• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikną bramki z pomorskiego odcinka A1?

szym
16 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
  • Korki na A1 latem to już niemal tradycja. Nowelizacja przepisów może pomóc rozwiązać problem.
  • Korki na A1 latem to już niemal tradycja. Nowelizacja przepisów może pomóc rozwiązać problem.
  • Korki na A1 latem to już niemal tradycja. Nowelizacja przepisów może pomóc rozwiązać problem.

Na państwowych odcinkach Konin - Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie - Sośnica (autostrada A4) od 1 grudnia kierowcy będą mogli jechać bez zatrzymywania się przed szlabanem. Prywatny zarządca pomorskiego odcinka autostrady A1 proponuje współpracę z nowym systemem poboru opłat.



Zdarzyło ci się stać w korkach przy bramkach na autostradzie?

Podpisana przez prezydenta nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym wprowadza nowy sposób poboru opłat za przejazd autostradą. Przejazd odcinkami Konin - Stryków (autostrada A2)Bielany Wrocławskie - Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem będzie możliwy od 1 grudnia 2021 r.

- Rezygnacja z manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i wprowadzenie nowoczesnego systemu poboru opłat, jakim jest elektroniczny bilet autostradowy i opłata pobrana na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu, pozwoli kierowcom na płynny przejazd bez konieczności zatrzymywania w miejscach poboru opłat - podkreśla Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej.
Dodaje, że nowy sposób poboru opłaty za przejazd będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS - e-TOLL, który już niebawem zastąpi system viaTOLL.

Resort finansów przekazał, że przepisy ustawy przewidują możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych, na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej. Krajowa Administracja Skarbowa podkreśla, że jest w tej sprawie otwarta na dialog.

To szansa na rozwiązanie powtarzającego się co sezon problemu z korkami na pomorskim odcinku autostrady A1. Praktycznie nie ma weekendu, by czytelnicy nie informowali nas o zatorach przed bramkami na wysokości Rusocina i Nowej Wsi.



"Dziennik Bałtycki" poinformował, że Gdańsk Transport Company, zarządca drogi A1, zaproponował ministerstwu integrację z nowym systemem poboru opłat wprowadzanym na państwowych odcinkach autostrad. Poprosiliśmy o komentarz w GTC.

- Funkcjonujący na autostradzie A1 system poboru opłat został uzgodniony ze stroną publiczną. Przypominamy, że GTC pobiera opłaty na rzecz Skarbu Państwa. Dlatego decyzja o jakichkolwiek zmianach związanych z funkcjonowaniem systemu poboru opłat zostanie podjęta przez ministra właściwego ds. transportu. GTC zaproponowało stronie publicznej wprowadzenie interoperacyjności systemów poboru opłat. Takie rozwiązanie sprawiłoby, że użytkownicy korzystający z krajowego systemu poboru opłat mogliby korzystać z autostrady AmberOne bez zatrzymywania się na bramkach - powiedziała nam Anna Kordecka z Gdańsk Transport Company SA.
Obecnie na AmberOne autostradzie A1 funkcjonuje automatyczny system płatności AmberGO.

To bezdotykowy system płatności za przejazd autostradą, oparty na automatycznym rozpoznawaniu tablic rejestracyjnych przez kamery video.

Płatność realizowana jest online - bramki mijane są bez konieczności zatrzymywania, pobierania biletu i płacenia inkasentom.

- AmberGO cieszy się rosnącym zainteresowaniem ze strony kierowców. Aktualnie 27 proc. transakcji odbywa się z wykorzystaniem płatności automatycznych. Nieustannie pracujemy nad tym, aby poszerzyć możliwości dołączania do systemu AmberGO - zaznacza Anna Kordecka.

Ministerstwo: e-TOLL to korzyści dla kierowców



Tymczasem resort finansów informuje, że od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):

  • Zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu, np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę.
  • Na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL). Takie rozliczenie opłaty odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności. Kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL (dostarczoną przez MF i KAS), stosowne urządzenie OBU - On Board Unit lub ZSL - Zewnętrzny System Lokalizacyjny.

Przetwarzanie danych ograniczone do minimum



- Do zakupu biletu autostradowego nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd. Z punktu widzenia ochrony prywatności jest to rozwiązanie ograniczające do minimum zakres przetwarzanych danych - przekazują ministerialni urzędnicy.
Z kolei sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z szefem KAS. Pozwoli to - podaje ministerstwo - na wnoszenie opłat poprzez istniejące już rozwiązania do wnoszenia opłat na odcinkach koncesyjnych z wykorzystaniem videotollingu i aplikacji integratorów płatności.

- Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL zostanie, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL w czerwcu 2021 r. - informuje MS.

Przed bramkami na A1 często powstają korki. Film archiwalny.



szym

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (200) 2 zablokowane

  • Niewychowani kierowcy

    Dotacje kosztem seniorów i budowane drogi to kradzież jest i bezczelność

    • 2 3

  • Temu co filmował

    powinni mandat wlepić taki ze 2 tyś i prawko zabrać na pól roku za jazdę lewym pasem za blokowanie

    • 3 2

  • powinna stać wielka tablica z napisem ze kto nie ma biletu jest kasowany za całą autostradę tzn od jej początku

    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

    • 5 1

  • do AmberGO podjeżdżają janusze i grazyny swoimi mercedesami i ałdi i beemwu i nie kumają bazy i często robia problemy (1)

    i jeszcze pretensje do wszystkich, że ich wypuścić nie chcą bo kolejka jak jasny gwint. Ludzie sprawdzajcie oznaczenia, to nie boli.

    • 10 2

    • W PRL był napis w szatni ,, palta '' więc fornalskie paliły , jak ktoś 1 x w roku chciał wjechać to ma podobną informację lub

      • 1 0

  • Taki bezdotykowy system powinien istnieć od początku pomysłu o pobieraniu opłat za przejazd.

    • 1 1

  • Adamowicz obiecywał darmowe przejazdy autostradą dla zameldowanych w Gdansku.

    Nic nie wyszlo z tego, jak zwykle.

    Jurek

    • 8 0

  • Winiety, kiedy w Polsce wprowadzone zostaną winiety za przejazdy autostradami??

    Dzięki temu ceny będą ujednolicone.

    • 6 0

  • Za prywatne autostrady z pieniądzy podatników- dziękujemy Leszkowi Milerowi (3)

    Za przedłużenie tego stanu rzeczy dziękujemy Donaldowi T.

    • 14 1

    • Tak byś do dzisiaj bokami zapierdzielać musiał... (1)

      Zresztą nikt nie każe ci jeździć autostradą

      • 0 2

      • Nie ma to jak komentować tekst , którego sensu się nie zrozumiało. Może niech twoja mama tobie jeszcze raz przeczyta i potem wytłumaczy.

        • 0 1

    • Słowa niejakiego Donalda T. :

      Będą nas leczyć dobrze zarabiający lekarze. Będą się nami opiekować dobrze opłacane pielęgniarki ....

      • 1 0

  • Po co płacimy

    Podatek drogowy w paliwie?żeby budowali drogi,jak zbudowali to chcą opłat za przejazd drugi raz pytam czy okradziono mnie za pierwszym czy za drugim razem?

    • 8 1

  • Ale dlaczego bramki (8)

    Nie lepiej by było wprowadzić winiety?

    • 77 4

    • Oczywiście że lepiej. (5)

      Ale na tym systemie ktoś musi zarobić... ;-)

      • 30 1

      • (4)

        Już można korzystać z płacenia na podstawie odczytu nr rejestracyjnego. Jest tylko problem z kierowcami, którzy wjeżdżają w bramki nie mając aplikacji. GTC powinno jakoś lepiej to rozwiązać, napis amber go na wyświetlaczu nie załatwia sprawy. Może namalować dodatkowe oznaczenia na nawierzchni a na wyświetlaczu wyświetlić napis e-płatność czy coś takiego?

        • 11 2

        • Oznaczone jest już dobrze (2)

          Zawsze się znajdzie jakiś dekiel :)
          Za to teraz najczęściej zator to ci z aplikacją, gdy jakiś błąd wywaliło. U mnie ostatnio na wyjeździe wjazd nieznany, mimo, ze na wjeździe wszystko ślicznie zadziałało :)))

          • 11 2

          • (1)

            Moim zdaniem słabo, musisz znać te oznaczenia na bramkach, jak ktoś jedzie pierwszy raz lub może drugi czy trzeci i wcześniej przypadkiem wjechał okej, to niekoniecznie może się zorientować. Te oznaczenia są mało czytelne dla kogoś kto widzi je pierwszy raz.

            • 5 0

            • Czy dekiel zawodowy to zrozumie ?

              • 1 0

        • Oznaczenie nie może być stałe na zasadzie malowania, bo wtedy nie można zmieniać ustawienia i liczby bramek, a to się przydaje w przypadku awarii, blokady, wypadku etc...

          • 3 1

    • Byłoby lepiej ale nie dla zarządzających a1

      Wiecej zarabiają kasując za każdy przejazd

      • 5 1

    • polactvvo nie umie sie uczyć naswoich błędach a co dopiero na błędach innych

      korki we włoszech i tanie autostrady w austrii z winietami. Co wybrało tepe przekupne polactvvo? bramki.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane