• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znikną bramki z pomorskiego odcinka A1?

szym
16 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
  • Korki na A1 latem to już niemal tradycja. Nowelizacja przepisów może pomóc rozwiązać problem.
  • Korki na A1 latem to już niemal tradycja. Nowelizacja przepisów może pomóc rozwiązać problem.
  • Korki na A1 latem to już niemal tradycja. Nowelizacja przepisów może pomóc rozwiązać problem.

Na państwowych odcinkach Konin - Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie - Sośnica (autostrada A4) od 1 grudnia kierowcy będą mogli jechać bez zatrzymywania się przed szlabanem. Prywatny zarządca pomorskiego odcinka autostrady A1 proponuje współpracę z nowym systemem poboru opłat.



Zdarzyło ci się stać w korkach przy bramkach na autostradzie?

Podpisana przez prezydenta nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym wprowadza nowy sposób poboru opłat za przejazd autostradą. Przejazd odcinkami Konin - Stryków (autostrada A2)Bielany Wrocławskie - Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem będzie możliwy od 1 grudnia 2021 r.

- Rezygnacja z manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i wprowadzenie nowoczesnego systemu poboru opłat, jakim jest elektroniczny bilet autostradowy i opłata pobrana na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu, pozwoli kierowcom na płynny przejazd bez konieczności zatrzymywania w miejscach poboru opłat - podkreśla Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej.
Dodaje, że nowy sposób poboru opłaty za przejazd będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS - e-TOLL, który już niebawem zastąpi system viaTOLL.

Resort finansów przekazał, że przepisy ustawy przewidują możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych, na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej. Krajowa Administracja Skarbowa podkreśla, że jest w tej sprawie otwarta na dialog.

To szansa na rozwiązanie powtarzającego się co sezon problemu z korkami na pomorskim odcinku autostrady A1. Praktycznie nie ma weekendu, by czytelnicy nie informowali nas o zatorach przed bramkami na wysokości Rusocina i Nowej Wsi.



"Dziennik Bałtycki" poinformował, że Gdańsk Transport Company, zarządca drogi A1, zaproponował ministerstwu integrację z nowym systemem poboru opłat wprowadzanym na państwowych odcinkach autostrad. Poprosiliśmy o komentarz w GTC.

- Funkcjonujący na autostradzie A1 system poboru opłat został uzgodniony ze stroną publiczną. Przypominamy, że GTC pobiera opłaty na rzecz Skarbu Państwa. Dlatego decyzja o jakichkolwiek zmianach związanych z funkcjonowaniem systemu poboru opłat zostanie podjęta przez ministra właściwego ds. transportu. GTC zaproponowało stronie publicznej wprowadzenie interoperacyjności systemów poboru opłat. Takie rozwiązanie sprawiłoby, że użytkownicy korzystający z krajowego systemu poboru opłat mogliby korzystać z autostrady AmberOne bez zatrzymywania się na bramkach - powiedziała nam Anna Kordecka z Gdańsk Transport Company SA.
Obecnie na AmberOne autostradzie A1 funkcjonuje automatyczny system płatności AmberGO.

To bezdotykowy system płatności za przejazd autostradą, oparty na automatycznym rozpoznawaniu tablic rejestracyjnych przez kamery video.

Płatność realizowana jest online - bramki mijane są bez konieczności zatrzymywania, pobierania biletu i płacenia inkasentom.

- AmberGO cieszy się rosnącym zainteresowaniem ze strony kierowców. Aktualnie 27 proc. transakcji odbywa się z wykorzystaniem płatności automatycznych. Nieustannie pracujemy nad tym, aby poszerzyć możliwości dołączania do systemu AmberGO - zaznacza Anna Kordecka.

Ministerstwo: e-TOLL to korzyści dla kierowców



Tymczasem resort finansów informuje, że od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):

  • Zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu, np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę.
  • Na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL). Takie rozliczenie opłaty odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności. Kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL (dostarczoną przez MF i KAS), stosowne urządzenie OBU - On Board Unit lub ZSL - Zewnętrzny System Lokalizacyjny.

Przetwarzanie danych ograniczone do minimum



- Do zakupu biletu autostradowego nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd. Z punktu widzenia ochrony prywatności jest to rozwiązanie ograniczające do minimum zakres przetwarzanych danych - przekazują ministerialni urzędnicy.
Z kolei sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z szefem KAS. Pozwoli to - podaje ministerstwo - na wnoszenie opłat poprzez istniejące już rozwiązania do wnoszenia opłat na odcinkach koncesyjnych z wykorzystaniem videotollingu i aplikacji integratorów płatności.

- Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL zostanie, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL w czerwcu 2021 r. - informuje MS.

Przed bramkami na A1 często powstają korki. Film archiwalny.



szym

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (200) 2 zablokowane

  • ambergo się sprawdza , polecam

    • 1 0

  • Automaty słabo dzialają (8)

    Często byłem świadkiem jak ludzie podjezdzali pod bramkę a tą się nie otwierała i musieli cofać o 2 metry by kamera zarejestrowała tablice. Mi osobiście też się tak zdążyło a dojechałem bardzo wolno pod bramki. Powinni uczyć się systemu kamer z lotniska tam szybko podnosi się szlaban i zczytuje tablice. Ba nawet ci ja wydrukuje na tikecie.

    • 8 10

    • (5)

      Ludzie cofają i blokują bramkę, bo nie patrzą na ekrany z informacjami i nie potrafią zakumać, że dana bramka jest tylko dla automatycznego poboru opłat ;)
      Ludzie ogólnie są głupi.

      • 7 2

      • mowa o błędnym odczycie tablic (2)

        kilka razy musiałem cofać do kamery, na wyświetlaczu pokazuje odczytany numer i ma problem z odczytem litery M

        • 6 2

        • GWE....

          Bo kształt tych liter np. W czy M czy ich szerokość mało mają wspólnego z prawidłowym liternictwem.

          • 0 0

        • To może w końcu umyj blachy, a nie jeździsz z zapaskudzonymi.

          • 3 0

      • Błąd w informacji

        A skąd mają wiedzieć co to jest skoro jadą pierwszy raz????

        • 1 1

      • a, że ludzie są głupi wiesz z autopsji...

        • 0 0

    • Inni też mają kolejki

      Na Przełęczy Brenner w Austrii też bywają kłopoty z odczytywaniem polskich tablic rejestracyjnych wpisanych na komputerze w miejscu zakupu biletu w kiosku na parkingu,

      • 0 0

    • powinny być winiety a nie g*wniane polskie bramki

      • 2 0

  • korki na bramkach w weekendy są dlatego, że wszyscy z Warszawy i centr. Polski "umawiają" się jechać w tym samym czasie

    a wystarczy zamiast w niedzielę po poł. wracać znad morza w poniedziałek wcześnie rano a nad może zamiast w piątek pod wieczór jechać w piątek rano - wziąć sobie ten dodatkowy dzień urlopu.
    Ludzie ludziom gotują ten los - niech stoją. Ja mam to gdzieś bo jestem z Gdańska.

    • 0 3

  • Winety

    Winety miesięczne albo roczne zrobić i po sprawie.

    • 1 1

  • Czy autor art. korzystał kiedykolwiek z AmberGO?

    "Płatność realizowana jest online - bramki mijane są bez konieczności zatrzymywania, pobierania biletu i płacenia inkasentom"

    bez zatrzymywania? Jeszcze mi się to nie udało. Zawsze muszę zaliczyć stopa, żeby szlaban się uniósł.

    • 1 1

  • A na Wegrzech kamery szczytują numery przy prędkościach > 100km/h (1)

    A dlaczego nikt nie oprze się na modelu Węgierskim. Tam nie ma bramek. Jest tylko weryfikacja czy masz zapłacone za przejazd. Kamery szczytują numery przy każdej prędkości samochodu. Widać można. Ale może znajomy królika musi zarobić na urządzeniach albo aplikacji. ?

    • 0 1

    • No jak kamery szczytują

      To boje się myśleć co w tym czasie robią kierowcy

      • 0 1

  • Po co utrudniać

    Nie ma w Polsce obowiązku posiadania e-konta i płatności przy pomocy internetu. Nie można zmuszać ludzi do płacenia telefonem, a jednocześnie zwalniać pracowników obsługujących płatności gotówkowe na bramkach. Komu to ma służyć i po co utrudniać życie kierowcom? Jeśli już to należy postawić automaty wrzutowe lub na karty płatnicze bezdotykowo (karty na płatność elektroniczną, a nie karty kredytowe, jak na Zachodzie)

    • 0 1

  • Tadeusz

    Uważam , że właściciel pojazdu powinien przekazać Zarządcy autostrad nr. rej. pojazdu,nr tel. .adres mejlowy. Po przejechaniu danego odcinka autostrady otrzymał by informację w skrzynce o rachuneku do zapłaty. Mamy przecież dobrych informatyków.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane