• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy celowo zwężą Grunwaldzką do końca wakacji

rb
9 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Dwoma pasami al. Grunwaldzkiej w Oliwie kierowcy pojadą od czwartkowego poranka.

Już od długiego weekendu kierowcy pojadą zwężoną al. GrunwaldzkąMapka w Oliwie i we Wrzeszczu. Jezdnia w kierunku centrum na dwóch odcinkach zostanie zwężona z trzech do dwóch pasów. Taka organizacja ruchu utrzyma się do końca wakacji. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, drogowcy będą chcieli zwęzić główną arterię do Oliwy już od granicy z Sopotem.



Zwężenie al. Grunwaldzkiej w Oliwie i Wrzeszczu to:

Pomysł zwężenia al. Grunwaldzkiej jest jednym z elementów ograniczania ruchu samochodowego i przekazania odzyskanej przestrzeni na chodnikach pieszym i rowerzystom. Zmiany w organizacji ruchu władze Gdańska ogłosiły przed miesiącem i - jak tłumaczyły - wynikają one z pandemii koronawirusa i konieczności zachowania przez mieszkańców i użytkowników dróg i chodników dystansu społecznego.

W pierwszej kolejności drogowcy chcą odzyskać dla pieszych ciągi piesze w Oliwie i we Wrzeszczu. Od czwartku szerszym chodnikiem będzie można przejść między KaprówMapkaDerdowskiegoMapka w Oliwie oraz we Wrzeszczu - na odcinku KlonowaMapka - PartyzantówMapka.

  • Obecnie parkujące auta z chodnika przeniosą się na prawy skrajny pas jezdni. Do dyspozycji kierowców będą dwa z trzech pasów ruchu.

- W tych miejscach pojawiły się już znaki informujące kierowców o planowanej zmianie organizacji ruchu. W środę wieczorem zostanie zmienione oznakowanie poziomie, staną też barierki i wygrodzenia uniemożliwiające wjazd na chodnik. Po nowemu kierowcy pojadą od czwartkowego poranka - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Jak dodaje, kierowcy z dwupasmowej al. Grunwaldzkiej będą korzystać do końca wakacji. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, tzn. płynność ruchu zostanie utrzymana, a korki nie wzrosną, wówczas drogowcy będą chcieli wykorzystać trzeci pas do budowy prawoskrętów na dłuższym odcinku - bo już od granicy z Sopotem, a resztę przestrzeni wykorzystać na potrzeby pieszych i rowerzystów. Ale tylko pod warunkiem, że sytuacja radykalnie się nie pogorszy.

  • Zwężenie al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Zwężenie al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu.

- Robiliśmy analizy i porównywaliśmy natężenia ruchu z czerwca do danych sprzed i w trakcie pandemii. Wychodzi na to, że ruch powoli wraca do sytuacji sprzed marca i wprowadzonych obostrzeń, np. zamknięcia szkół. W maju, gdy projektowaliśmy zmiany, ruch był o 18 proc. mniejszy, a dziś to już tylko 5-7 proc. Zobaczymy, jak ruch będzie wyglądał w wakacje, czy ze względu na koronawirusa przyjedzie do nas mniej, czy może więcej turystów, bo są zamknięte granice. Tego dziś nie wiemy. Decyzje będziemy podejmować za kilka tygodni.
Warto dodać, że od poniedziałku z trzech do dwóch pasów zwężono odcinek al. Grunwaldzkiej w kierunku Sopotu między wiaduktem PKM a nowym biurowcem Wave. W tym przypadku jednak zmiany wynikają z początku przebudowy i wymiany nawierzchni.

Weekendowy test na Wajdeloty



Nadchodzący długi weekend będzie także czasem testów na ul. Wajdeloty. Część ulicy ma stać się deptakiem, co z jednej strony ma wspomóc tamtejszych przedsiębiorców, a z drugiej - spotyka się z głosami niezadowolenia części mieszkańców.

Nie chcą deptaka na Wajdeloty. Zbierają podpisy pod sprzeciwem



- Ostateczny głos będą mieli jedni i drudzy. Po długim weekendzie ruszy ankieta. Każdy lokal czy mieszkanie otrzyma jeden głos, którego właściciel lub zarządca będzie mógł opowiedzieć się za jedną ze stron. Ostateczna decyzja zapadnie większością głosów - tłumaczy Wawrzonek.
Deptak na Wajdeloty ma dopiero powstać, a już wzbudza kontrowersje. Deptak na Wajdeloty ma dopiero powstać, a już wzbudza kontrowersje.

Zniknie popularny skrót



Poza zwężeniem Grunwaldzkiej i tymczasowym deptakiem na Wajdeloty do końca czerwca zmiany mają zajść także na ul. PiramowiczaMapka, znanym skrócie z al. Hallera do al. Grunwaldzkiej, pozwalającego uniknąć korka i oczekiwania na światłach na skrzyżowaniu przy Operze Bałtyckiej. Niestety to też jeden z najbardziej kolizyjnych punktów na mapie Gdańska, bo ze względu na ograniczoną widoczność dochodzi tam do wielu niebezpiecznych zdarzeń z udziałem włączających się do ruchu aut i jadących drogą rowerową rowerzystów (sytuacji radykalnie nie poprawiło wyniesienie skrzyżowania).

Trwają też konsultacje z Radą Dzielnicy Brzeźno dotyczące wyznaczenia drogi dla rowerów na jednym z dwóch pasów al. HalleraMapka między pętlą tramwajową a skrzyżowaniem z ul. Dworską. Przygotowano i przedstawiono radnym dwa warianty nowej drogi - ostateczne decyzje mają zapaść jeszcze w tym miesiącu.

  • Jeden z wariantów wyznaczenia drogi rowerowej na jezdni al. Hallera od ul. Wczasy do skrzyżowania z Dworską.
  • Drugi wariant drogi rowerowej na Hallera.

Drogowcy nie ustają w pracach projektowych nad likwidacją przycisków na sygnalizatorach przy przejściach dla pieszych. Aby zminimalizować sytuacje, w których kierowcy zatrzymują się przed przejściem, z którego nie korzysta ani jeden pieszy, w wielu miejscach rozważane są rozwiązania stosowane np. na ul. Wyzwolenia, gdzie w pierwszej kolejności zielone światło zapala się pieszym, a dopiero potem kierowcom (po wzbudzeniu przez nadjeżdżający pojazd pętli indukcyjnej). Rozważany jest też montaż nowych progów zwalniających i włączenie sygnalizacji w trybie pulsacyjnym.
09:20 10 CZERWCA 20

W Oliwie zwężana jest al. Grunwaldzka (19 opinii)

Sąjuz nowe pasy! Chodnik pusty o 9 rano po co?

Spodziewany paraliż aglomeracji dzięki Panu Grzelakowi. Niech włodarze innych gmin pamiętają o tym gdy Pan Grzelak będzie chciał następnym razem reprezentować region.
Sąjuz nowe pasy! Chodnik pusty o 9 rano po co?

Spodziewany paraliż aglomeracji dzięki Panu Grzelakowi. Niech włodarze innych gmin pamiętają o tym gdy Pan Grzelak będzie chciał następnym razem reprezentować region.
rb

Opinie (977) ponad 50 zablokowanych

  • Czy wy jesteście normalni?

    Bardziej kretyńskiego pomysłu nie było?

    • 22 3

  • Myślenie to zbyt wielki wysiłek.

    Stawiane za przykład miasta Europy Zachodniej przez 100 lat rozwijały drogi, tworzyły objazdy centrów, budowały estakady. Teraz mogą eliminować ruch w centrach, bo mają sieć dróg alternatywnych. W Gdańsku mamy drogi z lat 60 ubiegłego wieku bo nikt nic nie rozwijał. Tu ograniczać nie ma czego jak nic się nie budowało. Poza tym co na to Sztab Kryzysowy? Co będzie w przypadku konieczności ewakuacji miasta? Kto będzie odpowiadał za pacjentów umierających bo karetki nie mogły dojechać? I wreszcie: czy stać nas na takie eksperymenty? Ostatnio czytałem lamenty miasta na brak pieniędzy w budżecie. Miasta Zachodu już dawno mają przedszkola w pobliżu domów, a miejsca pracy tworzy się w pobliżu osiedli, rozwija osiedlowe sieci handlowe. U nas się to wszystko centralizuje, jak u nich w latach 60. Przykładem biurowce w Oliwie czy budowa Forum. Czym ma matka rozwieźć dzieci do przedszkola i żłobka? Rowerem Jego czy elektryczną hulajnogą? A może tak pobudować na nowo przedszkola w dzielnicach tak bezmyślnie w latach 90 likwidowane? Stwórzcie ludziom warunki życia w osiedlu to nie będą jeździć samochodami, bo po co?

