• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znowu opóźnienie ws. budowy trasy tramwajowej Nowa Politechniczna

Michał Brancewicz
8 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł

Od niemal dwóch lat urzędnicy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie nie są w stanie rozpatrzyć odwołania od decyzji zezwalającej na budowę linii tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu. Dyrektor GDOŚ właśnie po raz kolejny przełożył termin wydania decyzji, tym razem na 14 stycznia 2022 roku. Tymczasem od pół roku trwa projektowanie przebiegu linii Nowej Politechnicznej, które ma się zakończyć pod koniec 2022 roku.



Uważasz, że Nowa Politechniczna powstanie?

Przymiarki do powstania linii tramwajowej z Moreny do Wrzeszcza, zwanej także trasą Gdańsk Południe - Wrzeszcz, trwają już od niemal dekady. Nowa trasa tramwajowa nie ma jednak szczęścia.

Nowa Politechniczna - lata problemów:

  • Najpierw musiała odczekać kilka lat, zanim w 2014 r. miasto wpisało Nową Politechniczną na listę priorytetów.
  • Potem nie udało się doprowadzić do końca procesu projektowego, który rozpoczął się w 2015 r., ale po 5 latach umowa z wykonawcą została rozwiązana.
  • 2 kwietnia 2021 r. miasto wyłoniło nowego wykonawcę projektu - konsorcjum firm BPBK i Ingeo, ale musiało dołożyć aż 3,3 mln zł do budżetu, jaki zamierzało przeznaczyć na ten cel. Ostatecznie opracowanie projektu i nadzór autorski kosztować będzie 4,88 mln zł. Prace nad dokumentacją i niezbędnymi pozwoleniami potrwają do końca 2022 r.
  • W międzyczasie pomysł włączenia trasy w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka spotkał się z dużym sprzeciwem mieszkańców.


Czytaj też:

Tramwaj na Bohaterów Getta. Jak pogodzić miasto i mieszkańców



Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy. Najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej łączy się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. To rozwiązanie jest oprotestowane przez mieszkańców tej ulicy.

Etapy budowy Nowej Politechnicznej będą znane za rok



I to właśnie ta sprawa wciąż nie została rozwiązana. Od pozytywnej decyzji, wydanej w grudniu 2019 r. przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku, mieszkańcy Wrzeszcza złożyli odwołanie, które trafiło do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Ten jednak już kilkukrotnie przełożył termin rozstrzygnięcia tej sprawy.

Teraz GDOŚ poinformowała, że postępowanie odwoławcze przeciągnie się do 14 stycznia 2022 r. Wciąż zatem nie wiadomo, czy linia tramwajowa faktycznie przebiegać będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Ten spór sprawia, że rozważane jest etapowanie budowy Nowej Politechnicznej. W specyfikacji do przetargu na projekt czytamy, że wykonawca musi opracować propozycje etapowania inwestycji do 30 listopada 2022 r.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;

Opinie (200) 3 zablokowane

  • Kiedy nowa havla bo ta się korkuje?

    • 11 11

  • Urzędnicy z nadania PiS jak zwykle złośliwie robią pod górkę Gdańskowi bo Gdańsk jest nie pisowski :) (5)

    Dotacje rządowe dla Gmin: Pcim 500% tego o co zabiegali a Gdańsk 10% :(

    • 16 34

    • A tak wogóle to jest malina i bardzo kolorowo (4)

      • 2 2

      • Inflacja szaleje - kartofel, pinokio i adrian nie reagują - jest źle :( (3)

        • 5 3

        • Sam sobie odpisujesz? Ale zryciol (2)

          • 4 3

          • Prawdziwego maliniaka rozpoznam zawsze bo jedzie po PiS jak po szmacie. (1)

            • 4 1

            • I bardzo dobrze popieram, tylko się jakiś podszywa przegubowiec

              • 1 2

  • Gdańskowi potrzebna jest kolej na Łostowice, ale DRMG upiera się przy projektach drogowych, którę ją blokują

    Linia tramwajowa projektowana od 7 lat, kolei brak, Adamowicza fatalnie wykonana (tempo jazdy tramwajów, zderzenia ze słupami trakcji). Tak się bawi Gdańsk w transport.

    • 47 15

  • Nie będziemy dawać kaski tym którzy na nas nie głosują - gdańszczanie mamy was gdzieś głęboko w du..e.

    Nie chcemy UE. My chcemy do matiueszki Rosji.

    • 13 15

  • Nie damy siem i bendziemy walczyć (2)

    • 2 7

    • Twój pryncypał już powalczył - 13 grudnia spał do południa :) (1)

      I już ci dwa grosiki wpadły za wPiS :)

      • 5 4

      • Znowu ten troll się podszywa

        • 3 1

  • Polska partia protestujących zawsze będzie przeciwko. Budujcie tramwaj albo drogi tylko z dala ode mnie. Nimbiarze gdańscy z panią od pizzy na czele.

    • 10 7

  • Południe Gdańska (1)

    nowe linie tramwajowe potrzebne są na południu Gdańska, gdzie powstają jak grzyby po deszczu nowe bloki, a komunikacji brak, w autobusach i tramwajach jadących do centrum tłumy. Niech zaczną budować tam gdzie potrzeba, a nie tworzyć na siłę linię tam gdzie komunikacja jest dobra!

    • 27 11

    • Nowa linia jest też potrzebna na dojazd do centrum do którego chcesz dojechać z południa. Co z tego że stworzyliby tramwaj na południu dalej, jak wszystko się pcha na Hucisko i jak jakiś tram padnie to wszystko stoi, bo prawie brak alternatyw.

      • 7 0

  • (1)

    W tej Warszawie siedzi jakiś cym.....ał pisowski?

    • 11 14

    • Trzczajkowski

      • 1 4

  • I dlaczego nie rozumieja slowac NIE (3)

    jak ludzie nie chca tramwaju pod oknami tzn ze nie chca
    Bo uparci aktywisc skreca sie z zalu
    nie znaczy nie
    i nie wycieraj sobie geby frazesem dobro wspolne
    Nie czyims kosztem

    • 20 16

    • ale komunikację chcą mieć, płaczą że nie ma i jeżdżą samochodami

      • 5 10

    • Jak dla mnie to mieszkańcom się w D poprzewracało. Chcą mieć dobry dojazd, ale tylko nie pod swoim blokiem hałas. To jest prawie centrum, więc logiczne że pod względem dojazdów miasto się będzie rozwijać.

      • 3 11

    • Zawsze będą jacyś protestujący, którzy chcą korzystać z tramwaju czy drogi, ale nie pod swoimi oknami. Ja też nie chce, by ludzie jeździli ulicą, przy której mieszkam, ale nie protestuje, bo miasto to wspólna przestrzeń.

      • 6 9

  • Szkoda,mieszkańcy od lat czekają (1)

    Dziwne.Podobno Prezydent Gdańska i Prezydent Warszawy to wielcy sojusznicy. Taka pilna sprawa jest odkładana. Skoro nie ma pomocy, to ta przyjaźń jest nieszczera.

    • 6 11

    • GDOŚ to agenda rządu a nie samorządu, w Pisie o tym nie wiedzą?

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane