- 1 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (110 opinii)
- 2 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (138 opinii)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (80 opinii)
- 4 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 5 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (192 opinie)
- 6 Młodzi zarabiają na Jarmarku (73 opinie)
Port Zewnętrzny w Gdyni. Jest decyzja lokalizacyjna
Wizualizacja Portu Zewnętrznego. Projekt z 2017 r.
Wojewoda pomorski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Projekt jest więc na ostatnim etapie przygotowawczym przed zaproszeniem do składania ofert przez potencjalnych partnerów prywatnych. Chęć udziału w projekcie zgłosiło już czterech oferentów.
Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego (ma powstać na wodzie).
Z rosyjskiego portu na polskie kotwicowisko
Koncepcje przedstawiono w 2017 r. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG.
- W dialogu konkurencyjnym udział biorą cztery podmioty i z tego grona spodziewamy się uzyskać oferty na wykonanie i późniejszą eksploatację w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego - powiedział Aleksander Wicka, kierownik Działu Marketingu w Porcie Gdynia.
W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Tu znajdziesz lokal dla twojej firmy
- Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 m (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 m (w dalszej perspektywie do ok. 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 m - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Według obecnych planów pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027 i 2028 r. Czy uda się utrzymać ten plan? Przypomnijmy, że według pierwszego harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego miał nastąpić w 2022 r., a budowa miała potrwać do końca 2025 r.
- Działania realizowane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA w ramach projektu prowadzone są w oparciu o szereg dokumentów i opracowań, spośród których wyróżnić należy specustawę o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. Regulacje ustawy ułatwiają procedury administracyjne, które należy dopełnić, aby wszcząć fazę realizacji inwestycji - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć?
Kim są oferenci?
Meridiam Eastern Europe Investments SAS jest inwestorem finansowym, czyli funduszem, który specjalizuje się rozwijaniu projektów infrastruktury publicznej. Jest obecny w Polsce (np. w Olsztynie buduje spalarnię śmieci). Grupa złożyła ofertę w konsorcjum ze spółką celową Gdynia Terminal Holding SAS (zarejestrowana w Marsylii), za którą stoi CMA CGM, czyli francuska firma zajmująca się obrotem kontenerów.
Hutchison Ports Poland jest znany w Gdyni. Spółka zarządza Gdynia Container Terminal i należy do Hutchison Port Holdings, będącej z kolei własnością chińskiej grupy z siedzibą w Hongkongu - CK Hutchison Holding. Port of Felixstowe Limited to spółka prywatna zarządzająca największym portem kontenerowym w Wielkiej Brytanii (Felixstowe). Właścicielem tego portu jest Hutchison Port.
International Container Terminal Services Inc. z Filipin od 2003 r. jest właścicielem Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT). ICTSI to spółka, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 r. na Filipinach. W Europie oprócz BCT ma także: Adriatic Gate Container Terminal w Rijece i Batumi International Container Terminal.
Mota-Engil Central Europe PPP Road specjalizuje się w budownictwie obiektów inżynieryjnych, lądowych i wodnych. Firma powstała z połączenia dwóch polskich przedsiębiorstw: Krakowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych oraz Przedsiębiorstwa Budowy Mostów w Lubartowie. Dziś spółka jest częścią międzynarodowej grupy Moto-Engil z siedzibą w Porto w Portugalii.
Miejsca
Opinie (154) ponad 10 zablokowanych
-
2023-06-30 09:23
Po co? (2)
Niedługo statki tez nie będą pływały ze względu na ochronę środowiska. Teraz port tez jest nie wykorzystany - co wy chcecie wozić
???- 2 15
-
2023-06-30 10:47
Oj tam, oj tam
Statki mają dużą powierzchnię. Obłoży się je panelami fotowoltaicznymi, zamiast kominów wstawi wiatraki i będą szły na ekoprądzie jak przecinak.
- 2 0
-
2023-07-02 01:34
O czym ty gadasz ? Porty nie wyrabiają z robotą. Przejedź się i zobacz.
- 0 0
-
2023-06-30 09:40
(3)
Spokojnie bedzie mozna most do Oksywia wybudowac bo do portu wewnetrznego nic juz nie bedzie wpływac :P
- 0 4
-
2023-06-30 10:24
(1)
Był taki w planach jeszcze za pana Kwiatkowskiego .
- 1 0
-
2023-06-30 18:57
Koralewski to ostatnio chyba potwierdził
- 0 1
-
2023-06-30 18:36
nie ma gdzie go zbudowac
Nawet jakby nie mial miec wysokosci pozwalajacej na przeplyniecie dolem kontenerowcow. Zabudowano albo wykupiono kazdy kawalek gruntu...
- 0 0
-
2023-06-30 09:41
Za późno (3)
U Nas dopiero decyzja a w Gdańsku już budują trzeci terminal i to tej wielkości co nasz ma powstać.
- 11 3
-
2023-06-30 09:44
Nie płacz kupię ci drugi
- 6 1
-
2023-06-30 18:58
Nie myl tych terminali z projektem Portu Centralnego w Gdańsku.
- 3 1
-
2023-06-30 21:01
tego tortu
Wystarczy...
- 0 0
-
2023-06-30 09:48
Opinia wyróżniona
Czy nie wydaje wam się, że projekt z wizualizacji jest trochę bez sensu? (8)
A konkretnie chodzi mi o to, że statki będą obsługiwane tylko z jednej strony pirsu, co jest rozwiązaniem mało ekonomicznym, skoro zamiast 4 można by było obsługiwać 8 statków jednocześnie.
- 5 28
-
2023-06-30 10:30
O cholera, rzeczywiście. Nie zauważyliśmy tego! Już zmieniamy projekt. Pracujemy w tej branży od 20 lat i nikt tego nie zauważył. Dziękujemy randomowy internauto za pomoc. Motyla noga co za wtopa.
- 23 3
-
2023-06-30 12:07
Przy nabrzeżu jest plac składowania i załadunku, jak wpływa statek który ma 400 metrów długości
to w moment jest załadowany cały, jak chcesz dwa strony to musiał by być 2x szerszy jak teraz DCT robią
- 3 0
-
2023-06-30 13:25
Wystarczy statki ustawiać rufą do nabrzeża zamiast burtą i zmieści się jeszcze więcej - to są proste sprawy
można też dziobami i wtedy marynarze z naprzeciwka mogliby sobie w oczy patrzeć - ot dodatkowy walor socjalny
- 3 1
-
2023-06-30 14:39
Zacznijmy od tego, że powstanie tego terminalu jest bez sensu (4)
mamy rozbudowujący się były DCT.
Powstanie w Świnoujściu - co jest dobrym rozwiązaniem z punktu bezpieczeństwa - daleko od Rosji. Trzeci terminal dla oceaników to walka o przeładunki, których nie ma dla 3 dużych terminali.
W skrócie to tak samo polityczna inwestycja jak przekop.- 3 6
-
2023-06-30 15:24
gdy się mówi o drogach to jest marudzenie że za mało bo samochodów będzie coraz wiecej (2)
a jak inny ośrodek transportowy to po co skoro nie ma tyle statków albo samolotów. Historycznie patrząc to budowa portów była zawsze jedną z lepszych decyzji dla kraju. Chyba lepiej budować porty i przekopy niż dawać na TVP czy rydzyki.
- 2 0
-
2023-06-30 17:31
W tej chwili jest jeden, który zaraz będzie miał mocno powiększone możliwości (1)
Drugi powstanie w Świnoujściu.
Razem to conajmniej podwojenie mocy, z możliwością łatwego dalszego zwiększenia.
To może zbudujmy 4 CPK?- 1 1
-
2023-06-30 18:14
mozliwosci stwarzaja mozliwosci
Budowanie centralizowanych molochow jest zlym pomyslem, bo zawsze powstaja waskie gardla. Nie bez powodu uklad krwionosny jest taki a nie inny.
Moze w koncu zaczniemy dyskontowac nasze polozenie grograficzne, zamiast wiecznie brac w d_u_p_e.- 1 0
-
2023-06-30 20:33
po co budować w Gdyni, skoro są w Niemczech mogłeś napisać
dobranoc
- 0 0
-
2023-06-30 09:51
Opinia wyróżniona
Chyba ich głowa boli, że chcą takie coś postawić tak naprawdę w Śródmieściu. (24)
Takie coś to się buduje na wylocie miasta, obrzerzach, gdzieś z boku. A nie w centrum
- 28 69
-
2023-06-30 09:58
A co turysta będzie podziwiać w centrum, delfinki?
- 12 2
-
2023-06-30 10:11
(1)
Na obrzeżach miasta?
W miejscu orłowskiego mola powinni wybudować półkilometrowe betonowe nabrzeża z suwnicami jak w DCT.- 15 1
-
2023-06-30 10:29
Dlaczego Orłowo
Sopot lepszy, tam gdzie molo zbudować , atrakcją dla turystów....LOL
- 5 1
-
2023-06-30 10:13
(6)
Gdynia to przede wszystkim miasto przy porcie, a nie port przy mieście. Port w Gdyni nie jest hubą na drzewie miasta, tylko tym co pchnęło miasto do rozwoju. Oczywiście, że port zewnętrzny będzie w pobliżu centrum, a gdzie ma być skoro miasto otoczyło port.
- 45 1
-
2023-06-30 11:47
(5)
Więc najpierw trzeba zadbać o infrastrukturę drogową. Która droga poradzi sobie z tyloma TIR-ami?
- 3 3
-
2023-06-30 12:05
Obok jest magistrala kojelowa (3)
komunikacja idealna
- 6 0
-
2023-06-30 14:34
O czym ty piszesz? (2)
W dzień nie ma miejsca na towarowe przez Sopot/Gdańsk, a przez Osową nie może powstać.
- 2 0
-
2023-06-30 16:42
kierunek zachod (1)
Klania sie likwidacja linii przez Lebork...
Jak widac, jest co robic, bo ruch taki, ze przerobic nie idzie...
Tak to dziala, mozliwosci stwarzaja obrot...- 0 1
-
2023-07-02 17:27
Przecież jest trasa przez Lębork, a że od zawsze jednotorowa, no cóż mało ważna. Tylko po co jechać przez Lębork na zachód skoro towary maja iść na południe Europy?
- 0 0
-
2023-06-30 14:53
A kto powiedział że port zawsze pracuje w relacji woda-ląd?
- 0 1
-
2023-06-30 10:20
(11)
na wylocie z miasta hahaha, gdzieś z boku tzn gdzie? Linia brzegowa Gdyni ciągnie się od Babich Dołów do Orłowa- widzisz tam dogodne miejsce na nowy port?
- 16 0
-
2023-06-30 10:51
na wylocie czyli na granicy z Rumią... xD
- 5 2
-
2023-06-30 12:28
pewnie gdzies w Radomiu gdzie jeden orzeł z pisu chciał stocznię budować.
- 5 0
-
2023-06-30 14:36
A dlaczego musi być w Gdyni? (7)
jaki interes ma państwo w budowie portu w miejscu z kórego ciężko wyjechać, gdzie teren jest drogi.
np. W Rotterdamie nowy port powstał zupełnie w innym miejscu poza Rotterdamem.- 2 3
-
2023-06-30 16:45
najpierw powstal, potem go przeniesiono... (4)
Wskaz miejsce, gdzie taki port w Polsce mozna zbudowac...
Takiego wybrzeza mamy pare kilometrow.
Z czego duza czesc wlasnie w Gdyni.- 3 2
-
2023-06-30 17:07
Jo
- 0 0
-
2023-06-30 17:28
W Polsce i okolicach Trójmiasta już jest (2)
Port Północny. Nie potrzeba kolejnego, bo o przeniesieniu portu z wewnatrz lądu w morze pomyśleliśmy już 50 lat temu.
- 4 3
-
2023-06-30 18:11
powiedz to Rosjanom, ktorzy otworzyli kolejny terminal w okolicach Petersburga. (1)
Ktorego udzialowcem jest Hamburg...
Zapytaj Dunczykow, ktorzy istniejace terminale rozbudowuja praktycznie x2.
Znasz rozklad obrotow na Baltyku?
50% Rosja, 25% Szwecja, reszte reszta.
A wiele sie zmieni w przeplywach i trzeba byc na to gotowym. Centralizacje juz przezylismy, potrzebna jest dywersyfikacja i redundancja.
A przede wszystkim, synergia zamiast postawy pupila ogrodnika... Ech te ciagle kompleksy wobec mlodszej siostry...- 0 1
-
2023-06-30 20:38
jak chińczycy zaczną pływać przez arktykę i kanałem z m. białego, to najpierw do trojmiasta podjadą
- 0 1
-
2023-06-30 20:36
może niech w Sopocie wybudują..
- 1 0
-
2023-07-02 17:30
Jest już głębokowodny Gdańsk więc też się zastanawiam. To będzie tak, jak z lotniskiem QPO.
- 0 0
-
2023-07-02 17:28
Widzę
Bulwar albo Mechelinki.
- 0 0
-
2023-06-30 12:04
To miasto istnieje dzięki portom, gdyby nie one wyglądało by jak Puck
To troglodyci u władz miasta przez lata pozwalali na zabieranie terenów portowych pod zabudowę i infrastrukturę
- 11 0
-
2023-06-30 20:49
Piesiewicz
S.pierdlaj na Kaszuby. To miasto z morza a nie pe.dalarzy
- 0 0
-
2023-06-30 10:08
BRAWO!!! szkoda że dopiero teraz.
- 9 3
-
2023-06-30 10:12
Najpierw wykończyli port Dalmoru (5)
budując apartamenty dla warszawki, a teraz "wizja portu zewnętrznego" POstkomuna gorsza od komuny.
- 10 6
-
2023-06-30 10:23
Dalmor od lat nie zajmuje się poławianiem ryb, tylko właśnie zarządzaniem terenami (4)
Jeśli coś jeszcze łowią, to symbolicznie.
Ale co ty trollu możesz wiedzieć skoro piszesz z jakiegoś Leningradu- 1 6
-
2023-06-30 10:30
Nic nie łowią trollu (3)
tylko właśnie POstkomuna zdegradowała tereny portowe do roli patodeweloperki a port zamiast przynosić zyski państwu i miastu, dało zarobić paru cwaniaczkom. Dalmor nie istnieje od dawna , ale port i infrastrukturę można było wykorzystać. POstkomuna nie wybudowała nic. POtrafia tylko zniszczyć, rozkraść, sprzedać za czapkę gruszek. Prywatyzacja metodą na bankructwo. Pamiętamy.
- 6 0
-
2023-06-30 10:52
Pisowska postkomuna lepsza
Nabudowali promów w Szczecinie, milion samochodów elektrycznych, drugie tyle mieszkań dla młodych, zbudowali i wyburzyli elektrownię i od ośmiu lat pilnują łąki za drobne kilkadziesiąt milionów PLN rocznie. Miło popatrzeć jak się kraj rozwija pod rządami bolszewików.
- 0 7
-
2023-06-30 12:51
i miasto macza w tym paluchy... (1)
"W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju.
"- 3 0
-
2023-06-30 12:58
...jest w tym konsekwentne
trojmiasto pl 2019
"Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu"- 2 0
-
2023-06-30 10:18
Blisko blisko...coraz bliżej...
Śpiewkę Blisko,Blisko...słyszymy już od wielu lat. I co...i nic :) poza PIS'owską megalomanią, którą najlepiej pokazuje ilość nowozatrudnionych pociotków,kuzynów i całej reszty "z nadania". Zarząd Portu Gdynia...ile osób z faktycznie zatrudnionych posiada wystarczające...nie wybitne przecież kompetencje ? Ci ludzie adorują się tylko we własnym sosiku. A inwestycja, jak to często bywa rozpoczęta od D...strony. Warto by było móc jakoś dojechać do portu niekoniecznie paraliżując miasto.
- 5 11
-
2023-06-30 10:23
A co z Gdynia i jej urokami (2)
Taki Port zepsuje całą oś widokową z plaży miejskiej, z wybrzeża, z wyższych budynków i okolic na morze i półwysep. Zepsuje turystyczny profil miasta. Główny duży port powinien być w gdańsku jest na obrzeżach, ma możliwości rozowju i jest do niego dojazd. A w Gdyni powinien być port pomocniczy.
- 4 19
-
2023-06-30 12:56
tych uroków dawno nie ma...
...zginęły pod wszechobecnym betonem, który zajmuje nawet najbardziej znaną i charakterystyczną przestrzeń, jak skwery przy Władysława IV.
- 3 0
-
2023-06-30 19:00
co to port pomocniczy?
- 0 0
-
2023-06-30 10:34
Spokojnie, zaraz wielki przyjaciel Polski, Manfred postawi zaporę ogniową
I okaże się, że nie ma po co rozbudowywać Gdyni, skoro jest port w Hamburgu. Oczywiście wszystko dla dobra naszego kraju.
- 15 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.