• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego

Wioletta Kakowska-Mehring
20 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku. Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku.

Niedopatrzenie czy przemyślany ruch? Propagandowa publikacja czy jednak ważny dokument, który wyznacza najważniejsze kierunki społeczno-gospodarcze? Tak czy inaczej, w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", przedstawionym przez rządzących kilka dni temu, zauważono planowany Port Centralny w Gdańsku, a nawet terminal kontenerowy w Świnoujściu, a pominięto Port Zewnętrzny w Gdyni. Jak to rozumieć?



Przypomnijmy. Port CentralnyMapka ma powstać w Porcie Gdańsk. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych "na wodzie". Na ok. 410 tzw. zalądowionych hektarach ma się znaleźć terminal pasażerski, offshore, LNG, przestrzeń stoczniowa, ale także terminal kontenerowy. Z kolei Port ZewnętrznyMapka to projekt Portu Gdynia. Też ma powstać na sztucznej wyspie. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha. Ważnym elementem portu ma być terminal kontenerowy. Ostatnio pojawiła się też koncepcja, aby w części powstał port instalacyjny dla energetyki wiatrowej na morzu.

Pełna treść programu "Polski Ład"

Gospodarka morska w "Polskim Ładzie"



W opracowaniu "Polski Ład" niewiele miejsca poświęcono gospodarce morskiej. Zaledwie kilka zdań znalazło się o portach, jeszcze mniej o stoczniach. Te pojawiają się we fragmencie o energetyce wiatrowej. "Budowa wiatraków offshore to również zysk i szansa dla polskiego przemysłu stoczniowego i rozwoju polskiej gospodarki" - zauważono w opracowaniu.

Czytaj też:

Nowy port w Trójmieście. Port instalacyjny na potrzeby farm wiatrowych



Wracając jednak do portów - w dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".

Dlaczego nic nie ma o budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni? Nie wspomniano o tej inwestycji także w informacji dotyczącej farm wiatrowych, a według - do tej pory - dystrybuowanych informacji właśnie w Gdyni ma powstać port instalacyjny. Nie ujęto też Portu Zewnętrznego w notce "Wielkie programy infrastrukturalne", jest za to mowa o Porcie Gdańsk.

Drogi Czerwonej też zabrakło



Kolejna sprawa to budowa Drogi Czerwonej. W dziale "Dekada rozwoju" jest mowa o różnych drogach (m.in. S8, S19 czy DK 94), ale nie ma ani słowa o tej ważnej do Portu Gdynia inwestycji. Dlaczego? Za to w informacji "Wielkie programy infrastrukturalne" wspomniano o Via Carpatia, Via Baltica czy Rail Baltic.

Czytaj też:

Znamy przebieg Drogi Czerwonej



Projekt Portu Zewnętrznego


O sprawę zapytaliśmy ekspertów od gospodarki morskiej, ale uznali oni, że nie wiadomo, jak traktować ten dokument i czy w ogóle jako dokument, czy tylko polityczny program społeczno-gospodarczy. Zapytaliśmy więc gdyńskich polityków.

Pytania o brak Portu Zewnętrznego skierowaliśmy kilka dni temu do Marcina Horały, wiceministra w resorcie infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety jeszcze nie dostaliśmy odpowiedzi. Zamieścimy ją, gdy tylko ją otrzymamy. O wadze dokumentu mówił kilka dni temu wicepremier Jarosław Kaczyński.

- To ważny dokument, przedtem były rozmowy, były spotkania, także poza Warszawą. Narady dłuższe, nawet takie niejednodniowe. Więc to jest dokument podpisany po - można powiedzieć - długim namyśle i długim dialogu, stąd jego waga - powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński w Programie Pierwszym Polskiego Radia i PR24.

Nie skreśla z listy, choć pewnie umniejsza rangę



A co na to opozycja?

- Po takim zadęciu wokół budowy Portu Zewnętrznego faktycznie dziwne, że nie wspomniano o tym projekcie w "Polskim Ładzie". Nie wiem, jak  można to tłumaczyć, tak jak nie wiem, co się kryje za niespodziewanymi zmianami w zarządzie Portu Gdynia. Może rząd wycofuje się z tej koncepcji? A może to tylko tarcia wewnętrzne między frakcjami w Zjednoczonej Prawicy? Poza tym nie wiem, czy "Polski Ład" można traktować jako dokument, realny plan, czy tylko opracowanie propagandowe. Takie manifesty o wielkich inwestycjach mają swoją wartość mobilizującą, jednak nie zawsze przekładają się na rachunek ekonomiczny. Zwracam uwagę na fakt, że rząd równolegle zamierza wybudować Port Zewnętrzny w Gdyni, Port Centralny w Gdańsku oraz terminal kontenerowy w Świnoujściu. Rynek nie jest z gumy, na posiedzeniach komisji sejmowej wielokrotnie pytałem o  biznesowe uzasadnienia tych projektów, odpowiedzi nigdy nie były merytoryczne. Bezdyskusyjnie gdyńską racją stanu jest budowa Drogi Czerwonej, nieobecność tej inwestycji w dokumencie programowym PiS  budzi mój głęboki niepokój - powiedział Tadeusz Aziewicz, poseł Koalicji Obywatelskiej.

  • Ostatni element Portu Centralnego, czyli terminal LNG.
  • Tak ma wyglądać Port Centralny w Gdańsku.
  • Tak ma wyglądać Port Zewnętrzny w Gdyni. Według wstępnego harmonogramu budowa ma potrwać do końca 2025 roku.

- Można to różnie tłumaczyć - albo wynika to z niechlujstwa, albo ze świadomego działania. W obu przypadkach sprawa jest niepokojąca. Bo skoro wymieniono Port Centralny i terminal w Świnoujściu, to dlaczego nie wspomniano o Porcie Zewnętrznym? Mam nadzieję, że brak wprost wymienionych gdyńskich inwestycji w podobno bardzo ważnym dokumencie jak "Polski Ład" nie skreśla ich z listy, choć pewnie umniejsza rangę. Bardzo niepokojące jest pominięcie Drogi Czerwonej, bez której nawet bez rozbudowy portowi w Gdyni ciężko się funkcjonuje. Chcę jednak zauważyć, że pominięto także inne ważne dla Trójmiasta sprawy. Nie poświęcono uwagi polskim stoczniom, nie wspomniano o obronności kraju, o potrzebach Marynarki Wojennej, które powinna zaspokoić nasza branża stoczniowa - powiedział z kolei Marek Rutka, poseł Lewicy.
O brak Portu Zewnętrznego i Drogi Czerwonej w "Polskim Ładzie" zapytaliśmy też Ministerstwo Infrastruktury. Niestety, też nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi. Jednak sądząc po ostatniej deklaracji wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego, który podczas uroczystości podpisania listu intencyjnego pomiędzy Uniwersytetem Morskim w Gdyni i PGE w zakresie współpracy eksperckiej w celu rozwijania morskiej energetyki wiatrowej w Polsce potwierdził budowę portu instalacyjnego dla projektów offshore w Porcie Gdynia, to choć na ten element możemy liczyć. Powiedział nawet, że przeznaczone zostaną na to środki w wysokości 435 milionów euro.

Miejsca

Opinie (286) ponad 10 zablokowanych

  • Zakręcony

    Tych wszystkich "programów +" jest tyle, że jakiś "ład" nie zrobił na mnie wrażenia. Już dawno pogubiłem się w tych wszystkich obietnicach i projektach!

    • 7 3

  • Port Zewnętrzny to już Bronisław Cieślak jako inżynier Zawada budował (2)

    w Znakach Szczególnych.

    • 6 0

    • Ten jego kolega,tez inżynier (1)

      nosił epickie krawaty.

      • 3 0

      • ... ale kurtkę Ramoneskę miał już wtedy....

        • 1 0

  • Ile jeszcze czasu musi minąc aby (2)

    zlikwidować nieład i ruinę POzostawiona przez Platformę Okupacyjną ? Ta formacja już dawno POwinna być zdelegalizowana. Widzimy co wyprawia w senacie, w samonierządach ,i Parlamencie Europejskim ! Partyjniackie rozgrywki kosztem Polski i jej obywateli. Oni nic już innego nie mają do zaoferowania Polsce , tylko "NIE" , "jestem przeciw" ,"antypis" "dawajcie pieniądze"i POdburzanie kolejnych śmiesznych formacji jednego dnia .

    • 15 24

    • Sasza - ładny wpis.

      • 0 2

    • Ile ci płacą trollu?

      • 0 0

  • Krótko i na temat

    Kiedy zostanie zlikwidowany mega truciciel Port Service?

    • 10 1

  • Polski Ład zadziała w Trójmieście dopiero jak zdobędziemy władzę nad tymi miastami. Póki co piniędzy nie ma i nie będzie.

    • 7 7

  • (5)

    budka gdzie pieniadze z uni

    • 6 9

    • jacek, mati - gdzie forsa z wyborów kopertowych (4)

      • 5 3

      • A zwrot za respiratory? (3)

        • 4 3

        • (2)

          A co Polska miała być bez prezydenta?Chcielibyście ubeki z platformy :)

          • 1 3

          • Jest bez prezydenta!

            Słyszałeś coś o nim niedawno?
            Czy zginął w cieniu ostrej mgły?

            • 2 0

          • Z ubekami ostrożnie

            TW balbina ( jarozbaw )

            • 0 0

  • A tak pięknie (i z pełnym przekonaniem) o lada moment mającej się zacząć budowie portu zewnętrznego

    opowiadał odwołany w ubiegłym tygodniu "skokowy" prezes Zarządu Portu Gdynia.

    • 8 12

  • Polski ład (5)

    Zabrać pracującym, ogarniętym życiowo ludziom. Zniszczyć ich i dać tym, którym nie chciało się uczyć, rozwijać i żyć na lepszym poziomie.
    Komuna wraca, klasa średnia nie da się kupić za 500 zł. Trzeba ich zniszczyć i kupić głosy bezmyślnych. Lepiej się steruje takimi.
    Stalin zaciera ręce w cichocie historii

    • 17 8

    • (2)

      Ja tam nie narzekam. Za trujkę dostałam należną kaskę, resztę dopomorze MOPS. A stary też cos tam na złomie zarobi. Najwazniejsze to dobrze wyprostować kości na słoneczku. Tu się żyje, hehe

      • 2 3

      • Oczywiście przy grylu

        I taterce

        • 2 0

      • Najpierw do szkoły i ortografia

        • 0 0

    • ? (1)

      jeśli zarabiasz 200 tys rocznie to ten tysiąc w skali roku jest dla ciebie jak dla dzieciaka guma do żucia więc nie płacz gimbusie "ogarnięty życiowo". Poza tym 500+ o którym piszesz ma się nijak do zarobków i ogarnięcia życiowego, bo możesz jeździć nowym merolem a i tak tą kasę dostaniesz jak złożysz papier, mało tego tacy janusze pierwsi lecą po tą kasę "bo patusy biorą" choć z perspektywy czasu pracy z wszelkiej maści uzależnionymi - patusami i ćpunami najczęściej zostają ci z "tych dobrych domów" papa lekarz, papa prawnik, papa prokurator, papa dyrektor od taka dziwna zależność

      • 2 4

      • Jeśli zarabiasz 200tys to zabiorą Ci rocznie ponad 20tys a nie 1tys. Widzisz różnicę?

        • 0 1

  • port w gdansku zatruwa zycie mieszkanca ul,oliwskiej,ale jeszcze zobaczymy kto obok pusza bedziesie tlumaczyl

    • 1 6

  • Port Zewnętrzny Gdynia (7)

    Moi Drodzy,
    dlaczego artykuł ma wydźwięk negatywny ? Powinniśmy się cieszyć, że w końcu ktoś poszedł po rozum do głowy i ukrócił te megalomańskie myślenia Zarządu Portu Gdynia, oszczędzając tym samym 4 mld złotych, które Państwo może przeznaczyć na inne szczytne cele. Nie jesteśmy niestety azjatyckim tygrysem i dwa polskie centralne porty zewnętrzne na Bałtyku są niepotrzebne. Połączmy porty Gdynia i Gdańk w jeden Zarząd. Będą oszczędności i spójne plany inwestycyjne.

    • 12 24

    • Racja święta - widocznie z lądowiska w Kosakowie wniosków nie wyciągnęli (2)

      Gdynia i Skwer Kościuszki - najlepszym przykładem głupoty w inwestycjach i bzdur w zarządzaniu miastem
      o infoboxie nie pomnę

      • 6 2

      • a byleś kiedyś w Gdyni ? (1)

        widziałeś, Skwer Kościuszki, lądowiska w Babich Dołach (Kosakowie),...

        • 2 1

        • Tak widziałem - jedno to kostka Bauma i kręgi na asfalcie

          a drugie to terminal za 100 mln - bez szybkiego dojazdu do lotniska i bez ILS.
          Ostatnio wykupiony przez malutką gminę za 7 mln.

          • 1 0

    • dokladnie dzieki takiemu mysleniu pognano Australijczykow z Gdyni (3)

      W Gdansku tez sie z nich smiano, ze koncertowo umocza, ale przy okazji moze cos miastu skapnie. No bo co?
      I jakos, pomimo tego, ze nie jestesmy tygrysem, DCT odebral wszystkim ladunki (szczegolnie Gdyni) i stal sie drugim portem kontenerowym na Baltyku. W Gdansku! Jedynym porcie, gdzie terminal kontenerowy zbankrutowal!
      A przyczyna jest prosta, za gdanski terminal zabrali sie czlapacze a za DCT - fachowcy z wiedza, pieniedz. I i koneksjami. Bo bez tego swiatowego biznesu sie nie zrobi...
      A juz na pewno sie nie zrobi, gdy oczekuje sie "bussines case" podanego na talerzu i trwania do emerytury.

      • 5 1

      • To prawda. W Gdyni najglosniej smial sie jeden nieusuwalny, bo szwagier stepy (2)

        dyrektor portu. Kompetencje miał do sprzedaży prasy w kiosku, ale musiał być dyrektorem, więc wymyślano mu różne nieistotne dzialy, żeby nie dotykal niczego ważnego.

        • 3 0

        • o to, to, to... :\ (1)

          I gondole na "międzytorzu"...

          • 2 0

          • Pozdrawiam starego pracownika

            • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Waldemar Kucharski

współzałożyciel i były prezes zarządu Young Digital Planet SA. Obecnie członek Rady Nadzorczej spółki edukacyjnej Learnetic SA. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej (Katedra Inżynierii Dźwięku). Jeszcze w trakcie studiów projektował instrumenty klawiszowe dla Zakładów Radiowych ELTRA z Bydgoszczy. W roku 1990 Waldemar Kucharski wraz z obecnymi członkami zarządu YDP: Piotrem Mrozem, Arturem Dyro i Jackiem Kotarskim ukończyli studia na Politechnice Gdańskiej i założyli własną...

Najczęściej czytane