    • 20 4

  • Zatkane Trójmiasto

    Bardzo upraszczając, całe Trójmiasto opiera się na głównej arterii przelotowej, czyli Grunwaldzkiej w Gdańsku, Niepodległości w Sopocie i Zwycięstwa w Gdyni oraz na tzw. Obwodnicy. Większy wypadek na obwodowej, powoduje paraliż na głównej "przelotówce" Trójmiasta missta oraz na jej "dojazdówkach". W drugą stronę jest podobnie. Korki w mieście, zapychają jeszcze bardziej, już i tak przeładowaną i ogromnie kolizyjną Obwodnicę. Nam potrzeba więcej dróg, żeby rozetkać już i tak zapchane Trójmiasto, a nie na odwrót. Kiedy ruch w Metropolii zostanie usprawniony, można wówczas myśleć o udostępnianiu pieszym i rowerzysto przestrzeni, ale na pewno nie w drugą stronę. Sprawny ruch samochodowy w Trójmieście=Komfort i bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Takie jest moje zdanie.

    • 20 2

  • Zwęzić to wszyskto do jednego pasa na którym będzie ruch wahadłowy. A tych 3 ch rowerzystów

    co tam jedzie w niedzielę i tak będzie jechać po chodniku.

    • 14 3

  • Dobrze wam tak dalej wybierajcie po

    • 17 3

  • Jak dla mnie pomysł jest super!
    Dodam więcej - mogą nawet postawić mur oporowy w poprzek jezdni...

    • 10 6

  • koszmar

    Chyba pora myśleć o wyprowadzce z Oliwy. Ulice zarośnięte tak ,że na parterze muszę palić światło bardzo wcześnie, Las o rzut beretem, a ciągle dosadza się nowe drzewa. Stare rosną niepielęgnowane i w czasie większych wichur strach ,że znowu polecą gałęzie lub całe drzewa. Miejsc parkingowych dla mieszkańców przy domach mniej i są problemy gdzie postawić auto. Kocie łby, którymi nas obdarowano, powodują wzmożenie hałasu i problemy z zawieszeniem.Większość rowerzystów korzysta z chodników, bo po jezdni jedzie się okropnie. Poza tym nie każdy może i chce jeździć rowerem,
    Smutne to, że my mieszkańcy nie liczymy się zupełnie , tylko nas uszczęśliwia się według "widzimisia " decydentów.

    • 20 1

  • Czy szanowna redakcja mogłaby udostępnić dane osoby odpowiedzialnej za taką decyzję? (1)

    Pora rozliczyć całe te towarzystwo, powinni wiedzieć, że nie są anonimowi.

    • 29 3

    • raczej mało prawdopodobne bo to ich klesie z lepszego gdańska i ich ekspert pseudo rowerowy

      • 8 1

  • Bardzo dobra i odważna politycznie decyzja (1)

    Ta miejska autostrada od dawna powinna być zwężona a prędkość na całym odcinku ustalona na 50km/h i uzupełnione brakujące przejścia dla pieszych. Brawo za zdecydowany ruch. Teraz musicie jeszcze tylko zapewnić dobrą alternatywę transportową i przekonać niedowiarków, że właśnie tędy droga do cywilizowania miasta. Może na początek wyprostowanie linii 199 do pętli tramwajowej w Oliwie i wreszcie przystanek pod biurowcami?

    • 9 26

    • Miejska autostrada czy droga w centrum wioski z lat 60?

      Bo takie drogi z tych lat mamy w Gdańsku.

      • 10 2

  • Wszyscy kierowcy powinni zaprotestować

    A tych co wymyślili takie ograniczenia zwolnić z pracy, żyją z pieniędzy podatników i jeszcze szkodzą zamiast się cieszyć z ciepłej posadki.

    • 20 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane