• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion złotych kary dla portalu Wakacje.pl

VIK
27 grudnia 2023, godz. 12:00 
Opinie (145)
Decyzja o karze dla Wakacje.pl jest nieprawomocna - spółka może złożyć od niej odwołanie i już zapowiedziała, że to zrobi. Zarząd firmy nie zgadza się z oceną prezesa UOKiK. Decyzja o karze dla Wakacje.pl jest nieprawomocna - spółka może złożyć od niej odwołanie i już zapowiedziała, że to zrobi. Zarząd firmy nie zgadza się z oceną prezesa UOKiK.

Spółka Wakacje.pl, oferująca m.in. sprzedaż wycieczek, ma zapłacić ponad milion złotych kary za pokazywanie nieaktualnych lub niepełnych cen ofert - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka zapowiada odwołanie się od tej decyzji.



Kto powinien odpowiadać za prezentowanie aktualnych cen w portalach turystycznych?

Według UOKiK portal Wakacje.pl, który oferuje wyszukiwarkę i sprzedaje przez internet wycieczki różnych organizatorów, wprowadza klientów w błąd, podając nieaktualne informacje o cenach.

- Każdy konsument może wpisać na tej stronie swoje kryteria i według nich wyszukać oferty zagranicznych wyjazdów, może je też sortować od najtańszych do najdroższych oraz filtrować według cen. Następnie wyświetla się lista ofert wraz z cenami, które w wielu przypadkach nie zgadzały się z cenami podanymi po kliknięciu w szczegóły oferty: były wyższe lub niższe. Często nie zawierały obowiązkowej składki na fundusz gwarancyjny lub były to ceny historyczne - podał UOKiK w komunikacie.
Vectra ma zwrócić klientom pieniądze Vectra ma zwrócić klientom pieniądze

Z monitoringu serwisu Wakacje.pl przeprowadzonego przez UOKiK w toku postępowania wynikało, że problem różnic cenowych dotyczył co najmniej 40 proc. sprawdzonych ofert. Powodowało to zafałszowanie wyników wyszukiwania: niektóre z nich powinny się plasować na innych miejscach w rankingu najtańszych ofert, zaś niektóre mogły nie być widoczne.


- Przeglądając i analizując wyniki wyszukiwania, konsumenci nie otrzymywali wiarygodnych i porównywalnych informacji o cenach wycieczek, podczas gdy tzw. listingi mają za zadanie umożliwić konsumentom porównanie ofert bez konieczności analizy i weryfikacji każdej propozycji z osobna. W efekcie konsumenci nie docierali do ofert, które spełniłyby ich kryteria, poświęcając czas na zapoznanie się z takimi, które im nie odpowiadały. Poprzez nierzetelne działanie wyszukiwarki konsumenci byli wprowadzani w błąd, wskutek czego mogli podejmować nieoptymalne decyzje zakupowe - podał UOKiK.
Przykłady:
  • 7 dni na Kubie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 7 127 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 8 475 zł - różnica w cenie to 1 348 zł.
  • 7 dni w Egipcie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 2 480 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 112 zł - różnica w cenie to 632 zł.
  • 7 dni w Hiszpanii, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 3 737 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 975 zł - różnica w cenie to 238 zł.


- Na stronach internetowych i w wyszukiwarkach ofert powinny być pokazywane ceny aktualne i kompletne, tak by konsument nie musiał weryfikować, jaki jest rzeczywisty koszt wycieczki w celu podjęcia najkorzystniejszej dla niego decyzji zakupowej. Przedsiębiorca prowadzący serwis internetowy, który umożliwia wyszukiwanie i sortowanie ofert z uwzględnieniem wysokości cen, odpowiada za przejrzyste ich prezentowanie, dlatego zgodnie z prawem musi mieć pewność, że cena zawiera wszystkie obowiązkowe opłaty i podawać je na każdym etapie, gdy informuje o koszcie wyjazdu. Nie można oczekiwać, że konsument będzie podchodził z podejrzliwością do przekazywanych mu informacji, tak samo jak nie można doprowadzać do sytuacji, aby wyszukiwarka ofert wprowadzała konsumentów w błąd - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Za stosowanie nieuczciwej praktyki gdańska spółka Wakacje.pl została ukarana przez prezesa UOKiK karą finansową w wysokości ponad miliona złotych (1 060 138 zł). Decyzja jest nieprawomocna - spółka może złożyć od niej odwołanie i już zapowiedziała, że złoży, ponieważ zarząd spółki nie zgadza się z oceną prezesa UOKiK.

IMPREZY I WYDARZENIA Sylwester w Trójmieście: imprezy, bale i kolacje

Koncert Sylwestrowy 2024

158 - 238 zł
Kup bilet
muzyka poważna, sylwester

Sylwester Szefów Kuchni 2024 - Daleko od Noszy

sylwester

- Wakacje.pl to serwis zbierający i prezentujący oferty blisko 100 biur podróży. Prezes UOKiK obarczył Wakacje.pl odpowiedzialnością za różnice w cenach ofert tychże biur, które mogą występować pomiędzy ceną wyświetlaną na wynikach wyszukiwania a widoczną na szczegółowym widoku oferty. UOKiK pominął okoliczność, że serwis Wakacje.pl, jako agent turystyczny, prezentuje zawsze ceny, jakie zostały mu przesłane przez biura podróży i na żadnym etapie nie wpływa na ich poziom. Same biura podróży powinny zgodnie z obowiązującymi przepisami przesyłać aktualne ceny do swoich pośredników, w tym do Wakacje.pl. W tym postępowaniu zostaliśmy obarczeni odpowiedzialnością za coś, na co nie mamy wpływu. Nie ma takiej czynności, którą Wakacje.pl mogłyby samodzielnie wykonać, żeby zlikwidować te rozbieżności - mówi Dariusz Górzny, prezes Wakacje.pl.
Do decyzji UOKiK o ukaraniu spółki Wakacje.pl odniosły się także biura podróży.

- W EXIM Tours oferujemy ponad 24 mln sposobów na spędzenie urlopu. Ta ogromna baza danych, gdzie zmiana jednej składowej wpływa na cenę tysięcy ofert - musi najpierw zaktualizować się w systemach wewnętrznych organizatorów, a następnie być wyeksportowana do tysięcy biur podróży w całej Polsce. I ten proces po prostu trwa. Sposób działania portalu Wakacje.pl nie różni się od tego, jak działają inne, podobne platformy w Polsce, a także w Niemczech czy Wielkiej Brytanii - mówi Marcin Małysz, prezes EXIM Tours.

- Ceny prezentowane w systemach rezerwacyjnych ulegają ciągłej zmianie ze względu na dynamikę wypełnień miejsc w hotelach i samolotach. Z uwagi na ilość danych proces aktualizowania cen w systemach wymaga określonego czasu i nie zawsze może się odbyć w czasie rzeczywistym. Zawsze jednak, w momencie zakładania rezerwacji, system potwierdza aktualną cenę. Klient zawiera umowę świadomie, znając dokładną cenę imprezy i co ona zawiera. Wszyscy chcemy je prezentować klientom uczciwie i transparentnie, wykorzystując przy tym wszelkie możliwości technologiczne - mówi Janusz Śmigielski, wiceprezes Grecos Holidays.
To niejedyne działania prezesa UOKiK w sprawie informowania konsumentów o cenach wycieczek - w toku jest postępowanie przeciwko Travelplanet.pl.

Dodatkowo UOKiK w postępowaniach wyjaśniających sprawdza również, jak ceny na swoich stronach prezentują biura podróży, a także to, jak organizatorzy turystyki rozpatrują reklamacje czy jaka jest treść ugód zawieranych z konsumentami w ramach reklamacji. Ponadto UOKiK analizuje wypełnianie przez organizatorów turystyki obowiązków przedkontraktowych w zakresie przekazywania konsumentom informacji niezbędnych do zawarcia umowy. Sprawdza też zasady moderowania opinii na stronach internetowych biur podróży oraz wyjaśnia okoliczności związane z informowaniem konsumentów o zmianie hotelu i podwyższeniu ceny wycieczki. Działaniami wyjaśniającymi objęci są touroperatorzy, w tym Nowa Itaka, Coral Travel, TUI i Rainbow Tours.
VIK

Miejsca

Opinie (145) 10 zablokowanych

  • Oni za darmo tego nie robia i powinni miec ceny aktualne!!I dobrze taka ra i tak jest za mała!!

    • 3 1

  • Jeden z założycieli wakacji= Kaczorowski Michał. (4)

    • 5 2

    • (2)

      Że niby redaktor naczelny?

      • 1 0

      • (1)

        wakacje.pl to to samo co trojmiasto.pl...czyli dno

        • 1 0

        • to by nawet się sklejało

          • 0 0

    • Michał Kaczorowski od nastu lat (od sprzedaży spółki) nie ma nic wspólnego z wakacje.pl

      • 0 0

  • oni juz dawno robia szwingle dlatego kupuje bezposrednio ze stron operatorow, a wiadomo najtaniej to samemu ogarnac wylot i nocleg

    • 2 2

  • Pierwszy i ostatni raz z nimi kupuje.

    Dokladnie jak w opisanym problemie. Zamawiam wycieczke a po rezerwacji dowiaduje sie ze wybrany pokoj jest jednak drozszy i czy chce doplacic. Czasu na szukanie nowej oferty nie mam wiec biore. Do tego naciagaja na dodatkowe wlasne ubezpieczenia - zbedne. Klamia ze ubezpieczenie od finalnego biura jest gorsze i jak sie nie zdecyduje na ich oferte to bede leczony w namiocie a nie prywatnej klinice itp. Drobne naciagactwo. Niepolecam.

    • 5 0

  • To prAwda, po kliknięciu i złożeniu zamówienia na wycieczkę, szybko oddzwonili i podali że aktualnie cena wycieczki ma wyższą

    Cenę

    • 3 0

  • Zgadzam się z tym artykułem

    Zgadzam się z treścią artykułu, kupuję wycieczki i za każdym razem cena,, jakoś,, rośnie w miarę podejmowania decyzji:-)

    • 1 0

  • Jak można w ogóle korzystać z usług pośrednika pośredników? (1)

    Dla mnie ta foremka to jakiś fenomen biznesowo-socjologiczny, zarabiają na skrajnej niezaradności a nierzadko wręcz głupocie ludzi.
    Biznes praktycznie bez żadnego wkładu i ryzyka, żerujący na niskiej lotności naszego społeczeństwa. Taki biznes to socjologiczny majstersztyk.
    Przy tego typu biznesach żerujących na ludzkiej naiwności i nierozgarnięciu to nawet mnie nie dziwi, że oszukiwali poprzez manipulację ofertami i cenami.
    W kwestiach moralnych to wszystko to jeden wielki szwindel

    • 1 2

    • Tak samo jak kupując telewizor w sklepie korzystasz z usług posrednika posredników ty niezaradny człowieku

      • 2 0

  • Nie tylko wakacje.pl

    Pamiętam, że przy sprawdzaniu ofert w TUI była podobna sytuacja. Powinni skontrolować całą branżę.

    • 2 0

  • Dobrze, że zwrócono na to uwagę

    Ja byłam bardzo zniesmaczona jak probowalam wykupić wycieczkę przez wakacje.pl. Nawet powiem,ze wystraszona jakbym miała doczynienia z oszustami. Wykupilam wycieczkę Grecji gdzie cena za osobę wynosiła ok 3,500 za osobę. Po zakupie odezwał sie do mnie pan pracownik biura z wiadomością, że właściciel nieruchomości w ktorej miałabym być zakwaterowana odrzucił moją rezerwacje, ponieważ koszt pobytu jest za niski. Zaproponował inny hotel oczywiście droższy o prawie 300 zl,no juz się zgodziłam. Mija kolejne 15min pan dzwoni ,ze niestety koszy wzrosną ponieważ paliwo drożeje i ceny biletów sa droższe. Miałabym już wtedy zapłacić 4,250 od osoby. Uległam,po kolejnych kilkunastu minutach dostalam tym razem email,ze hotel nie zaakceptował mojego pobutu w tym terminie i może zaproponować inny hotel droższy o prawie kolejne 500 zl. Poczulam sie oszukiwana i zastraszana. W ciągu godziny od zakupu wycieczki 3 podwyżki cen. Zdenerwowałam sie i kazalam oddac pieniądze,bo bałam sie kolejnych wzrost cen. A do wylotu prawie 3 miesiące, aż strach pomyśleć ile tych podwyżek jeszcze by było. Z 3,500 tys za osobę ile więcej bym zapłaciła. Cieszę się ze poruszono ten temat,bo uważam to za mocne wprowadzenie klientów w błąd i naciąganie na pieniądze.

    • 7 0

  • Ciekawe czy NIK

    Dowali PGG za węgiel i nieuczciwą konkurencję

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane