• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku. Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku.

Niedopatrzenie czy przemyślany ruch? Propagandowa publikacja czy jednak ważny dokument, który wyznacza najważniejsze kierunki społeczno-gospodarcze? Tak czy inaczej, w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", przedstawionym przez rządzących kilka dni temu, zauważono planowany Port Centralny w Gdańsku, a nawet terminal kontenerowy w Świnoujściu, a pominięto Port Zewnętrzny w Gdyni. Jak to rozumieć?



Przypomnijmy. Port CentralnyMapka ma powstać w Porcie Gdańsk. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych "na wodzie". Na ok. 410 tzw. zalądowionych hektarach ma się znaleźć terminal pasażerski, offshore, LNG, przestrzeń stoczniowa, ale także terminal kontenerowy. Z kolei Port ZewnętrznyMapka to projekt Portu Gdynia. Też ma powstać na sztucznej wyspie. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha. Ważnym elementem portu ma być terminal kontenerowy. Ostatnio pojawiła się też koncepcja, aby w części powstał port instalacyjny dla energetyki wiatrowej na morzu.

Pełna treść programu "Polski Ład"

Gospodarka morska w "Polskim Ładzie"



W opracowaniu "Polski Ład" niewiele miejsca poświęcono gospodarce morskiej. Zaledwie kilka zdań znalazło się o portach, jeszcze mniej o stoczniach. Te pojawiają się we fragmencie o energetyce wiatrowej. "Budowa wiatraków offshore to również zysk i szansa dla polskiego przemysłu stoczniowego i rozwoju polskiej gospodarki" - zauważono w opracowaniu.

Czytaj też:

Nowy port w Trójmieście. Port instalacyjny na potrzeby farm wiatrowych



Wracając jednak do portów - w dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".

Dlaczego nic nie ma o budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni? Nie wspomniano o tej inwestycji także w informacji dotyczącej farm wiatrowych, a według - do tej pory - dystrybuowanych informacji właśnie w Gdyni ma powstać port instalacyjny. Nie ujęto też Portu Zewnętrznego w notce "Wielkie programy infrastrukturalne", jest za to mowa o Porcie Gdańsk.

Drogi Czerwonej też zabrakło



Kolejna sprawa to budowa Drogi Czerwonej. W dziale "Dekada rozwoju" jest mowa o różnych drogach (m.in. S8, S19 czy DK 94), ale nie ma ani słowa o tej ważnej do Portu Gdynia inwestycji. Dlaczego? Za to w informacji "Wielkie programy infrastrukturalne" wspomniano o Via Carpatia, Via Baltica czy Rail Baltic.

Czytaj też:

Znamy przebieg Drogi Czerwonej



Projekt Portu Zewnętrznego


O sprawę zapytaliśmy ekspertów od gospodarki morskiej, ale uznali oni, że nie wiadomo, jak traktować ten dokument i czy w ogóle jako dokument, czy tylko polityczny program społeczno-gospodarczy. Zapytaliśmy więc gdyńskich polityków.

Pytania o brak Portu Zewnętrznego skierowaliśmy kilka dni temu do Marcina Horały, wiceministra w resorcie infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety jeszcze nie dostaliśmy odpowiedzi. Zamieścimy ją, gdy tylko ją otrzymamy. O wadze dokumentu mówił kilka dni temu wicepremier Jarosław Kaczyński.

- To ważny dokument, przedtem były rozmowy, były spotkania, także poza Warszawą. Narady dłuższe, nawet takie niejednodniowe. Więc to jest dokument podpisany po - można powiedzieć - długim namyśle i długim dialogu, stąd jego waga - powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński w Programie Pierwszym Polskiego Radia i PR24.

Nie skreśla z listy, choć pewnie umniejsza rangę



A co na to opozycja?

- Po takim zadęciu wokół budowy Portu Zewnętrznego faktycznie dziwne, że nie wspomniano o tym projekcie w "Polskim Ładzie". Nie wiem, jak  można to tłumaczyć, tak jak nie wiem, co się kryje za niespodziewanymi zmianami w zarządzie Portu Gdynia. Może rząd wycofuje się z tej koncepcji? A może to tylko tarcia wewnętrzne między frakcjami w Zjednoczonej Prawicy? Poza tym nie wiem, czy "Polski Ład" można traktować jako dokument, realny plan, czy tylko opracowanie propagandowe. Takie manifesty o wielkich inwestycjach mają swoją wartość mobilizującą, jednak nie zawsze przekładają się na rachunek ekonomiczny. Zwracam uwagę na fakt, że rząd równolegle zamierza wybudować Port Zewnętrzny w Gdyni, Port Centralny w Gdańsku oraz terminal kontenerowy w Świnoujściu. Rynek nie jest z gumy, na posiedzeniach komisji sejmowej wielokrotnie pytałem o  biznesowe uzasadnienia tych projektów, odpowiedzi nigdy nie były merytoryczne. Bezdyskusyjnie gdyńską racją stanu jest budowa Drogi Czerwonej, nieobecność tej inwestycji w dokumencie programowym PiS  budzi mój głęboki niepokój - powiedział Tadeusz Aziewicz, poseł Koalicji Obywatelskiej.

  • Ostatni element Portu Centralnego, czyli terminal LNG.
  • Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku.
  • Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni. Według wstępnego harmonogramu budowa ma potrwać do końca 2025 roku.

- Można to różnie tłumaczyć - albo wynika to z niechlujstwa, albo ze świadomego działania. W obu przypadkach sprawa jest niepokojąca. Bo skoro wymieniono Port Centralny i terminal w Świnoujściu, to dlaczego nie wspomniano o Porcie Zewnętrznym? Mam nadzieję, że brak wprost wymienionych gdyńskich inwestycji w podobno bardzo ważnym dokumencie jak "Polski Ład" nie skreśla ich z listy, choć pewnie umniejsza rangę. Bardzo niepokojące jest pominięcie Drogi Czerwonej, bez której nawet bez rozbudowy portowi w Gdyni ciężko się funkcjonuje. Chcę jednak zauważyć, że pominięto także inne ważne dla Trójmiasta sprawy. Nie poświęcono uwagi polskim stoczniom, nie wspomniano o obronności kraju, o potrzebach Marynarki Wojennej, które powinna zaspokoić nasza branża stoczniowa - powiedział z kolei Marek Rutka, poseł Lewicy.
O brak Portu Zewnętrznego i Drogi Czerwonej w "Polskim Ładzie" zapytaliśmy też Ministerstwo Infrastruktury. Niestety, też nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi. Jednak sądząc po ostatniej deklaracji wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego, który podczas uroczystości podpisania listu intencyjnego pomiędzy Uniwersytetem Morskim w Gdyni i PGE w zakresie współpracy eksperckiej w celu rozwijania morskiej energetyki wiatrowej w Polsce potwierdził budowę portu instalacyjnego dla projektów offshore w Porcie Gdynia, to choć na ten element możemy liczyć. Powiedział nawet, że przeznaczone zostaną na to środki w wysokości 435 milionów euro.

Miejsca

Opinie (286) ponad 10 zablokowanych

  • (20)

    Jedyne czego potrzeba obecnie polskim portom to port zewnętrzny w Gdańsku.
    Port w Gdyni powinien być wygaszany a w ogóle pomysł na port zewnetrzny w Gdyni jest jakąś fantasmagorią i megalomanią.

    • 82 104

    • (2)

      Jeżeli w przyszłosci ma to byc jedna wielka aglomeracja to oba powinny byc rozwijane

      • 24 9

      • (1)

        A skąd ty takie analizy wziąłeś? Widziałeś jakieś wyliczenia że się wypowiadasz?

        • 11 8

        • Sadzisz, ze kontrahenci beda czekac z towarami na zbudowanie portu?!

          Mylisz strategie z taktyka.
          Nikt ci business case nie poda na talerzu. Nalezy sledzic trendy i na nie oddzialywac.
          Konkurencja jest miedzy regionami a nie miedzy portami.
          "Game chenger" - tak powstal DCT. Z powodu braku zdolnosci przewidywania w Gdyni.

          • 1 0

    • Nie przeinwestować ! (6)

      Zdolności przeładunkowe portu w gdańsku to 100 mln ton. Obecnie przeładowywane jest 50 mln t. Należy odpowiedzieć sobie jakie są perspektywy wzrostu przeładunków. O ile należy zwiększyć zdolności przeładunkowe by nadążać za popytem ? Działanie na zasadzie - zbudujemy to sami przyjdą, raczej się nie sprawdzi. No ale to są publiczne pieniądze. Za pięć lat już nikt nie będzie wiedział kto podejmował decyzje, inni będą ministrowie, inne zarządy portów.

      • 8 12

      • po ogłoszeniu planów budowy portu zewnętrznego w Gdańsku (5)

        kilku operatorów z Azji zgłosiło się samych jako chętni do współpracy długoterminowej. Oni widzą potencjał na najbliższe lata w rozwoju takich państw jak Polska, Rumunia, Słowacja i inne. Jeśli zapewnimy odpowiednią infrastrukturę i będzie to odpowiednio zarządzane to będzie śmigać aż miło. Zobacz co się dzieje z DCT i jego rozbudową - to dopiero 3 etap z 6 jakie są wstępnie założone.

        • 23 2

        • DCT buduje za swoje (4)

          Amerykańska Gdynia od zawsze za państwowe.

          • 2 1

          • DCT jest w 30% panstwowy (3)

            A za 10 lat bedzie calkowicie.
            Operuje na panstwowych gruntach. Cala otaczajaca infrastruktura jest panstwowa i za panstwowe wybudowana.

            • 0 1

            • dct dostało ten teren czy kupiło? (2)

              nie ma znaczenia, że teraz część udziałów przejęło, kupiło państwo. Jeśli rozbudowują za swoje np. z zaciągniętego kredytu, nawet z dofinansowaniem UE to nie można mówić, że jest to za państwowe pieniądze.

              • 2 0

              • DCT otrzymalo teren na 30 lat w dzierzawe

                Oraz zwolnienie ze splat czynszu w zamian za przejecie majatku przez panstwo po uplywie czasu dzierzawy. Bylo to pozniej zrodlem niesnasek, bo port usilowal ugrac cos z czynszow (Adamowicz jako rada nadzorcza).

                Interes okazal sie tak dobry, ze glowny udzialowiec osiagnal cel po niecalych 20 latach od rozpoczecia inwestycji, skapitalizowal gorke ssprzedajac udzialy i poszedl zarabiac gdzie indziej.
                A u nas wieczne "nie da sie", "nie oplaca sie", "dobrze jest, jak jest" i kanibalistyczna konkurencja z sasiadami.
                Jakby to inny pieniadz byl...

                • 1 0

              • sama budowa terminala to za malo

                To sie kreci dzieki temu, ze powstala Sucharskiego i tunel, Poludniowa, A1.
                Dzieki temu, ze wyremontowano i rozbudowano zarastajace trawa torowiska na prawym brzegu.
                A mozna bylo zadusic, tak jak Gdynie przez obstrukcje w sprawie OPAT, rozwoju i rozbudowy sieci kolejowej, odtworzenia drugiego toru w kierunku zachodnim...

                • 2 1

    • nie prawda - to świetny pomysł (2)

      mówią o tym wskaźniki przeładunków i statystyka.

      • 12 2

      • Dodanie 3 nowych terminali (1)

        w Świnoujściu, Gdyni i Gdańsku jest twoim zdaniem poparte prognozami?
        Pelikan?

        • 1 1

        • jak mozna prognozowac cos, czego nie ma?

          Pytajac kontrahentow, co by bylo gdyby?
          W takich inwestycjach liczy sie rowniez wizja i pomysl.
          "Game changer" - na tym sie zarabia.

          • 0 1

    • Z Kaliningradu piszesz? (1)

      • 12 5

      • Nie, piszę z Nowogrodzkiej, bo mi się dzisiaj na szczerość zebrało.

        • 7 2

    • Rozum to ci już dawno wygaszono.

      • 4 3

    • Co za bzdury

      Taką infrastrukturę strategiczną planuje się nawet z 30 letnim wyprzedzeniem. Jak patrzysz w perspektywie 5 lat to może to się nie opłaca. Pamiętaj, że zostawiamy ten kraj przyszłym pokoleniom a nie tylko sobie.

      • 6 3

    • oczywiście, że powinien port zniknąć z Gdyni i Gdańska, przeciez mamy niemieckie porty (2)

      i lotniska w Berlinie. Jakiś nawiedzony Wenda i Kwiatkowski, na haju, widzieli miasto Gdynię, silne wolne i niezależne ..Skoro brak w Gdyni gospodarza z jajami a nie tlko z deweloperką w oczach to .likwidacja!, zalać betonem, namalować farbą kierunkowskaz na Berlin, oddać umierającą Świętojańską Niemcom i ich znajomym z państwa z gwiazdą dawida a na wszystkim posadzić kilkudniowe kwiatki aby firma związana z UM miała ciągłe zlecenia.. chyba o wieloletnich kwiatach nie słyszeli.
      Zasada jaką wyznają Niemcy: państwo silne i niezależne, mocno posadowione we własnej gospodarce. Bez miauknięcia Unii z budżetu wspomagają przemysł stoczniowy, lądowy, maszynowy, spożywczy i rolny..u nas nikomu nie wolno nam dopłacić bo unia...a tam wolno..zapisy traktatu akcesyjnego, podpisane w fanfarami prze Huebner i Millera, dokładnie ..zakazują nam wszystkiego. Niemcy, Francuzi maja open skarbiec, byle wspomagać swoich...Bartoszwicz już likwiduje szkoły, bo edukacja w małych klasach, w Gdyni, nie jest potrzebna. kasa na beton, kwietniki , kieszonkowe gnijne ogródki, spacery seniorów bez seniorów, strefy czilałtu w pełnym skwarze, krzywe chodniki, korki i od 20 lat widmo tunelu, teraz mostu na Chylońskiej....zaraz wprowadzą nam język niemiecki obowiązkowy a krnąbrni mieszkańcy podzielą los Wrześni...

      • 6 12

      • Sugerujesz, że fiasko programu Batory (1)

        to sprawka Niemców, a nie nasza nieudolność?
        Z takim podejściem do diagnozowania problemów to daleko nie dopłyniemy.

        • 1 1

        • a co ma przemysl stoczniowy do portow?

          Oprocz faktu, ze w obu dzialkach trzeba myslenia i fachowcow?
          Co do Niemcow, to duzo od nich mozna sie nauczyc. Jakos tam mozna pompowac grube, panstwowe fundusze w regiony "wschodu" i pozwalac aby odbudowywaly one tamtejszy przemysl. W tym rowniez stocznie. Ciekawym lacznikiem moze byc fakt, ze sa tam budowane... promy i wycieczkowce dla chinskich biur podrozy. Ktore staly sie udzialowcami tych stoczni. Bo wycieczkowce maja pracowac w... Europie. Wiec po co wozic drewno do lasu?
          A my poczekamy i kupimy jak te jednostki beda szly do demobilu...

          • 0 0

  • Niech się

    Horała że Śniadkiem i Sellinem teraz tłumaczą!!!

    • 34 7

  • Polski Ład czyli w praktyce Polnische Wirtschaft. (2)

    • 15 14

    • tu jest Polska

      • 2 0

    • Polski Ład czyli Bajzel, prywata, defraudacja i kradzież.

      • 0 1

  • Polski wał (4)

    I tyle.

    • 28 14

    • Tyle tylko wystekales, Hans... (3)

      • 5 2

      • A jak mam komentować twoje wypociny - trollu piss? (2)

        Wiadomo że rozdali kasę na 500+ ale i tak w większości rozdali rodzinie na swoim.
        patrz Obajtek , rodzinom po smoleńsku (ale tylko swoim), rydzykowi, w nowo utworzone spółki.
        Nawet WOT robią przekręty - kompasy, lornetki kupione na ali expresie (Mistrzostwo) i co piss ma coś zbudować - wykończyć umieją !!! (stadniny, lasy , uczelnie, sądy , prywatne firmy....

        • 5 6

        • (1)

          stadniny były w zasadzie prywatnymi folwarkami za PO gdzie grupa kolesi robiła lody za państwowoe
          lasy - hmm czekaj czekaj kto chciał je prywatyzować byt coś spłacać - nie jaki leśny dziad szogun ?
          uczelnie - hmmm ten PRL bis i te same nazwiska, zatrudnienie dla matek, ojców synów i ich karyn - sami potem sobie nawzajem tytuły nadają, widział to każdy kto robił u nas doktorat i był z zewnątrz tych klik

          sądy....oooo prywatne zebrania PO filmy w sieci są itp itd

          • 5 0

          • Uczelnie PRL-bis z wykładowcami typu Kaczyński, Pawłowicz...

            PRL-bis.

            • 1 1

  • (1)

    Zapowiadanych promów się nie doczekaliśmy, a teraz o porcie kaczor marzy . Niedołężny starzec propagandę rodem z PRL sieje , ale ciemnota głosująca na pisland łyknie

    • 29 10

    • Propaganda PRL nie była tak tępa

      • 6 0

  • To że port w Gdyni przegrywa rywalizację z Gdańskiem jestem w stanie zrozumieć, ale pogrążania portu w Gdyni kosztem Świnoujścia i Szczecina już nie...

    • 31 2

  • Napisać moźna... (1)

    Papier wszystko zniesie. I tak forsa będzie dzielona, jak do tej pory, "po uważaniu". Cóż za problem znowelizować plany? Przykładowo, Krajowy Program Kolejowy zmieniono kilka razy tak, że kasa przeznaczona na linię Gdynia - Słupsk gdzieś wyparowała...

    • 20 1

    • Za pisu nawet w cba kasa paruje

      • 1 1

  • Klasyczny pis na wodę, fotomontaż. (1)

    Czyli jak wygrać kolejne wybory za pieniądze wyborców.

    Mistrzowie propagandy i planów.

    A gdzie milion aut elektrycznych, gdzie promy ze Szczecina, gdzie nowe helikoptery dla armii, itp itd...?

    • 17 10

    • serio ?

      W Porcie Gdańsk od kilku lat trwają przygotowania do tej inwestycji, od infrastruktury kolejowej po drogową. Jak myślisz, na darmo wyremontowali od zera nie wykorzystywane chyba od wojny torowisko idące dalej do jednostki wojskowej na Westerplatte ? Nie to jest jedna z nitek linii która ma docelowo dochodzić do nabrzeży.

      • 1 4

  • Ciekawe co teraz marcinek (specjalnie z małej) wymyśli i

    jak się zacznie teraz głupio tłumaczyć? A taką fajną łopatę miał kilka lat temu w rękach, jak razem z Arciszewską, Śniadkiem i Sellinem sami zaczynali budowę i obiecywali 'że jak tylko dojda do władzy...'
    Czyżby pamięć dobra, ale krótka?

    • 23 4

  • ! (8)

    Oby ład ominął Gdansk szerokim łukiem, sami sobie damy radę.
    To najlepsze i najmądrzejrze miasto

    • 14 18

    • Dokładnie!

      • 4 4

    • :D Dokładnie! (6)

      Wolne Miasto Gdańsk! Wolne od kartelu jarozbawa!
      Będąc faktycznie autonomiczne dało by sobie rade bez kaczystanu

      • 7 7

      • ? (5)

        w czym by dało radę ? To miasto żyje z podatków RG, Portu, i kilkunastu innych dużych firm. Jakby ta kaska się skończyła, to kukiełka musiała by sprzedać swój rydwan bo by w UM na papier toaletowy nie mieli. Tu nie ma żadnego zażądania długoterminowego. Aby wszystko sprzedać i aby zrobić dobrze deweloperom - infrastruktura leży na d*** i kwiczy. Nowe drogi są robione pod deweloperkę, stare, główne ciągi komunikacyjne są zaniedbane i dziurawe jak droga do PGR. Wizytówka Gdańska - Długie Pobrzeże - wygląda gorzej niż za PRL a ty słoiku mówisz o WMG ? Zejdź na ziemię i wytrzeźwiej

        • 9 6

        • Nie bezmajtkuj... (4)

          Zobaczymy komu nowy partyjny ład zrobi dobrze...

          • 3 4

          • Ja już się cieszę... mieszkania dla suwerena

            Deweloper

            • 1 2

          • Kropiwnicki to ty ? (2)

            jak tam twoje 9 mieszań z pracy w samorządzie, a może to ty budyń ? 36 kont już zamknięte ?

            • 3 2

            • Lecz się cepie.

              • 4 1

            • Kto to Kropi...

              To ja bezmajtek

              • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej spółki edukacyjnej Learnetic SA. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (Katedra Inżynierii Dźwięku). Jeszcze w trakcie studiów projektował instrumenty klawiszowe dla Zakładów Radiowych ELTRA z Bydgoszczy. W roku 1990 Waldemar Kucharski wraz z obecnymi członkami zarządu YDP: Piotrem Mrozem, Arturem Dyro i Jackiem Kotarskim ukończyli studia na Politechnice Gdańskiej i założyli własną...

Najczęściej czytane