• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znowu opóźnienie ws. budowy trasy tramwajowej Nowa Politechniczna

Michał Brancewicz
8 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł

Od niemal dwóch lat urzędnicy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie nie są w stanie rozpatrzyć odwołania od decyzji zezwalającej na budowę linii tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu. Dyrektor GDOŚ właśnie po raz kolejny przełożył termin wydania decyzji, tym razem na 14 stycznia 2022 roku. Tymczasem od pół roku trwa projektowanie przebiegu linii Nowej Politechnicznej, które ma się zakończyć pod koniec 2022 roku.



Uważasz, że Nowa Politechniczna powstanie?

Przymiarki do powstania linii tramwajowej z Moreny do Wrzeszcza, zwanej także trasą Gdańsk Południe - Wrzeszcz, trwają już od niemal dekady. Nowa trasa tramwajowa nie ma jednak szczęścia.

Nowa Politechniczna - lata problemów:

  • Najpierw musiała odczekać kilka lat, zanim w 2014 r. miasto wpisało Nową Politechniczną na listę priorytetów.
  • Potem nie udało się doprowadzić do końca procesu projektowego, który rozpoczął się w 2015 r., ale po 5 latach umowa z wykonawcą została rozwiązana.
  • 2 kwietnia 2021 r. miasto wyłoniło nowego wykonawcę projektu - konsorcjum firm BPBK i Ingeo, ale musiało dołożyć aż 3,3 mln zł do budżetu, jaki zamierzało przeznaczyć na ten cel. Ostatecznie opracowanie projektu i nadzór autorski kosztować będzie 4,88 mln zł. Prace nad dokumentacją i niezbędnymi pozwoleniami potrwają do końca 2022 r.
  • W międzyczasie pomysł włączenia trasy w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka spotkał się z dużym sprzeciwem mieszkańców.


Czytaj też:

Tramwaj na Bohaterów Getta. Jak pogodzić miasto i mieszkańców



Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy. Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy.

Etapy budowy Nowej Politechnicznej będą znane za rok



I to właśnie ta sprawa wciąż nie została rozwiązana. Od pozytywnej decyzji, wydanej w grudniu 2019 r. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku, mieszkańcy Wrzeszcza złożyli odwołanie, które trafiło do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Ten jednak już kilkukrotnie przełożył termin rozstrzygnięcia tej sprawy.

Teraz GDOŚ poinformowała, że postępowanie odwoławcze przeciągnie się do 14 stycznia 2022 r. Wciąż zatem nie wiadomo, czy linia tramwajowa faktycznie przebiegać będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Ten spór sprawia, że rozważane jest etapowanie budowy Nowej Politechnicznej. W specyfikacji do przetargu na projekt czytamy, że wykonawca musi opracować propozycje etapowania inwestycji do 30 listopada 2022 r.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;

Opinie (200) 3 zablokowane

  • ul. Bracka/ ul. Fiszera - ok. 300 m - rozbudowa - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z torowiskiem tramwajowym w jezdni;
    To nieprawda. Proszę sprawdzić na planie proponowany prze_ieg linii tramwajowej.

    • 0 0

  • Robić nie pytać

    Nie pieścić się bo mieszkańcy są mieszkańcami miasta a nie lasu a miasto musi się rozwijać

    • 1 3

  • Getto przeciete linia tramwajowa na pol. Jak to najwieksze w Warszawie.

    • 0 1

  • Generalna dyrekcja wara od Gdańska

    • 0 0

  • Po co tramwaj?

    Po co na siłę forsować tramwaj? Autobus byłby doskonałym rozwiązaniem. I to już od jutra.

    • 0 2

  • Szybciej do Wrzeszcza autobusem

    Ta linia kompletnie nie ma sensu. Szybciej dojedzie się do Wrzeszcza autobusem aniżeli tramwajem. Dodatkowo znając życie linia 127 zostanie zlikwidowana i ludzie będą tracić czas na przesiadki jadąc z osiedli na końcu Myśliwskiej...

    • 0 0

  • Tunelem pod Grunwaldzką...

    Sens budowy tej trasy tramwajowej znacznie by się zwiększył, gdyby łączyła się na placu Ks.Komorowskiego z linią na Zaspę/Przymorze.
    Można to zrobić łącząc je tunelem pod Grunwaldzką, przy okazji nie zakłócając ruchu i spokoju mieszkańcom tego rejonu. Przystanek pod Grunwaldzką byłby świetnym punktem przesiadkowym z naziemnym przystankiem na linii Oliwa-Śródmieście. Tunel kosztowałby sporo, ale buduje się go dziesiątki, jeśli nie setki lat...

    • 5 0

  • Żenada

    Mijają miesiące, ceny idą w górę, a tu nawet nie ma zatwierdzonej trasy i ogłoszonego przetargu. W takim tempie to ta trasa będzie kosztować 300mln albo i więcej. Brawo partacze.

    • 0 0

  • Po co coś takiego??

    Przebieg tej trasy jest absurdalnie skomplikowany. Oby nigdy nie powstała, bo to pieniądze klasycznie wyrzucone w błoto.

    • 3 0

  • wybierzcie lepiej inny wariant, ten projekt nigdy nie dojdzie do skutku.
    Jest wiele innych opcji poprowadzenia tramwaju, albo wezcie sie w koncu do budowy, bo ludziom nigdy sie nie dogodzi!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane