- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (209 opinii)
- 2 Ursa już pod polską banderą (97 opinii)
- 3 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (69 opinii)
- 4 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (108 opinii)
- 5 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (222 opinie)
- 6 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (194 opinie)
"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego
Niedopatrzenie czy przemyślany ruch? Propagandowa publikacja czy jednak ważny dokument, który wyznacza najważniejsze kierunki społeczno-gospodarcze? Tak czy inaczej, w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", przedstawionym przez rządzących kilka dni temu, zauważono planowany Port Centralny w Gdańsku, a nawet terminal kontenerowy w Świnoujściu, a pominięto Port Zewnętrzny w Gdyni. Jak to rozumieć?
Przypomnijmy. Port Centralny
Pełna treść programu "Polski Ład"
Gospodarka morska w "Polskim Ładzie"
W opracowaniu "Polski Ład" niewiele miejsca poświęcono gospodarce morskiej. Zaledwie kilka zdań znalazło się o portach, jeszcze mniej o stoczniach. Te pojawiają się we fragmencie o energetyce wiatrowej. "Budowa wiatraków offshore to również zysk i szansa dla polskiego przemysłu stoczniowego i rozwoju polskiej gospodarki" - zauważono w opracowaniu.
Czytaj też:
Nowy port w Trójmieście. Port instalacyjny na potrzeby farm wiatrowych
Wracając jednak do portów - w dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".
Dlaczego nic nie ma o budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni? Nie wspomniano o tej inwestycji także w informacji dotyczącej farm wiatrowych, a według - do tej pory - dystrybuowanych informacji właśnie w Gdyni ma powstać port instalacyjny. Nie ujęto też Portu Zewnętrznego w notce "Wielkie programy infrastrukturalne", jest za to mowa o Porcie Gdańsk.
Drogi Czerwonej też zabrakło
Kolejna sprawa to budowa Drogi Czerwonej. W dziale "Dekada rozwoju" jest mowa o różnych drogach (m.in. S8, S19 czy DK 94), ale nie ma ani słowa o tej ważnej do Portu Gdynia inwestycji. Dlaczego? Za to w informacji "Wielkie programy infrastrukturalne" wspomniano o Via Carpatia, Via Baltica czy Rail Baltic.
Czytaj też:
Znamy przebieg Drogi Czerwonej
Projekt Portu Zewnętrznego
O sprawę zapytaliśmy ekspertów od gospodarki morskiej, ale uznali oni, że nie wiadomo, jak traktować ten dokument i czy w ogóle jako dokument, czy tylko polityczny program społeczno-gospodarczy. Zapytaliśmy więc gdyńskich polityków.
Pytania o brak Portu Zewnętrznego skierowaliśmy kilka dni temu do Marcina Horały, wiceministra w resorcie infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety jeszcze nie dostaliśmy odpowiedzi. Zamieścimy ją, gdy tylko ją otrzymamy. O wadze dokumentu mówił kilka dni temu wicepremier Jarosław Kaczyński.
- To ważny dokument, przedtem były rozmowy, były spotkania, także poza Warszawą. Narady dłuższe, nawet takie niejednodniowe. Więc to jest dokument podpisany po - można powiedzieć - długim namyśle i długim dialogu, stąd jego waga - powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński w Programie Pierwszym Polskiego Radia i PR24.
Nie skreśla z listy, choć pewnie umniejsza rangę
A co na to opozycja?
- Po takim zadęciu wokół budowy Portu Zewnętrznego faktycznie dziwne, że nie wspomniano o tym projekcie w "Polskim Ładzie". Nie wiem, jak można to tłumaczyć, tak jak nie wiem, co się kryje za niespodziewanymi zmianami w zarządzie Portu Gdynia. Może rząd wycofuje się z tej koncepcji? A może to tylko tarcia wewnętrzne między frakcjami w Zjednoczonej Prawicy? Poza tym nie wiem, czy "Polski Ład" można traktować jako dokument, realny plan, czy tylko opracowanie propagandowe. Takie manifesty o wielkich inwestycjach mają swoją wartość mobilizującą, jednak nie zawsze przekładają się na rachunek ekonomiczny. Zwracam uwagę na fakt, że rząd równolegle zamierza wybudować Port Zewnętrzny w Gdyni, Port Centralny w Gdańsku oraz terminal kontenerowy w Świnoujściu. Rynek nie jest z gumy, na posiedzeniach komisji sejmowej wielokrotnie pytałem o biznesowe uzasadnienia tych projektów, odpowiedzi nigdy nie były merytoryczne. Bezdyskusyjnie gdyńską racją stanu jest budowa Drogi Czerwonej, nieobecność tej inwestycji w dokumencie programowym PiS budzi mój głęboki niepokój - powiedział Tadeusz Aziewicz, poseł Koalicji Obywatelskiej.
- Można to różnie tłumaczyć - albo wynika to z niechlujstwa, albo ze świadomego działania. W obu przypadkach sprawa jest niepokojąca. Bo skoro wymieniono Port Centralny i terminal w Świnoujściu, to dlaczego nie wspomniano o Porcie Zewnętrznym? Mam nadzieję, że brak wprost wymienionych gdyńskich inwestycji w podobno bardzo ważnym dokumencie jak "Polski Ład" nie skreśla ich z listy, choć pewnie umniejsza rangę. Bardzo niepokojące jest pominięcie Drogi Czerwonej, bez której nawet bez rozbudowy portowi w Gdyni ciężko się funkcjonuje. Chcę jednak zauważyć, że pominięto także inne ważne dla Trójmiasta sprawy. Nie poświęcono uwagi polskim stoczniom, nie wspomniano o obronności kraju, o potrzebach Marynarki Wojennej, które powinna zaspokoić nasza branża stoczniowa - powiedział z kolei Marek Rutka, poseł Lewicy.
O brak Portu Zewnętrznego i Drogi Czerwonej w "Polskim Ładzie" zapytaliśmy też Ministerstwo Infrastruktury. Niestety, też nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi. Jednak sądząc po ostatniej deklaracji wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego, który podczas uroczystości podpisania listu intencyjnego pomiędzy Uniwersytetem Morskim w Gdyni i PGE w zakresie współpracy eksperckiej w celu rozwijania morskiej energetyki wiatrowej w Polsce potwierdził budowę portu instalacyjnego dla projektów offshore w Porcie Gdynia, to choć na ten element możemy liczyć. Powiedział nawet, że przeznaczone zostaną na to środki w wysokości 435 milionów euro.
Miejsca
Opinie (286) ponad 10 zablokowanych
-
2021-05-20 14:44
Zakręcony
Tych wszystkich "programów +" jest tyle, że jakiś "ład" nie zrobił na mnie wrażenia. Już dawno pogubiłem się w tych wszystkich obietnicach i projektach!
- 7 3
-
2021-05-20 14:55
Port Zewnętrzny to już Bronisław Cieślak jako inżynier Zawada budował (2)
w Znakach Szczególnych.
- 6 0
-
2021-05-20 15:33
Ten jego kolega,tez inżynier (1)
nosił epickie krawaty.
- 3 0
-
2021-05-20 17:07
... ale kurtkę Ramoneskę miał już wtedy....
- 1 0
-
2021-05-20 14:56
Ile jeszcze czasu musi minąc aby (2)
zlikwidować nieład i ruinę POzostawiona przez Platformę Okupacyjną ? Ta formacja już dawno POwinna być zdelegalizowana. Widzimy co wyprawia w senacie, w samonierządach ,i Parlamencie Europejskim ! Partyjniackie rozgrywki kosztem Polski i jej obywateli. Oni nic już innego nie mają do zaoferowania Polsce , tylko "NIE" , "jestem przeciw" ,"antypis" "dawajcie pieniądze"i POdburzanie kolejnych śmiesznych formacji jednego dnia .
- 15 24
-
2021-05-22 23:21
Sasza - ładny wpis.
- 0 2
-
2021-06-09 20:02
Ile ci płacą trollu?
- 0 0
-
2021-05-20 14:59
Krótko i na temat
Kiedy zostanie zlikwidowany mega truciciel Port Service?
- 10 1
-
2021-05-20 15:09
Polski Ład zadziała w Trójmieście dopiero jak zdobędziemy władzę nad tymi miastami. Póki co piniędzy nie ma i nie będzie.
- 7 7
-
2021-05-20 15:21
(5)
budka gdzie pieniadze z uni
- 6 9
-
2021-05-20 15:28
jacek, mati - gdzie forsa z wyborów kopertowych (4)
- 5 3
-
2021-05-20 16:27
A zwrot za respiratory? (3)
- 4 3
-
2021-05-20 19:11
(2)
A co Polska miała być bez prezydenta?Chcielibyście ubeki z platformy :)
- 1 3
-
2021-05-21 13:23
Jest bez prezydenta!
Słyszałeś coś o nim niedawno?
Czy zginął w cieniu ostrej mgły?- 2 0
-
2021-05-21 13:23
Z ubekami ostrożnie
TW balbina ( jarozbaw )
- 0 0
-
2021-05-20 15:22
A tak pięknie (i z pełnym przekonaniem) o lada moment mającej się zacząć budowie portu zewnętrznego
opowiadał odwołany w ubiegłym tygodniu "skokowy" prezes Zarządu Portu Gdynia.
- 8 12
-
2021-05-20 15:27
Polski ład (5)
Zabrać pracującym, ogarniętym życiowo ludziom. Zniszczyć ich i dać tym, którym nie chciało się uczyć, rozwijać i żyć na lepszym poziomie.
Komuna wraca, klasa średnia nie da się kupić za 500 zł. Trzeba ich zniszczyć i kupić głosy bezmyślnych. Lepiej się steruje takimi.
Stalin zaciera ręce w cichocie historii- 17 8
-
2021-05-20 15:56
(2)
Ja tam nie narzekam. Za trujkę dostałam należną kaskę, resztę dopomorze MOPS. A stary też cos tam na złomie zarobi. Najwazniejsze to dobrze wyprostować kości na słoneczku. Tu się żyje, hehe
- 2 3
-
2021-05-20 15:59
Oczywiście przy grylu
I taterce
- 2 0
-
2021-05-21 11:53
Najpierw do szkoły i ortografia
- 0 0
-
2021-05-20 16:41
? (1)
jeśli zarabiasz 200 tys rocznie to ten tysiąc w skali roku jest dla ciebie jak dla dzieciaka guma do żucia więc nie płacz gimbusie "ogarnięty życiowo". Poza tym 500+ o którym piszesz ma się nijak do zarobków i ogarnięcia życiowego, bo możesz jeździć nowym merolem a i tak tą kasę dostaniesz jak złożysz papier, mało tego tacy janusze pierwsi lecą po tą kasę "bo patusy biorą" choć z perspektywy czasu pracy z wszelkiej maści uzależnionymi - patusami i ćpunami najczęściej zostają ci z "tych dobrych domów" papa lekarz, papa prawnik, papa prokurator, papa dyrektor od taka dziwna zależność
- 2 4
-
2021-05-23 08:39
Jeśli zarabiasz 200tys to zabiorą Ci rocznie ponad 20tys a nie 1tys. Widzisz różnicę?
- 0 1
-
2021-05-20 15:35
port w gdansku zatruwa zycie mieszkanca ul,oliwskiej,ale jeszcze zobaczymy kto obok pusza bedziesie tlumaczyl
- 1 6
-
2021-05-20 15:43
Port Zewnętrzny Gdynia (7)
Moi Drodzy,
dlaczego artykuł ma wydźwięk negatywny ? Powinniśmy się cieszyć, że w końcu ktoś poszedł po rozum do głowy i ukrócił te megalomańskie myślenia Zarządu Portu Gdynia, oszczędzając tym samym 4 mld złotych, które Państwo może przeznaczyć na inne szczytne cele. Nie jesteśmy niestety azjatyckim tygrysem i dwa polskie centralne porty zewnętrzne na Bałtyku są niepotrzebne. Połączmy porty Gdynia i Gdańk w jeden Zarząd. Będą oszczędności i spójne plany inwestycyjne.- 12 24
-
2021-05-20 15:53
Racja święta - widocznie z lądowiska w Kosakowie wniosków nie wyciągnęli (2)
Gdynia i Skwer Kościuszki - najlepszym przykładem głupoty w inwestycjach i bzdur w zarządzaniu miastem
o infoboxie nie pomnę- 6 2
-
2021-05-20 20:18
a byleś kiedyś w Gdyni ? (1)
widziałeś, Skwer Kościuszki, lądowiska w Babich Dołach (Kosakowie),...
- 2 1
-
2021-05-22 23:05
Tak widziałem - jedno to kostka Bauma i kręgi na asfalcie
a drugie to terminal za 100 mln - bez szybkiego dojazdu do lotniska i bez ILS.
Ostatnio wykupiony przez malutką gminę za 7 mln.- 1 0
-
2021-05-20 20:59
dokladnie dzieki takiemu mysleniu pognano Australijczykow z Gdyni (3)
W Gdansku tez sie z nich smiano, ze koncertowo umocza, ale przy okazji moze cos miastu skapnie. No bo co?
I jakos, pomimo tego, ze nie jestesmy tygrysem, DCT odebral wszystkim ladunki (szczegolnie Gdyni) i stal sie drugim portem kontenerowym na Baltyku. W Gdansku! Jedynym porcie, gdzie terminal kontenerowy zbankrutowal!
A przyczyna jest prosta, za gdanski terminal zabrali sie czlapacze a za DCT - fachowcy z wiedza, pieniedz. I i koneksjami. Bo bez tego swiatowego biznesu sie nie zrobi...
A juz na pewno sie nie zrobi, gdy oczekuje sie "bussines case" podanego na talerzu i trwania do emerytury.- 5 1
-
2021-05-21 12:42
To prawda. W Gdyni najglosniej smial sie jeden nieusuwalny, bo szwagier stepy (2)
dyrektor portu. Kompetencje miał do sprzedaży prasy w kiosku, ale musiał być dyrektorem, więc wymyślano mu różne nieistotne dzialy, żeby nie dotykal niczego ważnego.
- 3 0
-
2021-05-21 13:12
o to, to, to... :\ (1)
I gondole na "międzytorzu"...
- 2 0
-
2021-05-21 20:04
Pozdrawiam starego pracownika
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.