• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy podatek paliwowy przyjęty przez rząd. Drożej na stacjach

Robert Kiewlicz
21 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Rząd przyjął nowelizację ustawy wprowadzającej nową opłatę emisyjną. Za cenę podwyżek na stacjach paliw chce finansować rozwój elektromobilności i paliw alternatywnych. Rząd przyjął nowelizację ustawy wprowadzającej nową opłatę emisyjną. Za cenę podwyżek na stacjach paliw chce finansować rozwój elektromobilności i paliw alternatywnych.

Ceny paliw mają pójść w górę o przynajmniej 10 gr brutto na litrze. Taki, zdaniem ekspertów, ma być efekt przyjętej we wtorek przez rząd opłaty emisyjnej. Pieniądze z opłaty mają być przeznaczone na finansowanie projektów związanych z rozwojem  elektromobilności i transportu opartego na paliwach alternatywnych, jak sprężony gaz ziemny, skroplony gaz ziemny oraz biopaliwa. Regulacje dotyczące opłaty emisyjnej mają wejść w życie 1 stycznia 2019 roku.


Opłata emisyjna to:


Przyjęta przez rząd nowelizacja ustawy zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej w wysokości 80 zł od 1000 litrów wprowadzonych na polski rynek: benzyny silnikowej i oleju napędowego. Zaproponowano też stworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, z którego będą finansowane projekty związane z rozwojem  elektromobilności (pojazdy napędzane energią elektryczną) oraz transportem opartym na paliwach alternatywnych (m.in. CNG - sprężony gaz ziemny, LNG - skroplony gaz ziemny oraz biopaliwa).

Według zapowiedzi rządu, efektem działań Funduszu w wymiarze gospodarczym ma być systematyczna redukcja wykorzystywania paliw kopalnych oraz zwiększenie zużycia energii ze źródeł odnawialnych i innych paliw alternatywnych, podnoszenie efektywności i bezpieczeństwa infrastruktury, a także stworzenie warunków umożliwiających odbiorcom inteligentne wykorzystanie nośników energii.

Opłata emisyjna sfinansuje rozwój?



Co na to producenci paliw? Zarząd Grupy Lotos uważa, że przygotowywane zmiany w prawie nie będą miały wpływu na ceny detaliczne paliw, a powstający fundusz dodatkowo wesprze innowacyjne projekty realizowane w Grupie Lotos i w ten sposób środki finansowe wrócą do budżetu spółki. Lotos już planuje - oprócz punktów ładowania samochodów elektrycznych - sprzedaż na swoich stacjach także takich jak: CNG, LNG, a w przyszłości również wodoru. W ten sposób ma zamiar przekształcić sieć stacji paliw w nowoczesną sieć stacji tankowania energii.

Powodów do podwyżek nie widzi też PKN Orlen i jak twierdzi analizy dotyczące efektów planowanych regulacji dotyczących dodatkowej opłaty emisyjnej, nie wykazują wpływu na finalną cenę dla klienta detalicznego. 

- Zachowanie zasad zrównoważonego rozwoju oraz dbałości o środowisko dla kolejnych pokoleń jest obowiązkiem nas wszystkich. PKN Orlen od lat czyni wszelkie starania, by trzymać się tych zasad. Analizujemy sytuację w kontekście wszystkich uwarunkowań makroekonomicznych i rynkowych i dzisiaj co do zasady zyskujemy przekonanie, że wprowadzenie opłaty emisyjnej nie będzie skutkować wzrostem cen dla naszych klientów detalicznych - powiedział Zbigniew Leszczyński, członek zarządu ds. sprzedaży PKN Orlen.

Paliwo będzie droższe



Mniej optymistyczni są eksperci. Twierdzą, że obowiązek uiszczenia opłaty emisyjnej dotyczy producentów i importerów paliw, jednak jej koszt nie będzie musiał być przez nich finansowany i ostatecznie może wiązać się podwyższeniem ceny dla odbiorcy ostatecznego, czyli kierowcy.

- Proponowana zmiana przypomina zamieszanie sprzed kilku miesięcy, kiedy próbowano pozyskać finansowanie dróg samorządowych w analogiczny sposób. Szczęśliwie dla kierowców z pomysłu szybko się wycofano, pod naciskiem opinii publicznej. Zaproponowane w projekcie dotyczące opłaty emisyjnej rozwiązanie może niestety odbić się na kieszeni tankujących - komentuje dr Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-petrol.pl. - Co prawda koszt jednostkowy nie jest tutaj duży (ok. 10 gr brutto na litrze) - jednak biorąc pod uwagę całą wielkość obciążeń podatkowych paliw w Polsce, które istotnie przekraczają 50 proc. jego ceny stacyjnej, mamy do czynienia ze zmianą, którą trudno oceniać pozytywnie z konsumenckiego punktu widzenia.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (292) ponad 20 zablokowanych

  • no to będzie kasa na ministerialne premie (1)

    • 13 0

    • To by podnieśli 5x tyle

      • 1 0

  • ceny rosną

    Słupki poparcia też Przedziwna logika. Jakie społeczeństwo taki rząd

    • 13 0

  • Pójdzie na 500+

    • 9 1

  • chory kraj.... kolejne podatki na innowacje... a jak kowalski che produkować dla siebie prąd z wiatru czy ze słońca to najpierw trzeba energię sprzedać elektrowni a dopiero od elektrowni odkupić swój prąd...

    • 11 2

  • Jaki jest sens płacenia nierabotnym kobietom 500+??

    Rozumiem - dla pracującej kobiety płacącej podatki jak najbardziej i to na jej każde dziecko. Ale dla tych Nierabotnych, co to dostają wysypki na dłoniach od pracy, to jakim prawem PIS płaci i z czyich to pieniędzy pochodzi??

    • 11 2

  • DOBRA zmiana

    Nikt, nic robił nie będzie. Pretekst na nowe stanowiska dla rodziny i kolesi

    • 11 1

  • Tak jak wszystkie dotychczasowe opłaty

    zawarte w cenie paliwa, które idą na inne cele, ten też pójdzie na łatanie dziury budżetowej, działanie naszego państwa opiera się na okłamywaniu społeczenstwa w żywe oczy.

    • 10 0

  • Podobno mają za to opłacać trole interetowe przed wyborami samorządowymi

    • 4 1

  • Ktos wybral tych oszolomow!!! Ostatni zgasi swiatlo.Za 500 zl sprzedali wolnosc i normalnosc.Dziadowski chory kraj!!!

    • 7 1

  • Fiskalna ściema

    Będą finansować kolejną propagandową ściemę - tworzenie polskich aut elektrycznych na węgiel.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Tomasz Basiński

W latach 1987 – 1990 kształcił się w sopockim Policealnym Studium Zawodowym w specjalności Oprogramowanie Maszyn Cyfrowych. W 1992 roku ukończył z wynikiem bardzo dobrym Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Organizacja i Zarządzanie. Brał udział w wielu specjalistycznych kursach marketingu i sprzedaży organizowanych przez renomowane instytucje. Doświadczenie w zarządzaniu zdobywał od 1992 roku. Był współorganizatorem biura Fundacji Centrum Informacji Gospodarczej przy...

Najczęściej czytane