- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (126 opinii)
- 2 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (251 opinii)
- 3 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (81 opinii)
- 4 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (446 opinii)
- 5 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (89 opinii)
- 6 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (69 opinii)
Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku
Cztery z dziesięciu zamówionych autobusów wodorowych NesoBus już w poniedziałek, 29 lipca, wyjedzie do obsługi liniowej. Będzie je można spotkać na liniach: 110, 113, 115, 130, 156 i 213. Pojazdy będą tankowane na ogólnodostępnej stacji przy ul. Jabłoniowej, którą w czwartek osobiście otworzył Zygmunt Solorz, właściciel grupy Polsat.
Autobusy zostały wyposażone w elementy systemu informacji pasażerskiej, kasowniki do biletów i urządzenia systemu Fala. Mają też charakterystyczne biało-czerwone malowanie karoserii, a w środku - dedykowaną tapicerkę z gdańskimi dźwigami. O komfort podróży pasażerów zadba też klimatyzacja i gniazda USB.
171 mln za 10-letnią dzierżawę
NesoBusy zaprojektowali i wykonali polscy inżynierowie. Cała produkcja odbywa się w należącej do grupy Polsat fabryce w Świdniku.
Ceny paliw w Trójmieście - tu zatankujesz najtaniej
Docelowo w Gdańsku pojawi się jeszcze sześć takich pojazdów. Za 10-letnią dzierżawę autobusów na zielony wodór, ich serwis i naprawy Gdańsk zapłaci spółce PAK PCE Polski Autobus Wodorowy z Konina 171 mln zł. To niecodzienna formuła współpracy, bo magistrat zamawia usługę, a nie kupuje - jak dotąd - flotę na własność. Urzędnicy tłumaczą, że w ten sposób wszelkie ryzyka ponosi dostawca pojazdów, który musi je tankować, naprawiać i serwisować.
Pojazdy będą tankowane na nowo otwartej stacji przy ul. Jabłoniowej. Z dystrybutorów mogą też korzystać posiadacze prywatnych aut napędzanych ogniwami wodorowymi.
Ile to kosztuje?
Kilogram wodoru w czwartek na nowej stacji Neso przy Jabłoniowej kosztował 69 zł. Zbiornik w aucie osobowym ma pojemność ok. 6 kg, co oznacza, że tankowanie do pełna to koszt ok. 414 zł. Jeden kilogram wodoru pozwala na przejechanie ok. 100 km. Tankowanie zajmuje ok. 4-5 minut.
W autobusie zbiorników jest więcej, bo aż pięć, co daje łączną pojemność ok. 37 kg. Tankowanie jednego autobusu zajmuje ok. kwadrans. Na pełnym baku autobus może pokonać - w zależności od warunków na drodze - od 330 do 450 km. W trakcie jazdy autobus nie tylko nie emituje spalin (w efekcie spalania wodoru z rury wydechowej wydostaje się tylko czysta para wodna), ale też oczyszcza powietrze.
Wodorowym nad wodę
Zanim autobusy wyjadą na trasy wszyscy mieszkańcy i turyści będą się mogli nimi bezpłatnie przejechać. W najbliższy weekend autobusy będą kursować na czterech specjalnych liniach: z południa Gdańska na plaże na Wyspie Sobieszewskiej, Westerplatte, Brzeźnie i Jelitkowie.
W ruchu liniowym od poniedziałku 29 lipca
W ruchu liniowym autobusy będzie można spotkać od poniedziałku, 29 lipca. Przez pierwsze dwa dni będą kursować na liniach: 156, 130, 110.
Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie
31 lipca nowe autobusy obsługiwać będą linie: 213, 156, 130 i 110; 1 sierpnia - linie: 113, 130, 110; 2 sierpnia - linie: 156, 130, a 3 i 4 sierpnia - linie: 115 i 130.
Potem pojawiać się będą na kolejnych gdańskich trasach.
Pozostałych sześć autobusów ma się pojawić w Gdańsku do połowy września.
Miejsca
Opinie (126) 6 zablokowanych
-
4 godz.
(2)
W sumie ten wodór ma tyle wspólnego z ekologia co elektryki.Europa zajmująca 7% planety chce na siłę zbawić świat.A Solorz?Cóż...PZPR wiecznie żywe,bo przecież milionów ot tak się nie ma.W latach 90 tych cuda się zdarzały.
- 46 15
-
3 godz.
Przetlumacz belkot na polski i logiczny. Co chiala bidulka powiedziec?
- 3 4
-
2 godz.
Za darmo prezydentura
Wiadomo przez kogo
- 0 0
-
4 godz.
stać nas (2)
Stać nas na to, żeby panu Solorzowi do kiesy się dorzucać z podatków. Niech chłop ma, niech mu się za nasze dobrze żyje. Gratulacje dla niego i żal dla nas.
- 129 22
-
3 godz.
i te bajki o ekologicznym wodorze póki co produkowanym w elektrowniach węglowych (1)
Ale ładna nazwa a ludzie nie wnikają.
Ekonomicznie też porażka bo pomijając koszt pojazdów wodorowych to cena ok.70 zł za 1 kg czyli ok.100km jest 2,5 razy wyższa niż beznyzna czy olej napędowy.- 10 0
-
2 godz.
W artykule jest wyraźnie o zielonym wodorze, więc nie wiem czemu piszesz o elektrowni węglowej.
- 0 2
-
4 godz.
Zloty interes (5)
Solorz produkuje autobusy wodorowe, wypożycza je, i jeszcze buduje stacje w których te autobusy będą tankować.
Ciekawe jaki będzie w sumie rachunek za te 10 lat dzierżawy, miliard?- 75 14
-
3 godz.
(2)
Rachunek będzie 172mln, bo umowa jest zawarta razem z kosztem tankowania.
Z artykułu z września 2023:
"Ofertę na 171,6 mln zł złożyła spółka pak pce polski Autobus Wodorowy z Konina. Jedyna oferta okazała się też niemal identyczna jak kwota, jaką dysponował miejski przewoźnik (172,2 mln zł).
W sumie GAiT wypożyczy 10 autobusów na okres 10 lat. Poza samym taborem zamówienie obejmuje też niezbędne oprogramowanie wraz z licencjami, dokumentacją i przeprowadzenie szkoleń dla pracowników, a także pełna obsługa serwisowa wraz z tankowaniem."- 5 0
-
2 godz.
Co za przypadek (1)
- 4 0
-
1 godz.
A kto powiedział, że to był przypadek?
- 3 0
-
3 godz.
Na tym to polega.
Żabka to też złoty interes dla franczyzodawcy.
Zatowarowuje sklepy, ktore nie są jego.- 2 0
-
3 godz.
Za trudne aby przeczytać?
- 0 0
-
4 godz.
Festyniara widzę pierwsza do przecinania wstęgi (3)
Jak zalewa Bethovena, Schuberta, Traugutta, Malomiejska po większym deszczu czy jest problem z pyłem węglowym czy pożarem w porcie to jej nie ma. Adamowicz jaki był taki był ale miastem się interesował i był tam gdzie był potrzebny.
- 81 7
-
4 godz.
Halo tu Melmak, tu Melmak, Alf skończ już pier***ić
- 6 12
-
3 godz.
Nawet bardzo
Sprzedał jedyną dochodową spółkę za stołek w radzie nadzorczej.
- 8 3
-
2 godz.
I przy okazji ile mieszkań mu wpadło:)
- 2 1
-
4 godz.
Dotację na stację min. w Gdańsku i Gdyni dorzucił Skarb Państwa
a szczodry Gdańsk dał paliwo do produkcji neobusów - przypadek ......
- 27 2
-
4 godz.
Ile zwykłych autobusów można kupić i utrzymywać przez 10 lat za 117mln złotych? (1)
Bynajmniej nie 10, podpowiem
- 41 5
-
3 godz.
