• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku. Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku.

Niedopatrzenie czy przemyślany ruch? Propagandowa publikacja czy jednak ważny dokument, który wyznacza najważniejsze kierunki społeczno-gospodarcze? Tak czy inaczej, w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", przedstawionym przez rządzących kilka dni temu, zauważono planowany Port Centralny w Gdańsku, a nawet terminal kontenerowy w Świnoujściu, a pominięto Port Zewnętrzny w Gdyni. Jak to rozumieć?



Przypomnijmy. Port CentralnyMapka ma powstać w Porcie Gdańsk. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych "na wodzie". Na ok. 410 tzw. zalądowionych hektarach ma się znaleźć terminal pasażerski, offshore, LNG, przestrzeń stoczniowa, ale także terminal kontenerowy. Z kolei Port ZewnętrznyMapka to projekt Portu Gdynia. Też ma powstać na sztucznej wyspie. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha. Ważnym elementem portu ma być terminal kontenerowy. Ostatnio pojawiła się też koncepcja, aby w części powstał port instalacyjny dla energetyki wiatrowej na morzu.

Pełna treść programu "Polski Ład"

Gospodarka morska w "Polskim Ładzie"



W opracowaniu "Polski Ład" niewiele miejsca poświęcono gospodarce morskiej. Zaledwie kilka zdań znalazło się o portach, jeszcze mniej o stoczniach. Te pojawiają się we fragmencie o energetyce wiatrowej. "Budowa wiatraków offshore to również zysk i szansa dla polskiego przemysłu stoczniowego i rozwoju polskiej gospodarki" - zauważono w opracowaniu.

Czytaj też:

Nowy port w Trójmieście. Port instalacyjny na potrzeby farm wiatrowych



Wracając jednak do portów - w dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".

Dlaczego nic nie ma o budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni? Nie wspomniano o tej inwestycji także w informacji dotyczącej farm wiatrowych, a według - do tej pory - dystrybuowanych informacji właśnie w Gdyni ma powstać port instalacyjny. Nie ujęto też Portu Zewnętrznego w notce "Wielkie programy infrastrukturalne", jest za to mowa o Porcie Gdańsk.

Drogi Czerwonej też zabrakło



Kolejna sprawa to budowa Drogi Czerwonej. W dziale "Dekada rozwoju" jest mowa o różnych drogach (m.in. S8, S19 czy DK 94), ale nie ma ani słowa o tej ważnej do Portu Gdynia inwestycji. Dlaczego? Za to w informacji "Wielkie programy infrastrukturalne" wspomniano o Via Carpatia, Via Baltica czy Rail Baltic.

Czytaj też:

Znamy przebieg Drogi Czerwonej



Projekt Portu Zewnętrznego


O sprawę zapytaliśmy ekspertów od gospodarki morskiej, ale uznali oni, że nie wiadomo, jak traktować ten dokument i czy w ogóle jako dokument, czy tylko polityczny program społeczno-gospodarczy. Zapytaliśmy więc gdyńskich polityków.

Pytania o brak Portu Zewnętrznego skierowaliśmy kilka dni temu do Marcina Horały, wiceministra w resorcie infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety jeszcze nie dostaliśmy odpowiedzi. Zamieścimy ją, gdy tylko ją otrzymamy. O wadze dokumentu mówił kilka dni temu wicepremier Jarosław Kaczyński.

- To ważny dokument, przedtem były rozmowy, były spotkania, także poza Warszawą. Narady dłuższe, nawet takie niejednodniowe. Więc to jest dokument podpisany po - można powiedzieć - długim namyśle i długim dialogu, stąd jego waga - powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński w Programie Pierwszym Polskiego Radia i PR24.

Nie skreśla z listy, choć pewnie umniejsza rangę



A co na to opozycja?

- Po takim zadęciu wokół budowy Portu Zewnętrznego faktycznie dziwne, że nie wspomniano o tym projekcie w "Polskim Ładzie". Nie wiem, jak  można to tłumaczyć, tak jak nie wiem, co się kryje za niespodziewanymi zmianami w zarządzie Portu Gdynia. Może rząd wycofuje się z tej koncepcji? A może to tylko tarcia wewnętrzne między frakcjami w Zjednoczonej Prawicy? Poza tym nie wiem, czy "Polski Ład" można traktować jako dokument, realny plan, czy tylko opracowanie propagandowe. Takie manifesty o wielkich inwestycjach mają swoją wartość mobilizującą, jednak nie zawsze przekładają się na rachunek ekonomiczny. Zwracam uwagę na fakt, że rząd równolegle zamierza wybudować Port Zewnętrzny w Gdyni, Port Centralny w Gdańsku oraz terminal kontenerowy w Świnoujściu. Rynek nie jest z gumy, na posiedzeniach komisji sejmowej wielokrotnie pytałem o  biznesowe uzasadnienia tych projektów, odpowiedzi nigdy nie były merytoryczne. Bezdyskusyjnie gdyńską racją stanu jest budowa Drogi Czerwonej, nieobecność tej inwestycji w dokumencie programowym PiS  budzi mój głęboki niepokój - powiedział Tadeusz Aziewicz, poseł Koalicji Obywatelskiej.

  • Ostatni element Portu Centralnego, czyli terminal LNG.
  • Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku.
  • Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni. Według wstępnego harmonogramu budowa ma potrwać do końca 2025 roku.

- Można to różnie tłumaczyć - albo wynika to z niechlujstwa, albo ze świadomego działania. W obu przypadkach sprawa jest niepokojąca. Bo skoro wymieniono Port Centralny i terminal w Świnoujściu, to dlaczego nie wspomniano o Porcie Zewnętrznym? Mam nadzieję, że brak wprost wymienionych gdyńskich inwestycji w podobno bardzo ważnym dokumencie jak "Polski Ład" nie skreśla ich z listy, choć pewnie umniejsza rangę. Bardzo niepokojące jest pominięcie Drogi Czerwonej, bez której nawet bez rozbudowy portowi w Gdyni ciężko się funkcjonuje. Chcę jednak zauważyć, że pominięto także inne ważne dla Trójmiasta sprawy. Nie poświęcono uwagi polskim stoczniom, nie wspomniano o obronności kraju, o potrzebach Marynarki Wojennej, które powinna zaspokoić nasza branża stoczniowa - powiedział z kolei Marek Rutka, poseł Lewicy.
O brak Portu Zewnętrznego i Drogi Czerwonej w "Polskim Ładzie" zapytaliśmy też Ministerstwo Infrastruktury. Niestety, też nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi. Jednak sądząc po ostatniej deklaracji wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego, który podczas uroczystości podpisania listu intencyjnego pomiędzy Uniwersytetem Morskim w Gdyni i PGE w zakresie współpracy eksperckiej w celu rozwijania morskiej energetyki wiatrowej w Polsce potwierdził budowę portu instalacyjnego dla projektów offshore w Porcie Gdynia, to choć na ten element możemy liczyć. Powiedział nawet, że przeznaczone zostaną na to środki w wysokości 435 milionów euro.

Miejsca

Opinie (286) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Pan Aziewicz maczał palce w sprzedaży WUŻ Gdynia niemieckiej firmie Fairplay - nie budziło to w Panu niepokoju Panie pośle, że Polska firma została oddana pod obcy kapitał i tym samym pozbawiono ludzi pracy?

    • 14 11

    • dokładnie i za ten ruch powinien dostać bana na jakiekolwiek publiczne wypowiedzi

      Bo to na logikę chore żeby mając porty wyprzedawać usługi holownicze komuś z zewnątrz....

      • 4 4

  • Baju baju będziesz w raju

    Kto wierzy w tą nachalną propagandę? Może jedynie sam Pinokio. Tak było ze 100 tys. mieszkań TBS, 1 mln samochodów elektrycznych, dwa promy budowane w Szczecinie, farmy wiatrowe, helikoptery Black Hawk, myśliwce F-35, wyrzutnie Patriot dla armii.

    • 26 8

  • Taaaa

    Oni zawsze najlepiej wiedzą czego tu potrzeba a czego nie

    • 10 2

  • Jaja (2)

    Czy kościół zacznie płacić podatki?

    • 16 9

    • Tak! Rydzykowi

      • 1 1

    • kościół ?

      nie zdajesz sobie sprawy jakimi majątkami dysponują inne związki wyznaniowe - w tym "wasi starsi bracia w wierze" to byś z krzesła spadł jak byś dowiedział się jakimi nieruchomościami i funduszami operują i gdzie. Dla ciebie i podobnych w samym Gdańsku kilkanaście najlepiej ulokowanych inwestycji jest w śród nich, kilka nowych ma powstać - niektóre wprost nie są opisane, ale jak się zagłębisz w deweloperkę i zwrócisz uwagę na fundusze które to realizują to się zdziwisz i to mocno. Oni nawet z Europy nie są...

      • 1 5

  • Bogu dziekowac, ze nie mamy PO i Thuska oraz ich afer. W konu mamy Polski rząd (16)

    Nigdy wiecej PO

    • 15 36

    • W sedno

      • 5 10

    • W konu pewnie nie jedno masz...

      Cieszy powrót do PRL pod .(nie)rządami małego wrednego i bankstersa... cieszy co?

      • 10 5

    • Buk akurat tu nie ma nic do tego... (7)

      • 4 1

      • Ma i to wiele. Czekam kiedt Tusk trafi pod Trybunał Stanu i dalej na kurkową :) (6)

        • 2 12

        • Nic nie mogłam , nic na niego nie mam..

          Frau Wasserman

          • 9 3

        • A ty zapoznał się z raportem NIK? (3)

          Pinokio pójdzie siedzieć czy notariusz już na zaś ułaskawi na rozkaz 1 sekretarza?

          • 10 4

          • Jak na razie to w aresztach był Nowak, Gawloski, Nuemann bedzie itd (1)

            Słupy z berlina he he he

            • 1 3

            • Słupy z Moskwy sami siebie nie posadzą... prezes mi nie pozwala ruszyć Mateuszka

              0

              • 2 0

          • Ryże raczej bedzie siedziec he he he chyba?

            • 0 1

        • Wiesz... 6 lat i nic...

          Prędzej depislamizacja będzie...

          • 9 4

    • Gamoniu - zmień płytę bo nudny jesteś

      jak flaki z olejem

      • 6 0

    • Jo,w konu mamy.

      • 0 0

    • A PO likwidowała co Polskie. Tusk najwieksze nieszczescie i PO (3)

      • 0 3

      • Tak jest tworzyszu (2)

        Banksters i przydu*asy 1 sekretarza za to dar boski

        • 1 1

        • Towarzysze to są w POKO Bolku (1)

          • 0 1

          • Towarzysz Piotrowicz zdradził PiS i przeszedł do PoKo?

            • 0 0

  • Port zewnętrzny w Gdyni to dewastacja krajobrazu i ekosystemu zatoki Gdańskiej i Puckiej

    po co 2 takie projekty obok siebie?

    • 16 12

  • (5)

    Zaprezentowany "Polski Ład" to głównie dyskusja jak przejadać pieniądze jednocześnie podwyższając podatki, bez wskazania konkretnych innowacyjnych rozwiązań (w tym badań, rozwój nauki), poza kilkoma ogólnikami, czy unowocześnieniu infrastruktury bądź jej rozbudowaniu vide port zewnętrzny. Brak kontroli w wydatkowaniu środków itd.

    • 19 7

    • no tak (3)

      może lepiej to wpakować w rozwój nauki na granty badawcze dla rodzinnych klanów na trójmiejskich uczelniach...

      • 3 2

      • (1)

        nie wiedziałem, że kolejne pokolenia mają nadal pisać kredą

        • 1 2

        • a maja pisać pisakiem na "white board"

          które muszą sprowadzić, bo nie są w stanie samodzielnie ich opracować i wytworzyć?
          A przede wszystkim, nikomu się tego nie chce zrobić...

          • 1 0

      • Najlepiej przeznaczyć na 500+.

        Dzięki temu Polska nie będzie może nowoczesna, ani silna ale głosów przybędzie PiSowi.
        A że gospodarczo kraj runie ? Póki kieszenie Obajtków, Morawieckich i innych "patriotów" są pełne to nie istotne.

        • 0 3

    • "w tym badań, rozwój nauki"

      to tylko dyskusja na temat !!! kto !!! ma przejadać.

      Bo do tego sprowadza się nasz "nauka i badania", która jakieś 35 lat temu straciła resztki kontaktu z pracami prowadzonymi na świecie.

      Obecnie to jedynie "kwiatek do kożucha", bo wypada coś mieć.
      Najczęściej "bajkopisarzy" opowiadających tym co na świecie...

      • 1 0

  • Horała już dawno zapomniał o Gdyni!

    • 21 2

  • (2)

    A samorząd sam nie moze wybudować Tylu liberałów światowej sławy mamy w Trójmieście i nie dadzą rady sprowadzić inwestorów

    • 7 8

    • Niestety rząd okradł samorządy z pieniędzy, (1)

      rozdał pomoc tylko tym nieudolnym biednym gminom.
      Ciekawe, że te nieudolne i biedne, to te gdzie rządzi PiS.
      Jaki pan taki kram - teraz przenoszą to na piziom państwa.

      • 1 2

      • widzisz zainteresowanie samorządu portem?

        Był czas, gdy miały możliwość bezpośredniego wpływu na funkcjonowanie portów. Skutkiem były pasma afer, których końca nie widać oraz "kosmiczne" pomysły jak gdyńskie "gondole". Okazało się, że samorząd w zarządzie portu jest wyjątkowo nielojalnym partnerem:
        "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

        Skutki "ustaw portowych" doprowadziły głębokiego kryzysu funkcjonowania portów.

        • 2 0

  • Czyżby #Polski Wał pomylił Gdynię z Gdańskiem?

    a pytania do Horały to równo dobre jak pytania do Obajtka
    Z resztę zaraz przyjdzie korekta - nie będzie portu jedngo i drugiego
    całość środków pójdzie na przekop i port w Elblągu

    • 21 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej spółki edukacyjnej Learnetic SA. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (Katedra Inżynierii Dźwięku). Jeszcze w trakcie studiów projektował instrumenty klawiszowe dla Zakładów Radiowych ELTRA z Bydgoszczy. W roku 1990 Waldemar Kucharski wraz z obecnymi członkami zarządu YDP: Piotrem Mrozem, Arturem Dyro i Jackiem Kotarskim ukończyli studia na Politechnice Gdańskiej i założyli własną...

Najczęściej czytane