- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (184 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (91 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Milion złotych kary dla portalu Wakacje.pl
Spółka Wakacje.pl, oferująca m.in. sprzedaż wycieczek, ma zapłacić ponad milion złotych kary za pokazywanie nieaktualnych lub niepełnych cen ofert - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka zapowiada odwołanie się od tej decyzji.
- Każdy konsument może wpisać na tej stronie swoje kryteria i według nich wyszukać oferty zagranicznych wyjazdów, może je też sortować od najtańszych do najdroższych oraz filtrować według cen. Następnie wyświetla się lista ofert wraz z cenami, które w wielu przypadkach nie zgadzały się z cenami podanymi po kliknięciu w szczegóły oferty: były wyższe lub niższe. Często nie zawierały obowiązkowej składki na fundusz gwarancyjny lub były to ceny historyczne - podał UOKiK w komunikacie.
![Vectra ma zwrócić klientom pieniądze](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3610/150x100/3610617__kr.webp)
Z monitoringu serwisu Wakacje.pl przeprowadzonego przez UOKiK w toku postępowania wynikało, że problem różnic cenowych dotyczył co najmniej 40 proc. sprawdzonych ofert. Powodowało to zafałszowanie wyników wyszukiwania: niektóre z nich powinny się plasować na innych miejscach w rankingu najtańszych ofert, zaś niektóre mogły nie być widoczne.
- Przeglądając i analizując wyniki wyszukiwania, konsumenci nie otrzymywali wiarygodnych i porównywalnych informacji o cenach wycieczek, podczas gdy tzw. listingi mają za zadanie umożliwić konsumentom porównanie ofert bez konieczności analizy i weryfikacji każdej propozycji z osobna. W efekcie konsumenci nie docierali do ofert, które spełniłyby ich kryteria, poświęcając czas na zapoznanie się z takimi, które im nie odpowiadały. Poprzez nierzetelne działanie wyszukiwarki konsumenci byli wprowadzani w błąd, wskutek czego mogli podejmować nieoptymalne decyzje zakupowe - podał UOKiK.
Przykłady:
- 7 dni na Kubie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 7 127 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 8 475 zł - różnica w cenie to 1 348 zł.
- 7 dni w Egipcie, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 2 480 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 112 zł - różnica w cenie to 632 zł.
- 7 dni w Hiszpanii, 1 osoba. Wyniki wyszukiwania: 3 737 zł, po rozwinięciu szczegółów oferty: 3 975 zł - różnica w cenie to 238 zł.
- Na stronach internetowych i w wyszukiwarkach ofert powinny być pokazywane ceny aktualne i kompletne, tak by konsument nie musiał weryfikować, jaki jest rzeczywisty koszt wycieczki w celu podjęcia najkorzystniejszej dla niego decyzji zakupowej. Przedsiębiorca prowadzący serwis internetowy, który umożliwia wyszukiwanie i sortowanie ofert z uwzględnieniem wysokości cen, odpowiada za przejrzyste ich prezentowanie, dlatego zgodnie z prawem musi mieć pewność, że cena zawiera wszystkie obowiązkowe opłaty i podawać je na każdym etapie, gdy informuje o koszcie wyjazdu. Nie można oczekiwać, że konsument będzie podchodził z podejrzliwością do przekazywanych mu informacji, tak samo jak nie można doprowadzać do sytuacji, aby wyszukiwarka ofert wprowadzała konsumentów w błąd - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Za stosowanie nieuczciwej praktyki gdańska spółka Wakacje.pl została ukarana przez prezesa UOKiK karą finansową w wysokości ponad miliona złotych (1 060 138 zł). Decyzja jest nieprawomocna - spółka może złożyć od niej odwołanie i już zapowiedziała, że złoży, ponieważ zarząd spółki nie zgadza się z oceną prezesa UOKiK.
- Wakacje.pl to serwis zbierający i prezentujący oferty blisko 100 biur podróży. Prezes UOKiK obarczył Wakacje.pl odpowiedzialnością za różnice w cenach ofert tychże biur, które mogą występować pomiędzy ceną wyświetlaną na wynikach wyszukiwania a widoczną na szczegółowym widoku oferty. UOKiK pominął okoliczność, że serwis Wakacje.pl, jako agent turystyczny, prezentuje zawsze ceny, jakie zostały mu przesłane przez biura podróży i na żadnym etapie nie wpływa na ich poziom. Same biura podróży powinny zgodnie z obowiązującymi przepisami przesyłać aktualne ceny do swoich pośredników, w tym do Wakacje.pl. W tym postępowaniu zostaliśmy obarczeni odpowiedzialnością za coś, na co nie mamy wpływu. Nie ma takiej czynności, którą Wakacje.pl mogłyby samodzielnie wykonać, żeby zlikwidować te rozbieżności - mówi Dariusz Górzny, prezes Wakacje.pl.
Do decyzji UOKiK o ukaraniu spółki Wakacje.pl odniosły się także biura podróży.
- W EXIM Tours oferujemy ponad 24 mln sposobów na spędzenie urlopu. Ta ogromna baza danych, gdzie zmiana jednej składowej wpływa na cenę tysięcy ofert - musi najpierw zaktualizować się w systemach wewnętrznych organizatorów, a następnie być wyeksportowana do tysięcy biur podróży w całej Polsce. I ten proces po prostu trwa. Sposób działania portalu Wakacje.pl nie różni się od tego, jak działają inne, podobne platformy w Polsce, a także w Niemczech czy Wielkiej Brytanii - mówi Marcin Małysz, prezes EXIM Tours.
- Ceny prezentowane w systemach rezerwacyjnych ulegają ciągłej zmianie ze względu na dynamikę wypełnień miejsc w hotelach i samolotach. Z uwagi na ilość danych proces aktualizowania cen w systemach wymaga określonego czasu i nie zawsze może się odbyć w czasie rzeczywistym. Zawsze jednak, w momencie zakładania rezerwacji, system potwierdza aktualną cenę. Klient zawiera umowę świadomie, znając dokładną cenę imprezy i co ona zawiera. Wszyscy chcemy je prezentować klientom uczciwie i transparentnie, wykorzystując przy tym wszelkie możliwości technologiczne - mówi Janusz Śmigielski, wiceprezes Grecos Holidays.
To niejedyne działania prezesa UOKiK w sprawie informowania konsumentów o cenach wycieczek - w toku jest postępowanie przeciwko Travelplanet.pl.
Dodatkowo UOKiK w postępowaniach wyjaśniających sprawdza również, jak ceny na swoich stronach prezentują biura podróży, a także to, jak organizatorzy turystyki rozpatrują reklamacje czy jaka jest treść ugód zawieranych z konsumentami w ramach reklamacji. Ponadto UOKiK analizuje wypełnianie przez organizatorów turystyki obowiązków przedkontraktowych w zakresie przekazywania konsumentom informacji niezbędnych do zawarcia umowy. Sprawdza też zasady moderowania opinii na stronach internetowych biur podróży oraz wyjaśnia okoliczności związane z informowaniem konsumentów o zmianie hotelu i podwyższeniu ceny wycieczki. Działaniami wyjaśniającymi objęci są touroperatorzy, w tym Nowa Itaka, Coral Travel, TUI i Rainbow Tours.
Miejsca
Opinie (145) 10 zablokowanych
-
2023-12-29 11:53
wakacje
nigdy więcej wycieczek z walacje.pl, nie polecam
- 2 1
-
2023-12-29 11:54
oszuści !!! omijać szerokim łukiem
- 1 0
-
2023-12-29 12:46
Podobna sytuacja z cenami jest w Tui
- 1 0
-
2023-12-29 13:26
Polecam u nich wycieczki, zawsze wszytko jest ok
Ta nagonka jest z d**y i niepoparta dowodami. Jak mi za drogo mogę zrezygnować przed zapłatą
- 0 3
-
2023-12-29 15:08
Dlaczego Biura podróży nie podają prawdy że aby polecieć na Meladiwy trzeba dodatkowo
dopłacić 700 dolarów za zawiezienie do bugladowow na wyspie- 3 0
-
2023-12-29 17:58
To samo aliexpress
Szukam np rejestratora samochodowego w lusterku. Wyszukiwarka pokazuje cały wypasiony zestaw za np 30 zł. Po wejściu na stronę przedmiotu okazuje się, że za 30 zł jest np sama karta pamięci. Trudno tam cokolwiek znaleźć, a jeśli już się znajdzie, to naprawdę trzeba się na szukać.
- 2 0
-
2023-12-29 22:28
Wakacje łżą
Tłumaczenie portalu jest śmieszne. Skoro po np. pierwszym wyszukaniu ofert pojawi się gdzieś niższa cena, a po kliknięciu w szczegóły wyższa niby zaktualizowana - to po kolejnym wyszukaniu przy takich samych kryteriach pierwsza cena już powinna być wyższa czyli zaktualizowana ( bo wakacje poznały przy wcześniejszym wyszukiwaniu tą nową aktualną , wyższą cenę) a tak nie jest . I to jest najprostsza metoda udowodnienia oszukiwania klientów ( lub przynajmniej nieuczciwego łowienia klientów).
- 2 0
-
2023-12-29 22:36
ponad 3 tysie za tydzień w Egipcie jedna osoba ? musiałbym na łeb upaść, aby kupić coś takiego w biurze podróży (1)
- 2 1
-
2023-12-31 10:03
Zależy jakiego standardu oczekujesz.
- 0 0
-
2023-12-30 13:16
To nie jest już firma właściciela tego portalu?
Bo chyba była?
- 0 0
-
2024-01-02 09:32
To jest prawda
Zamówiłem u nich wycieczkę w ciągu tygodnia trzy razy dzwonili i podnosili cene,a to bilet podrożał ,a to że cena hotelu ulega zmianie,w końcu olejem ich i zrezygnowałem.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.