• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy podatek paliwowy przyjęty przez rząd. Drożej na stacjach

Robert Kiewlicz
21 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Rząd przyjął nowelizację ustawy wprowadzającej nową opłatę emisyjną. Za cenę podwyżek na stacjach paliw chce finansować rozwój elektromobilności i paliw alternatywnych. Rząd przyjął nowelizację ustawy wprowadzającej nową opłatę emisyjną. Za cenę podwyżek na stacjach paliw chce finansować rozwój elektromobilności i paliw alternatywnych.

Ceny paliw mają pójść w górę o przynajmniej 10 gr brutto na litrze. Taki, zdaniem ekspertów, ma być efekt przyjętej we wtorek przez rząd opłaty emisyjnej. Pieniądze z opłaty mają być przeznaczone na finansowanie projektów związanych z rozwojem  elektromobilności i transportu opartego na paliwach alternatywnych, jak sprężony gaz ziemny, skroplony gaz ziemny oraz biopaliwa. Regulacje dotyczące opłaty emisyjnej mają wejść w życie 1 stycznia 2019 roku.


Opłata emisyjna to:


Przyjęta przez rząd nowelizacja ustawy zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł od 1000 litrów wprowadzonych na polski rynek: benzyny silnikowej i oleju napędowego. Zaproponowano też stworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, z którego będą finansowane projekty związane z rozwojem  elektromobilności (pojazdy napędzane energią elektryczną) oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych (m.in. CNG - sprężony gaz ziemny, LNG - skroplony gaz ziemny oraz biopaliwa).

Według zapowiedzi rządu, efektem działań Funduszu w wymiarze gospodarczym ma być systematyczna redukcja wykorzystywania paliw kopalnych oraz zwiększenie zużycia energii ze źródeł odnawialnych i innych paliw alternatywnych, podnoszenie efektywności i bezpieczeństwa infrastruktury, a także stworzenie warunków umożliwiających odbiorcom inteligentne wykorzystanie nośników energii.

Opłata emisyjna sfinansuje rozwój?



Co na to producenci paliw? Zarząd Grupy Lotos uważa, że przygotowywane zmiany w prawie nie będą miały wpływu na ceny detaliczne paliw, a powstający fundusz dodatkowo wesprze innowacyjne projekty realizowane w Grupie Lotos i w ten sposób środki finansowe wrócą do budżetu spółki. Lotos już planuje - oprócz punktów ładowania samochodów elektrycznych - sprzedaż na swoich stacjach także takich jak: CNG, LNG, a w przyszłości również wodoru. W ten sposób ma zamiar przekształcić sieć stacji paliw w nowoczesną sieć stacji tankowania energii.

Powodów do podwyżek nie widzi też PKN Orlen i jak twierdzi analizy dotyczące efektów planowanych regulacji dotyczących dodatkowej opłaty emisyjnej, nie wykazują wpływu na finalną cenę dla klienta detalicznego. 

- Zachowanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz dbałości o środowisko dla kolejnych pokoleń jest obowiązkiem nas wszystkich. PKN Orlen od lat czyni wszelkie starania, by trzymać się tych zasad. Analizujemy sytuację w kontekście wszystkich uwarunkowań makroekonomicznych i rynkowych i dzisiaj co do zasady zyskujemy przekonanie, że wprowadzenie opłaty emisyjnej nie będzie skutkować wzrostem cen dla naszych klientów detalicznych - powiedział Zbigniew Leszczyński, członek zarządu ds. sprzedaży PKN Orlen.

Paliwo będzie droższe



Mniej optymistyczni są eksperci. Twierdzą, że obowiązek uiszczenia opłaty emisyjnej dotyczy producentów i importerów paliw, jednak jej koszt nie będzie musiał być przez nich finansowany i ostatecznie może wiązać się podwyższeniem ceny dla odbiorcy ostatecznego, czyli kierowcy.

- Proponowana zmiana przypomina zamieszanie sprzed kilku miesięcy, kiedy próbowano pozyskać finansowanie dróg samorządowych w analogiczny sposób. Szczęśliwie dla kierowców z pomysłu szybko się wycofano, pod naciskiem opinii publicznej. Zaproponowane w projekcie dotyczące opłaty emisyjnej rozwiązanie może niestety odbić się na kieszeni tankujących - komentuje dr Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-petrol.pl. - Co prawda koszt jednostkowy nie jest tutaj duży (ok. 10 gr brutto na litrze) - jednak biorąc pod uwagę całą wielkość obciążeń podatkowych paliw w Polsce, które istotnie przekraczają 50 proc. jego ceny stacyjnej, mamy do czynienia ze zmianą, którą trudno oceniać pozytywnie z konsumenckiego punktu widzenia.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (292) ponad 20 zablokowanych

  • Opłata emisyjna sfinansuje rozwój? Czytaj więcej na:

    Czyli Towarzysz ,,Mao" Morawiecki dokonuje kradzieży w sposób zuchwały.

    • 0 0

  • Dziura bez dna

    PiS odejdzie a opłata zostanie...

    • 0 0

  • a tam mówili, że będą obniżać. Jednak ten kto ma na gaz auto ten jest wygranym u mnie ssang jest w gazie to trochę zostaje pieniędzy w kieszeni.

    • 1 0

  • Nie elektryki tylko wodorowe

    należy inwestować w auta wodorowe.

    • 0 0

  • Polska przedsiębiorczość

    Prościej jest wyciągać pieniądze z kieszeni obywateli niż np. postarać się o środki unijne na duże projekty B+R lub zamiast POMYŚLEĆ i dobrze zainwestować pieniądze np. na giełdzie.

    • 0 0

  • Samo życie....

    Państwo by dać jednemu obywatelowi 500 pln musi zabrać drugiemu 700 pln. A teraz skąd te pieniądze brać??? Hmy.. ??? Wprowadzimy podatek od paliwa itp... bo i tak każdy obywatel musi go zapłacić.
    W najgorszej sytuacji są ci obywatele co uczciwie pracują i np. mają jedno dziecko., kredyt na dom. Nie pobierają żadnych zasiłków, bo są na to "za bogaci". I jeszcze są obciążeni dodatkowymi podatkami. Wychodzi na to, że nie warto być uczciwym. Trzeba zacząć kombinować i pomyśleć jak tu wykorzystać luki w systemie :D

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane