• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku. Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku.

Niedopatrzenie czy przemyślany ruch? Propagandowa publikacja czy jednak ważny dokument, który wyznacza najważniejsze kierunki społeczno-gospodarcze? Tak czy inaczej, w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", przedstawionym przez rządzących kilka dni temu, zauważono planowany Port Centralny w Gdańsku, a nawet terminal kontenerowy w Świnoujściu, a pominięto Port Zewnętrzny w Gdyni. Jak to rozumieć?



Przypomnijmy. Port CentralnyMapka ma powstać w Porcie Gdańsk. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych "na wodzie". Na ok. 410 tzw. zalądowionych hektarach ma się znaleźć terminal pasażerski, offshore, LNG, przestrzeń stoczniowa, ale także terminal kontenerowy. Z kolei Port ZewnętrznyMapka to projekt Portu Gdynia. Też ma powstać na sztucznej wyspie. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha. Ważnym elementem portu ma być terminal kontenerowy. Ostatnio pojawiła się też koncepcja, aby w części powstał port instalacyjny dla energetyki wiatrowej na morzu.

Pełna treść programu "Polski Ład"

Gospodarka morska w "Polskim Ładzie"



W opracowaniu "Polski Ład" niewiele miejsca poświęcono gospodarce morskiej. Zaledwie kilka zdań znalazło się o portach, jeszcze mniej o stoczniach. Te pojawiają się we fragmencie o energetyce wiatrowej. "Budowa wiatraków offshore to również zysk i szansa dla polskiego przemysłu stoczniowego i rozwoju polskiej gospodarki" - zauważono w opracowaniu.

Czytaj też:

Nowy port w Trójmieście. Port instalacyjny na potrzeby farm wiatrowych



Wracając jednak do portów - w dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".

Dlaczego nic nie ma o budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni? Nie wspomniano o tej inwestycji także w informacji dotyczącej farm wiatrowych, a według - do tej pory - dystrybuowanych informacji właśnie w Gdyni ma powstać port instalacyjny. Nie ujęto też Portu Zewnętrznego w notce "Wielkie programy infrastrukturalne", jest za to mowa o Porcie Gdańsk.

Drogi Czerwonej też zabrakło



Kolejna sprawa to budowa Drogi Czerwonej. W dziale "Dekada rozwoju" jest mowa o różnych drogach (m.in. S8, S19 czy DK 94), ale nie ma ani słowa o tej ważnej do Portu Gdynia inwestycji. Dlaczego? Za to w informacji "Wielkie programy infrastrukturalne" wspomniano o Via Carpatia, Via Baltica czy Rail Baltic.

Czytaj też:

Znamy przebieg Drogi Czerwonej



Projekt Portu Zewnętrznego


O sprawę zapytaliśmy ekspertów od gospodarki morskiej, ale uznali oni, że nie wiadomo, jak traktować ten dokument i czy w ogóle jako dokument, czy tylko polityczny program społeczno-gospodarczy. Zapytaliśmy więc gdyńskich polityków.

Pytania o brak Portu Zewnętrznego skierowaliśmy kilka dni temu do Marcina Horały, wiceministra w resorcie infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety jeszcze nie dostaliśmy odpowiedzi. Zamieścimy ją, gdy tylko ją otrzymamy. O wadze dokumentu mówił kilka dni temu wicepremier Jarosław Kaczyński.

- To ważny dokument, przedtem były rozmowy, były spotkania, także poza Warszawą. Narady dłuższe, nawet takie niejednodniowe. Więc to jest dokument podpisany po - można powiedzieć - długim namyśle i długim dialogu, stąd jego waga - powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński w Programie Pierwszym Polskiego Radia i PR24.

Nie skreśla z listy, choć pewnie umniejsza rangę



A co na to opozycja?

- Po takim zadęciu wokół budowy Portu Zewnętrznego faktycznie dziwne, że nie wspomniano o tym projekcie w "Polskim Ładzie". Nie wiem, jak  można to tłumaczyć, tak jak nie wiem, co się kryje za niespodziewanymi zmianami w zarządzie Portu Gdynia. Może rząd wycofuje się z tej koncepcji? A może to tylko tarcia wewnętrzne między frakcjami w Zjednoczonej Prawicy? Poza tym nie wiem, czy "Polski Ład" można traktować jako dokument, realny plan, czy tylko opracowanie propagandowe. Takie manifesty o wielkich inwestycjach mają swoją wartość mobilizującą, jednak nie zawsze przekładają się na rachunek ekonomiczny. Zwracam uwagę na fakt, że rząd równolegle zamierza wybudować Port Zewnętrzny w Gdyni, Port Centralny w Gdańsku oraz terminal kontenerowy w Świnoujściu. Rynek nie jest z gumy, na posiedzeniach komisji sejmowej wielokrotnie pytałem o  biznesowe uzasadnienia tych projektów, odpowiedzi nigdy nie były merytoryczne. Bezdyskusyjnie gdyńską racją stanu jest budowa Drogi Czerwonej, nieobecność tej inwestycji w dokumencie programowym PiS  budzi mój głęboki niepokój - powiedział Tadeusz Aziewicz, poseł Koalicji Obywatelskiej.

  • Ostatni element Portu Centralnego, czyli terminal LNG.
  • Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku.
  • Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni. Według wstępnego harmonogramu budowa ma potrwać do końca 2025 roku.

- Można to różnie tłumaczyć - albo wynika to z niechlujstwa, albo ze świadomego działania. W obu przypadkach sprawa jest niepokojąca. Bo skoro wymieniono Port Centralny i terminal w Świnoujściu, to dlaczego nie wspomniano o Porcie Zewnętrznym? Mam nadzieję, że brak wprost wymienionych gdyńskich inwestycji w podobno bardzo ważnym dokumencie jak "Polski Ład" nie skreśla ich z listy, choć pewnie umniejsza rangę. Bardzo niepokojące jest pominięcie Drogi Czerwonej, bez której nawet bez rozbudowy portowi w Gdyni ciężko się funkcjonuje. Chcę jednak zauważyć, że pominięto także inne ważne dla Trójmiasta sprawy. Nie poświęcono uwagi polskim stoczniom, nie wspomniano o obronności kraju, o potrzebach Marynarki Wojennej, które powinna zaspokoić nasza branża stoczniowa - powiedział z kolei Marek Rutka, poseł Lewicy.
O brak Portu Zewnętrznego i Drogi Czerwonej w "Polskim Ładzie" zapytaliśmy też Ministerstwo Infrastruktury. Niestety, też nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi. Jednak sądząc po ostatniej deklaracji wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego, który podczas uroczystości podpisania listu intencyjnego pomiędzy Uniwersytetem Morskim w Gdyni i PGE w zakresie współpracy eksperckiej w celu rozwijania morskiej energetyki wiatrowej w Polsce potwierdził budowę portu instalacyjnego dla projektów offshore w Porcie Gdynia, to choć na ten element możemy liczyć. Powiedział nawet, że przeznaczone zostaną na to środki w wysokości 435 milionów euro.

Miejsca

Opinie (286) ponad 10 zablokowanych

  • Pamiętam jak Grzesiek Schetyna powiedział (2)

    Po co Nam pot centralny jka jest lotnisko w Berlinie. To świadczy jak słaba jest opozycja i jak brakuje im lidera pokroju Donalda Tuska. Fajną rzeczą jest to jak PiS stawia sidła na PO np: cała afera o LGBT rozdmuchuje problem oni się w to angażują a pod osłoną nocy przepycha się ustawy. Większość Polaków jest przeciwko ruchowi LGBT i dlatego PO traci. Podobnie jest z Naszą Panią prezydent odliczam dni kiedy jej budyniowa kadencja się skończy.
    PS. Nie lubię pisu

    • 6 4

    • Schetyna, Thusk i reszta PO to słupy z Berlina

      • 4 0

    • to Rafau

      • 0 0

  • Stawiamy na (ro) zwój (2)

    Po co w Gdyni port zewnętrzny. Skoro nie będzie miejsc parkingowych przy porcie dla ciężarówek i towar ze statków trzeba będzie komunikacja miejską wozić aby tiry przy rivierze załadować. A nie są rowery cargo przecież.

    • 5 1

    • (1)

      Port w Gdyni zabije infrastrukturę miejską. Przeładunki masowe nie powinny być tam operowane, skoro obecne drogi już nie są w stanie zapewnić wyjazdu z miasta

      • 1 3

      • raczej widac odwrotny proces

        Infrastrukture nalezy rozwijac a nie zabudowywac blokami pod szybki geszeft.

        • 2 1

  • Polski ład (1)

    przecież to nie jest program rozwoju Polski po pandemii lecz typowy program polityczny przed wyborami. I jeszcze jedno ten rząd przekazał do Unii Europejskiej plan ekonomiczny wykorzystania
    funduszów europejskich na rozwój i odbudowę po pandemii i ten plan jest dobry bo przygotowany
    i opracowany przez ekonomistów i znacznie się różni od tego o czym opowiada pan premier.

    • 3 3

    • A w rzeczywistości wybiorą trzecią drogę - program PiS na swoim i unijnym.

      • 0 0

  • Najwiekszym nieszczesciem po II wojnie swiatowej bylo powstanie Peło i Ryży (2)

    • 2 3

    • Nikt tak nie niszczył i nie kradł jak teraźniejsza partia...

      PRL bis

      • 3 2

    • Podoba się katofaszyzm co?

      • 4 1

  • (2)

    Kiedy inflacja pedzi jak szalona i szukasz kogos kto nia pokieruje. Kto? No kto? Kubicaaaaaa

    • 1 2

    • Brawo piss

      Według Eurostatu kwietniowe tempo wzrostu cen w Polsce było drugim najwyższym po Węgrzech w Unii Europejskiej.

      Ale suweren się cieszy z 500+
      Partyjne istoty przesiąknięte TVP nie widzą cen... ani drożyzny...

      • 5 2

    • No nie jarozbaw...

      Bo nie umi nic prowadzić

      • 2 1

  • Teraz w TVP

    Polska jest silnym państwem
    :D :D :D :D

    Dobre!

    • 5 1

  • Polski Wał, a nie ład.

    Tym którym się jeszcze chce pracować po 10-12h dziennie jeszcze dowalą podatek. Zarabiasz 150tys rocznie to jesteś burżujem? A przy takim dochodzie zabiorą Ci około 20tys rocznie. Zwykłe bandyctwo w białych rękawiczkach

    • 1 2

  • Kiedy PO przestanie donosić...? (2)

    • 2 1

    • A piss przestało? (1)

      • 1 0

      • 0, maliniak, straszydło, szalony antoni i inni...

        Ale partyjne istoty nie chcą pamiętać

        • 1 0

  • A do Urzędu wróciła... (1)

    Wszyscy tu piti pitu, a jakis czas temu do Urzędu Morskiego w Gdyni wróciła najgorsza i najgłupsza dotychczasowa wiceminister ds. gospodarki morskiej: Anna Wypych-Namiotko. Brawo

    • 2 0

    • przebiła tego, co służbową kartą

      rybę kupował?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej spółki edukacyjnej Learnetic SA. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (Katedra Inżynierii Dźwięku). Jeszcze w trakcie studiów projektował instrumenty klawiszowe dla Zakładów Radiowych ELTRA z Bydgoszczy. W roku 1990 Waldemar Kucharski wraz z obecnymi członkami zarządu YDP: Piotrem Mrozem, Arturem Dyro i Jackiem Kotarskim ukończyli studia na Politechnice Gdańskiej i założyli własną...

Najczęściej czytane