• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zwodzony most w Przegalinie: rusza budowa

Maciej Naskręt
21 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Most zwodzony w Przegalinie umożliwi przepływ z Wisły na Martwą Wisłę łodziom, których wysokość przekracza osiem metrów. Most zwodzony w Przegalinie umożliwi przepływ z Wisły na Martwą Wisłę łodziom, których wysokość przekracza osiem metrów.

Rusza budowa mostu zwodzonego na Wyspie Sobieszewskiej w Przegalinie, co pozwoli przepływać tamtędy ponad 8-metrowym łodziom. Inwestycja pochłonie ponad 14 mln zł i ma być skończona w połowie maja 2012.



Tak będzie wyglądała w maju 2012 r. śluza w Przegalinie, łącząca Martwą Wisłę z Wisłą. Tak będzie wyglądała w maju 2012 r. śluza w Przegalinie, łącząca Martwą Wisłę z Wisłą.
W środę w Urzędzie Miejskim władze Gdańska i Zarządu Dróg i Zieleni wspólnie z wykonawcą podpisały umowę na budowę mostu zwodzonego w Przegalinie zobacz na mapie Gdańska. W ogłoszonym w grudniu zeszłego roku przez gdański ZDiZ przetargu na przebudowę mostu wygrała firma z Warszawy - Mostostal. Za wykonanie zadania zaproponowała najkorzystniejszą ofertę - 14,1 mln zł.

Niebawem wykonawca zacznie organizować plac budowy. Obiekt ma umożliwić swobodny przepływ łodziom o wysokości powyżej 8 metrów. Most ma być gotowy w maju przyszłego roku.

Inwestycja rodzi pewne wątpliwości. Mieszkańcy obawiają się, że ciężki sprzęt zdewastuje już i tak wątpliwej jakości drogi i most pontonowy na Wyspie Sobieszewskiej. Inwestor uspokaja.

- Jeśli chodzi o dowóz materiałów na budowę od południa Przegaliny [przez Bogatkę - przyp. red.] , to nie powinno być problemów. Drogi są tam dostosowane do ciężkich pojazdów. Jeśli chodzi o dojazd od północy do śluzy [od ul. Świebnieńskiej przy wykorzystaniu mostu pontonowego w Sobieszewie - przyp. red.] , wykonawca będzie musiał się stosować do obowiązujących ograniczeń - zapewnia Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Czy most zwodzony w Przegalinie będzie atrakcją Gdańska?

Wykonawca nie będzie dowoził na miejsca przebudowy stalowych elementów barkami. Pojadą one na ciężarówkach i możliwe, że przez most pontonowy w Sobieszewie. Czy on to wytrzyma? Władze gdańskiego ZDiZ przyznają, że po tego rodzaju obiektach, gdzie na co dzień poruszają się pojazdy o masie całkowitej do 10 ton, mogą jednorazowo przeprawiać się pojazdy o wadze nawet 25 ton. Gwarantują zatem, że nie powinno być przykrych niespodzianek.

- Szczególnym elementem mostu na pewno będzie napęd, który unosi przęsło - klapę - w górę. Jest to urządzenie unikatowe [wykonane wyłącznie dla mostu w Przegalinie - przyp. red.] - mówi Eugeniusz Moczydłowski, dyrektor Regionu Północnego Mostostalu.

Niemal każdemu inżynierowi marzy się jednak budowa mostu zwodzonego w starej technologii, tzn. przy użyciu nitów. - To prawda. Konstrukcja mostu zwodzonego w Przegalinie będzie jednak spawana. Do jej budowy użyjemy przede wszystkim żurawi - dodaje dyrektor Moczydłowski.

Przebudowa śluz w Przegalinie finansowana jest w 40 proc. z budżetu miasta Gdańska. Projekt wpisuje się w Program Operacyjny Unii Europejskiej "Innowacyjna Gospodarka", z którego pochodzić będzie pozostałe 60 proc. pieniędzy. Planowana łączna wartość projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej" wynosi ok. 82 mln zł.

Most zwodzony w Przegalinie ma umożliwiać przepływ łodziom wciągu całej doby. Most zwodzony w Przegalinie ma umożliwiać przepływ łodziom wciągu całej doby.
Co dokładnie zmieni się w Przegalinie?

Wykonawca przebuduje dwie śluzy. Pierwsza z nich, śluza północna, niedziałająca od początku lat 90., po przebudowie przestanie pełnić funkcję mostu. Przęsło, po którym dziś poruszają się samochody, zostanie rozebrane. Śluza zamieni się w miejsce dostępne wyłącznie dla pieszych. Projekt przewiduje tam również wykonanie punktu widokowego. Aby przejechać na drugą stronę kanału, samochody pojadą nową drogą, która pobiegnie po wale przeciwpowodziowym - tuż obok nieczynnej śluzy.

Druga, południowa śluza, przejdzie większą metamorfozę. Tuż obok niej powstanie most zwodzony z przęsłem o długości ok. 18 m, które będzie unosić się pod kątem 70 stopni. Jego otwarcie będzie trwało ok. 1,5 minuty. W ramach prac na południowej śluzie będzie prowadzona też rozbiórka mostu tymczasowego.

Miejsca

Opinie (98) 9 zablokowanych

  • A specyfikacja techniczna ma 694 strony...

    inwestor pokusił się o bardzo szczegółowe opisanie całości budowy.

    Ale na c**** opisano skład betonu skoro ma pochodzić z wytwórni i być zgodny z polską normą i być klasy B30?

    • 0 0

  • "Jest to urządzenie unikatowe [wykonane wyłącznie dla mostu w Przegalinie - przyp. red.]"

    To ci szok...

    A ja byłem przekonany, że mosty zwodzone produkuje się seryjnie a części do nich sprzedaje się w Polmozbycie.

    • 2 0

  • bardzo siię cieszę

    cieszy mnie ta decyzja , zostanie zwiększona przepustowość z Wisły Martwej na Biezącą i Zatokę , gdyż tereny te z punktu widzenia wędkarstwa są bardzo atrakcyjne , rozmaitość ryb oraz ich ilość jest nieograniczona.Infrakstruktura Wyspy jest powolutku rozwijana , w przyszłości widzę to miejsce jako kurort dla wędkarzy i nie tylko .Uwielbiam wędkować w Przegalinie .Pozdrawiam

    • 1 0

  • most w Przegalinie

    Budowa nowego moste miała się rozpocząć 26 kwietnia .byłum tam dziś i nic tam się niedzieje.

    • 1 0

  • no cóż

    dziś jest już koniec maja a nawet nie jest nic zaczęte, więc jak ma być dobrze jak wszyscy w gadaniu są dobrzy a do roboty nie ma nikogo?

    • 0 0

  • most dla bogatych turystów

    jak zwykle buduje się dla bogaczy i prominentów aby mogli przepływać swobodnie będąc na urlopie ,ale dlaczego nikt nie myśli o takich szarakach jak my pokonując most w Sobieszewie/ który teraz jest zamknięty chyba na długo/ wybudują most w Przegalinie prowadzący w pola mało uczęszczany gdzie są nasi radni czy po wyborach mają nas w D..... ?

    • 1 1

  • %%%%%

    a dlamnie najlepsi sa robotnicy z tego mostu popijajacy piwo zenada i tak codzien

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane