• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znowu opóźnienie ws. budowy trasy tramwajowej Nowa Politechniczna

Michał Brancewicz
8 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł

Od niemal dwóch lat urzędnicy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie nie są w stanie rozpatrzyć odwołania od decyzji zezwalającej na budowę linii tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu. Dyrektor GDOŚ właśnie po raz kolejny przełożył termin wydania decyzji, tym razem na 14 stycznia 2022 roku. Tymczasem od pół roku trwa projektowanie przebiegu linii Nowej Politechnicznej, które ma się zakończyć pod koniec 2022 roku.



Uważasz, że Nowa Politechniczna powstanie?

Przymiarki do powstania linii tramwajowej z Moreny do Wrzeszcza, zwanej także trasą Gdańsk Południe - Wrzeszcz, trwają już od niemal dekady. Nowa trasa tramwajowa nie ma jednak szczęścia.

Nowa Politechniczna - lata problemów:

  • Najpierw musiała odczekać kilka lat, zanim w 2014 r. miasto wpisało Nową Politechniczną na listę priorytetów.
  • Potem nie udało się doprowadzić do końca procesu projektowego, który rozpoczął się w 2015 r., ale po 5 latach umowa z wykonawcą została rozwiązana.
  • 2 kwietnia 2021 r. miasto wyłoniło nowego wykonawcę projektu - konsorcjum firm BPBK i Ingeo, ale musiało dołożyć aż 3,3 mln zł do budżetu, jaki zamierzało przeznaczyć na ten cel. Ostatecznie opracowanie projektu i nadzór autorski kosztować będzie 4,88 mln zł. Prace nad dokumentacją i niezbędnymi pozwoleniami potrwają do końca 2022 r.
  • W międzyczasie pomysł włączenia trasy w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka spotkał się z dużym sprzeciwem mieszkańców.


Czytaj też:

Tramwaj na Bohaterów Getta. Jak pogodzić miasto i mieszkańców



Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy. Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy.

Etapy budowy Nowej Politechnicznej będą znane za rok



I to właśnie ta sprawa wciąż nie została rozwiązana. Od pozytywnej decyzji, wydanej w grudniu 2019 r. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku, mieszkańcy Wrzeszcza złożyli odwołanie, które trafiło do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Ten jednak już kilkukrotnie przełożył termin rozstrzygnięcia tej sprawy.

Teraz GDOŚ poinformowała, że postępowanie odwoławcze przeciągnie się do 14 stycznia 2022 r. Wciąż zatem nie wiadomo, czy linia tramwajowa faktycznie przebiegać będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Ten spór sprawia, że rozważane jest etapowanie budowy Nowej Politechnicznej. W specyfikacji do przetargu na projekt czytamy, że wykonawca musi opracować propozycje etapowania inwestycji do 30 listopada 2022 r.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;

Opinie (200) 3 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Miasto nie może się zdecydować czy PKM czy tramwaj (10)

    Są plany budowy PKM na południu. Tym samym ta trasa tamawajowa traci sens bo zwyczajnie będzie wozić powietrze. Na Łostwowicach ci którym zależy na czasie skorzystają z PKM. Z Piecek i Migowa szybciej dojedzie się do Wrzeszcza przez Jaśkową Dolinę. Po elektryfikacji PKM będzie więcej pociągów z Brętowa. Pytanie więc dla kogo będzie ta linia tramwajowa?

    • 42 122

    • Chcesz powiedzieć że po powstaniu PKM, tramwaje na Bulońskiej wożą powietrze? (3)

      No patrz, nie wożą...

      • 21 2

      • Nie wożą dlatego

        Że pkm jeździ w takcie rzadszym niż osobowy do Zamościa.

        • 19 5

      • nie wożą

        Bo gdzie Rzym a gdzie Krym...?!!
        Pociągi w Brętowie się nie zatrzymują... A skomunikowanie przystanków PKM na górnym tarasie spieprzono koncertowo, bo nie jest w interesie GAiT futrować konkurenję w postaci PKM. To jest liberalne myślenie i "bliższa ciału koszula"...

        Poza tym przesiadka ta (Brętowo) jest bardzo chybionym pomysłem... Szczególnie gdy nie było wspólnego biletu.
        Bizantyjska "estakada tramwajowa" miałaby sens, gdyby zrealizowano pomysły wspólnych nasypów dla tramwaju i pociągu lub trakcję wielosystemową.
        Ale na to kasy nie było, nie ma i nie będzie.
        Więc ślepa uliczka a linia tramwajowa przez Dolinę Królewską to pomysł z tego samego "bizantyjskiego" umysłu, co po(d)rzucona "estakada tramwajowa"...
        Urzędnicy się bawią zmieniając zabawki a licznik na koncie długu cyka.

        • 12 1

      • Gdy powstanie PKM na północy a na Jaśkowej Dolinie będzie bus pas to kto będzie jeździł tramwajem przez działki?

        • 2 3

    • (1)

      Morena będzie jeździć tramwajem, Łostowice PKM. Miasto to nie tylko jedna dzielnica.

      • 19 0

      • A Morena Wrzeszcz? To o taką linie chodzi

        • 0 3

    • Nieprawda

      Ujeścisko i Szadółki będą jeździć tramwajem.

      • 4 0

    • Dla mnie

      • 0 0

    • Bzdura kompletna nigdzie nie buduje sie juz tras tramwajowych bo wszyscy kupują autobusy bez emisyjne (1)

      Tramwaj miał tylko jedną zaletę nie truł spalinami .obecnie mamy epoke autobusów bez emisyjnych i bus pasów dla nich!
      Dlatego własnie mieszkańcy protestują

      • 2 9

      • Zwłaszcza

        W Zurychu. Wiesz, że nawet w USA tramwaj wraca do łask??

        • 2 0

  • Zwyczajnie jak to w Polsce

    Trwa przepychanka aby skręcić najlepsze lody. A potem budowa będzie trwać i trwać, aby jak najwięcej zarobić. Tak to się robi w Polsce, najpierw rozgrzebią, wymyślą sztuczne powody, i będą podnosić koszta, aby jak najwięcej przyciąć. Zrobią buba, to będą go latami naprawiać. Dlatego w Gdańsku stan dróg w mieście jest tragiczny od lat.

    • 8 2

  • A od 1 stycznia 2022 roku będzie jeszcze mniej pieniędzy dla samorządów dzięki polskiemu (nie)ładowi i nic nie powstanie

    • 10 14

  • Kuriozum (1)

    Kilku dziadków mieszkających za pół darmo w miejskich kamienicach blokuje tramwaj dla 100 tysięcy mieszkańców Południa i Moreny

    • 15 26

    • Tak samo jak kilku dziadów z UM blokuje trasę przez Do Studzienki.

      • 14 2

  • Budować! (2)

    Zawsze będą jacyś "niezadowoleni mieszkańcy". Zrozumcie wreszcie, że kilkaset osób nie może blokować inwestycji dla kilkusettysięcznego miasta.

    • 14 21

    • (1)

      Stare grzyby nie potrzebują tramwaju, bo chodzą jedynie do kościoła.

      • 3 9

      • Tak, ale to nadal niczego nie zmienia

        • 4 0

  • Konserwator Wojewódzki, Wody Polskie, Gemeralna Dyrekcja Ochrony Środowiska.. (1)

    Ile jeszcze instytucji postawi sobie za cel szkodzenie Gdańskowi?! Łamią przepisy, ale tu posłów KO mówiących o skandalicznych przeciąganiach procedur jakoś nie widać. A powinni to robić!

    • 9 6

    • Ile jeszcze instytucji postawi sobie za cel szkodzenie Gdańskowi?

      Niestety wszystkie, które mogą na tym zarobić. Ponad dwie dekady rządów poprzedniego prezydenta zrobiły takie układy na linii urząd miejski - spółki miejskie - deweloperka - krewni i znajomi królika, że wszyscy to wiedzą, a i tak ręka rękę myje

      • 3 0

  • A ja sobie jeżdżę hulajnogą i mam to wszystko gdzieś. Zimą przejdę na zdalne i wiosną znowu sobie wyjmę moją hulajnogę, którą będę ładował na koszt pracodawcy z gniazdka przy biurku :))

    • 2 9

  • to wszystko przez terrorystów z getta , no i stoi... (1)

    • 8 16

    • to wszystko przez terorystów-aktywistów

      Przez całe dekady plan zakładał puszczenie trasy w śladzie Do Studzienki. Ale przyszli kalesoniarze, którym się to nie spodobało i dawaj zmieniać tak, żeby trasa tramwajowa szła slalomem.

      • 9 0

  • Ta trasa ma tak durny przebieg, że niezależnie od tego czy będzie PKM Południe (1)

    czy nie to i tak będzie wozić powietrze, bo to nie jest połączenie do Wrzeszcza tylko wycieczka krajoznawcza po Gdańsku. Plus kto mi powie, gdzie ten tramwaj będzie szedł po tym bardzo przemyślanym lewoskręcie w zapchaną tramwajami grunwaldzką (każda ulica ma przepustowość tramwajów które mogą się zatrzymać, na Grunwaldzkiej już dziś jesteśmy na styku) - lepiej się przebić w kierunku Zaspy.

    • 20 5

    • Nie znasz sie gosciu

      • 1 6

  • Winnymi obecnego stanu rzeczy powinna już się zająć prokuratura !!!

    Takie projekty realizowane są w krajach Europy w 2-3 lata ! A tutaj ciągle są jakieś niemożności a inwestycja realizowana jest już chyba 6 rok i co dalej ? ile jeszcze trzeba będzie zaczekać pewno jak za komuny 25 lat ? Tam nie powinno się oglądać na nic a budować bo ta inwestycja nie powstanie nigdy, przeciwników będzie zawsze dużo jak przy każdej iwestycji ale trzeba patrzeć na to całościowo czy miasto zyska na tym a zarazem jego mieszkańcy ! Miasto musi się rozwijać mimo wszystko tak jest w krajach Europy a tutaj a to robaczek a to żabka , a to ptaszki wszystko stoi na przeszkodzie bo komuś najwyraźniej zależy by miasto się nie rozwijało !

    • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane