• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zwodzony most w Przegalinie: rusza budowa

Maciej Naskręt
21 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Most zwodzony w Przegalinie umożliwi przepływ z Wisły na Martwą Wisłę łodziom, których wysokość przekracza osiem metrów. Most zwodzony w Przegalinie umożliwi przepływ z Wisły na Martwą Wisłę łodziom, których wysokość przekracza osiem metrów.

Rusza budowa mostu zwodzonego na Wyspie Sobieszewskiej w Przegalinie, co pozwoli przepływać tamtędy ponad 8-metrowym łodziom. Inwestycja pochłonie ponad 14 mln zł i ma być skończona w połowie maja 2012.



Tak będzie wyglądała w maju 2012 r. śluza w Przegalinie, łącząca Martwą Wisłę z Wisłą. Tak będzie wyglądała w maju 2012 r. śluza w Przegalinie, łącząca Martwą Wisłę z Wisłą.
W środę w Urzędzie Miejskim władze Gdańska i Zarządu Dróg i Zieleni wspólnie z wykonawcą podpisały umowę na budowę mostu zwodzonego w Przegalinie zobacz na mapie Gdańska. W ogłoszonym w grudniu zeszłego roku przez gdański ZDiZ przetargu na przebudowę mostu wygrała firma z Warszawy - Mostostal. Za wykonanie zadania zaproponowała najkorzystniejszą ofertę - 14,1 mln zł.

Niebawem wykonawca zacznie organizować plac budowy. Obiekt ma umożliwić swobodny przepływ łodziom o wysokości powyżej 8 metrów. Most ma być gotowy w maju przyszłego roku.

Inwestycja rodzi pewne wątpliwości. Mieszkańcy obawiają się, że ciężki sprzęt zdewastuje już i tak wątpliwej jakości drogi i most pontonowy na Wyspie Sobieszewskiej. Inwestor uspokaja.

- Jeśli chodzi o dowóz materiałów na budowę od południa Przegaliny [przez Bogatkę - przyp. red.] , to nie powinno być problemów. Drogi są tam dostosowane do ciężkich pojazdów. Jeśli chodzi o dojazd od północy do śluzy [od ul. Świebnieńskiej przy wykorzystaniu mostu pontonowego w Sobieszewie - przyp. red.] , wykonawca będzie musiał się stosować do obowiązujących ograniczeń - zapewnia Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Czy most zwodzony w Przegalinie będzie atrakcją Gdańska?

Wykonawca nie będzie dowoził na miejsca przebudowy stalowych elementów barkami. Pojadą one na ciężarówkach i możliwe, że przez most pontonowy w Sobieszewie. Czy on to wytrzyma? Władze gdańskiego ZDiZ przyznają, że po tego rodzaju obiektach, gdzie na co dzień poruszają się pojazdy o masie całkowitej do 10 ton, mogą jednorazowo przeprawiać się pojazdy o wadze nawet 25 ton. Gwarantują zatem, że nie powinno być przykrych niespodzianek.

- Szczególnym elementem mostu na pewno będzie napęd, który unosi przęsło - klapę - w górę. Jest to urządzenie unikatowe [wykonane wyłącznie dla mostu w Przegalinie - przyp. red.] - mówi Eugeniusz Moczydłowski, dyrektor Regionu Północnego Mostostalu.

Niemal każdemu inżynierowi marzy się jednak budowa mostu zwodzonego w starej technologii, tzn. przy użyciu nitów. - To prawda. Konstrukcja mostu zwodzonego w Przegalinie będzie jednak spawana. Do jej budowy użyjemy przede wszystkim żurawi - dodaje dyrektor Moczydłowski.

Przebudowa śluz w Przegalinie finansowana jest w 40 proc. z budżetu miasta Gdańska. Projekt wpisuje się w Program Operacyjny Unii Europejskiej "Innowacyjna Gospodarka", z którego pochodzić będzie pozostałe 60 proc. pieniędzy. Planowana łączna wartość projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej" wynosi ok. 82 mln zł.

Most zwodzony w Przegalinie ma umożliwiać przepływ łodziom wciągu całej doby. Most zwodzony w Przegalinie ma umożliwiać przepływ łodziom wciągu całej doby.
Co dokładnie zmieni się w Przegalinie?

Wykonawca przebuduje dwie śluzy. Pierwsza z nich, śluza północna, niedziałająca od początku lat 90., po przebudowie przestanie pełnić funkcję mostu. Przęsło, po którym dziś poruszają się samochody, zostanie rozebrane. Śluza zamieni się w miejsce dostępne wyłącznie dla pieszych. Projekt przewiduje tam również wykonanie punktu widokowego. Aby przejechać na drugą stronę kanału, samochody pojadą nową drogą, która pobiegnie po wale przeciwpowodziowym - tuż obok nieczynnej śluzy.

Druga, południowa śluza, przejdzie większą metamorfozę. Tuż obok niej powstanie most zwodzony z przęsłem o długości ok. 18 m, które będzie unosić się pod kątem 70 stopni. Jego otwarcie będzie trwało ok. 1,5 minuty. W ramach prac na południowej śluzie będzie prowadzona też rozbiórka mostu tymczasowego.

Miejsca

Opinie (98) 9 zablokowanych

  • "Niebawem.."

    to znaczy kiedy??

    • 1 0

  • a kiedy w centrum sobieszewa??

    to mnie interesuje.takie piękne miejsce a mostu i ścieżek rowerowych czyli podstawowej infrastruktury brak.Gdańsk nie potrafi wykorzystać potencjału tego miejsca turystycznie.może to i dobrze bo jest tam dzięki temu spokojnie i oryginalnie.swietne miejsce na odpoczynek i relaks.w kazdym rzie most i sciezki rowerowe z centrum na górki i przegaliny bardzo by się przydały!

    • 6 0

  • Skandal ! (1)

    na przebudowę torów i peronu koło stadionu w Letnicy nie ma 14 mln, ale na mało komu potrzebny mościk już jest. Nie mówiąc już o 100 mln złotych za km Trasy Sucharskiego(i nie wliczam w to tunelu...)

    • 2 10

    • no pewnie najlepiej minusować, w takim razie wytłumaczcie mi dlaczego ta inwestycja jest ważniejsza od dojazdu na stadion. nie mówiąc o kosmicznych cenach realizacji projektów Budyniowego...

      • 0 1

  • super wiadomosc

    nareszcie !budowlańcom życzę jak najmniej deszczowych dni !

    • 4 1

  • Super mój lotniskowiec "zemsta ipmperium"

    wpłynie do Gdańska za rok i kilka miesięcy będę imperatorem Gdańska.

    • 1 4

  • To skandal !!!

    Tam miała powstać wielka Huta Katowice 2 a nie most to skandal

    • 2 5

  • Marzenia mieszkancow Wyspy Sobieszewskiej.:(

    Czy kogoś to wogole obchodzi co my mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej myslime o tym zenujacym projekcje? Bardzo watpie czy ktos wo gole czyta naszych opinii. My chcemy normalny most, a nie prowizorka która się sypie co i rusz. Slabo mi się robi jak w sezonie letnim jeden pas na moście jest zamknięty i kilometrowa kolejka czeka na wjazd . Czy ktos wie ze turyści rezygnują z pobytu u nas ponieważ maja dosc stacz w korku..Tutaj mieszka przeszło 3000 osób, i prawie 3/4 z nas co dziennie musie jechać tamtędy. Do kogo musimy się zwrocic ze by to w koncu cos dalo? Jak wydac na muzeum Solidarności jest ponad 100 milionów, a dla mostu NIE MA!

    • 9 4

  • Mądre głowy

    Nasi władcy, światłe i mądre głowy, nie wpadły na pomysł, że można wybudować wyższy most stały. Pewnie koszty byłyby takie same a nam jeździło by się nieco lżej i płynniej, bez marnotrawienia czasu w oczekiwaniu na podniesienie i opuszczenie mostu... Jedyne wytłumaczenie tego pomysłu to to, że mamy demokrację i rządzić mogą nawet ludzie o baaardzo małym rozumku .... "Gratulacje" dla pomysłodawców z powodu tak rozwiniętej bezmyślności.

    • 1 5

  • wkacu! (1)

    moi rodzice mieszkaja w Przegalinie,jest to typowa po PGRowska wiska,mały sklep ktory jest centrum kulturalno rozrywkowym,i tak mija tam dzień za dniem,jednak miejscowość ta ma duzym potencial,taka inwestycja naprawde sie tam przyda,moze wkacu cos sie tam ruszy :)

    • 2 3

    • puknij się w czoło

      chyba rzadko rodziców odwiedzasz. jakie centrum kulturalno rozrywkowe? jaka wioska po PGRowska? mieszkam tu od ładnych paru lat i szczerze mówiąc mało ludzi znam, to "sypialnia", a życie kulturlno rozrywkowe kazdy ma gdzie lubi.

      • 2 2

  • ...FAJNIE I NIE FAJNIE

    ...WŁAŚNIE- A CO Z MOSTEM W SOBIESZEWIE? RÓWNIEŻ UWAŻAM, ŻE W PIERWSZEJ KOLEJNOŚCI POWINIEN BYĆ ZBUDOWANY MOST W SOBIESZEWIE...TO CO SIĘ DZIEJE NA TYM MOŚCIE TO JEDEN WIELKI KOSZMAR!!! WYSTAJĄCE PRZĘSŁA, ŚRUBY, DESKI, CIĄGŁE NAPRAWY- KTÓRE RÓWNIEŻ UTRUDNIAJĄ PORUSZANIE SIĘ PRZEZ MOST, NIE WSPOMNĘ O KILOMETROWYCH KORKACH W OKRESIE WEEKENDU CZY TEZ W WAKACJE!!! MIESZKAM NA WYSPIE PONAD 10 LAT I NIC SIĘ PRZEZ TEN CZAS NIE ZMIENIŁO...JEST CORAZ GORZEJ!!!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane