• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikną atrapy fotoradarów, będzie bezpieczniej?

neo
17 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Już w przyszłym roku we wszystkich masztach z fotoradarami mają być urządzenia rejestrujące. Już w przyszłym roku we wszystkich masztach z fotoradarami mają być urządzenia rejestrujące.

Nowelizacja przepisów o ruchu drogowym nakazuje likwidację wszystkich atrap fotoradarów z polskich dróg. Dzięki temu ma być... bezpieczniej.



Co robisz widząc fotoradar?

Argumenty za likwidacją atrap od lat podnosiło wielu kierowców. - Schemat zawsze jest taki sam. Jeśli fotoradar nie jest oznaczony, praktycznie wszyscy kierowcy jadą trochę szybciej. Gdy go dostrzegą, ostro hamują, powodując zagrożenie, bo jadący za nimi mogą nie zdążyć zwolnić - mówi gdańszczanin Adam Małofiej, kierowca od 12 lat.

Podobny tok myślenia podzielają nie tylko inni kierowcy, ale również ustawodawca. Zaakceptowane już przez senacką Komisją Gospodarki Narodowej zmiany w przepisach o ruchu drogowym zakładają, że wszystkie atrapy znikną z dróg.

Fotoradary i maszty na drogach krajowych przejmie od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Inspekcja Transportu Drogowego, która zajmie się bezpieczeństwem na drogach.

- My zawsze stawialiśmy maszty w miejscach, które policja wskazała jako niebezpieczne. Potem policjanci według uznania ustawiali w nich rejestratory. Nie chodziło bowiem o to, by kogoś zaskoczyć, a wymóc na nim bezpieczną prędkość. Dlatego wszystkie maszty były dokładnie oznakowane - zaznacza Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

W ustawianiu "dochodowych" fotoradarów prześcigały się straże miejskie i gminne. W ostatnich miesiącach głośno było bowiem o przypadkach, gdy urządzenia rejestrujące były ustawiane w tych miejscach, w których mogły najwięcej "zarobić", a nie tam, gdzie zdarzało się najwięcej wypadków. W efekcie prawdziwe fotoradary ratowały gminne budżety, a atrapy straszyły - coraz częściej nieskutecznie - kierowców tam, gdzie trzeba było zwolnić. Po nowelizacji strażnicy nie będą już mogli używać atrap fotoradarów i pustych masztów.

Teraz priorytetem ma być prewencyjne ustawianie fotoradarów tak, by zapewniły jak największe bezpieczeństwo. Dlatego będą odpowiednio oznaczone, a także ustawione z tolerancją przekroczenia dozwolonej prędkości nie mniejszą niż 5 km/h.

To wszystko ma sprawić, że na polskich drogach będzie bezpieczniej. - Rok 2009 był pierwszym, kiedy zanotowaliśmy wyraźny spadek ofiar śmiertelnych na drogach - z 5,4 tys. w 2008 r. do 4,5 tys. w roku ubiegłym. Trzeba zrobić wszystko, by tę tendencję podtrzymać - mówi "Gazecie Prawnej" wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz.
neo

Opinie (206) 8 zablokowanych

  • jestem za, a nawet przeciw (1)

    miała być demokracja, a tu se każdy stawia fotoradary jak chce

    • 0 2

    • Nie będę wspierał ani prawej nogi ani lewej, będę tak ... pośrodku

      • 0 0

  • (2)

    pewien kiss skiszony wielce
    smutki swe topił w butelce
    i z frustracji oraz żalu
    pisał bzdury na portalu

    • 2 3

    • dziad z moreny to musiał sklecić

      • 0 0

    • znudziło mi się czytać padalcu

      twoje nad wyraz tępe przemyślenia

      • 0 0

  • TERAZ WSZYSTKIE ATRAPY TO OFICIALNIE FOTORADARY HEHEHEHE

    MOGĄ BŁYSKAĆ ALE FOTO ROBIĆ NIE BĘDĄ.... KOLEJNE STRASZENIE KIEROWCÓW ....DURNIÓW TO SZUKAJCIE OBOK SIEBIE !!! PAMIĘTAJCIE 100M ABY ZROBIĆ POMIAR !!!!!

    • 0 0

  • RADARY RÓŻNICOWE

    Powszechne w Skandynawi i Szwajcarii. Nie mierzą prędkości lecz CZAS PRZEJAZDU. Jeżeli dany odcinek np 2 km przejedziesz szybciej niż 1 minuta i 19 sekund to znaczy że na odcinku 2 km miałeś średnią większę niż 90km/h. Nie byłoby hamowania przed radarami i po nich przyspieszania.

    • 3 0

  • Może jednak ten spadek liczby ofiar wypadków ma jakiś związek z fotoradarami, nie zgadzam się z argumentacją ministerstwa i uważam, że fotoradary są dobrym środkiem wymuszającym bezpiueczniejszą jazdę (oczywiście nie powinny być jedynym), być może trzeba uszczegółowić zasady ich usytuowania, lecz niezrozumiała jest ich całkowita likwidacja. Skoro były takie dochodowe, to chyba jednak świadczy o tym, że nagminnie łamiemy przepisy i chyba nie może to być powód, żeby je likwidować, to jakiś kompletny nonsens

    • 1 0

  • g@lusewitz...

    na wschodnim brzegu to było - nie na jamajce.

    już ci te radary, głosy i teorie o spiskach w głowie pomieszały.

    chwalmy Panu.

    za Jamajkę cieplutką
    i za muzę jaką tam tworzą.

    • 0 1

  • Zakręt śmierci

    ul.Podwale Przedmiejskie, skrzyżowanie z Łąkową w stronę W-wy - ile tam było wypadków, dachowań, złamanych TIRów. Po remoncie za wiele się nie poprawiło ale po ustawieniu atrapy każdy tam zwalnia.
    W tym miejscu ta atrapa naprawę pomaga. Nie powinno się ich "kasować".

    • 5 1

  • Bezpieczeństwo na drogach można poprawić konsekwentnie karząc łamiących przepisy. Fotoradary to tylko jeden z wielu sposobów i nie ma co o to kruszyć kopii. Dla mnie ważne jest jedno: ogólna poprawa poziomu bezpieczeństwa.

    No bo nie może być tak, że rząd się budzi po kilku latach i podejmuje nielegalną walkę z legalnymi dopalaczami, a znanemu od zawsze problemowi bandytów na drogach odpuszcza..... czego uczy nas premier?

    • 1 0

  • "Gdy go dostrzegą, ostro hamują, powodując zagrożenie..."

    Jak się jedzie zgodnie z przepisami to nie trzeba ostro hamować, w ogólnie nie trzeba zwalniać. Fotoradary są chyba ustawione na maksymalną dozwoloną prędkość a nie na 30 km/godz.

    • 4 1

  • Ilość ofiar i wypadków spadła, bo... (2)

    ludzie mniej jeżdżą. Jest mniej pracy, mniej pieniędzy na wczasy itp. A to oznacza mniejszą ilość samochodów, może mniejsze prędkości itd.

    • 2 8

    • Guzik prawda. Ilość ofiar i wypadków spada, bo po pierwsze jednak jeździmy coraz lepszymi autami, po drugie jednak jakieś drogi budujemy, więc i jakoś infrastruktury się poprawia a po trzecie stajemy się bardziej wyluzowani, choć na to potrzeba jeszcze wielu lat, by dogonić zachód czy Skandynawię w tym aspekcie.

      • 3 2

    • Ludzie mniej jeżdżą. Ty piszesz jakieś przypadkowe stwierdzenia czy to jest jakaś prywatna super statystyka ?

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane