• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion złotych kary dla portalu Wakacje.pl

VIK
27 grudnia 2023, godz. 12:00 
Opinie (145)
Decyzja o karze dla Wakacje.pl jest nieprawomocna - spółka może złożyć od niej odwołanie i już zapowiedziała, że to zrobi. Zarząd firmy nie zgadza się z oceną prezesa UOKiK. Decyzja o karze dla Wakacje.pl jest nieprawomocna - spółka może złożyć od niej odwołanie i już zapowiedziała, że to zrobi. Zarząd firmy nie zgadza się z oceną prezesa UOKiK.

Spółka Wakacje.pl, oferująca m.in. sprzedaż wycieczek, ma zapłacić ponad milion złotych kary za pokazywanie nieaktualnych lub niepełnych cen ofert - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka zapowiada odwołanie się od tej decyzji.



Kto powinien odpowiadać za prezentowanie aktualnych cen w portalach turystycznych?

Według UOKiK portal Wakacje.pl, który oferuje wyszukiwarkę i sprzedaje przez internet wycieczki różnych organizatorów, wprowadza klientów w błąd, podając nieaktualne informacje o cenach.

- Każdy konsument może wpisać na tej stronie swoje kryteria i według nich wyszukać oferty zagranicznych wyjazdów, może je też sortować od najtańszych do najdroższych oraz filtrować według cen. Następnie wyświetla się lista ofert wraz z cenami, które w wielu przypadkach nie zgadzały się z cenami podanymi po kliknięciu w szczegóły oferty: były wyższe lub niższe. Często nie zawierały obowiązkowej składki na fundusz gwarancyjny lub były to ceny historyczne - podał UOKiK w komunikacie.
Vectra ma zwrócić klientom pieniądze Vectra ma zwrócić klientom pieniądze

Z monitoringu serwisu Wakacje.pl przeprowadzonego przez UOKiK w toku postępowania wynikało, że problem różnic cenowych dotyczył co najmniej 40 proc. sprawdzonych ofert. Powodowało to zafałszowanie wyników wyszukiwania: niektóre z nich powinny się plasować na innych miejscach w rankingu najtańszych ofert, zaś niektóre mogły nie być widoczne.


- Przeglądając i analizując wyniki wyszukiwania, konsumenci nie otrzymywali wiarygodnych i porównywalnych informacji o cenach wycieczek, podczas gdy tzw. listingi mają za zadanie umożliwić konsumentom porównanie ofert bez konieczności analizy i weryfikacji każdej propozycji z osobna. W efekcie konsumenci nie docierali do ofert, które spełniłyby ich kryteria, poświęcając czas na zapoznanie się z takimi, które im nie odpowiadały. Poprzez nierzetelne działanie wyszukiwarki konsumenci byli wprowadzani w błąd, wskutek czego mogli podejmować nieoptymalne decyzje zakupowe - podał UOKiK.
Przykłady:
  • 7 dni na Kubie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 7 127 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 8 475 zł - różnica w cenie to 1 348 zł.
  • 7 dni w Egipcie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 2 480 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 112 zł - różnica w cenie to 632 zł.
  • 7 dni w Hiszpanii, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 3 737 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 975 zł - różnica w cenie to 238 zł.


- Na stronach internetowych i w wyszukiwarkach ofert powinny być pokazywane ceny aktualne i kompletne, tak by konsument nie musiał weryfikować, jaki jest rzeczywisty koszt wycieczki w celu podjęcia najkorzystniejszej dla niego decyzji zakupowej. Przedsiębiorca prowadzący serwis internetowy, który umożliwia wyszukiwanie i sortowanie ofert z uwzględnieniem wysokości cen, odpowiada za przejrzyste ich prezentowanie, dlatego zgodnie z prawem musi mieć pewność, że cena zawiera wszystkie obowiązkowe opłaty i podawać je na każdym etapie, gdy informuje o koszcie wyjazdu. Nie można oczekiwać, że konsument będzie podchodził z podejrzliwością do przekazywanych mu informacji, tak samo jak nie można doprowadzać do sytuacji, aby wyszukiwarka ofert wprowadzała konsumentów w błąd - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Za stosowanie nieuczciwej praktyki gdańska spółka Wakacje.pl została ukarana przez prezesa UOKiK karą finansową w wysokości ponad miliona złotych (1 060 138 zł). Decyzja jest nieprawomocna - spółka może złożyć od niej odwołanie i już zapowiedziała, że złoży, ponieważ zarząd spółki nie zgadza się z oceną prezesa UOKiK.

IMPREZY I WYDARZENIA Sylwester w Trójmieście: imprezy, bale i kolacje

Koncert Sylwestrowy 2024

158 - 238 zł
Kup bilet
muzyka poważna, sylwester

Sylwester Szefów Kuchni 2024 - Daleko od Noszy

sylwester

- Wakacje.pl to serwis zbierający i prezentujący oferty blisko 100 biur podróży. Prezes UOKiK obarczył Wakacje.pl odpowiedzialnością za różnice w cenach ofert tychże biur, które mogą występować pomiędzy ceną wyświetlaną na wynikach wyszukiwania a widoczną na szczegółowym widoku oferty. UOKiK pominął okoliczność, że serwis Wakacje.pl, jako agent turystyczny, prezentuje zawsze ceny, jakie zostały mu przesłane przez biura podróży i na żadnym etapie nie wpływa na ich poziom. Same biura podróży powinny zgodnie z obowiązującymi przepisami przesyłać aktualne ceny do swoich pośredników, w tym do Wakacje.pl. W tym postępowaniu zostaliśmy obarczeni odpowiedzialnością za coś, na co nie mamy wpływu. Nie ma takiej czynności, którą Wakacje.pl mogłyby samodzielnie wykonać, żeby zlikwidować te rozbieżności - mówi Dariusz Górzny, prezes Wakacje.pl.
Do decyzji UOKiK o ukaraniu spółki Wakacje.pl odniosły się także biura podróży.

- W EXIM Tours oferujemy ponad 24 mln sposobów na spędzenie urlopu. Ta ogromna baza danych, gdzie zmiana jednej składowej wpływa na cenę tysięcy ofert - musi najpierw zaktualizować się w systemach wewnętrznych organizatorów, a następnie być wyeksportowana do tysięcy biur podróży w całej Polsce. I ten proces po prostu trwa. Sposób działania portalu Wakacje.pl nie różni się od tego, jak działają inne, podobne platformy w Polsce, a także w Niemczech czy Wielkiej Brytanii - mówi Marcin Małysz, prezes EXIM Tours.

- Ceny prezentowane w systemach rezerwacyjnych ulegają ciągłej zmianie ze względu na dynamikę wypełnień miejsc w hotelach i samolotach. Z uwagi na ilość danych proces aktualizowania cen w systemach wymaga określonego czasu i nie zawsze może się odbyć w czasie rzeczywistym. Zawsze jednak, w momencie zakładania rezerwacji, system potwierdza aktualną cenę. Klient zawiera umowę świadomie, znając dokładną cenę imprezy i co ona zawiera. Wszyscy chcemy je prezentować klientom uczciwie i transparentnie, wykorzystując przy tym wszelkie możliwości technologiczne - mówi Janusz Śmigielski, wiceprezes Grecos Holidays.
To niejedyne działania prezesa UOKiK w sprawie informowania konsumentów o cenach wycieczek - w toku jest postępowanie przeciwko Travelplanet.pl.

Dodatkowo UOKiK w postępowaniach wyjaśniających sprawdza również, jak ceny na swoich stronach prezentują biura podróży, a także to, jak organizatorzy turystyki rozpatrują reklamacje czy jaka jest treść ugód zawieranych z konsumentami w ramach reklamacji. Ponadto UOKiK analizuje wypełnianie przez organizatorów turystyki obowiązków przedkontraktowych w zakresie przekazywania konsumentom informacji niezbędnych do zawarcia umowy. Sprawdza też zasady moderowania opinii na stronach internetowych biur podróży oraz wyjaśnia okoliczności związane z informowaniem konsumentów o zmianie hotelu i podwyższeniu ceny wycieczki. Działaniami wyjaśniającymi objęci są touroperatorzy, w tym Nowa Itaka, Coral Travel, TUI i Rainbow Tours.
VIK

Miejsca

Opinie (145) 10 zablokowanych

  • teraz czas na biedronkę

    i ich realne ceny drobną czcionką, największa cena obowiązuje, jak rozwiąże się rebus 3 szt. z kartą MB przy zakupie za min. 998zł bez alkoholu i kart sim, trzeciego dnia tygodnia od końca

    • 15 1

  • Aaa (1)

    Kto wogóle korzysta z pseudo biur podróży!!
    Nie potraficie sobie sami lotu i hotelu ogarnąć?

    • 5 10

    • Ten fenomen to kwestia braku znajomości języków moim zdaniem i oporów jakie mają ludze wolą wybulić żeby ten stres z siebie zdjąć XD

      • 1 2

  • Jak niewiadomo o co chodzi...

    To chodzi o pieniądze. Dużo firm w branży tak działa. Jesteśmy w dużej części pośrednikiem dla dużych sieci wycieczkowych, a dane często są brane od zewnętrznych dostawców - każde zapytanie zewnętrznego dostawcy o aktualne dane kosztuje stąd dużo stron operuje na historycznych wynikach, aby minimalizować koszta - trochę era kamienia łupanego jeżeli chodzi o IT ale jest jak jest.

    • 4 0

  • Najlepsze loty z Radomia, i blisko do Afryki

    Caryca Suski

    Z tych analiz, które były robione, wynika, że większość Polaków lata na południe Europy czy też do krajów afrykańskich. Czyli lotnisko położone na południe od Warszawy jest bardzo dogodne dla przewoźników i dla pasażerów mówił w rozmowie z dziennikarzami Marek Suski w 2018 r.

    • 4 1

  • Bardzo dobrze. Nie można stosować takich praktyk

    Kara jest słuszna.

    • 3 3

  • Zuzka085

    Milion złotych kary? Gościa ewidentnie popier*oliło.. nie sądzę aby celowo wprowadzali ludzi w błąd. Każdy widzi co czyta. Lecielismy z Wakacje.pl pod koniec listopada ma CYPR i wszystko przebiegło zgodnie z oferta. Jak mieliśmy pytania, tel do konsultanta, ten natychmiast objaśnił. Wszystko jasne i czytelne. Przykre. Prezes ewidentnie chce coś ugrać...

    • 5 12

  • oszusci

    system tu system tam nie gadajcie glupot, oszusci

    • 3 0

  • W końcu ktoś się za to wziął. Liczę na ukaranie TUI. Na przykładzie konkretnych ofert stwierdzam, że ich strona wyświetla inne ceny za wczasy w liście po zafiltriwaniu, a już inne ( wyższe ) po przejściu do konkretnej oferty.

    • 6 1

  • W hu.. z tą karą jak pójdzie na skarb państwa a nie oddadzą oszukanym klientom

    • 2 3

  • No to ciekaw jestem kiedy z TUI zrobią porzadek (1)

    Przy nich wakacje.pl to wzór uczciwości. Tam to jak coś to duuuużo trzeba dodać, coby zobaczyć końcową cenę. Dziwne bo na macierzystym rynku podają uczciwie, więc może u nas ustawidawcca nie przewidział, a później wszyscy nas w du....e robią.

    • 9 2

    • Zgadza się! TUI to już w ogóle po bandzie leci!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane