• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion złotych kary dla portalu Wakacje.pl

VIK
27 grudnia 2023, godz. 12:00 
Opinie (145)
Decyzja o karze dla Wakacje.pl jest nieprawomocna - spółka może złożyć od niej odwołanie i już zapowiedziała, że to zrobi. Zarząd firmy nie zgadza się z oceną prezesa UOKiK. Decyzja o karze dla Wakacje.pl jest nieprawomocna - spółka może złożyć od niej odwołanie i już zapowiedziała, że to zrobi. Zarząd firmy nie zgadza się z oceną prezesa UOKiK.

Spółka Wakacje.pl, oferująca m.in. sprzedaż wycieczek, ma zapłacić ponad milion złotych kary za pokazywanie nieaktualnych lub niepełnych cen ofert - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka zapowiada odwołanie się od tej decyzji.



Kto powinien odpowiadać za prezentowanie aktualnych cen w portalach turystycznych?

Według UOKiK portal Wakacje.pl, który oferuje wyszukiwarkę i sprzedaje przez internet wycieczki różnych organizatorów, wprowadza klientów w błąd, podając nieaktualne informacje o cenach.

- Każdy konsument może wpisać na tej stronie swoje kryteria i według nich wyszukać oferty zagranicznych wyjazdów, może je też sortować od najtańszych do najdroższych oraz filtrować według cen. Następnie wyświetla się lista ofert wraz z cenami, które w wielu przypadkach nie zgadzały się z cenami podanymi po kliknięciu w szczegóły oferty: były wyższe lub niższe. Często nie zawierały obowiązkowej składki na fundusz gwarancyjny lub były to ceny historyczne - podał UOKiK w komunikacie.
Vectra ma zwrócić klientom pieniądze Vectra ma zwrócić klientom pieniądze

Z monitoringu serwisu Wakacje.pl przeprowadzonego przez UOKiK w toku postępowania wynikało, że problem różnic cenowych dotyczył co najmniej 40 proc. sprawdzonych ofert. Powodowało to zafałszowanie wyników wyszukiwania: niektóre z nich powinny się plasować na innych miejscach w rankingu najtańszych ofert, zaś niektóre mogły nie być widoczne.


- Przeglądając i analizując wyniki wyszukiwania, konsumenci nie otrzymywali wiarygodnych i porównywalnych informacji o cenach wycieczek, podczas gdy tzw. listingi mają za zadanie umożliwić konsumentom porównanie ofert bez konieczności analizy i weryfikacji każdej propozycji z osobna. W efekcie konsumenci nie docierali do ofert, które spełniłyby ich kryteria, poświęcając czas na zapoznanie się z takimi, które im nie odpowiadały. Poprzez nierzetelne działanie wyszukiwarki konsumenci byli wprowadzani w błąd, wskutek czego mogli podejmować nieoptymalne decyzje zakupowe - podał UOKiK.
Przykłady:
  • 7 dni na Kubie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 7 127 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 8 475 zł - różnica w cenie to 1 348 zł.
  • 7 dni w Egipcie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 2 480 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 112 zł - różnica w cenie to 632 zł.
  • 7 dni w Hiszpanii, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 3 737 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 975 zł - różnica w cenie to 238 zł.


- Na stronach internetowych i w wyszukiwarkach ofert powinny być pokazywane ceny aktualne i kompletne, tak by konsument nie musiał weryfikować, jaki jest rzeczywisty koszt wycieczki w celu podjęcia najkorzystniejszej dla niego decyzji zakupowej. Przedsiębiorca prowadzący serwis internetowy, który umożliwia wyszukiwanie i sortowanie ofert z uwzględnieniem wysokości cen, odpowiada za przejrzyste ich prezentowanie, dlatego zgodnie z prawem musi mieć pewność, że cena zawiera wszystkie obowiązkowe opłaty i podawać je na każdym etapie, gdy informuje o koszcie wyjazdu. Nie można oczekiwać, że konsument będzie podchodził z podejrzliwością do przekazywanych mu informacji, tak samo jak nie można doprowadzać do sytuacji, aby wyszukiwarka ofert wprowadzała konsumentów w błąd - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Za stosowanie nieuczciwej praktyki gdańska spółka Wakacje.pl została ukarana przez prezesa UOKiK karą finansową w wysokości ponad miliona złotych (1 060 138 zł). Decyzja jest nieprawomocna - spółka może złożyć od niej odwołanie i już zapowiedziała, że złoży, ponieważ zarząd spółki nie zgadza się z oceną prezesa UOKiK.

IMPREZY I WYDARZENIA Sylwester w Trójmieście: imprezy, bale i kolacje

Koncert Sylwestrowy 2024

158 - 238 zł
Kup bilet
muzyka poważna, sylwester

Sylwester Szefów Kuchni 2024 - Daleko od Noszy

sylwester

- Wakacje.pl to serwis zbierający i prezentujący oferty blisko 100 biur podróży. Prezes UOKiK obarczył Wakacje.pl odpowiedzialnością za różnice w cenach ofert tychże biur, które mogą występować pomiędzy ceną wyświetlaną na wynikach wyszukiwania a widoczną na szczegółowym widoku oferty. UOKiK pominął okoliczność, że serwis Wakacje.pl, jako agent turystyczny, prezentuje zawsze ceny, jakie zostały mu przesłane przez biura podróży i na żadnym etapie nie wpływa na ich poziom. Same biura podróży powinny zgodnie z obowiązującymi przepisami przesyłać aktualne ceny do swoich pośredników, w tym do Wakacje.pl. W tym postępowaniu zostaliśmy obarczeni odpowiedzialnością za coś, na co nie mamy wpływu. Nie ma takiej czynności, którą Wakacje.pl mogłyby samodzielnie wykonać, żeby zlikwidować te rozbieżności - mówi Dariusz Górzny, prezes Wakacje.pl.
Do decyzji UOKiK o ukaraniu spółki Wakacje.pl odniosły się także biura podróży.

- W EXIM Tours oferujemy ponad 24 mln sposobów na spędzenie urlopu. Ta ogromna baza danych, gdzie zmiana jednej składowej wpływa na cenę tysięcy ofert - musi najpierw zaktualizować się w systemach wewnętrznych organizatorów, a następnie być wyeksportowana do tysięcy biur podróży w całej Polsce. I ten proces po prostu trwa. Sposób działania portalu Wakacje.pl nie różni się od tego, jak działają inne, podobne platformy w Polsce, a także w Niemczech czy Wielkiej Brytanii - mówi Marcin Małysz, prezes EXIM Tours.

- Ceny prezentowane w systemach rezerwacyjnych ulegają ciągłej zmianie ze względu na dynamikę wypełnień miejsc w hotelach i samolotach. Z uwagi na ilość danych proces aktualizowania cen w systemach wymaga określonego czasu i nie zawsze może się odbyć w czasie rzeczywistym. Zawsze jednak, w momencie zakładania rezerwacji, system potwierdza aktualną cenę. Klient zawiera umowę świadomie, znając dokładną cenę imprezy i co ona zawiera. Wszyscy chcemy je prezentować klientom uczciwie i transparentnie, wykorzystując przy tym wszelkie możliwości technologiczne - mówi Janusz Śmigielski, wiceprezes Grecos Holidays.
To niejedyne działania prezesa UOKiK w sprawie informowania konsumentów o cenach wycieczek - w toku jest postępowanie przeciwko Travelplanet.pl.

Dodatkowo UOKiK w postępowaniach wyjaśniających sprawdza również, jak ceny na swoich stronach prezentują biura podróży, a także to, jak organizatorzy turystyki rozpatrują reklamacje czy jaka jest treść ugód zawieranych z konsumentami w ramach reklamacji. Ponadto UOKiK analizuje wypełnianie przez organizatorów turystyki obowiązków przedkontraktowych w zakresie przekazywania konsumentom informacji niezbędnych do zawarcia umowy. Sprawdza też zasady moderowania opinii na stronach internetowych biur podróży oraz wyjaśnia okoliczności związane z informowaniem konsumentów o zmianie hotelu i podwyższeniu ceny wycieczki. Działaniami wyjaśniającymi objęci są touroperatorzy, w tym Nowa Itaka, Coral Travel, TUI i Rainbow Tours.
VIK

Miejsca

Opinie (145) 10 zablokowanych

  • za tego typu cwaniactwo bańka kary to bardzo mało

    • 4 2

  • Opinia wyróżniona

    Biura podróży

    Bardzo dobrze, mimo że zaprzestaliśmy korzystania z oferty biur sprzedaży, właśnie przez takie sytuacj, a exim tours to już się nie wypowiada oszuści. rezerwować bezpośrednio w hotelu i loty samemu, auto w wypożyczyć na lotnisku i wiesz że wszystko się uda.

    • 21 3

  • Odbiją to sobie na cenach ;))

    • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Tłumaczenie firmy jest śmieszne - skoro jest jakaś cena ostateczna, to taka jest wyświetlana

    To nie jest tak, ze ktoś coś wstukuje, to jest automatyzm. Algorytm wyszukuje cenę na portalu i taka podaje.

    Jeśli mają problem z tym v=by robić to na bieżąco, to wystarczy napisać ostrzeżenie - cena na dzień poprzedni, może ulec zmianie.

    Ale to jak z cenami w Biedrze (za co dostali ostatnio karę), podawanych w pakietach a nie pojedynczych sztuk.

    • 19 3

  • Opinia wyróżniona

    i bardzo dobrze

    Tylko ,że tak robi większość biur. Ostatnio szukałem na wyjazd tygodniowy i myślałem ,że szlag mnie trafi . Jakimś dziwnym sposobem cena zawsze szła do góry a nie w dół,

    • 42 0

  • Jak sie nie szanuje pracownikow, tak potem jest

    Pracownicy sa uzaleznienie finansowo od wartosci sprzedazy, stad trudno sie dziwic, ze potem jest jak jest...

    • 6 0

  • Nigdy więcej wyjazdu z wakacle.pl (2)

    Byłem 2x w tym samym hotelu na Malcie. Za pierwszym razem z innym biurem i było super. W kolejnym roku polecieliśmy z wakacje.pl. Już sam transfer z lotniska był podpadający. Potem rejestracja w hotelu i pokój!! Od progu hotelu byliśmy traktowani jak intruzi. Pokój był brudny i w skandalicznej lokalizacji. Interwencja u "opiekunki" nic nie dała bo tylko raz odebrała telefon. W końcu po awanturze, następnego dnia, dostałem inny pokój. Niewiele lepszy ale przynajmniej w centralnej części hotelu a nie jak ten pierwszy w technicznym skrzydle nad pompą do szamba, która wyła pół nocy.

    • 11 5

    • ręce opadają... wydajecie ciężko zarobione pieniądze a nie wiecie nawet "z kim" lecicie, a poźniej wypisujecie takie mądrości

      Wakacje.pl to duży pośrednik, podobnie jak Travelplanet. Najlepiej ich olać i kupować bezpośrednio od organizatora wyjazdu. Będzie mniej zamieszania przy ewentualnych reklamacjach (pośrednik odsyła z reklamacjami dotyczącymi pobytu bezpośrednio do organizatora). Tak więc nie poleciałeś "z wakacje.pl" tylko z Itaką, Grecosem, Tui, Rainbow Tours albo innym Exim Tours. Wakacje zdobywa klienta, pośredniczy w sprzedaży i pobiera prowizję od sprzedaży od ww. organizatora. Ludzie nie mylcie pojęć

      • 21 1

    • przecież wakajce .pl nie są firmą turystyczną tylko pośrednikiem

      Nie napisałes jaka firma była organizatorem wyjazdu.
      A tak przy okazji po co na Maltę z jakimkolwiek organizatorem jak można kupić lot w dogodnym czasie i cenie i poszukać hotel odpowiadający wymganiom

      • 4 0

  • (1)

    Jeśli ktoś jest na tyle upośledzony, aby nie potrafił sobie załatwić wyjazdu we własnym zakresie, cóż... Zawsze znajdą się cwaniaki aby takich mułów doić.

    • 8 7

    • po co te epitety?

      więcej kultury

      • 7 0

  • Drogie wakacje

    Omijać szerokim łukiem

    • 7 0

  • Kupiłam kiedyś wycieczkę z wakacje ,pl. Zapłaciłam w biurze

    Ledwo dojechałam do domu ,a zadzwoniła Pani z biura i mówiła, że wycieczka podrożała i musze dopłacić 130 zl za osobę. Także ja jakby nie skorzystam. Pieniądze niby niewielkie, ale tak nie powinno być.

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane