:/

    • 1 0

  • czy to jeden z tych, który obecnie płonie na gdańskim dworcu głównym?

    • 1 1

  • A urzędniki dostały zegarki?

    • 1 2

  • Bydgoszcz to nie kujawy! (1)

    Bydgoszcz to nie kujawy! Dziękuje za uwagę.

    • 1 1

    • Kujawy, Kujawy

      ciekawe, gdzie indziej miałaby ona leżeć. Na Mazowszu?

      • 0 0

  • dziury

    a dziury między progiem pociągu a peronem zostaną ?
    Żeby samobójcom ułatwić życie ?

    • 0 0

  • czemu nie zakup nowych?

    Znowu modernizacja, czemu nie kupią nowych z gwarancją, kupują zlom najczesciej z niemiec, potem przerabiaja "modernizuja" zeby wydać w sumie tyle samo jak za nowy i wydawać na niekończące się remonty zlomu. Kto podejmuje takie szkodliwe dla przyszlosci decyzje?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane