• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku. Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku.

Niedopatrzenie czy przemyślany ruch? Propagandowa publikacja czy jednak ważny dokument, który wyznacza najważniejsze kierunki społeczno-gospodarcze? Tak czy inaczej, w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", przedstawionym przez rządzących kilka dni temu, zauważono planowany Port Centralny w Gdańsku, a nawet terminal kontenerowy w Świnoujściu, a pominięto Port Zewnętrzny w Gdyni. Jak to rozumieć?



Przypomnijmy. Port CentralnyMapka ma powstać w Porcie Gdańsk. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych "na wodzie". Na ok. 410 tzw. zalądowionych hektarach ma się znaleźć terminal pasażerski, offshore, LNG, przestrzeń stoczniowa, ale także terminal kontenerowy. Z kolei Port ZewnętrznyMapka to projekt Portu Gdynia. Też ma powstać na sztucznej wyspie. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha. Ważnym elementem portu ma być terminal kontenerowy. Ostatnio pojawiła się też koncepcja, aby w części powstał port instalacyjny dla energetyki wiatrowej na morzu.

Pełna treść programu "Polski Ład"

Gospodarka morska w "Polskim Ładzie"



W opracowaniu "Polski Ład" niewiele miejsca poświęcono gospodarce morskiej. Zaledwie kilka zdań znalazło się o portach, jeszcze mniej o stoczniach. Te pojawiają się we fragmencie o energetyce wiatrowej. "Budowa wiatraków offshore to również zysk i szansa dla polskiego przemysłu stoczniowego i rozwoju polskiej gospodarki" - zauważono w opracowaniu.

Czytaj też:

Nowy port w Trójmieście. Port instalacyjny na potrzeby farm wiatrowych



Wracając jednak do portów - w dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".

Dlaczego nic nie ma o budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni? Nie wspomniano o tej inwestycji także w informacji dotyczącej farm wiatrowych, a według - do tej pory - dystrybuowanych informacji właśnie w Gdyni ma powstać port instalacyjny. Nie ujęto też Portu Zewnętrznego w notce "Wielkie programy infrastrukturalne", jest za to mowa o Porcie Gdańsk.

Drogi Czerwonej też zabrakło



Kolejna sprawa to budowa Drogi Czerwonej. W dziale "Dekada rozwoju" jest mowa o różnych drogach (m.in. S8, S19 czy DK 94), ale nie ma ani słowa o tej ważnej do Portu Gdynia inwestycji. Dlaczego? Za to w informacji "Wielkie programy infrastrukturalne" wspomniano o Via Carpatia, Via Baltica czy Rail Baltic.

Czytaj też:

Znamy przebieg Drogi Czerwonej



Projekt Portu Zewnętrznego


O sprawę zapytaliśmy ekspertów od gospodarki morskiej, ale uznali oni, że nie wiadomo, jak traktować ten dokument i czy w ogóle jako dokument, czy tylko polityczny program społeczno-gospodarczy. Zapytaliśmy więc gdyńskich polityków.

Pytania o brak Portu Zewnętrznego skierowaliśmy kilka dni temu do Marcina Horały, wiceministra w resorcie infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety jeszcze nie dostaliśmy odpowiedzi. Zamieścimy ją, gdy tylko ją otrzymamy. O wadze dokumentu mówił kilka dni temu wicepremier Jarosław Kaczyński.

- To ważny dokument, przedtem były rozmowy, były spotkania, także poza Warszawą. Narady dłuższe, nawet takie niejednodniowe. Więc to jest dokument podpisany po - można powiedzieć - długim namyśle i długim dialogu, stąd jego waga - powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński w Programie Pierwszym Polskiego Radia i PR24.

Nie skreśla z listy, choć pewnie umniejsza rangę



A co na to opozycja?

- Po takim zadęciu wokół budowy Portu Zewnętrznego faktycznie dziwne, że nie wspomniano o tym projekcie w "Polskim Ładzie". Nie wiem, jak  można to tłumaczyć, tak jak nie wiem, co się kryje za niespodziewanymi zmianami w zarządzie Portu Gdynia. Może rząd wycofuje się z tej koncepcji? A może to tylko tarcia wewnętrzne między frakcjami w Zjednoczonej Prawicy? Poza tym nie wiem, czy "Polski Ład" można traktować jako dokument, realny plan, czy tylko opracowanie propagandowe. Takie manifesty o wielkich inwestycjach mają swoją wartość mobilizującą, jednak nie zawsze przekładają się na rachunek ekonomiczny. Zwracam uwagę na fakt, że rząd równolegle zamierza wybudować Port Zewnętrzny w Gdyni, Port Centralny w Gdańsku oraz terminal kontenerowy w Świnoujściu. Rynek nie jest z gumy, na posiedzeniach komisji sejmowej wielokrotnie pytałem o  biznesowe uzasadnienia tych projektów, odpowiedzi nigdy nie były merytoryczne. Bezdyskusyjnie gdyńską racją stanu jest budowa Drogi Czerwonej, nieobecność tej inwestycji w dokumencie programowym PiS  budzi mój głęboki niepokój - powiedział Tadeusz Aziewicz, poseł Koalicji Obywatelskiej.

  • Ostatni element Portu Centralnego, czyli terminal LNG.
  • Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku.
  • Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni. Według wstępnego harmonogramu budowa ma potrwać do końca 2025 roku.

- Można to różnie tłumaczyć - albo wynika to z niechlujstwa, albo ze świadomego działania. W obu przypadkach sprawa jest niepokojąca. Bo skoro wymieniono Port Centralny i terminal w Świnoujściu, to dlaczego nie wspomniano o Porcie Zewnętrznym? Mam nadzieję, że brak wprost wymienionych gdyńskich inwestycji w podobno bardzo ważnym dokumencie jak "Polski Ład" nie skreśla ich z listy, choć pewnie umniejsza rangę. Bardzo niepokojące jest pominięcie Drogi Czerwonej, bez której nawet bez rozbudowy portowi w Gdyni ciężko się funkcjonuje. Chcę jednak zauważyć, że pominięto także inne ważne dla Trójmiasta sprawy. Nie poświęcono uwagi polskim stoczniom, nie wspomniano o obronności kraju, o potrzebach Marynarki Wojennej, które powinna zaspokoić nasza branża stoczniowa - powiedział z kolei Marek Rutka, poseł Lewicy.
O brak Portu Zewnętrznego i Drogi Czerwonej w "Polskim Ładzie" zapytaliśmy też Ministerstwo Infrastruktury. Niestety, też nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi. Jednak sądząc po ostatniej deklaracji wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego, który podczas uroczystości podpisania listu intencyjnego pomiędzy Uniwersytetem Morskim w Gdyni i PGE w zakresie współpracy eksperckiej w celu rozwijania morskiej energetyki wiatrowej w Polsce potwierdził budowę portu instalacyjnego dla projektów offshore w Porcie Gdynia, to choć na ten element możemy liczyć. Powiedział nawet, że przeznaczone zostaną na to środki w wysokości 435 milionów euro.

Miejsca

Opinie (286) ponad 10 zablokowanych

  • połaczyć Porty Gdańsk i Gdynia

    jak Szczecin i Świnoujście ,natychmiast.Wtedy znajdą sie pieniądze na oba porty zewnetrzne

    • 2 18

  • Jezeli te inwestycje sa takei dobre (10)

    To dlaczego panstwo ma je sponsorowac? Panstwo wybuduje port, dzieki czemu koszty inwestycji nie beda wliczane do rachunku za obsluge statkow i armatorzy beda mieli taniej. Jezeli to taka dobra inwestycja to powinny byc na nia pieniadze z biezacych zyskow, albo z pozyczki bankowej. Ok, obsluga portowa bedzie drozsza i bedziemy wiecej placic w koszcie towarow? Super, wole w ten sposob, niz wszystko na zasadzie centralnego planowania przez rzad.

    • 17 54

    • Proste jak drut

      kasę zgarnia ten kto ją wykłada - czego nie kumasz, przykład DCT jest chyba najlepszy

      • 9 0

    • Port Polnocny (5)

      zostal w caloscy wybudowany z portowych pieniedzi. Panstwo zeta tam nie dolozylo.

      • 8 4

      • ale to niewygodna prawda i mało propagandowe

        • 3 0

      • przebudowę związana z odwróceniem kierunku przesyłu węgla

        Sfinansował Acelor-Mittal.

        • 3 0

      • Chyba żartujesz (1)

        Gdy budowano Port Północny to to wszystko było za państwowe pieniądze. Inaczej było z DCT.
        Ale i tak Państwo i UE wkładają duże kwoty na falochrony i pogłębianie.

        • 2 0

        • oraz infrastrukture

          Na ladzie.

          • 0 0

      • a wiesz

        Kiedy ten port powstal?

        • 1 0

    • Chyba jesteś z PiSu, lepiej idź spać.

      • 3 6

    • Może jeszcze sie wypowiedz o szczepionkach? :D

      • 2 0

    • Panstwowe firmy sa sposobem na zatrudnianie nierobow pissoffskich .

      Musza przeciez gdzies u bajtka pracowac.

      • 2 2

  • (1)

    "Polski Ład" uderza w zaradne osoby, które dopiero co założyły swoje jednoosobowe działalności gospodarcze.
    W skrócie - dajemy 200zł biednym, odbieramy 600zł tym "bogatym", co są zaradni...

    BRAWO!
    Chyba czas wyjeżdżać, jest coraz gorzej

    • 11 8

    • Na tym polega "polski ład" - okraść tych którzy mają i przejeść.

      Potem domagać się więcej.

      • 2 1

  • PO tak skomli (4)

    tylko dlatego, że nie jest przy korycie - budka powiedział dlaczego ta kasa jest zła - trzeba spowolnić abyśmy my dysponowali tymi pieniędzmi lub dać wolną rękę samorządom...hmmm już to widzę jak w Gdańsku dulczas dokupuje 5 rydwanów i nowe wielbłądy....co za wizja

    • 17 14

    • No i 2 zeta wpadło z brednie - co nie tumanku? (3)

      Reprezentujesz dzieciorobów i nierobów - czyli jednym słowem Patologię i Schizofrenię
      Ważna kasa dla purpuratów i oszołoma toruńskiego

      • 7 9

      • (1)

        Jesteś nawiedzony i uważasz że każdy kto ma dziecko to patologia....weź się ogarnij i wyłącz.tvn bez kitu ;)

        • 6 3

        • Nie, każdy kto je robi nie bedąc w stanie SAM je utrzymać

          To tylko tyle!

          Ale tego w tvpiss nie powiedzą

          • 2 5

      • hehe....

        ....i bydło poko już skowycze ,i prawidłowo ma boleć ;)

        • 1 1

  • Miało być w Gdyni lotnisko, port zewnętrzny i nic nie będzie. Port to prywatny biznes jak chce budowy portu to niech znajdzie inwestorów i buduje.

    • 6 4

  • (1)

    W gdańsku są lepsze warunki do budowy portu zewnętrznego, dwa takie same koło siebie są niepotrzebne, niema tyle towaru do przeładunku.

    • 8 6

    • towaru nie mialo byc jak powstawal DCT

      Portow nie buduje sie jak jest towar.
      Towar znajdzie port, gdzie koszt i dogodnosc transportu bedzie optymalna.

      • 2 0

  • Oprócz Portu Centralnego, powinno być kategoryczne wstrzymanie drogi szybkiego ruchu (13)

    wschód-zachód do Kłajpedy,który jest bezpośrednią konkurencją dla Trójmiasta oraz wstrzymanie kretyńskiego przekopu Mierzei

    • 49 78

    • Znaczy opcja niemiecka ? (4)

      Czyli rurę POd Bałtykiem też wspieramy ? Tak ci dopomóż thusk, i róża von cośtam !

      • 26 26

      • Dziwne, slonko dzis nie grzalo az tak mocno... (1)

        • 12 7

        • orzechówka źle weszła i majaczy po małpce jak wszystkie pisiaki

          • 8 4

      • (1)

        Wyjasnij zwiazek logiczny nonsensownego ekonomicznie dewastowania polskiej przyrody z cudza rura :D

        • 4 2

        • Nie da się czegoś tak złożonego wyjaśnić w słowach tak prostych, żebyś mógł to zrozumieć.

          • 1 2

    • Brednie propagandy, ciemny lud to kupi. (3)

      Prędzej skały będą ..........ły niż powstanie choćby jedna wielka inwestycja nowego ładu.

      • 14 10

      • (2)

        o Kwiatkowskim pewnie też tak mówili starzy gdynianie-wieśniacy. Aż potem się zdziwili jak stali się gdynianami-mieszczanami.

        • 12 7

        • Mieszczanami .... ahahahaha - dobre

          • 7 2

        • Kwiatkowski ma się do Morawieckiego jak budowa Gdyni, do stępki w chaszczach w Szczecinie.

          • 4 2

    • port centralny w gdansku to degradacja srodowiska i bzdura , znowu glupi pomysl Pis (2)

      • 3 11

      • ?

        szkoda to komentować...ale odpowiem, jedź zielona małpo do Holandii i przyczep się do jakiegoś wiatraka albo śluzy z protestem, że to odebrane morzu....

        • 6 1

      • milcz juz

        • 1 0

    • kretyńskie to jest twoje rozumowanie albo jego brak

      • 2 0

  • Kononowicz powiedział że nie będzie niczego, ludzie się z niego śmiali, a chłop miał rację.

    • 7 1

  • Widać ważniejsza jest Carpatia, Via Baltica do portów Litwy, Łotwy i Estonii

    Niż wspieranie polskich portów...

    • 9 3

  • porty (4)

    Porty w Gdańsku i Gdyni konkurują ze sobą od lat (pracowałem w porcie to wiem),kto da niższy fracht ten bierze statek- chore . Najwyższy czas połączyć oba porty w jeden organizm , następnie wyspecjalizować w przeładunkach , dzisiaj każdy chce robić wszystko - chore , ekonomia i biznes powinni decydować , a nie jaśnie państwo politycy - czy będzie w Ładzie czy nie- chore.
    Pozdrawiam wszystkich portowców.

    • 11 6

    • a dlaczego porty trojmiejskie mialby konkurowac ze Szczecinem i Swinoujsciem . (3)

      Najlepiej polaczyc w jeden narodowy port . I jeszcze zrobic synergie z kolchozem ktore napewno beda reaktywowane.

      • 1 4

      • Wolny rynek (2)

        Na tym polega konkurencyjność...

        • 0 2

        • na kanibalizmie?! (1)

          Konkuruj z wlasciwa liga i regionem.
          Bo polska wojenka powoduje smiech zadowolenia w calym obszarze morza Polnocnego.

          • 0 0

          • w okolicy Petersburga

            Rowniez...

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej spółki edukacyjnej Learnetic SA. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (Katedra Inżynierii Dźwięku). Jeszcze w trakcie studiów projektował instrumenty klawiszowe dla Zakładów Radiowych ELTRA z Bydgoszczy. W roku 1990 Waldemar Kucharski wraz z obecnymi członkami zarządu YDP: Piotrem Mrozem, Arturem Dyro i Jackiem Kotarskim ukończyli studia na Politechnice Gdańskiej i założyli własną...

Najczęściej czytane