• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znowu opóźnienie ws. budowy trasy tramwajowej Nowa Politechniczna

Michał Brancewicz
8 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł

Od niemal dwóch lat urzędnicy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie nie są w stanie rozpatrzyć odwołania od decyzji zezwalającej na budowę linii tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu. Dyrektor GDOŚ właśnie po raz kolejny przełożył termin wydania decyzji, tym razem na 14 stycznia 2022 roku. Tymczasem od pół roku trwa projektowanie przebiegu linii Nowej Politechnicznej, które ma się zakończyć pod koniec 2022 roku.



Uważasz, że Nowa Politechniczna powstanie?

Przymiarki do powstania linii tramwajowej z Moreny do Wrzeszcza, zwanej także trasą Gdańsk Południe - Wrzeszcz, trwają już od niemal dekady. Nowa trasa tramwajowa nie ma jednak szczęścia.

Nowa Politechniczna - lata problemów:

  • Najpierw musiała odczekać kilka lat, zanim w 2014 r. miasto wpisało Nową Politechniczną na listę priorytetów.
  • Potem nie udało się doprowadzić do końca procesu projektowego, który rozpoczął się w 2015 r., ale po 5 latach umowa z wykonawcą została rozwiązana.
  • 2 kwietnia 2021 r. miasto wyłoniło nowego wykonawcę projektu - konsorcjum firm BPBK i Ingeo, ale musiało dołożyć aż 3,3 mln zł do budżetu, jaki zamierzało przeznaczyć na ten cel. Ostatecznie opracowanie projektu i nadzór autorski kosztować będzie 4,88 mln zł. Prace nad dokumentacją i niezbędnymi pozwoleniami potrwają do końca 2022 r.
  • W międzyczasie pomysł włączenia trasy w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka spotkał się z dużym sprzeciwem mieszkańców.


Czytaj też:

Tramwaj na Bohaterów Getta. Jak pogodzić miasto i mieszkańców



Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy. Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy.

Etapy budowy Nowej Politechnicznej będą znane za rok



I to właśnie ta sprawa wciąż nie została rozwiązana. Od pozytywnej decyzji, wydanej w grudniu 2019 r. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku, mieszkańcy Wrzeszcza złożyli odwołanie, które trafiło do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Ten jednak już kilkukrotnie przełożył termin rozstrzygnięcia tej sprawy.

Teraz GDOŚ poinformowała, że postępowanie odwoławcze przeciągnie się do 14 stycznia 2022 r. Wciąż zatem nie wiadomo, czy linia tramwajowa faktycznie przebiegać będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Ten spór sprawia, że rozważane jest etapowanie budowy Nowej Politechnicznej. W specyfikacji do przetargu na projekt czytamy, że wykonawca musi opracować propozycje etapowania inwestycji do 30 listopada 2022 r.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;

Opinie (200) 3 zablokowane

  • czy blogerka z pizzerii i sąsiedniego radia też oprotestowała trasę? (1)

    • 13 10

    • Tramwaj nie je pizzy czy pizza nie je tramwaju?

      • 0 4

  • (2)

    Z jakich funduszy ma to być finansowane?Pieniędzy z UE nie będzie,bo Polska po wyroku TK faktycznie wystąpiła z Unii.

    • 14 11

    • Ty wystąpiłeś ale z swojego mózgu !

      Jak nie wiesz o czym pisać to lepiej nie pisz wcale tak będzie lepiej dla ciebie i twoich czytelników !

      • 2 7

    • Lecz się na nogi bo na głowę już za późno !

      Kto wychodzi a Unii ??? ciemna maso ? Niemcy ogłosili taki sam wyrok i co Francja Hiszpania oraz wiele innych krajów i co ? jakoś nikt nie wyszedł z Unii ! Jakoś nie było Germansitu ani Francsitu ani Hiszpansitu ! To na jakiej podstawie twierdzisz i rozpowszechniasz brednie o jakimś Poleksicie chyba raczej Tusksit to może będzie dzięki takim pożytecznym i**otom takim jak ty !

      • 0 0

  • trasa południe-wrzeszcz na już ale inny przebieg

    By idea miała sens to ów linia powinna byc poprowadzona np. albo po torach PKM lub wzdluż nich...lub wzdłuż Żołnierzy Wyklętych. Czy możliwie najblizej Oliwy się wcinać. I wtedy takie połączenie w sposób znaczący skróci dojazd w kierunku centrów biznesowych Oliwy i na plaże w Jelitkowie z poludnia..a i mieszkancy okolic starej Słowackiego plus Niedzwiednik mieli by kolejna atrakcyjną alternatywe. A tak..kupe kasy pojdzie na cos co "d*py nie urywa" aż taką atrakcyjnością dla południowiczów choc lepszy rydz niż nic w tym przypadku bo jeżdzenie na około też nie jest przyjemne

    • 11 7

  • lata problemów, to niewykorzystana rezerwa terenowa od ul. Myśliwskiej wzdłuż Piekarniczej (1)

    do estakady przy Sądzie Rejonowym. Brak ul. Lema od Kartuskiej do Piekarniczej, powodują korki, na niebezpiecznym skrócie od ul. Kartuskiej dolnym odcinkiem starej Myśliwskiej korki, nic się nie robi, żeby je rozładować a nieużytki leżą i ciekawe na kogo czekają

    • 23 9

    • Tamtędy właśnie miała przebiegać Nowa Politechniczna a terz wszystko stanęło w korkach !

      • 7 0

  • Dawać z imienia i nazwiska tych protestujących

    tak samo, jak robiliscie przy okazji blokady obwodnicy metropolitalnej

    • 8 17

  • Wyburzyć wszystkie rudery na ul. Do studzienki

    i tramwaj poprowadzić tą ulicą do końca, wraz z nową dwujezdniową drogą do al.Grunwaldzkiej. Bez żadnych kombinacji. Komu potrzebny jest teren po Jantarze? Może przyszły wieżowiec koliduje z linią tramwajową? i dlatego chcą puścić tramwaj uliczką Getta Warszawskiego.

    • 29 11

  • kto projektuje jak BPBK upadło? (2)

    • 7 1

    • Portier

      • 2 0

    • Bawi się w projekt wszystkowiedzacy architekt urbanista

      • 0 0

  • Kombinują jak koń pod górę! (1)

    Słowackiego zrobić tramwaj na morenę

    • 8 3

    • Jestem za

      • 0 0

  • Do wrzeszcza???

    Czy Z wrzeszcza?

    • 3 0

  • (2)

    Chronią środowisko blokując tramwaj i zmuszając do samochodów? Oni są normalni??

    • 5 9

    • (1)

      Oczywiście i mają prawo tak samo jak ci którzy chronią drzewa przed budową mieszkań.

      • 2 1

      • Ale to logiczne a tamto nie

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane