• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zwodzony most w Przegalinie: rusza budowa

Maciej Naskręt
21 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Most zwodzony w Przegalinie umożliwi przepływ z Wisły na Martwą Wisłę łodziom, których wysokość przekracza osiem metrów. Most zwodzony w Przegalinie umożliwi przepływ z Wisły na Martwą Wisłę łodziom, których wysokość przekracza osiem metrów.

Rusza budowa mostu zwodzonego na Wyspie Sobieszewskiej w Przegalinie, co pozwoli przepływać tamtędy ponad 8-metrowym łodziom. Inwestycja pochłonie ponad 14 mln zł i ma być skończona w połowie maja 2012.



Tak będzie wyglądała w maju 2012 r. śluza w Przegalinie, łącząca Martwą Wisłę z Wisłą. Tak będzie wyglądała w maju 2012 r. śluza w Przegalinie, łącząca Martwą Wisłę z Wisłą.
W środę w Urzędzie Miejskim władze Gdańska i Zarządu Dróg i Zieleni wspólnie z wykonawcą podpisały umowę na budowę mostu zwodzonego w Przegalinie zobacz na mapie Gdańska. W ogłoszonym w grudniu zeszłego roku przez gdański ZDiZ przetargu na przebudowę mostu wygrała firma z Warszawy - Mostostal. Za wykonanie zadania zaproponowała najkorzystniejszą ofertę - 14,1 mln zł.

Niebawem wykonawca zacznie organizować plac budowy. Obiekt ma umożliwić swobodny przepływ łodziom o wysokości powyżej 8 metrów. Most ma być gotowy w maju przyszłego roku.

Inwestycja rodzi pewne wątpliwości. Mieszkańcy obawiają się, że ciężki sprzęt zdewastuje już i tak wątpliwej jakości drogi i most pontonowy na Wyspie Sobieszewskiej. Inwestor uspokaja.

- Jeśli chodzi o dowóz materiałów na budowę od południa Przegaliny [przez Bogatkę - przyp. red.] , to nie powinno być problemów. Drogi są tam dostosowane do ciężkich pojazdów. Jeśli chodzi o dojazd od północy do śluzy [od ul. Świebnieńskiej przy wykorzystaniu mostu pontonowego w Sobieszewie - przyp. red.] , wykonawca będzie musiał się stosować do obowiązujących ograniczeń - zapewnia Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Czy most zwodzony w Przegalinie będzie atrakcją Gdańska?

Wykonawca nie będzie dowoził na miejsca przebudowy stalowych elementów barkami. Pojadą one na ciężarówkach i możliwe, że przez most pontonowy w Sobieszewie. Czy on to wytrzyma? Władze gdańskiego ZDiZ przyznają, że po tego rodzaju obiektach, gdzie na co dzień poruszają się pojazdy o masie całkowitej do 10 ton, mogą jednorazowo przeprawiać się pojazdy o wadze nawet 25 ton. Gwarantują zatem, że nie powinno być przykrych niespodzianek.

- Szczególnym elementem mostu na pewno będzie napęd, który unosi przęsło - klapę - w górę. Jest to urządzenie unikatowe [wykonane wyłącznie dla mostu w Przegalinie - przyp. red.] - mówi Eugeniusz Moczydłowski, dyrektor Regionu Północnego Mostostalu.

Niemal każdemu inżynierowi marzy się jednak budowa mostu zwodzonego w starej technologii, tzn. przy użyciu nitów. - To prawda. Konstrukcja mostu zwodzonego w Przegalinie będzie jednak spawana. Do jej budowy użyjemy przede wszystkim żurawi - dodaje dyrektor Moczydłowski.

Przebudowa śluz w Przegalinie finansowana jest w 40 proc. z budżetu miasta Gdańska. Projekt wpisuje się w Program Operacyjny Unii Europejskiej "Innowacyjna Gospodarka", z którego pochodzić będzie pozostałe 60 proc. pieniędzy. Planowana łączna wartość projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej" wynosi ok. 82 mln zł.

Most zwodzony w Przegalinie ma umożliwiać przepływ łodziom wciągu całej doby. Most zwodzony w Przegalinie ma umożliwiać przepływ łodziom wciągu całej doby.
Co dokładnie zmieni się w Przegalinie?

Wykonawca przebuduje dwie śluzy. Pierwsza z nich, śluza północna, niedziałająca od początku lat 90., po przebudowie przestanie pełnić funkcję mostu. Przęsło, po którym dziś poruszają się samochody, zostanie rozebrane. Śluza zamieni się w miejsce dostępne wyłącznie dla pieszych. Projekt przewiduje tam również wykonanie punktu widokowego. Aby przejechać na drugą stronę kanału, samochody pojadą nową drogą, która pobiegnie po wale przeciwpowodziowym - tuż obok nieczynnej śluzy.

Druga, południowa śluza, przejdzie większą metamorfozę. Tuż obok niej powstanie most zwodzony z przęsłem o długości ok. 18 m, które będzie unosić się pod kątem 70 stopni. Jego otwarcie będzie trwało ok. 1,5 minuty. W ramach prac na południowej śluzie będzie prowadzona też rozbiórka mostu tymczasowego.

Miejsca

Opinie (98) 9 zablokowanych

  • Do ZTM (1)

    Przywrócic dawniejszą linię 181 do Przegaliuny dawną trasą

    • 5 2

    • jawohl. jak tylko wójt Pruszcza Pani Kołodziejczyk za to zapłaci...

      • 1 0

  • linia 181

    Niech będzie powrót linii 181 do Przegaliny

    • 5 0

  • Budujemy mosty dla pana starosty .....

    • 4 2

  • zupełne nieprzygotowanie . (3)

    Ciekawe czy zanim zostanie wstrzymany przejazd przez śluzy w Przegalinie, zostanie wybudowana ta droga obok, na wałach. To ważne, bo sezon letni tuż tuż i jeśli zostanie tylko droga przez most sobieszewski, to postoimy w korkach dłuzej niż w centrum miasta. Druga sprawa to stan nawierzchni dróg na wyspie. Jeżdżę ulicą Przegalińską, dziurawą jak ser szwarjcarski i mimo wielu interwencji moich i innych mieszkańców nic się nie zmienia. Przyjechali raz "fachowcy" i zarzucili pare placków, które później udeptali i to się nazywa naprawa nawierzchni. Minęły 2 tygodnie i owe placki wypadły z dziur wyrywając dodatkowe kawałki nawierzchni, a te tłuką w podwozia aut. Przebudowy, nowe inwestycje, unowocześnianie -TAK, ale bez OFIAR w postaci zdewastowanych dróg, zniszczonego ( i tak już w kiepskim stanie) mostu sobieszewskiego. Widzę to tak: śluza w remoncie, most w Sobieszewie uszkodzony pod ciężarem ciężkich aut wykonawcy, a i zdezylowany prom zagrażający bezpieczeństwu też polegnie. Wniosek: odcięci od świata.
    Wspomnicie moje słowa....

    • 11 0

    • ulica Świbnieńska jest w niewiele lepszym stanie od Przegalińskiej a
      " fachowcy" połowy dziur nie widzą

      • 0 0

    • (1)

      Jeszcze w 2004 przedstawiciele "pałacu miejskiego" naszego księcia informowali mieszkańców że nie ma możliwości wykorzystania ul. przegalińskiej dla ruchu autobusów - bo jest za wąsko i stan nawierzchni nie ciekawy. Od tego czasu droga wygląda jeszcze gorzej , wał się nie poszerzył, ale autobusy (już nie minibusy) śmiało bujają się po mieszance sypkiego asfaltu, błota i płyt. Z mostem w Sobieszewie było to samo : przez wiele lat mieszkańcy musieli obijać się w Ikarusach bo przęsła na moście nie pozwalały na wykorzystanie nowego taboru. Most się nie zmienił a nowy tabor mimo częstych uszkodzeń pojazdów już kilka lat jeździ. Tylko kłamstwa i amatorszczyzna tego mieszkańcy wyspy mogą spodziewać się od niedorajd z UM. Najważniejsza dla mieszkańców jest realizacja Pętli Żuławskiej - hehe. Tylko wydzielenie Wyspy jako gminy wiejskiej da jej szansę rozwoju - inaczej niedługo powstaną tu II Szadułki.

      • 3 1

      • Prawda, prawda. Stegna i Krynica jakoś dają sobie radę

        - wy też byście dali. Od Gdańska nic nie dostaniecie: obecność w jego granicach to cofanie się w rozwoju. Mnie wypada tylko cieszyć się, że Polacy w 1945 nie uznali włączenia Pruszcza do Gdańska z 1942r...

        • 0 1

  • ale to by było pięknie, jak.... (2)

    odżyła by żegluga śródlądowa, która znikła wraz z rokiem 1989. Te wszystkie ładunki, które teraz jadą tirami i katują drogi asfaltowe, mogły by dużo taniej przepłynąć rzeką. Tak było przed II wojną światową w Wolnym Mieście Gdańsku i tak też było po wojnie w Polsce Ludowej. Tak jest teraz w krajach rozwiniętych Europy Zachodniej.

    • 4 0

    • heheheheheeehhhe (1)

      w CUDA wierzysz co coś brałeś???

      • 0 1

      • no w Tuskowe "cuda" nie wierze, ale.....

        nadzieja umiera ostania, może kiedyś ludzie związani z PO zostawią nasz region i zaczniemy się w końcu rozwijać pod okiem mądrych i dobrze wykształconych ludzi.

        • 4 1

  • Kupa śmichu

    w warszawie budują kilkuset tonowy most a tu kładkę dla pieszych

    • 2 5

  • Lepiej by postawili most pontonowy,taniej by wyszło i pewnie byłby tańszy od tej kupy złomu która i tak zardzewieje

    wiem bo służyłem 3 lata w wojskach inżynieryjnych

    • 2 2

  • !!! (4)

    Nowy mst trzeba go ozdobic grafem lechijki :)

    • 0 9

    • czoło sobie ozdób, idioto

      • 4 1

    • tam, może "kibiców" tej drużyny nie ma....

      przynajmniej dobrze by było.

      • 2 1

    • czoło sobie ozdób betonie

      • 0 1

    • bedzie bedzie

      • 1 0

  • A most w Sobieszewie?

    To jest śmiechu warte! Ta inwestycja, nam mieszkancow Wyspy sobieszewskiej nic nie daje! Czy szanowne gdańskie urzędnicy wiedza co to znaczy przejeżdżać przez cholerny most pontonowy? Co tydzień praktycznie jeden pas jest zamknięty ponieważ deski nawierzchnie prochnieja. To badziewie w koncu się rozpadnie. Wstyd przed turystów. Ale wydocznie nasze radny maja to wszystko gleboko gdzies. Wazniejesze sa ich biznesy (hotele) niz dobro Wyspy. A szkoda, bo tutaj jest tak pieknie!

    • 12 1

  • most dla.. (1)

    Czy już naprawdę ci z jachtami wiślanymi nie mogą objechać trochę zatoką, druga przeprawa w Sobieszewie i jakie koszta dla kilku "jaśnie panów" bogaczy. a inne ważniejsze potrzeby to dla kogo mają służyć, jednostkom czy miastu???????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 7 6

    • BNo przecież ci Panowie załatwili już sobie centrum żeglarskie w Górkach i marinę w Sopocie

      a że społeczeństwo ma inne potrzeby? A kogo na Nowych Ogrodach to obchodzi? Tam lans się liczy nade wszystko

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane