• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku. Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku.

Niedopatrzenie czy przemyślany ruch? Propagandowa publikacja czy jednak ważny dokument, który wyznacza najważniejsze kierunki społeczno-gospodarcze? Tak czy inaczej, w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", przedstawionym przez rządzących kilka dni temu, zauważono planowany Port Centralny w Gdańsku, a nawet terminal kontenerowy w Świnoujściu, a pominięto Port Zewnętrzny w Gdyni. Jak to rozumieć?



Przypomnijmy. Port CentralnyMapka ma powstać w Porcie Gdańsk. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych "na wodzie". Na ok. 410 tzw. zalądowionych hektarach ma się znaleźć terminal pasażerski, offshore, LNG, przestrzeń stoczniowa, ale także terminal kontenerowy. Z kolei Port ZewnętrznyMapka to projekt Portu Gdynia. Też ma powstać na sztucznej wyspie. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha. Ważnym elementem portu ma być terminal kontenerowy. Ostatnio pojawiła się też koncepcja, aby w części powstał port instalacyjny dla energetyki wiatrowej na morzu.

Pełna treść programu "Polski Ład"

Gospodarka morska w "Polskim Ładzie"



W opracowaniu "Polski Ład" niewiele miejsca poświęcono gospodarce morskiej. Zaledwie kilka zdań znalazło się o portach, jeszcze mniej o stoczniach. Te pojawiają się we fragmencie o energetyce wiatrowej. "Budowa wiatraków offshore to również zysk i szansa dla polskiego przemysłu stoczniowego i rozwoju polskiej gospodarki" - zauważono w opracowaniu.

Czytaj też:

Nowy port w Trójmieście. Port instalacyjny na potrzeby farm wiatrowych



Wracając jednak do portów - w dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".

Dlaczego nic nie ma o budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni? Nie wspomniano o tej inwestycji także w informacji dotyczącej farm wiatrowych, a według - do tej pory - dystrybuowanych informacji właśnie w Gdyni ma powstać port instalacyjny. Nie ujęto też Portu Zewnętrznego w notce "Wielkie programy infrastrukturalne", jest za to mowa o Porcie Gdańsk.

Drogi Czerwonej też zabrakło



Kolejna sprawa to budowa Drogi Czerwonej. W dziale "Dekada rozwoju" jest mowa o różnych drogach (m.in. S8, S19 czy DK 94), ale nie ma ani słowa o tej ważnej do Portu Gdynia inwestycji. Dlaczego? Za to w informacji "Wielkie programy infrastrukturalne" wspomniano o Via Carpatia, Via Baltica czy Rail Baltic.

Czytaj też:

Znamy przebieg Drogi Czerwonej



Projekt Portu Zewnętrznego


O sprawę zapytaliśmy ekspertów od gospodarki morskiej, ale uznali oni, że nie wiadomo, jak traktować ten dokument i czy w ogóle jako dokument, czy tylko polityczny program społeczno-gospodarczy. Zapytaliśmy więc gdyńskich polityków.

Pytania o brak Portu Zewnętrznego skierowaliśmy kilka dni temu do Marcina Horały, wiceministra w resorcie infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety jeszcze nie dostaliśmy odpowiedzi. Zamieścimy ją, gdy tylko ją otrzymamy. O wadze dokumentu mówił kilka dni temu wicepremier Jarosław Kaczyński.

- To ważny dokument, przedtem były rozmowy, były spotkania, także poza Warszawą. Narady dłuższe, nawet takie niejednodniowe. Więc to jest dokument podpisany po - można powiedzieć - długim namyśle i długim dialogu, stąd jego waga - powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński w Programie Pierwszym Polskiego Radia i PR24.

Nie skreśla z listy, choć pewnie umniejsza rangę



A co na to opozycja?

- Po takim zadęciu wokół budowy Portu Zewnętrznego faktycznie dziwne, że nie wspomniano o tym projekcie w "Polskim Ładzie". Nie wiem, jak  można to tłumaczyć, tak jak nie wiem, co się kryje za niespodziewanymi zmianami w zarządzie Portu Gdynia. Może rząd wycofuje się z tej koncepcji? A może to tylko tarcia wewnętrzne między frakcjami w Zjednoczonej Prawicy? Poza tym nie wiem, czy "Polski Ład" można traktować jako dokument, realny plan, czy tylko opracowanie propagandowe. Takie manifesty o wielkich inwestycjach mają swoją wartość mobilizującą, jednak nie zawsze przekładają się na rachunek ekonomiczny. Zwracam uwagę na fakt, że rząd równolegle zamierza wybudować Port Zewnętrzny w Gdyni, Port Centralny w Gdańsku oraz terminal kontenerowy w Świnoujściu. Rynek nie jest z gumy, na posiedzeniach komisji sejmowej wielokrotnie pytałem o  biznesowe uzasadnienia tych projektów, odpowiedzi nigdy nie były merytoryczne. Bezdyskusyjnie gdyńską racją stanu jest budowa Drogi Czerwonej, nieobecność tej inwestycji w dokumencie programowym PiS  budzi mój głęboki niepokój - powiedział Tadeusz Aziewicz, poseł Koalicji Obywatelskiej.

  • Ostatni element Portu Centralnego, czyli terminal LNG.
  • Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku.
  • Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni. Według wstępnego harmonogramu budowa ma potrwać do końca 2025 roku.

- Można to różnie tłumaczyć - albo wynika to z niechlujstwa, albo ze świadomego działania. W obu przypadkach sprawa jest niepokojąca. Bo skoro wymieniono Port Centralny i terminal w Świnoujściu, to dlaczego nie wspomniano o Porcie Zewnętrznym? Mam nadzieję, że brak wprost wymienionych gdyńskich inwestycji w podobno bardzo ważnym dokumencie jak "Polski Ład" nie skreśla ich z listy, choć pewnie umniejsza rangę. Bardzo niepokojące jest pominięcie Drogi Czerwonej, bez której nawet bez rozbudowy portowi w Gdyni ciężko się funkcjonuje. Chcę jednak zauważyć, że pominięto także inne ważne dla Trójmiasta sprawy. Nie poświęcono uwagi polskim stoczniom, nie wspomniano o obronności kraju, o potrzebach Marynarki Wojennej, które powinna zaspokoić nasza branża stoczniowa - powiedział z kolei Marek Rutka, poseł Lewicy.
O brak Portu Zewnętrznego i Drogi Czerwonej w "Polskim Ładzie" zapytaliśmy też Ministerstwo Infrastruktury. Niestety, też nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi. Jednak sądząc po ostatniej deklaracji wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego, który podczas uroczystości podpisania listu intencyjnego pomiędzy Uniwersytetem Morskim w Gdyni i PGE w zakresie współpracy eksperckiej w celu rozwijania morskiej energetyki wiatrowej w Polsce potwierdził budowę portu instalacyjnego dla projektów offshore w Porcie Gdynia, to choć na ten element możemy liczyć. Powiedział nawet, że przeznaczone zostaną na to środki w wysokości 435 milionów euro.

Miejsca

Opinie (286) ponad 10 zablokowanych

  • Warto kibicować rządowi niech nasz kraj się rozwija. (1)

    • 6 11

    • Taaa

      Najbardziej trzeba kibicowac katofaszycie, ministrantowi edukacji...
      To podstawa rozwoju kraju...

      • 6 1

  • Oby tylko rząd nie dawał żadnych pieniędzy Dulkiiewicz (4)

    • 7 10

    • ... to mógłby więcej przelać na konto handlarza bronią, albo instruktora narciarskiego. (3)

      • 9 4

      • No i na sukiennika Toruńskiego

        • 5 2

      • (1)

        Handlarz bronią chociaż rozwija swoją działalność. Gdańsk obecnie tonie po opadach deszczyku.

        • 1 1

        • Rozwija... działalność przywłaszczania funduszy?

          ....jak mi przeleją kilkadet baniek to też rozwinę działalność.

          • 0 0

  • A dla zwykłych zjadaczy chleba program "1000 minus"

    Podatki Inflacja Socjalizm w skrócie PIS.

    • 6 5

  • "Niezależność" i "apolityczność" Wojciecha Szczurka

    Skłócony ze wszystkimi, obojętnie jaka władza (PiS czy PO, czy inni), nigdy nic nic nie załatwi, ani z PKP ani z lotniskiem ani z portem. Gdynianie tracą na jego ambicjach wszelkie szanse. I nie piszcie, że port nie jest w gestii urzędu miasta, i że koleje nie są w gestii urzędu. Jest coś takiego jak lobbing, no ale jak się prowadzi wojny ze wszystkimi dookoła to nie ma o czym mówić.

    Jedyny pomysł jaki ma ten człowiek (bo to on jednoosobowa rządzi miastem) na łatanie coraz bardziej przerażającej dziury w budżecie Gdyni to wyprzedaż wszystkiego, łącznie z wywalaniem szkół, żeby tylko w perspektywie paru lat zdobyć te kilka milionów.

    Setki milionów, które poświęcono na piarowskie konstruowanie mitu tego człowieka mogło zostać wykorzystane z korzyścią dla miasta. A tak będzie tylko coraz gorzej, bo za dużo ludzi jest od tego układu uzależnionych.

    Żegnaj Gdynio.

    • 4 1

  • A czemu PO zamykala stocznie, porty? Nawet Ryży LOT o mało by nie zbankrutował (3)

    • 2 6

    • Gdzie prom pinokio? Stocznia nie dała rady z kolan wstać?

      Czy rozkradli?

      • 4 3

    • Dlaczego jarozaw kopalnie chce zamknąć?

      • 3 2

    • masz covidowy syndrom bezmozgowia .

      • 4 1

  • a tymczasem (1)

    Prezes Greinke od pół roku otwiera koperty z ofertami na Port Centralny.... Cisza... nikt nic nie wie....

    • 0 1

    • Trochę czasu zajmuje policzenie tych ofert....

      ...to może być sporo banknotów.

      • 0 0

  • morawietzki zapomnia jeszcze pokazać

    centrum lotów w kosmos PiS

    • 7 3

  • Pissoffcy wybudowali juz prom do tego narodowego portu? (1)

    Czy rozp*********anie mierzei to cel nadrzedny tej bandy.

    • 8 4

    • Przenieśli chyba budowę do Radomia

      A rozpi... dosłownie wszystkiego to taka ich cecha...

      • 5 1

  • Zdecydowana większość opinii to glosy ludzi rozemocjonowanych, rozżalonych

    i bez szczególnej wiedzy o temacie.
    Pani Redaktor za szybko pisze. Powinna poczekać na odpowiedzi od decydentów i wtedy napisać. A tak, same domysły.
    Szkoda.

    • 2 1

  • Po co nam port zewnetrzny-grunt ze Kaczynski wyda grube miliardy na odbudowe zamkow Kazimierzowskich...

    Albo w inna Ostroleke..Pieniadze w piach--tak gospodarzy dobra zmiana.

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane