• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Zewnętrzny w Gdyni. Jest decyzja lokalizacyjna

Wioletta Kakowska-Mehring
30 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (154)

Wizualizacja Portu Zewnętrznego. Projekt z 2017 r.

Wojewoda pomorski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia. Projekt jest więc na ostatnim etapie przygotowawczym przed zaproszeniem do składania ofert przez potencjalnych partnerów prywatnych. Chęć udziału w projekcie zgłosiło już czterech oferentów.



Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie).

Z rosyjskiego portu na polskie kotwicowisko Z rosyjskiego portu na polskie kotwicowisko

Koncepcje przedstawiono w 2017 r. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Według wstępnego projektu Port Zewnętrzny ma posiadać nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać ma 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG oraz elektrowni LNG.


- W dialogu konkurencyjnym udział biorą cztery podmioty i z tego grona spodziewamy się uzyskać oferty na wykonanie i późniejszą eksploatację w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego - powiedział Aleksander Wicka, kierownik Działu Marketingu w Porcie Gdynia.
W lutym 2021 r. poinformowano, że dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy tym projekcie. Wnioski złożyły: konsorcjum Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) i Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii), konsorcjum Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) i Port of Felixstowe Limited (Londyn) oraz firmy: International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.


- Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 m (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 m (w dalszej perspektywie do ok. 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 m - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Według obecnych planów pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027 i 2028 r. Czy uda się utrzymać ten plan? Przypomnijmy, że według pierwszego harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego miał nastąpić w 2022 r., a budowa miała potrwać do końca 2025 r.


- Działania realizowane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA w ramach projektu prowadzone są w oparciu o szereg dokumentów i opracowań, spośród których wyróżnić należy specustawę o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. Regulacje ustawy ułatwiają procedury administracyjne, które należy dopełnić, aby wszcząć fazę realizacji inwestycji - poinformował Port Gdynia w komunikacie.
Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć? Czy okręt ORP Orzeł może się zanurzyć?

Kim są oferenci?



Meridiam Eastern Europe Investments SAS jest inwestorem finansowym, czyli funduszem, który specjalizuje się rozwijaniu projektów infrastruktury publicznej. Jest obecny w Polsce (np. w Olsztynie buduje spalarnię śmieci). Grupa złożyła ofertę w konsorcjum ze spółką celową Gdynia Terminal Holding SAS (zarejestrowana w Marsylii), za którą stoi CMA CGM, czyli francuska firma zajmująca się obrotem kontenerów.


Hutchison Ports Poland jest znany w Gdyni. Spółka zarządza Gdynia Container Terminal i należy do Hutchison Port Holdings, będącej z kolei własnością chińskiej grupy z siedzibą w Hongkongu - CK Hutchison Holding. Port of Felixstowe Limited to spółka prywatna zarządzająca największym portem kontenerowym w Wielkiej Brytanii (Felixstowe). Właścicielem tego portu jest Hutchison Port.


International Container Terminal Services Inc. z Filipin od 2003 r. jest właścicielem Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT). ICTSI to spółka, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 r. na Filipinach. W Europie oprócz BCT ma także: Adriatic Gate Container Terminal w Rijece i Batumi International Container Terminal.

Mota-Engil Central Europe PPP Road specjalizuje się w budownictwie obiektów inżynieryjnych, lądowych i wodnych. Firma powstała z połączenia dwóch polskich przedsiębiorstw: Krakowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych oraz Przedsiębiorstwa Budowy Mostów w Lubartowie. Dziś spółka jest częścią międzynarodowej grupy Moto-Engil z siedzibą w Porto w Portugalii.

Miejsca

Opinie (154) ponad 10 zablokowanych

  • Po co? (2)

    Niedługo statki tez nie będą pływały ze względu na ochronę środowiska. Teraz port tez jest nie wykorzystany - co wy chcecie wozić

    ???

    • 2 15

    • Oj tam, oj tam

      Statki mają dużą powierzchnię. Obłoży się je panelami fotowoltaicznymi, zamiast kominów wstawi wiatraki i będą szły na ekoprądzie jak przecinak.

      • 2 0

    • O czym ty gadasz ? Porty nie wyrabiają z robotą. Przejedź się i zobacz.

      • 0 0

  • (3)

    Spokojnie bedzie mozna most do Oksywia wybudowac bo do portu wewnetrznego nic juz nie bedzie wpływac :P

    • 0 4

    • (1)

      Był taki w planach jeszcze za pana Kwiatkowskiego .

      • 1 0

      • Koralewski to ostatnio chyba potwierdził

        • 0 1

    • nie ma gdzie go zbudowac

      Nawet jakby nie mial miec wysokosci pozwalajacej na przeplyniecie dolem kontenerowcow. Zabudowano albo wykupiono kazdy kawalek gruntu...

      • 0 0

  • Za późno (3)

    U Nas dopiero decyzja a w Gdańsku już budują trzeci terminal i to tej wielkości co nasz ma powstać.

    • 11 3

    • Nie płacz kupię ci drugi

      • 6 1

    • Nie myl tych terminali z projektem Portu Centralnego w Gdańsku.

      • 3 1

    • tego tortu

      Wystarczy...

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Czy nie wydaje wam się, że projekt z wizualizacji jest trochę bez sensu? (8)

    A konkretnie chodzi mi o to, że statki będą obsługiwane tylko z jednej strony pirsu, co jest rozwiązaniem mało ekonomicznym, skoro zamiast 4 można by było obsługiwać 8 statków jednocześnie.

    • 5 28

    • O cholera, rzeczywiście. Nie zauważyliśmy tego! Już zmieniamy projekt. Pracujemy w tej branży od 20 lat i nikt tego nie zauważył. Dziękujemy randomowy internauto za pomoc. Motyla noga co za wtopa.

      • 23 3

    • Przy nabrzeżu jest plac składowania i załadunku, jak wpływa statek który ma 400 metrów długości

      to w moment jest załadowany cały, jak chcesz dwa strony to musiał by być 2x szerszy jak teraz DCT robią

      • 3 0

    • Wystarczy statki ustawiać rufą do nabrzeża zamiast burtą i zmieści się jeszcze więcej - to są proste sprawy

      można też dziobami i wtedy marynarze z naprzeciwka mogliby sobie w oczy patrzeć - ot dodatkowy walor socjalny

      • 3 1

    • Zacznijmy od tego, że powstanie tego terminalu jest bez sensu (4)

      mamy rozbudowujący się były DCT.
      Powstanie w Świnoujściu - co jest dobrym rozwiązaniem z punktu bezpieczeństwa - daleko od Rosji. Trzeci terminal dla oceaników to walka o przeładunki, których nie ma dla 3 dużych terminali.
      W skrócie to tak samo polityczna inwestycja jak przekop.

      • 3 6

      • gdy się mówi o drogach to jest marudzenie że za mało bo samochodów będzie coraz wiecej (2)

        a jak inny ośrodek transportowy to po co skoro nie ma tyle statków albo samolotów. Historycznie patrząc to budowa portów była zawsze jedną z lepszych decyzji dla kraju. Chyba lepiej budować porty i przekopy niż dawać na TVP czy rydzyki.

        • 2 0

        • W tej chwili jest jeden, który zaraz będzie miał mocno powiększone możliwości (1)

          Drugi powstanie w Świnoujściu.
          Razem to conajmniej podwojenie mocy, z możliwością łatwego dalszego zwiększenia.
          To może zbudujmy 4 CPK?

          • 1 1

          • mozliwosci stwarzaja mozliwosci

            Budowanie centralizowanych molochow jest zlym pomyslem, bo zawsze powstaja waskie gardla. Nie bez powodu uklad krwionosny jest taki a nie inny.
            Moze w koncu zaczniemy dyskontowac nasze polozenie grograficzne, zamiast wiecznie brac w d_u_p_e.

            • 1 0

      • po co budować w Gdyni, skoro są w Niemczech mogłeś napisać

        dobranoc

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Chyba ich głowa boli, że chcą takie coś postawić tak naprawdę w Śródmieściu. (24)

    Takie coś to się buduje na wylocie miasta, obrzerzach, gdzieś z boku. A nie w centrum

    • 28 69

    • A co turysta będzie podziwiać w centrum, delfinki?

      • 12 2

    • (1)

      Na obrzeżach miasta?
      W miejscu orłowskiego mola powinni wybudować półkilometrowe betonowe nabrzeża z suwnicami jak w DCT.

      • 15 1

      • Dlaczego Orłowo

        Sopot lepszy, tam gdzie molo zbudować , atrakcją dla turystów....LOL

        • 5 1

    • (6)

      Gdynia to przede wszystkim miasto przy porcie, a nie port przy mieście. Port w Gdyni nie jest hubą na drzewie miasta, tylko tym co pchnęło miasto do rozwoju. Oczywiście, że port zewnętrzny będzie w pobliżu centrum, a gdzie ma być skoro miasto otoczyło port.

      • 45 1

      • (5)

        Więc najpierw trzeba zadbać o infrastrukturę drogową. Która droga poradzi sobie z tyloma TIR-ami?

        • 3 3

        • Obok jest magistrala kojelowa (3)

          komunikacja idealna

          • 6 0

          • O czym ty piszesz? (2)

            W dzień nie ma miejsca na towarowe przez Sopot/Gdańsk, a przez Osową nie może powstać.

            • 2 0

            • kierunek zachod (1)

              Klania sie likwidacja linii przez Lebork...
              Jak widac, jest co robic, bo ruch taki, ze przerobic nie idzie...
              Tak to dziala, mozliwosci stwarzaja obrot...

              • 0 1

              • Przecież jest trasa przez Lębork, a że od zawsze jednotorowa, no cóż mało ważna. Tylko po co jechać przez Lębork na zachód skoro towary maja iść na południe Europy?

                • 0 0

        • A kto powiedział że port zawsze pracuje w relacji woda-ląd?

          • 0 1

    • (11)

      na wylocie z miasta hahaha, gdzieś z boku tzn gdzie? Linia brzegowa Gdyni ciągnie się od Babich Dołów do Orłowa- widzisz tam dogodne miejsce na nowy port?

      • 16 0

      • na wylocie czyli na granicy z Rumią... xD

        • 5 2

      • pewnie gdzies w Radomiu gdzie jeden orzeł z pisu chciał stocznię budować.

        • 5 0

      • A dlaczego musi być w Gdyni? (7)

        jaki interes ma państwo w budowie portu w miejscu z kórego ciężko wyjechać, gdzie teren jest drogi.
        np. W Rotterdamie nowy port powstał zupełnie w innym miejscu poza Rotterdamem.

        • 2 3

        • najpierw powstal, potem go przeniesiono... (4)

          Wskaz miejsce, gdzie taki port w Polsce mozna zbudowac...
          Takiego wybrzeza mamy pare kilometrow.
          Z czego duza czesc wlasnie w Gdyni.

          • 3 2

          • Jo

            • 0 0

          • W Polsce i okolicach Trójmiasta już jest (2)

            Port Północny. Nie potrzeba kolejnego, bo o przeniesieniu portu z wewnatrz lądu w morze pomyśleliśmy już 50 lat temu.

            • 4 3

            • powiedz to Rosjanom, ktorzy otworzyli kolejny terminal w okolicach Petersburga. (1)

              Ktorego udzialowcem jest Hamburg...
              Zapytaj Dunczykow, ktorzy istniejace terminale rozbudowuja praktycznie x2.

              Znasz rozklad obrotow na Baltyku?
              50% Rosja, 25% Szwecja, reszte reszta.
              A wiele sie zmieni w przeplywach i trzeba byc na to gotowym. Centralizacje juz przezylismy, potrzebna jest dywersyfikacja i redundancja.
              A przede wszystkim, synergia zamiast postawy pupila ogrodnika... Ech te ciagle kompleksy wobec mlodszej siostry...

              • 0 1

              • jak chińczycy zaczną pływać przez arktykę i kanałem z m. białego, to najpierw do trojmiasta podjadą

                • 0 1

        • może niech w Sopocie wybudują..

          • 1 0

        • Jest już głębokowodny Gdańsk więc też się zastanawiam. To będzie tak, jak z lotniskiem QPO.

          • 0 0

      • Widzę

        Bulwar albo Mechelinki.

        • 0 0

    • To miasto istnieje dzięki portom, gdyby nie one wyglądało by jak Puck

      To troglodyci u władz miasta przez lata pozwalali na zabieranie terenów portowych pod zabudowę i infrastrukturę

      • 11 0

    • Piesiewicz

      S.pierdlaj na Kaszuby. To miasto z morza a nie pe.dalarzy

      • 0 0

  • BRAWO!!! szkoda że dopiero teraz.

    • 9 3

  • Najpierw wykończyli port Dalmoru (5)

    budując apartamenty dla warszawki, a teraz "wizja portu zewnętrznego" POstkomuna gorsza od komuny.

    • 10 6

    • Dalmor od lat nie zajmuje się poławianiem ryb, tylko właśnie zarządzaniem terenami (4)

      Jeśli coś jeszcze łowią, to symbolicznie.

      Ale co ty trollu możesz wiedzieć skoro piszesz z jakiegoś Leningradu

      • 1 6

      • Nic nie łowią trollu (3)

        tylko właśnie POstkomuna zdegradowała tereny portowe do roli patodeweloperki a port zamiast przynosić zyski państwu i miastu, dało zarobić paru cwaniaczkom. Dalmor nie istnieje od dawna , ale port i infrastrukturę można było wykorzystać. POstkomuna nie wybudowała nic. POtrafia tylko zniszczyć, rozkraść, sprzedać za czapkę gruszek. Prywatyzacja metodą na bankructwo. Pamiętamy.

        • 6 0

        • Pisowska postkomuna lepsza

          Nabudowali promów w Szczecinie, milion samochodów elektrycznych, drugie tyle mieszkań dla młodych, zbudowali i wyburzyli elektrownię i od ośmiu lat pilnują łąki za drobne kilkadziesiąt milionów PLN rocznie. Miło popatrzeć jak się kraj rozwija pod rządami bolszewików.

          • 0 7

        • i miasto macza w tym paluchy... (1)

          "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju.
          "

          • 3 0

          • ...jest w tym konsekwentne

            trojmiasto pl 2019
            "Radni Gdyni przeciw poszerzeniu granic portu"

            • 2 0

  • Blisko blisko...coraz bliżej...

    Śpiewkę Blisko,Blisko...słyszymy już od wielu lat. I co...i nic :) poza PIS'owską megalomanią, którą najlepiej pokazuje ilość nowozatrudnionych pociotków,kuzynów i całej reszty "z nadania". Zarząd Portu Gdynia...ile osób z faktycznie zatrudnionych posiada wystarczające...nie wybitne przecież kompetencje ? Ci ludzie adorują się tylko we własnym sosiku. A inwestycja, jak to często bywa rozpoczęta od D...strony. Warto by było móc jakoś dojechać do portu niekoniecznie paraliżując miasto.

    • 5 11

  • A co z Gdynia i jej urokami (2)

    Taki Port zepsuje całą oś widokową z plaży miejskiej, z wybrzeża, z wyższych budynków i okolic na morze i półwysep. Zepsuje turystyczny profil miasta. Główny duży port powinien być w gdańsku jest na obrzeżach, ma możliwości rozowju i jest do niego dojazd. A w Gdyni powinien być port pomocniczy.

    • 4 19

    • tych uroków dawno nie ma...

      ...zginęły pod wszechobecnym betonem, który zajmuje nawet najbardziej znaną i charakterystyczną przestrzeń, jak skwery przy Władysława IV.

      • 3 0

    • co to port pomocniczy?

      • 0 0

  • Spokojnie, zaraz wielki przyjaciel Polski, Manfred postawi zaporę ogniową

    I okaże się, że nie ma po co rozbudowywać Gdyni, skoro jest port w Hamburgu. Oczywiście wszystko dla dobra naszego kraju.

    • 15 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane