• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku

Maciej Korolczuk
25 lipca 2024, godz. 20:00 
Opinie (126)

Cztery z dziesięciu zamówionych autobusów wodorowych NesoBus już w poniedziałek, 29 lipca, wyjedzie do obsługi liniowej. Będzie je można spotkać na liniach: 110, 113, 115, 130, 156 i 213. Pojazdy będą tankowane na ogólnodostępnej stacji przy ul. JabłoniowejMapka, którą w czwartek osobiście otworzył Zygmunt Solorz, właściciel grupy Polsat.



Czy Gdańsk i inne trójmiejskie samorządy powinny w przyszłości zamówić więcej tego typu pojazdów?

W czwartek nowa flota została zaprezentowana dziennikarzom. W ich prezentacji i przy okazji otwarciu stacji ładowania udział wzięły władze Gdańska, a także Zygmunt Solorz, właściciel grupy Polsat i spółki Zespół Elektrowni Pątnów Adamów Konin (ZE PAK), zajmującej się produkcją czystej ekologicznie energii elektrycznej i cieplnej.

Autobusy zostały wyposażone w elementy systemu informacji pasażerskiej, kasowniki do biletów i urządzenia systemu Fala. Mają też charakterystyczne biało-czerwone malowanie karoserii, a w środku - dedykowaną tapicerkę z gdańskimi dźwigami. O komfort podróży pasażerów zadba też klimatyzacja i gniazda USB.

171 mln za 10-letnią dzierżawę



NesoBusy zaprojektowali i wykonali polscy inżynierowie. Cała produkcja odbywa się w należącej do grupy Polsat fabryce w Świdniku.

Ceny paliw w Trójmieście - tu zatankujesz najtaniej



Docelowo w Gdańsku pojawi się jeszcze sześć takich pojazdów. Za 10-letnią dzierżawę autobusów na zielony wodór, ich serwis i naprawy Gdańsk zapłaci spółce PAK PCE Polski Autobus Wodorowy z Konina 171 mln zł. To niecodzienna formuła współpracy, bo magistrat zamawia usługę, a nie kupuje - jak dotąd - flotę na własność. Urzędnicy tłumaczą, że w ten sposób wszelkie ryzyka ponosi dostawca pojazdów, który musi je tankować, naprawiać i serwisować.

Pojazdy będą tankowane na nowo otwartej stacji przy ul. Jabłoniowej. Z dystrybutorów mogą też korzystać posiadacze prywatnych aut napędzanych ogniwami wodorowymi.

Kilogram wodoru pozwala na przejechanie autem osobowym ok. 100 km i kosztuje 69 zł. Kilogram wodoru pozwala na przejechanie autem osobowym ok. 100 km i kosztuje 69 zł.

Ile to kosztuje?



Kilogram wodoru w czwartek na nowej stacji Neso przy Jabłoniowej kosztował 69 zł. Zbiornik w aucie osobowym ma pojemność ok. 6 kg, co oznacza, że tankowanie do pełna to koszt ok. 414 zł. Jeden kilogram wodoru pozwala na przejechanie ok. 100 km. Tankowanie zajmuje ok. 4-5 minut.

W autobusie zbiorników jest więcej, bo aż pięć, co daje łączną pojemność ok. 37 kg. Tankowanie jednego autobusu zajmuje ok. kwadrans. Na pełnym baku autobus może pokonać - w zależności od warunków na drodze - od 330 do 450 km. W trakcie jazdy autobus nie tylko nie emituje spalin (w efekcie spalania wodoru z rury wydechowej wydostaje się tylko czysta para wodna), ale też oczyszcza powietrze.

Wodorowym nad wodę



Zanim autobusy wyjadą na trasy wszyscy mieszkańcy i turyści będą się mogli nimi bezpłatnie przejechać. W najbliższy weekend autobusy będą kursować na czterech specjalnych liniach: z południa Gdańska na plaże na Wyspie Sobieszewskiej, Westerplatte, Brzeźnie i Jelitkowie.

  • Rozkład jazdy linii do Sobieszewa.
  • Rozkład jazdy linii na Westerplatte.
  • Rozkład jazdy linii do Brzeźna/Przymorza.
  • Rozkład jazdy linii do Jelitkowa.

W ruchu liniowym od poniedziałku 29 lipca



W ruchu liniowym autobusy będzie można spotkać od poniedziałku, 29 lipca. Przez pierwsze dwa dni będą kursować na liniach: 156, 130, 110.

Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie



31 lipca nowe autobusy obsługiwać będą linie: 213, 156, 130 i 110; 1 sierpnia - linie: 113, 130, 110; 2 sierpnia - linie: 156, 130, a 3 i 4 sierpnia - linie: 115 i 130.

Potem pojawiać się będą na kolejnych gdańskich trasach.

Pozostałych sześć autobusów ma się pojawić w Gdańsku do połowy września.

Miejsca

Opinie (126) 6 zablokowanych

  • (2)

    W sumie ten wodór ma tyle wspólnego z ekologia co elektryki.Europa zajmująca 7% planety chce na siłę zbawić świat.A Solorz?Cóż...PZPR wiecznie żywe,bo przecież milionów ot tak się nie ma.W latach 90 tych cuda się zdarzały.

    • 46 15

    • Przetlumacz belkot na polski i logiczny. Co chiala bidulka powiedziec?

      • 3 4

    • Za darmo prezydentura

      Wiadomo przez kogo

      • 0 0

  • stać nas (2)

    Stać nas na to, żeby panu Solorzowi do kiesy się dorzucać z podatków. Niech chłop ma, niech mu się za nasze dobrze żyje. Gratulacje dla niego i żal dla nas.

    • 129 22

    • i te bajki o ekologicznym wodorze póki co produkowanym w elektrowniach węglowych (1)

      Ale ładna nazwa a ludzie nie wnikają.
      Ekonomicznie też porażka bo pomijając koszt pojazdów wodorowych to cena ok.70 zł za 1 kg czyli ok.100km jest 2,5 razy wyższa niż beznyzna czy olej napędowy.

      • 10 0

      • W artykule jest wyraźnie o zielonym wodorze, więc nie wiem czemu piszesz o elektrowni węglowej.

        • 0 2

  • Zloty interes (5)

    Solorz produkuje autobusy wodorowe, wypożycza je, i jeszcze buduje stacje w których te autobusy będą tankować.
    Ciekawe jaki będzie w sumie rachunek za te 10 lat dzierżawy, miliard?

    • 75 14

    • (2)

      Rachunek będzie 172mln, bo umowa jest zawarta razem z kosztem tankowania.

      Z artykułu z września 2023:
      "Ofertę na 171,6 mln zł złożyła spółka pak pce polski Autobus Wodorowy z Konina. Jedyna oferta okazała się też niemal identyczna jak kwota, jaką dysponował miejski przewoźnik (172,2 mln zł).

      W sumie GAiT wypożyczy 10 autobusów na okres 10 lat. Poza samym taborem zamówienie obejmuje też niezbędne oprogramowanie wraz z licencjami, dokumentacją i przeprowadzenie szkoleń dla pracowników, a także pełna obsługa serwisowa wraz z tankowaniem."

      • 5 0

      • Co za przypadek (1)

        • 4 0

        • A kto powiedział, że to był przypadek?

          • 3 0

    • Na tym to polega.

      Żabka to też złoty interes dla franczyzodawcy.
      Zatowarowuje sklepy, ktore nie są jego.

      • 2 0

    • Za trudne aby przeczytać?

      • 0 0

  • Festyniara widzę pierwsza do przecinania wstęgi (3)

    Jak zalewa Bethovena, Schuberta, Traugutta, Malomiejska po większym deszczu czy jest problem z pyłem węglowym czy pożarem w porcie to jej nie ma. Adamowicz jaki był taki był ale miastem się interesował i był tam gdzie był potrzebny.

    • 81 7

    • Halo tu Melmak, tu Melmak, Alf skończ już pier***ić

      • 6 12

    • Nawet bardzo

      Sprzedał jedyną dochodową spółkę za stołek w radzie nadzorczej.

      • 8 3

    • I przy okazji ile mieszkań mu wpadło:)

      • 2 1

  • Dotację na stację min. w Gdańsku i Gdyni dorzucił Skarb Państwa

    a szczodry Gdańsk dał paliwo do produkcji neobusów - przypadek ......

    • 27 2

  • Ile zwykłych autobusów można kupić i utrzymywać przez 10 lat za 117mln złotych? (1)

    Bynajmniej nie 10, podpowiem

    • 41 5

    • Z obsluga i tankowaniem. Nie zapomnij dodać

      • 0 2

  • ktoś zarobi ale nie miasto (7)

    1425000 miesięcznie za dzierżawę tych autobusów Jak to się ma zwrócić o zarobku nie wspomnę bo raczej z biletów to się nie uda

    • 78 4

    • To nie musi się zwracać (3)

      PiS przyjął ustawę o elektromobilności, która zmusza miasta do zakupu elektryków i wodorowców. I to co kilka lat coraz więcej.

      • 14 9

      • Wystarczy

        Wpisać w wyszukiwarkę "solorz morawiecki spotkanie w kosciele" , a wszystko jasne. Internet nie zapomina

        • 7 5

      • Czy ty Pokemon jestes az tak głupi ze ci sie wydaje ze kto kolwiekczyta twoje brednie (1)

        • 0 1

        • Ale ma rację

          Artykuł 36 o tym mówi.

          Ustawa o elektromobilności przewiduje, że w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców do 2023 r. co najmniej 10 proc. ich autobusów wykorzystywanych w komunikacji miejskiej muszą stanowić pojazdy zeroemisyjne lub napędzane biometanem. Do 2025 r. ich udział ma zwiększyć się do 20 proc., a do 2028 r. - do 30 proc.

          • 3 0

    • zielony wał i podwyżki (1)

      • 11 2

      • Podziękujcie morawieckiemu. On to podpisał

        • 1 1

    • 60%, 60%. Tyle ostatnio głosowało na takie pomysły międzyinnymi. Nic nie zrobisz.

      • 1 0

  • Ile kosztuje litr wodoru i ile taki busik spala go na 100km w korku ? (3)

    • 21 5

    • Spala 10 do 12 kg

      Kilogram 70 zł. Tanio nie jest

      • 8 2

    • w korku spala tyle co elektryk

      nie musi pyrkać jak diesel

      • 3 2

    • Wodor sie na kilogramy kupuje mistrzu

      • 2 3

  • I gdzie tu korzyść ekonomiczna? (3)

    Wychodzi, że na wodorze jest drożej niż konwencjonalnym paliwie.

    Biorąc pod uwagę ile podatków od zatruwania jest w cenie ropopochodnych paliw, to tym bardziej nie ma sensu.

    • 38 2

    • (2)

      Korzyść jest taka, że nie wdychasz chmury rakotwórczych syfów stojąc za takim w korku.

      • 3 6

      • Jak nie wdychasz

        Skoro wszyscy stoją w korku. A wodorowiec z nimi.

        • 2 0

      • 20 lat, nawet 25 lat temu

        jako zapalony licealista napisałem referat o paliwach wodorowych, wtedy pojawiały się pierwsze samochody, nawet na lotnisku, bodajże w Monachium w latach dwutysięcznych jeździły takie wodorowe autobusy.
        tylko wtedy, przyczyną było poszukiwanie zamiennika stale drożejącej i wyczerpującej się (tak wtedy myślano) ropy naftowej. brak spalin nie był wtedy głównym zamierzeniem, a jedynie dobrym skutkiem ubocznym. Dlatego skupiano się na poszukiwaniu surowca, który byłby mniej kosztowny, lub co najmniej porównywalny. Tak pchało się technikę na przód. A przez disiejsze zielone wariactwo niestety, zaczęśliśmy się cofać. Głównie przez marnowanie państwowych pieniędzy na drogie rozwiązania, czy dopłaty, które niejako zwalniają wytwórców samochodów, paliw, autobusów, itd. z poszukiwania przystępnych cenowo rozwiązań.

        • 1 0

  • Teraz to już Jabłoniowa i Przywidzka zupełnie staną, jak się tam wszyscy rzucą wodór tankować.

    • 28 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane