- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (184 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (91 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Milion złotych kary dla portalu Wakacje.pl
Spółka Wakacje.pl, oferująca m.in. sprzedaż wycieczek, ma zapłacić ponad milion złotych kary za pokazywanie nieaktualnych lub niepełnych cen ofert - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka zapowiada odwołanie się od tej decyzji.
- Każdy konsument może wpisać na tej stronie swoje kryteria i według nich wyszukać oferty zagranicznych wyjazdów, może je też sortować od najtańszych do najdroższych oraz filtrować według cen. Następnie wyświetla się lista ofert wraz z cenami, które w wielu przypadkach nie zgadzały się z cenami podanymi po kliknięciu w szczegóły oferty: były wyższe lub niższe. Często nie zawierały obowiązkowej składki na fundusz gwarancyjny lub były to ceny historyczne - podał UOKiK w komunikacie.
![Vectra ma zwrócić klientom pieniądze](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3610/150x100/3610617__kr.webp)
Z monitoringu serwisu Wakacje.pl przeprowadzonego przez UOKiK w toku postępowania wynikało, że problem różnic cenowych dotyczył co najmniej 40 proc. sprawdzonych ofert. Powodowało to zafałszowanie wyników wyszukiwania: niektóre z nich powinny się plasować na innych miejscach w rankingu najtańszych ofert, zaś niektóre mogły nie być widoczne.
- Przeglądając i analizując wyniki wyszukiwania, konsumenci nie otrzymywali wiarygodnych i porównywalnych informacji o cenach wycieczek, podczas gdy tzw. listingi mają za zadanie umożliwić konsumentom porównanie ofert bez konieczności analizy i weryfikacji każdej propozycji z osobna. W efekcie konsumenci nie docierali do ofert, które spełniłyby ich kryteria, poświęcając czas na zapoznanie się z takimi, które im nie odpowiadały. Poprzez nierzetelne działanie wyszukiwarki konsumenci byli wprowadzani w błąd, wskutek czego mogli podejmować nieoptymalne decyzje zakupowe - podał UOKiK.
Przykłady:
- 7 dni na Kubie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 7 127 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 8 475 zł - różnica w cenie to 1 348 zł.
- 7 dni w Egipcie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 2 480 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 112 zł - różnica w cenie to 632 zł.
- 7 dni w Hiszpanii, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 3 737 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 975 zł - różnica w cenie to 238 zł.
- Na stronach internetowych i w wyszukiwarkach ofert powinny być pokazywane ceny aktualne i kompletne, tak by konsument nie musiał weryfikować, jaki jest rzeczywisty koszt wycieczki w celu podjęcia najkorzystniejszej dla niego decyzji zakupowej. Przedsiębiorca prowadzący serwis internetowy, który umożliwia wyszukiwanie i sortowanie ofert z uwzględnieniem wysokości cen, odpowiada za przejrzyste ich prezentowanie, dlatego zgodnie z prawem musi mieć pewność, że cena zawiera wszystkie obowiązkowe opłaty i podawać je na każdym etapie, gdy informuje o koszcie wyjazdu. Nie można oczekiwać, że konsument będzie podchodził z podejrzliwością do przekazywanych mu informacji, tak samo jak nie można doprowadzać do sytuacji, aby wyszukiwarka ofert wprowadzała konsumentów w błąd - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Za stosowanie nieuczciwej praktyki gdańska spółka Wakacje.pl została ukarana przez prezesa UOKiK karą finansową w wysokości ponad miliona złotych (1 060 138 zł). Decyzja jest nieprawomocna - spółka może złożyć od niej odwołanie i już zapowiedziała, że złoży, ponieważ zarząd spółki nie zgadza się z oceną prezesa UOKiK.
- Wakacje.pl to serwis zbierający i prezentujący oferty blisko 100 biur podróży. Prezes UOKiK obarczył Wakacje.pl odpowiedzialnością za różnice w cenach ofert tychże biur, które mogą występować pomiędzy ceną wyświetlaną na wynikach wyszukiwania a widoczną na szczegółowym widoku oferty. UOKiK pominął okoliczność, że serwis Wakacje.pl, jako agent turystyczny, prezentuje zawsze ceny, jakie zostały mu przesłane przez biura podróży i na żadnym etapie nie wpływa na ich poziom. Same biura podróży powinny zgodnie z obowiązującymi przepisami przesyłać aktualne ceny do swoich pośredników, w tym do Wakacje.pl. W tym postępowaniu zostaliśmy obarczeni odpowiedzialnością za coś, na co nie mamy wpływu. Nie ma takiej czynności, którą Wakacje.pl mogłyby samodzielnie wykonać, żeby zlikwidować te rozbieżności - mówi Dariusz Górzny, prezes Wakacje.pl.
Do decyzji UOKiK o ukaraniu spółki Wakacje.pl odniosły się także biura podróży.
- W EXIM Tours oferujemy ponad 24 mln sposobów na spędzenie urlopu. Ta ogromna baza danych, gdzie zmiana jednej składowej wpływa na cenę tysięcy ofert - musi najpierw zaktualizować się w systemach wewnętrznych organizatorów, a następnie być wyeksportowana do tysięcy biur podróży w całej Polsce. I ten proces po prostu trwa. Sposób działania portalu Wakacje.pl nie różni się od tego, jak działają inne, podobne platformy w Polsce, a także w Niemczech czy Wielkiej Brytanii - mówi Marcin Małysz, prezes EXIM Tours.
- Ceny prezentowane w systemach rezerwacyjnych ulegają ciągłej zmianie ze względu na dynamikę wypełnień miejsc w hotelach i samolotach. Z uwagi na ilość danych proces aktualizowania cen w systemach wymaga określonego czasu i nie zawsze może się odbyć w czasie rzeczywistym. Zawsze jednak, w momencie zakładania rezerwacji, system potwierdza aktualną cenę. Klient zawiera umowę świadomie, znając dokładną cenę imprezy i co ona zawiera. Wszyscy chcemy je prezentować klientom uczciwie i transparentnie, wykorzystując przy tym wszelkie możliwości technologiczne - mówi Janusz Śmigielski, wiceprezes Grecos Holidays.
To niejedyne działania prezesa UOKiK w sprawie informowania konsumentów o cenach wycieczek - w toku jest postępowanie przeciwko Travelplanet.pl.
Dodatkowo UOKiK w postępowaniach wyjaśniających sprawdza również, jak ceny na swoich stronach prezentują biura podróży, a także to, jak organizatorzy turystyki rozpatrują reklamacje czy jaka jest treść ugód zawieranych z konsumentami w ramach reklamacji. Ponadto UOKiK analizuje wypełnianie przez organizatorów turystyki obowiązków przedkontraktowych w zakresie przekazywania konsumentom informacji niezbędnych do zawarcia umowy. Sprawdza też zasady moderowania opinii na stronach internetowych biur podróży oraz wyjaśnia okoliczności związane z informowaniem konsumentów o zmianie hotelu i podwyższeniu ceny wycieczki. Działaniami wyjaśniającymi objęci są touroperatorzy, w tym Nowa Itaka, Coral Travel, TUI i Rainbow Tours.
Miejsca
Opinie (145) 10 zablokowanych
-
2023-12-27 20:30
Oni za darmo tego nie robia i powinni miec ceny aktualne!!I dobrze taka ra i tak jest za mała!!
- 3 1
-
2023-12-27 20:50
Jeden z założycieli wakacji= Kaczorowski Michał. (4)
- 5 2
-
2023-12-28 00:15
(2)
Że niby redaktor naczelny?
- 1 0
-
2023-12-28 08:20
(1)
wakacje.pl to to samo co trojmiasto.pl...czyli dno
- 1 0
-
2023-12-28 10:10
to by nawet się sklejało
- 0 0
-
2023-12-28 08:47
Michał Kaczorowski od nastu lat (od sprzedaży spółki) nie ma nic wspólnego z wakacje.pl
- 0 0
-
2023-12-27 22:08
oni juz dawno robia szwingle dlatego kupuje bezposrednio ze stron operatorow, a wiadomo najtaniej to samemu ogarnac wylot i nocleg
- 2 2
-
2023-12-27 23:32
Pierwszy i ostatni raz z nimi kupuje.
Dokladnie jak w opisanym problemie. Zamawiam wycieczke a po rezerwacji dowiaduje sie ze wybrany pokoj jest jednak drozszy i czy chce doplacic. Czasu na szukanie nowej oferty nie mam wiec biore. Do tego naciagaja na dodatkowe wlasne ubezpieczenia - zbedne. Klamia ze ubezpieczenie od finalnego biura jest gorsze i jak sie nie zdecyduje na ich oferte to bede leczony w namiocie a nie prywatnej klinice itp. Drobne naciagactwo. Niepolecam.
- 5 0
-
2023-12-27 23:58
To prAwda, po kliknięciu i złożeniu zamówienia na wycieczkę, szybko oddzwonili i podali że aktualnie cena wycieczki ma wyższą
Cenę
- 3 0
-
2023-12-28 05:18
Zgadzam się z tym artykułem
Zgadzam się z treścią artykułu, kupuję wycieczki i za każdym razem cena,, jakoś,, rośnie w miarę podejmowania decyzji:-)
- 1 0
-
2023-12-28 07:13
Jak można w ogóle korzystać z usług pośrednika pośredników? (1)
Dla mnie ta foremka to jakiś fenomen biznesowo-socjologiczny, zarabiają na skrajnej niezaradności a nierzadko wręcz głupocie ludzi.
Biznes praktycznie bez żadnego wkładu i ryzyka, żerujący na niskiej lotności naszego społeczeństwa. Taki biznes to socjologiczny majstersztyk.
Przy tego typu biznesach żerujących na ludzkiej naiwności i nierozgarnięciu to nawet mnie nie dziwi, że oszukiwali poprzez manipulację ofertami i cenami.
W kwestiach moralnych to wszystko to jeden wielki szwindel- 1 2
-
2023-12-28 09:18
Tak samo jak kupując telewizor w sklepie korzystasz z usług posrednika posredników ty niezaradny człowieku
- 2 0
-
2023-12-28 08:46
Nie tylko wakacje.pl
Pamiętam, że przy sprawdzaniu ofert w TUI była podobna sytuacja. Powinni skontrolować całą branżę.
- 2 0
-
2023-12-28 10:07
Dobrze, że zwrócono na to uwagę
Ja byłam bardzo zniesmaczona jak probowalam wykupić wycieczkę przez wakacje.pl. Nawet powiem,ze wystraszona jakbym miała doczynienia z oszustami. Wykupilam wycieczkę Grecji gdzie cena za osobę wynosiła ok 3,500 za osobę. Po zakupie odezwał sie do mnie pan pracownik biura z wiadomością, że właściciel nieruchomości w ktorej miałabym być zakwaterowana odrzucił moją rezerwacje, ponieważ koszt pobytu jest za niski. Zaproponował inny hotel oczywiście droższy o prawie 300 zl,no juz się zgodziłam. Mija kolejne 15min pan dzwoni ,ze niestety koszy wzrosną ponieważ paliwo drożeje i ceny biletów sa droższe. Miałabym już wtedy zapłacić 4,250 od osoby. Uległam,po kolejnych kilkunastu minutach dostalam tym razem email,ze hotel nie zaakceptował mojego pobutu w tym terminie i może zaproponować inny hotel droższy o prawie kolejne 500 zl. Poczulam sie oszukiwana i zastraszana. W ciągu godziny od zakupu wycieczki 3 podwyżki cen. Zdenerwowałam sie i kazalam oddac pieniądze,bo bałam sie kolejnych wzrost cen. A do wylotu prawie 3 miesiące, aż strach pomyśleć ile tych podwyżek jeszcze by było. Z 3,500 tys za osobę ile więcej bym zapłaciła. Cieszę się ze poruszono ten temat,bo uważam to za mocne wprowadzenie klientów w błąd i naciąganie na pieniądze.
- 7 0
-
2023-12-28 10:53
Ciekawe czy NIK
Dowali PGG za węgiel i nieuczciwą konkurencję
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.