• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zygmunt Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku

Maciej Korolczuk
25 lipca 2024, godz. 20:00 
Opinie (140)

Cztery z dziesięciu zamówionych autobusów wodorowych NesoBus już w poniedziałek, 29 lipca, wyjedzie do obsługi liniowej. Będzie je można spotkać na liniach: 110, 113, 115, 130, 156 i 213. Pojazdy będą tankowane na ogólnodostępnej stacji przy ul. JabłoniowejMapka, którą w czwartek osobiście otworzył Zygmunt Solorz, właściciel grupy Polsat.



Czy Gdańsk i inne trójmiejskie samorządy powinny w przyszłości zamówić więcej tego typu pojazdów?

W czwartek nowa flota została zaprezentowana dziennikarzom. W ich prezentacji i przy okazji otwarciu stacji ładowania udział wzięły władze Gdańska, a także Zygmunt Solorz, właściciel grupy Polsat i spółki Zespół Elektrowni Pątnów Adamów Konin (ZE PAK), zajmującej się produkcją czystej ekologicznie energii elektrycznej i cieplnej.

Autobusy zostały wyposażone w elementy systemu informacji pasażerskiej, kasowniki do biletów i urządzenia systemu Fala. Mają też charakterystyczne biało-czerwone malowanie karoserii, a w środku - dedykowaną tapicerkę z gdańskimi dźwigami. O komfort podróży pasażerów zadba też klimatyzacja i gniazda USB.

171 mln za 10-letnią dzierżawę



NesoBusy zaprojektowali i wykonali polscy inżynierowie. Cała produkcja odbywa się w należącej do grupy Polsat fabryce w Świdniku.

Ceny paliw w Trójmieście - tu zatankujesz najtaniej



Docelowo w Gdańsku pojawi się jeszcze sześć takich pojazdów. Za 10-letnią dzierżawę autobusów na zielony wodór, ich serwis i naprawy Gdańsk zapłaci spółce PAK PCE Polski Autobus Wodorowy z Konina 171 mln zł. To niecodzienna formuła współpracy, bo magistrat zamawia usługę, a nie kupuje - jak dotąd - flotę na własność. Urzędnicy tłumaczą, że w ten sposób wszelkie ryzyka ponosi dostawca pojazdów, który musi je tankować, naprawiać i serwisować.

Pojazdy będą tankowane na nowo otwartej stacji przy ul. Jabłoniowej. Z dystrybutorów mogą też korzystać posiadacze prywatnych aut napędzanych ogniwami wodorowymi.

Kilogram wodoru pozwala na przejechanie autem osobowym ok. 100 km i kosztuje 69 zł. Kilogram wodoru pozwala na przejechanie autem osobowym ok. 100 km i kosztuje 69 zł.

Ile to kosztuje?



Kilogram wodoru w czwartek na nowej stacji Neso przy Jabłoniowej kosztował 69 zł. Zbiornik w aucie osobowym ma pojemność ok. 6 kg, co oznacza, że tankowanie do pełna to koszt ok. 414 zł. Jeden kilogram wodoru pozwala na przejechanie ok. 100 km. Tankowanie zajmuje ok. 4-5 minut.

W autobusie zbiorników jest więcej, bo aż pięć, co daje łączną pojemność ok. 37 kg. Tankowanie jednego autobusu zajmuje ok. kwadrans. Na pełnym baku autobus może pokonać - w zależności od warunków na drodze - od 330 do 450 km. W trakcie jazdy autobus nie tylko nie emituje spalin (w efekcie spalania wodoru z rury wydechowej wydostaje się tylko czysta para wodna), ale też oczyszcza powietrze.

Wodorowym nad wodę



Zanim autobusy wyjadą na trasy wszyscy mieszkańcy i turyści będą się mogli nimi bezpłatnie przejechać. W najbliższy weekend autobusy będą kursować na czterech specjalnych liniach: z południa Gdańska na plaże na Wyspie Sobieszewskiej, Westerplatte, Brzeźnie i Jelitkowie.

  • Rozkład jazdy linii do Sobieszewa.
  • Rozkład jazdy linii na Westerplatte.
  • Rozkład jazdy linii do Brzeźna/Przymorza.
  • Rozkład jazdy linii do Jelitkowa.

W ruchu liniowym od poniedziałku 29 lipca



W ruchu liniowym autobusy będzie można spotkać od poniedziałku, 29 lipca. Przez pierwsze dwa dni będą kursować na liniach: 156, 130, 110.

Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie



31 lipca nowe autobusy obsługiwać będą linie: 213, 156, 130 i 110; 1 sierpnia - linie: 113, 130, 110; 2 sierpnia - linie: 156, 130, a 3 i 4 sierpnia - linie: 115 i 130.

Potem pojawiać się będą na kolejnych gdańskich trasach.

Pozostałych sześć autobusów ma się pojawić w Gdańsku do połowy września.

Miejsca

Opinie (140) 6 zablokowanych

  • Z solorzem nie powinno sie robić żadnych interesów

    • 8 1

  • Co powie Dulkiewicz?

    Cały łańcuch biznesowy należy do Solorza. Biznes się kręci. Zobaczymy za parę lat kto na tym prócz Solorza na tym biznesie grubo zarobił.

    • 7 1

  • Dlaczego komunikacja jest finansowana z publicznych środków ??? (1)

    To nie rentowna inwestycja ! Ludzie płacą krocie za bilety a miasto pompuje tam miliony!!! To jakieś nieporozumienie!!!

    Komunikacja powinna opierać się o dobrze prosperujące przedsiębiorstwo, które zarabia i działa!

    Komunikacja w Gdańsku nie działa a jedynie trwoni pieniądze podatników! Ps. Czemu mam się do niej dokładać skoro z niej nie korzystam ??

    • 7 1

    • Dlatego że place za Twoje parkingi chociazby

      • 2 0

  • (1)

    Za drogo i nieekonomicznie. Miasto wyda większość pieniędzy na bardzo drogie w utrzymaniu autobusy. Gdzie tu sens i gdzie logika?

    • 12 2

    • nie swoje wydają wiec nie pytaj o sens bo go nie znajdziesz

      • 1 0

  • A to dlatego wzięli autobusy wodorowe haha

    • 6 0

  • Festyniara dba by Gdańska komunikacja była jak najdrozsza i jak najgorsza wszyskie miasta kupuja takie autobusy a ona je (1)

    I tak jest zawsze Powcy celowo za wszystko przepałacaja a chca rozliczac pisowców nawet komisje stworzyli rozliczen Pisu Ciekawe ze PZPR rozliczac nie chcieli walneli gruba kreske :)

    • 4 2

    • 8 lat rządził pis. Podaj mi przynajmniej 3 sprawy gdzie coś udowodniono, kogoś oskarżono.

      • 0 0

  • 2500 za 400 km xdddddddddddddddddddddd

    400 za 600 km w aucie xdddddddddddddddd, to już się chyba bardziej opłaca jeździć mustangiem co pali 27 litrów na 100 km, przynajmniej jest jakaś frajda a nie przeczucie że siedzisz na bombie

    • 7 1

  • Minusy minusy ale kasa zostaje w PL

    • 0 3

  • (1)

    Jest i prezydent od przecinania wstęg bo kompetencji do stanowiska ma tyle co gimnazjalista!

    • 9 2

    • Więcej od Kacperka i nitkowej

      • 1 0

  • Szkoda, że nie przyjechali w te okolice w godzinach szczytu albo w czarny piątek. Postali by 2 h w korku to zaraz by coś z tym zrobili

    • 93 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane