- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (209 opinii)
- 2 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (111 opinii)
- 3 Ursa już pod polską banderą (98 opinii)
- 4 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (69 opinii)
- 5 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (222 opinie)
- 6 Intel zwolni 15 tys. pracowników (403 opinie)
"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego
Niedopatrzenie czy przemyślany ruch? Propagandowa publikacja czy jednak ważny dokument, który wyznacza najważniejsze kierunki społeczno-gospodarcze? Tak czy inaczej, w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", przedstawionym przez rządzących kilka dni temu, zauważono planowany Port Centralny w Gdańsku, a nawet terminal kontenerowy w Świnoujściu, a pominięto Port Zewnętrzny w Gdyni. Jak to rozumieć?
Przypomnijmy. Port Centralny
Pełna treść programu "Polski Ład"
Gospodarka morska w "Polskim Ładzie"
W opracowaniu "Polski Ład" niewiele miejsca poświęcono gospodarce morskiej. Zaledwie kilka zdań znalazło się o portach, jeszcze mniej o stoczniach. Te pojawiają się we fragmencie o energetyce wiatrowej. "Budowa wiatraków offshore to również zysk i szansa dla polskiego przemysłu stoczniowego i rozwoju polskiej gospodarki" - zauważono w opracowaniu.
Czytaj też:
Nowy port w Trójmieście. Port instalacyjny na potrzeby farm wiatrowych
Wracając jednak do portów - w dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".
Dlaczego nic nie ma o budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni? Nie wspomniano o tej inwestycji także w informacji dotyczącej farm wiatrowych, a według - do tej pory - dystrybuowanych informacji właśnie w Gdyni ma powstać port instalacyjny. Nie ujęto też Portu Zewnętrznego w notce "Wielkie programy infrastrukturalne", jest za to mowa o Porcie Gdańsk.
Drogi Czerwonej też zabrakło
Kolejna sprawa to budowa Drogi Czerwonej. W dziale "Dekada rozwoju" jest mowa o różnych drogach (m.in. S8, S19 czy DK 94), ale nie ma ani słowa o tej ważnej do Portu Gdynia inwestycji. Dlaczego? Za to w informacji "Wielkie programy infrastrukturalne" wspomniano o Via Carpatia, Via Baltica czy Rail Baltic.
Czytaj też:
Znamy przebieg Drogi Czerwonej
Projekt Portu Zewnętrznego
O sprawę zapytaliśmy ekspertów od gospodarki morskiej, ale uznali oni, że nie wiadomo, jak traktować ten dokument i czy w ogóle jako dokument, czy tylko polityczny program społeczno-gospodarczy. Zapytaliśmy więc gdyńskich polityków.
Pytania o brak Portu Zewnętrznego skierowaliśmy kilka dni temu do Marcina Horały, wiceministra w resorcie infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety jeszcze nie dostaliśmy odpowiedzi. Zamieścimy ją, gdy tylko ją otrzymamy. O wadze dokumentu mówił kilka dni temu wicepremier Jarosław Kaczyński.
- To ważny dokument, przedtem były rozmowy, były spotkania, także poza Warszawą. Narady dłuższe, nawet takie niejednodniowe. Więc to jest dokument podpisany po - można powiedzieć - długim namyśle i długim dialogu, stąd jego waga - powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński w Programie Pierwszym Polskiego Radia i PR24.
Nie skreśla z listy, choć pewnie umniejsza rangę
A co na to opozycja?
- Po takim zadęciu wokół budowy Portu Zewnętrznego faktycznie dziwne, że nie wspomniano o tym projekcie w "Polskim Ładzie". Nie wiem, jak można to tłumaczyć, tak jak nie wiem, co się kryje za niespodziewanymi zmianami w zarządzie Portu Gdynia. Może rząd wycofuje się z tej koncepcji? A może to tylko tarcia wewnętrzne między frakcjami w Zjednoczonej Prawicy? Poza tym nie wiem, czy "Polski Ład" można traktować jako dokument, realny plan, czy tylko opracowanie propagandowe. Takie manifesty o wielkich inwestycjach mają swoją wartość mobilizującą, jednak nie zawsze przekładają się na rachunek ekonomiczny. Zwracam uwagę na fakt, że rząd równolegle zamierza wybudować Port Zewnętrzny w Gdyni, Port Centralny w Gdańsku oraz terminal kontenerowy w Świnoujściu. Rynek nie jest z gumy, na posiedzeniach komisji sejmowej wielokrotnie pytałem o biznesowe uzasadnienia tych projektów, odpowiedzi nigdy nie były merytoryczne. Bezdyskusyjnie gdyńską racją stanu jest budowa Drogi Czerwonej, nieobecność tej inwestycji w dokumencie programowym PiS budzi mój głęboki niepokój - powiedział Tadeusz Aziewicz, poseł Koalicji Obywatelskiej.
- Można to różnie tłumaczyć - albo wynika to z niechlujstwa, albo ze świadomego działania. W obu przypadkach sprawa jest niepokojąca. Bo skoro wymieniono Port Centralny i terminal w Świnoujściu, to dlaczego nie wspomniano o Porcie Zewnętrznym? Mam nadzieję, że brak wprost wymienionych gdyńskich inwestycji w podobno bardzo ważnym dokumencie jak "Polski Ład" nie skreśla ich z listy, choć pewnie umniejsza rangę. Bardzo niepokojące jest pominięcie Drogi Czerwonej, bez której nawet bez rozbudowy portowi w Gdyni ciężko się funkcjonuje. Chcę jednak zauważyć, że pominięto także inne ważne dla Trójmiasta sprawy. Nie poświęcono uwagi polskim stoczniom, nie wspomniano o obronności kraju, o potrzebach Marynarki Wojennej, które powinna zaspokoić nasza branża stoczniowa - powiedział z kolei Marek Rutka, poseł Lewicy.
O brak Portu Zewnętrznego i Drogi Czerwonej w "Polskim Ładzie" zapytaliśmy też Ministerstwo Infrastruktury. Niestety, też nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi. Jednak sądząc po ostatniej deklaracji wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego, który podczas uroczystości podpisania listu intencyjnego pomiędzy Uniwersytetem Morskim w Gdyni i PGE w zakresie współpracy eksperckiej w celu rozwijania morskiej energetyki wiatrowej w Polsce potwierdził budowę portu instalacyjnego dla projektów offshore w Porcie Gdynia, to choć na ten element możemy liczyć. Powiedział nawet, że przeznaczone zostaną na to środki w wysokości 435 milionów euro.
Miejsca
Opinie (286) ponad 10 zablokowanych
-
2021-05-21 01:17
Warto kibicować rządowi niech nasz kraj się rozwija. (1)
- 6 11
-
2021-05-21 18:15
Taaa
Najbardziej trzeba kibicowac katofaszycie, ministrantowi edukacji...
To podstawa rozwoju kraju...- 6 1
-
2021-05-21 01:20
Oby tylko rząd nie dawał żadnych pieniędzy Dulkiiewicz (4)
- 7 10
-
2021-05-21 07:33
... to mógłby więcej przelać na konto handlarza bronią, albo instruktora narciarskiego. (3)
- 9 4
-
2021-05-21 14:49
No i na sukiennika Toruńskiego
- 5 2
-
2021-05-22 09:32
(1)
Handlarz bronią chociaż rozwija swoją działalność. Gdańsk obecnie tonie po opadach deszczyku.
- 1 1
-
2021-05-22 23:01
Rozwija... działalność przywłaszczania funduszy?
....jak mi przeleją kilkadet baniek to też rozwinę działalność.
- 0 0
-
2021-05-21 06:42
A dla zwykłych zjadaczy chleba program "1000 minus"
Podatki Inflacja Socjalizm w skrócie PIS.
- 6 5
-
2021-05-21 11:23
"Niezależność" i "apolityczność" Wojciecha Szczurka
Skłócony ze wszystkimi, obojętnie jaka władza (PiS czy PO, czy inni), nigdy nic nic nie załatwi, ani z PKP ani z lotniskiem ani z portem. Gdynianie tracą na jego ambicjach wszelkie szanse. I nie piszcie, że port nie jest w gestii urzędu miasta, i że koleje nie są w gestii urzędu. Jest coś takiego jak lobbing, no ale jak się prowadzi wojny ze wszystkimi dookoła to nie ma o czym mówić.
Jedyny pomysł jaki ma ten człowiek (bo to on jednoosobowa rządzi miastem) na łatanie coraz bardziej przerażającej dziury w budżecie Gdyni to wyprzedaż wszystkiego, łącznie z wywalaniem szkół, żeby tylko w perspektywie paru lat zdobyć te kilka milionów.
Setki milionów, które poświęcono na piarowskie konstruowanie mitu tego człowieka mogło zostać wykorzystane z korzyścią dla miasta. A tak będzie tylko coraz gorzej, bo za dużo ludzi jest od tego układu uzależnionych.
Żegnaj Gdynio.- 4 1
-
2021-05-21 11:58
A czemu PO zamykala stocznie, porty? Nawet Ryży LOT o mało by nie zbankrutował (3)
- 2 6
-
2021-05-21 14:55
Gdzie prom pinokio? Stocznia nie dała rady z kolan wstać?
Czy rozkradli?
- 4 3
-
2021-05-21 14:56
Dlaczego jarozaw kopalnie chce zamknąć?
- 3 2
-
2021-05-21 19:02
masz covidowy syndrom bezmozgowia .
- 4 1
-
2021-05-21 12:42
a tymczasem (1)
Prezes Greinke od pół roku otwiera koperty z ofertami na Port Centralny.... Cisza... nikt nic nie wie....
- 0 1
-
2021-05-22 23:08
Trochę czasu zajmuje policzenie tych ofert....
...to może być sporo banknotów.
- 0 0
-
2021-05-21 16:14
morawietzki zapomnia jeszcze pokazać
centrum lotów w kosmos PiS
- 7 3
-
2021-05-21 19:00
Pissoffcy wybudowali juz prom do tego narodowego portu? (1)
Czy rozp*********anie mierzei to cel nadrzedny tej bandy.
- 8 4
-
2021-05-21 19:53
Przenieśli chyba budowę do Radomia
A rozpi... dosłownie wszystkiego to taka ich cecha...
- 5 1
-
2021-05-21 20:39
Zdecydowana większość opinii to glosy ludzi rozemocjonowanych, rozżalonych
i bez szczególnej wiedzy o temacie.
Pani Redaktor za szybko pisze. Powinna poczekać na odpowiedzi od decydentów i wtedy napisać. A tak, same domysły.
Szkoda.- 2 1
-
2021-05-21 21:21
Po co nam port zewnetrzny-grunt ze Kaczynski wyda grube miliardy na odbudowe zamkow Kazimierzowskich...
Albo w inna Ostroleke..Pieniadze w piach--tak gospodarzy dobra zmiana.
- 3 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.