- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (209 opinii)
- 2 Ursa już pod polską banderą (97 opinii)
- 3 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (69 opinii)
- 4 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (108 opinii)
- 5 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (222 opinie)
- 6 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (194 opinie)
"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego
Niedopatrzenie czy przemyślany ruch? Propagandowa publikacja czy jednak ważny dokument, który wyznacza najważniejsze kierunki społeczno-gospodarcze? Tak czy inaczej, w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", przedstawionym przez rządzących kilka dni temu, zauważono planowany Port Centralny w Gdańsku, a nawet terminal kontenerowy w Świnoujściu, a pominięto Port Zewnętrzny w Gdyni. Jak to rozumieć?
Przypomnijmy. Port Centralny
Pełna treść programu "Polski Ład"
Gospodarka morska w "Polskim Ładzie"
W opracowaniu "Polski Ład" niewiele miejsca poświęcono gospodarce morskiej. Zaledwie kilka zdań znalazło się o portach, jeszcze mniej o stoczniach. Te pojawiają się we fragmencie o energetyce wiatrowej. "Budowa wiatraków offshore to również zysk i szansa dla polskiego przemysłu stoczniowego i rozwoju polskiej gospodarki" - zauważono w opracowaniu.
Czytaj też:
Nowy port w Trójmieście. Port instalacyjny na potrzeby farm wiatrowych
Wracając jednak do portów - w dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".
Dlaczego nic nie ma o budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni? Nie wspomniano o tej inwestycji także w informacji dotyczącej farm wiatrowych, a według - do tej pory - dystrybuowanych informacji właśnie w Gdyni ma powstać port instalacyjny. Nie ujęto też Portu Zewnętrznego w notce "Wielkie programy infrastrukturalne", jest za to mowa o Porcie Gdańsk.
Drogi Czerwonej też zabrakło
Kolejna sprawa to budowa Drogi Czerwonej. W dziale "Dekada rozwoju" jest mowa o różnych drogach (m.in. S8, S19 czy DK 94), ale nie ma ani słowa o tej ważnej do Portu Gdynia inwestycji. Dlaczego? Za to w informacji "Wielkie programy infrastrukturalne" wspomniano o Via Carpatia, Via Baltica czy Rail Baltic.
Czytaj też:
Znamy przebieg Drogi Czerwonej
Projekt Portu Zewnętrznego
O sprawę zapytaliśmy ekspertów od gospodarki morskiej, ale uznali oni, że nie wiadomo, jak traktować ten dokument i czy w ogóle jako dokument, czy tylko polityczny program społeczno-gospodarczy. Zapytaliśmy więc gdyńskich polityków.
Pytania o brak Portu Zewnętrznego skierowaliśmy kilka dni temu do Marcina Horały, wiceministra w resorcie infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety jeszcze nie dostaliśmy odpowiedzi. Zamieścimy ją, gdy tylko ją otrzymamy. O wadze dokumentu mówił kilka dni temu wicepremier Jarosław Kaczyński.
- To ważny dokument, przedtem były rozmowy, były spotkania, także poza Warszawą. Narady dłuższe, nawet takie niejednodniowe. Więc to jest dokument podpisany po - można powiedzieć - długim namyśle i długim dialogu, stąd jego waga - powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński w Programie Pierwszym Polskiego Radia i PR24.
Nie skreśla z listy, choć pewnie umniejsza rangę
A co na to opozycja?
- Po takim zadęciu wokół budowy Portu Zewnętrznego faktycznie dziwne, że nie wspomniano o tym projekcie w "Polskim Ładzie". Nie wiem, jak można to tłumaczyć, tak jak nie wiem, co się kryje za niespodziewanymi zmianami w zarządzie Portu Gdynia. Może rząd wycofuje się z tej koncepcji? A może to tylko tarcia wewnętrzne między frakcjami w Zjednoczonej Prawicy? Poza tym nie wiem, czy "Polski Ład" można traktować jako dokument, realny plan, czy tylko opracowanie propagandowe. Takie manifesty o wielkich inwestycjach mają swoją wartość mobilizującą, jednak nie zawsze przekładają się na rachunek ekonomiczny. Zwracam uwagę na fakt, że rząd równolegle zamierza wybudować Port Zewnętrzny w Gdyni, Port Centralny w Gdańsku oraz terminal kontenerowy w Świnoujściu. Rynek nie jest z gumy, na posiedzeniach komisji sejmowej wielokrotnie pytałem o biznesowe uzasadnienia tych projektów, odpowiedzi nigdy nie były merytoryczne. Bezdyskusyjnie gdyńską racją stanu jest budowa Drogi Czerwonej, nieobecność tej inwestycji w dokumencie programowym PiS budzi mój głęboki niepokój - powiedział Tadeusz Aziewicz, poseł Koalicji Obywatelskiej.
- Można to różnie tłumaczyć - albo wynika to z niechlujstwa, albo ze świadomego działania. W obu przypadkach sprawa jest niepokojąca. Bo skoro wymieniono Port Centralny i terminal w Świnoujściu, to dlaczego nie wspomniano o Porcie Zewnętrznym? Mam nadzieję, że brak wprost wymienionych gdyńskich inwestycji w podobno bardzo ważnym dokumencie jak "Polski Ład" nie skreśla ich z listy, choć pewnie umniejsza rangę. Bardzo niepokojące jest pominięcie Drogi Czerwonej, bez której nawet bez rozbudowy portowi w Gdyni ciężko się funkcjonuje. Chcę jednak zauważyć, że pominięto także inne ważne dla Trójmiasta sprawy. Nie poświęcono uwagi polskim stoczniom, nie wspomniano o obronności kraju, o potrzebach Marynarki Wojennej, które powinna zaspokoić nasza branża stoczniowa - powiedział z kolei Marek Rutka, poseł Lewicy.
O brak Portu Zewnętrznego i Drogi Czerwonej w "Polskim Ładzie" zapytaliśmy też Ministerstwo Infrastruktury. Niestety, też nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi. Jednak sądząc po ostatniej deklaracji wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego, który podczas uroczystości podpisania listu intencyjnego pomiędzy Uniwersytetem Morskim w Gdyni i PGE w zakresie współpracy eksperckiej w celu rozwijania morskiej energetyki wiatrowej w Polsce potwierdził budowę portu instalacyjnego dla projektów offshore w Porcie Gdynia, to choć na ten element możemy liczyć. Powiedział nawet, że przeznaczone zostaną na to środki w wysokości 435 milionów euro.
Miejsca
Opinie (286) ponad 10 zablokowanych
-
2021-05-21 21:23
Pamiętam jak Grzesiek Schetyna powiedział (2)
Po co Nam pot centralny jka jest lotnisko w Berlinie. To świadczy jak słaba jest opozycja i jak brakuje im lidera pokroju Donalda Tuska. Fajną rzeczą jest to jak PiS stawia sidła na PO np: cała afera o LGBT rozdmuchuje problem oni się w to angażują a pod osłoną nocy przepycha się ustawy. Większość Polaków jest przeciwko ruchowi LGBT i dlatego PO traci. Podobnie jest z Naszą Panią prezydent odliczam dni kiedy jej budyniowa kadencja się skończy.
PS. Nie lubię pisu- 6 4
-
2021-05-23 10:12
Schetyna, Thusk i reszta PO to słupy z Berlina
- 4 0
-
2021-05-23 22:01
to Rafau
- 0 0
-
2021-05-21 21:53
Stawiamy na (ro) zwój (2)
Po co w Gdyni port zewnętrzny. Skoro nie będzie miejsc parkingowych przy porcie dla ciężarówek i towar ze statków trzeba będzie komunikacja miejską wozić aby tiry przy rivierze załadować. A nie są rowery cargo przecież.
- 5 1
-
2021-05-22 09:36
(1)
Port w Gdyni zabije infrastrukturę miejską. Przeładunki masowe nie powinny być tam operowane, skoro obecne drogi już nie są w stanie zapewnić wyjazdu z miasta
- 1 3
-
2021-05-22 13:11
raczej widac odwrotny proces
Infrastrukture nalezy rozwijac a nie zabudowywac blokami pod szybki geszeft.
- 2 1
-
2021-05-22 07:45
Polski ład (1)
przecież to nie jest program rozwoju Polski po pandemii lecz typowy program polityczny przed wyborami. I jeszcze jedno ten rząd przekazał do Unii Europejskiej plan ekonomiczny wykorzystania
funduszów europejskich na rozwój i odbudowę po pandemii i ten plan jest dobry bo przygotowany
i opracowany przez ekonomistów i znacznie się różni od tego o czym opowiada pan premier.- 3 3
-
2021-05-22 23:02
A w rzeczywistości wybiorą trzecią drogę - program PiS na swoim i unijnym.
- 0 0
-
2021-05-22 15:34
Najwiekszym nieszczesciem po II wojnie swiatowej bylo powstanie Peło i Ryży (2)
- 2 3
-
2021-05-22 15:54
Nikt tak nie niszczył i nie kradł jak teraźniejsza partia...
PRL bis
- 3 2
-
2021-05-22 16:49
Podoba się katofaszyzm co?
- 4 1
-
2021-05-22 16:38
(2)
Kiedy inflacja pedzi jak szalona i szukasz kogos kto nia pokieruje. Kto? No kto? Kubicaaaaaa
- 1 2
-
2021-05-22 16:48
Brawo piss
Według Eurostatu kwietniowe tempo wzrostu cen w Polsce było drugim najwyższym po Węgrzech w Unii Europejskiej.
Ale suweren się cieszy z 500+
Partyjne istoty przesiąknięte TVP nie widzą cen... ani drożyzny...- 5 2
-
2021-05-22 16:58
No nie jarozbaw...
Bo nie umi nic prowadzić
- 2 1
-
2021-05-22 17:04
Teraz w TVP
Polska jest silnym państwem
:D :D :D :D
Dobre!- 5 1
-
2021-05-23 08:45
Polski Wał, a nie ład.
Tym którym się jeszcze chce pracować po 10-12h dziennie jeszcze dowalą podatek. Zarabiasz 150tys rocznie to jesteś burżujem? A przy takim dochodzie zabiorą Ci około 20tys rocznie. Zwykłe bandyctwo w białych rękawiczkach
- 1 2
-
2021-05-23 10:11
Kiedy PO przestanie donosić...? (2)
- 2 1
-
2021-05-23 15:57
A piss przestało? (1)
- 1 0
-
2021-05-23 17:54
0, maliniak, straszydło, szalony antoni i inni...
Ale partyjne istoty nie chcą pamiętać
- 1 0
-
2021-05-23 21:16
A do Urzędu wróciła... (1)
Wszyscy tu piti pitu, a jakis czas temu do Urzędu Morskiego w Gdyni wróciła najgorsza i najgłupsza dotychczasowa wiceminister ds. gospodarki morskiej: Anna Wypych-Namiotko. Brawo
- 2 0
-
2021-05-24 16:27
przebiła tego, co służbową kartą
rybę kupował?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.