Z obsluga i tankowaniem. Nie zapomnij dodać
- 0 2
-
4 godz.
ktoś zarobi ale nie miasto (7)
1425000 miesięcznie za dzierżawę tych autobusów Jak to się ma zwrócić o zarobku nie wspomnę bo raczej z biletów to się nie uda
- 78 4
-
4 godz.
To nie musi się zwracać (3)
PiS przyjął ustawę o elektromobilności, która zmusza miasta do zakupu elektryków i wodorowców. I to co kilka lat coraz więcej.
- 14 9
-
4 godz.
Wystarczy
Wpisać w wyszukiwarkę "solorz morawiecki spotkanie w kosciele" , a wszystko jasne. Internet nie zapomina
- 7 5
-
3 godz.
Czy ty Pokemon jestes az tak głupi ze ci sie wydaje ze kto kolwiekczyta twoje brednie (1)
- 0 1
-
2 godz.
Ale ma rację
Artykuł 36 o tym mówi.
Ustawa o elektromobilności przewiduje, że w miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców do 2023 r. co najmniej 10 proc. ich autobusów wykorzystywanych w komunikacji miejskiej muszą stanowić pojazdy zeroemisyjne lub napędzane biometanem. Do 2025 r. ich udział ma zwiększyć się do 20 proc., a do 2028 r. - do 30 proc.- 3 0
-
4 godz.
zielony wał i podwyżki (1)
- 11 2
-
2 godz.
Podziękujcie morawieckiemu. On to podpisał
- 1 1
-
2 godz.
60%, 60%. Tyle ostatnio głosowało na takie pomysły międzyinnymi. Nic nie zrobisz.
- 1 0
-
4 godz.
Ile kosztuje litr wodoru i ile taki busik spala go na 100km w korku ? (3)
- 21 5
-
4 godz.
Spala 10 do 12 kg
Kilogram 70 zł. Tanio nie jest
- 8 2
-
3 godz.
w korku spala tyle co elektryk
nie musi pyrkać jak diesel
- 3 2
-
3 godz.
Wodor sie na kilogramy kupuje mistrzu
- 2 3
-
4 godz.
I gdzie tu korzyść ekonomiczna? (3)
Wychodzi, że na wodorze jest drożej niż konwencjonalnym paliwie.
Biorąc pod uwagę ile podatków od zatruwania jest w cenie ropopochodnych paliw, to tym bardziej nie ma sensu.- 38 2
-
3 godz.
(2)
Korzyść jest taka, że nie wdychasz chmury rakotwórczych syfów stojąc za takim w korku.
- 3 6
-
3 godz.
Jak nie wdychasz
Skoro wszyscy stoją w korku. A wodorowiec z nimi.
- 2 0
-
21 min
20 lat, nawet 25 lat temu
jako zapalony licealista napisałem referat o paliwach wodorowych, wtedy pojawiały się pierwsze samochody, nawet na lotnisku, bodajże w Monachium w latach dwutysięcznych jeździły takie wodorowe autobusy.
tylko wtedy, przyczyną było poszukiwanie zamiennika stale drożejącej i wyczerpującej się (tak wtedy myślano) ropy naftowej. brak spalin nie był wtedy głównym zamierzeniem, a jedynie dobrym skutkiem ubocznym. Dlatego skupiano się na poszukiwaniu surowca, który byłby mniej kosztowny, lub co najmniej porównywalny. Tak pchało się technikę na przód. A przez disiejsze zielone wariactwo niestety, zaczęśliśmy się cofać. Głównie przez marnowanie państwowych pieniędzy na drogie rozwiązania, czy dopłaty, które niejako zwalniają wytwórców samochodów, paliw, autobusów, itd. z poszukiwania przystępnych cenowo rozwiązań.- 1 0
-
4 godz.
Teraz to już Jabłoniowa i Przywidzka zupełnie staną, jak się tam wszyscy rzucą wodór tankować.
- 28 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.