• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikną atrapy fotoradarów, będzie bezpieczniej?

neo
17 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Już w przyszłym roku we wszystkich masztach z fotoradarami mają być urządzenia rejestrujące. Już w przyszłym roku we wszystkich masztach z fotoradarami mają być urządzenia rejestrujące.

Nowelizacja przepisów o ruchu drogowym nakazuje likwidację wszystkich atrap fotoradarów z polskich dróg. Dzięki temu ma być... bezpieczniej.



Co robisz widząc fotoradar?

Argumenty za likwidacją atrap od lat podnosiło wielu kierowców. - Schemat zawsze jest taki sam. Jeśli fotoradar nie jest oznaczony, praktycznie wszyscy kierowcy jadą trochę szybciej. Gdy go dostrzegą, ostro hamują, powodując zagrożenie, bo jadący za nimi mogą nie zdążyć zwolnić - mówi gdańszczanin Adam Małofiej, kierowca od 12 lat.

Podobny tok myślenia podzielają nie tylko inni kierowcy, ale również ustawodawca. Zaakceptowane już przez senacką Komisją Gospodarki Narodowej zmiany w przepisach o ruchu drogowym zakładają, że wszystkie atrapy znikną z dróg.

Fotoradary i maszty na drogach krajowych przejmie od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Inspekcja Transportu Drogowego, która zajmie się bezpieczeństwem na drogach.

- My zawsze stawialiśmy maszty w miejscach, które policja wskazała jako niebezpieczne. Potem policjanci według uznania ustawiali w nich rejestratory. Nie chodziło bowiem o to, by kogoś zaskoczyć, a wymóc na nim bezpieczną prędkość. Dlatego wszystkie maszty były dokładnie oznakowane - zaznacza Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

W ustawianiu "dochodowych" fotoradarów prześcigały się straże miejskie i gminne. W ostatnich miesiącach głośno było bowiem o przypadkach, gdy urządzenia rejestrujące były ustawiane w tych miejscach, w których mogły najwięcej "zarobić", a nie tam, gdzie zdarzało się najwięcej wypadków. W efekcie prawdziwe fotoradary ratowały gminne budżety, a atrapy straszyły - coraz częściej nieskutecznie - kierowców tam, gdzie trzeba było zwolnić. Po nowelizacji strażnicy nie będą już mogli używać atrap fotoradarów i pustych masztów.

Teraz priorytetem ma być prewencyjne ustawianie fotoradarów tak, by zapewniły jak największe bezpieczeństwo. Dlatego będą odpowiednio oznaczone, a także ustawione z tolerancją przekroczenia dozwolonej prędkości nie mniejszą niż 5 km/h.

To wszystko ma sprawić, że na polskich drogach będzie bezpieczniej. - Rok 2009 był pierwszym, kiedy zanotowaliśmy wyraźny spadek ofiar śmiertelnych na drogach - z 5,4 tys. w 2008 r. do 4,5 tys. w roku ubiegłym. Trzeba zrobić wszystko, by tę tendencję podtrzymać - mówi "Gazecie Prawnej" wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz.
neo

Opinie (206) 8 zablokowanych

  • Trójmiasto.pl propaguje postawę "szybko ale bezpiecznie" i "wszystkie ograniczenia są głupie". Wstyd.

    • 4 2

  • DROGI,DROGI I JESZCZE RAZ DROGI!!!! A PÓŹNIEJ FOTORADARY

    • 1 0

  • Nic to nie zmieni.

    Ludzie i tak będą hamować, bo nikt nie patrzy na znaki. Na krajowej jedynce jest radar który łapie na 90km/h a i tak każdy zwalnia tam do 70km/h bo nikt nie patrzy na znaki i nie widzi odwołania "70ki".

    • 4 0

  • To ja mam taki pomysł... (2)

    Na dowolnym skrzyżowaniu kierowcy nie zatrzymuję się przed czerwonym światłem z zieloną strzałką tylko przejeżdżają nierzadko nawet nie zwalniając, a policja ma to w poważaniu.

    Propozycja rozwiązania: zdemontować atrapę czerwonego światła!

    • 4 0

    • Super pomysł (1)

      Ja zatrzymuję się zawsze, co oznacza że zostaję z tyłu obtrąbiony. Jadę zgodnie z przepisami bo mam przecież CZERWONE ŚWIATŁO a jedynie zieloną strzałkę dającą Mi WARUNKOWE dopuszczenie do skrętu. Czyli to jest zwykły STOP.
      Cóż jak nie ma zakazu a inne oznakowanie to od razu są problemy z ROZUMINIEM CZEGO DANY ZNAK DOTYCZY !!!.
      Albo dajmy na to, jazda Podwalem Staromiejskim i skrzyżowanie przy hali. Znak C5 przed przejściem oznajmia - NAKAZ JAZDY PROSTO !!!, co oznacza że można jecjhać tylko na wprost, czyli że NIE MOŻNA SKRĘCAĆ ANI W PRAWO ANI W LEWO. No i stoją sobie panowie niebiescy koło Św. Katarzyny i łapią znawców przepisów o ruchu drogowym

      • 4 0

      • C5

        to nie znak

        to citroen

        • 0 2

  • Wycofać atrapy policjantów, którzy tylko się snuja po mieście i nie łapią piratów drogowych!

    • 4 0

  • CHORY KRAJ! (1)

    uwaga: policje i straze miejskie/gminne maja w sumie 280 fotoradarow. Masztow w polsce jest okolo 1900. czyli srednio w co 6 maszcie znajduje sie rejestrator. Zdejmijmy wiec puste budki = liczba wypadkow WZROSNIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!'

    • 2 1

    • Oczywiście, że liczba wypadków wzrośnie, chyba nikt nie ma co do tego wątpliwości... dla mnie to jest jakaś paranoja. Rząd nielegalnie walczy z dopalaczami bo BYĆ MOŻE zmarła przez to jedna osoba, a pozwala na niemal bezkarne łamanie prawa, w wyniku czego ginie rocznie 5000 osób.

      • 1 0

  • w końcu będzie mozna jechac tyle ile fabryka dała a nie się wlec 70 km/h na Grunwaldzkiej (1)

    • 4 1

    • hehe dobre +

      zrobia 110 :)

      • 0 0

  • Te fotoradary nic nie poprawia

    musi byc pomiar sredniej predkosci odcinkowej.

    • 1 1

  • sęsowne ograniczenia (2)

    A może by tak zamiast zastanawiać się jak oznakować fotoradary czy jak spowodować by kierowcy jeździli wolniej, ktoś zastanowi się nad tym czy przepisy i ograniczenia są adekwatne do czasów.
    Teren zabudowany w miejscu gdzie są 3 domy, ograniczenia do 40 na zakręcie który można przejechać bez zdejmowania nogi z gazu.
    Może gdyby ograniczenia miały coś wspólnego z rzeczywistością kierowcy zaczeli by je respektować.

    • 4 1

    • No i właśnie to jest problem, a później trąbią na takiego co jeździ przepisowo. Ja go rozumiem bo przestrzega przepisów. Ile to miejsc, gdzie jazda z jakąś maksymalną prędkością jest bzdurą i nie ma to nic wspólnego z bezpieczeństwem.

      • 2 0

    • sĘsowne trzłowieku naócz siem pisać

      • 0 0

  • Niech lepiej wyłapią frustratów z małymi fiutkami, którzy wybijają ludziom szyby albo jeżdżą za kimś, bo coś im się nie spodobało na drodze a najczęściej i tak nie mają racji. Najczęściej tacy pajace jeżdżą wieśniackimi VW.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane